• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybryda wozi pasażerów na linii PKM

Michał Brancewicz
25 czerwca 2024, godz. 12:00 
Opinie (112)

Pierwszy z czterech pociągów hybrydowych rozpoczął kursowanie na linii PKM. Może jeździć zarówno na odcinkach, które posiadają trakcję, jak i tych niezelektryfikowanych. W sumie samorząd województwa kupił cztery takie pojazdy za 128 mln zł.



Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec różnicę między hybrydą a np. pociągiem elektrycznym. Podniesiony pantograf dotyka trakcji, którą od roku płynie prąd na linii PKM.

"Magia" dzieje się dopiero później, gdy kończy się zelektryfikowana linia, a pociąg ma jechać dalej. Tak jest na linii 201 Gdynia - Kościerzyna. Wówczas pojazd przełącza się na zasilanie spalinowe.


Pierwszy kurs o 6:10 z Gdyni do Wrzeszcza



  • Ciekawe czy dzisiejsi pasażerowie wiedzieli, że wiezie ich pociąg hybrydowy?
  • Pociąg hybrydowy na linii PKM na wysokości przstanku Matarnia, gdzie znajduje się siedziba spółki kolejowej.
  • We wtorek rano pociąg hybrydowy po raz pierwszy woził pasażerów po linii PKM.
Dzisiaj hybryda pojawiła się na linii PKM. Pierwszy kurs odbył się o godz. 6:10 z Gdyni Głównej do Wrzeszcza, a kolejny o 7:16 z Wrzeszcza do Kartuz.

Pociąg udało się uchwycić na przystanku w BrętowieMapkana MatarniMapka. To jeden z czterech pociągów elektryczno-spalinowych firmy Newag, które za 128 mln zł Samorząd Województwa Pomorskiego zakupił w 2023 r.

Dwie hybrydy przyjechały wcześniej o kilka miesięcy



- Pierwsze dwa egzemplarze trafiły na Pomorze kilka miesięcy wcześniej, niż pierwotnie zakładała umowa - cieszy się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Hybrydy pozwolą łączyć kursy, kursując po liniach zelektryfikowanych i tych "bez prądu". Hybrydy pozwolą łączyć kursy, kursując po liniach zelektryfikowanych i tych "bez prądu".

Do 60 km/h tylko na prądzie z hamowania



Nowe pociągi pozwolą w pewnym stopniu rozwiązać problem wciąż niezelektryfikowanej linii kolejowej 201 Kościerzyna - Gdynia, z którą łączy się zelektryfikowana linia PKM.

- Impuls, który trafił na linię PKM, spełniał nową normę emisji spalin Stage V i jest przystosowany do zamontowania w nim superkondensatora, który umożliwia jazdę do 60 km/h z wykorzystaniem tylko energii elektrycznej zgromadzonej podczas hamowania - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (112)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane