• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybryda wozi pasażerów na linii PKM

Michał Brancewicz
25 czerwca 2024, godz. 12:00 
Opinie (112)

Pierwszy z czterech pociągów hybrydowych rozpoczął kursowanie na linii PKM. Może jeździć zarówno na odcinkach, które posiadają trakcję, jak i tych niezelektryfikowanych. W sumie samorząd województwa kupił cztery takie pojazdy za 128 mln zł.



Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec różnicę między hybrydą a np. pociągiem elektrycznym. Podniesiony pantograf dotyka trakcji, którą od roku płynie prąd na linii PKM.

"Magia" dzieje się dopiero później, gdy kończy się zelektryfikowana linia, a pociąg ma jechać dalej. Tak jest na linii 201 Gdynia - Kościerzyna. Wówczas pojazd przełącza się na zasilanie spalinowe.


Pierwszy kurs o 6:10 z Gdyni do Wrzeszcza



  • Ciekawe czy dzisiejsi pasażerowie wiedzieli, że wiezie ich pociąg hybrydowy?
  • Pociąg hybrydowy na linii PKM na wysokości przstanku Matarnia, gdzie znajduje się siedziba spółki kolejowej.
  • We wtorek rano pociąg hybrydowy po raz pierwszy woził pasażerów po linii PKM.
Dzisiaj hybryda pojawiła się na linii PKM. Pierwszy kurs odbył się o godz. 6:10 z Gdyni Głównej do Wrzeszcza, a kolejny o 7:16 z Wrzeszcza do Kartuz.

Pociąg udało się uchwycić na przystanku w BrętowieMapkana MatarniMapka. To jeden z czterech pociągów elektryczno-spalinowych firmy Newag, które za 128 mln zł Samorząd Województwa Pomorskiego zakupił w 2023 r.

Dwie hybrydy przyjechały wcześniej o kilka miesięcy



- Pierwsze dwa egzemplarze trafiły na Pomorze kilka miesięcy wcześniej, niż pierwotnie zakładała umowa - cieszy się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Hybrydy pozwolą łączyć kursy, kursując po liniach zelektryfikowanych i tych "bez prądu". Hybrydy pozwolą łączyć kursy, kursując po liniach zelektryfikowanych i tych "bez prądu".

Do 60 km/h tylko na prądzie z hamowania



Nowe pociągi pozwolą w pewnym stopniu rozwiązać problem wciąż niezelektryfikowanej linii kolejowej 201 Kościerzyna - Gdynia, z którą łączy się zelektryfikowana linia PKM.

- Impuls, który trafił na linię PKM, spełniał nową normę emisji spalin Stage V i jest przystosowany do zamontowania w nim superkondensatora, który umożliwia jazdę do 60 km/h z wykorzystaniem tylko energii elektrycznej zgromadzonej podczas hamowania - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Opinie (112) ponad 10 zablokowanych

  • Ankieta, auto hybrydowe ok ale elektryki to szajs. (11)

    • 14 14

    • (2)

      ankieta jest bez sensu, bo auto hybrydowe jest spalinowe.

      • 7 7

      • Auto hybrydowe jest hybrydowe.

        • 9 8

      • Nawet zwykła hybryda ma tryb EV (choć jest on dość ograniczony)

        natomiast hybryda plug in może normalnie jeździć na samym prądzie.

        • 1 2

    • Dlaczego? Towarzysz Mateusz MoRadziecki obiecał Polakom milion elektryków :))))))))))) (2)

      Szkoda tylko że u towarzysza MoRadzieckiego zawsze wszystko kończyło się na obietnicach :))))

      • 7 5

      • A kto by kupił ten milion elektryków ? (1)

        Polacy niechcą tym jeździć.

        • 1 4

        • Po co mają jeździć, jak sobie zaraz samoloty kupią? Sam słyszałem jak rezydent pałacu prezydenckiego mówił.

          • 2 0

    • Tylko wodór!!! (3)

      Najczystszy i najtańszy
      Electrozłomy to szajs wcale nie Ecosreco!

      • 2 8

      • Tylko diesel

        I węgiel ,reszta to szajs.

        • 5 4

      • (1)

        Ten wodór, którego 99% produkujemy z paliw kopalnych?
        No otóż nie.

        • 3 0

        • Typ uważa że wodór od tlenu da się wirówką oddzielić

          • 3 1

    • W Trójmieście tylko hybryda

      bo mamy czerwoną falę i spalanie jest jeszcze akceptowalne tylko wtedy, gdy odzyskujemy energię z hamowania.

      • 2 0

  • (4)

    To prawdziwy rekord Guinnessa,że trasa Kościerzyna Gdynia nie jest jeszcze zelektryfikowana..

    • 21 12

    • zapytaj sie swoich dlaczego tak omijali tą linię

      • 12 4

    • To przez to, że twój idol kacperek kwiczał na konferencjach prasowych, że PKM będzie powietrze wozić.

      • 7 2

    • Bo politycy PiS nie pozwalali.A i menedżerowie z PKP to nie orły..

      • 4 1

    • bo ta modernizacja jest niemile widziana...

      "Komitet Społeczny Obrona Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Kaszub powstał w 2019 roku. Jego członkowie nie zgadzają się na taki zakres budowy drugiego toru linii kolejowej 201 na Kaszubach. Ich zdaniem po pierwsze ta inwestycja nie ma uzasadnienia merytorycznego, a po drugie leży im na sercu bogactwo przyrodnicze i historyczne tej części Kaszub."

      • 1 0

  • Zielsko by przycieli bo przyłania moduły PV na tej skarpie.

    • 5 5

  • Kiedy PKM zacznie jeździć z większą częstotliwością? (4)

    A nie raz na godzinę

    • 64 6

    • i do Gdańska i 2x szybciej na odcinku miejskim

      • 12 1

    • Jak będzie pełna elektryfiakacja linii.. czyli nie wiadomo kiedy bo PKP leci w ujaa xD

      • 16 5

    • powinna jeździć z dużą częstotliwością na linii Gdańsk przez lotnisko do Gdyni

      A z Osowej do interioru :O)

      Tylko taki układ ma sens

      • 2 2

    • A po co?

      Przecież parkingowy kacperek twierdził, że ta inwestycja jest bez sensu bo składy będą woziły powietrze.

      • 2 2

  • (3)

    To ,,fala ,,nikomu niepotrzebna kosztowała 160 milionów.
    Gdzie prokuratura

    • 24 11

    • jakby sie tak ludzi zapytać czy wola pociagów za 160 mln czy falę to chyba dość oczywiste co by odpowiedzieli. Chyba przydała by się nam jednak demokracja bezpośrednia a nie urzędnicza.

      • 7 3

    • Czyli troszkę więcej niż salceson dla egzorcysty od ministranta Zero.

      • 2 2

    • Fala przydaje się w Gdyni

      Gdzie za papierowe bilety można płacić jedynie gotówką, nawet w punktach jak np. kioski gdzie są terminale - taki przymus z UM. W niedzielę jak kioski zamknięte, można kupić jedynie droższe karnety w pojazdach. A tak przykładasz kartę płatniczą i ściąga odpowiednią opłatę za jeden przejazd. To jest w porządku. W Gdańsku rozumiem, były automaty więc Fala nie wydaje się potrzebna.

      • 0 0

  • PKM-ka jest bardzo wolna, zwłaszcza na odcinku przez Gdańsk (3)

    Jechałem 3 dni temu z Wrzeszcza do Gołubia (trasa na Kościerzynę) i połowę czasu pociąg przetrawił, wlekąc się, dosłownie wlekąc przez Gdańsk. Dopiero na Kaszubach osiągnął 82km/h. Ogólnie cały przejazd 72 minuty.

    Ps. PKMka musi wrócić do Gdańska Głównego, tak jak prom, zżyletkowany przez Grzelaka, musi wrócić do Nowego Portu.

    • 29 9

    • "jest bardzo wolna" (1)

      A czego wy oczekujecie po trasie gdzie jest pełno przystanków, łuków i przewyższeń?

      • 2 3

      • Pociąg relacji Gdynia Kościerzyna z parowozem i wagonami typu Baśka także w czasach wczesnego PRL-u zawsze wlókł się niemiłosiernie wolno. Wyskakując z pierwszego wagonu na grzyby można się było załapać jeszcze na ostatni, a było ich aż 5.

        • 2 0

    • Nie wróci tam ze względu na wpięcie w inne tory na Zaspie, co przekreśla sens takiej opcji

      niestety...

      • 0 0

  • Nie ma czegoś takiego jak PKM (3)

    Nie używajcie nazw które nie funkcjonują... Jest pociąg Inter regio
    Zapytajcie sami ... Ogólnie mało mnie interesuje hybryda , bardziej że jest brzydko mówiąc bałagan w tym czymś .... Jechałem ostatnio na lotnisko.
    Nie wiadomo z kad dojechać na lotnisko tym czymś co się nazywa PKM,, a tym nie jest. Informacja dopiero w okienku.
    Że może z tego toru albo z tego.
    W PKM,, brak informacji co za stacją która będzie następna monitory nie działają, a już kuriozum było że bilet na lotnisko kosztował mniej niż z lotniska w to samo miejsce, bałagan nieczytelna maszyna , , na lotnisku początkowo wszystko ok a na końcu trach .... Nie wiesz co wybrać i bilet z 18zl wskakuje na 23.
    Pomijając że ,,PKM,, każdy mówił żeby od razu było na prąd. Ale poco lepiej za 3x tyle potem jeszcze raz trakcie ciągnąć, i to wow że jadę hybryda. Rozumiem że to cała kolej byłaby na ropę a potem hybryda. Ale chwalicie się czymś co jest dużym minusem WoW. Bareja normalnie.
    ,,żeby + nie przesłoniły ...

    • 6 22

    • Głupstwa Waść wypisujesz (1)

      Po pierwsze Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) swoją część wykonała od A do Z tj odbudowała starą linię kolejową i połączyła z linią należącą do pkp plk gdynia- Koscierzyna,a także do Kartuz, łącznica przez Kokoszki Starą Piłę (ten objazd tzw. bajpasy wykonano razem z PKP) PKM linii od Gdyni do Osowy nie może elektryfikować bo jest to własność pkp plk,a także nie może dobudowywać drugiego toru do Koscierzyny i elektryfikować bo to też podlega pkp plk.umowa zawarta dawno temu z władzami województwa pomorskiego zakładała że prace obecnie powinny dobiegać do końca.Nie zgadzam się również,że nie można się zorientować, który pociąg i z którego peronu jedzie do do Kartuz,lub do Kościerzyny.Jak się ma kłopoty z czytaniem i rozumieniem komunikatów to trzeba się dokształcić mówię to jako mieszkaniec Sopotu w wieku 75 lat

      • 7 0

      • Pkm.to tylko 18 km linii dwutorowej

        plus infrastruktura łącznie z prowadzenien ruchu. Na bajpasie wybudowali 1,5 km jednotorówki ale tor został już przekazany do pkp plk.

        • 1 1

    • No tak , ostatnio jechałeś hybrydą , tylko że ona kursuje od dziś .

      • 4 0

  • Trójmiasto widzę bez zmian (3)

    No i fajnie, że udało się je szybciej wprowadzić do ruchu niż przewidywała umowa.
    Mam nadzieję, że różnica dla pasażerów jest faktycznie tak duża jak opisuje to marszałkowski.
    A tak na marginesie
    Czy ktoś z redakcji celowo kradnie filmy z YT/FB/IG innych i udostępnia u siebie? Skoro opatrzyliście już to reklamami to na pewno oddajecie % z zarobków? Bo widzę, że już nie tylko prywatne przedsiębiorstwa ale i publiczne podmioty kroicie.

    • 48 4

    • XXI wiek a w platformowym województwie tory bez prądu (2)

      skąd wy się wzięliście na moim Pomorzu?

      • 3 10

      • (1)

        Zapytaj PKP.

        • 4 1

        • zawsze ktoś inny - nigdy wy

          • 0 0

  • Kiedy elektryfikacja linii 201? Przecież to miało być zrobione w 2023.. a zaraz 2025,a tutaj nawet prac nie zaczęli; (11)

    rząd PIS obiecał i nic nie zrobił, jeśli czymś zajmuje się PKP to wiadomo, że będzie to trwało latami. Czy rząd Tuska mogłby popchnąć ten temat do przodu? Do roboty panowie!

    • 52 8

    • Pewnie zaczną od strony Maksymilianowa więc troche się poczeka...

      • 0 3

    • tego najstarsi górale nie wiedzą a co dopiero pracownicy PLK. (1)

      Kiedyś zrobią , tylko że sami nie wiedzą kiedy . Gdyby poprzednia władza nie wstrzymała tych prac by dawno było po problemie ale wiadomo kto Pomorza nie lubi..

      • 6 3

      • Pomorze samo sie nie lubi

        A mit "oblezonej twierdzy" to prostacka sciema leni i lewusow osadzonych na wygodnych stolkach...

        "Komitet Społeczny Obrona Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Kaszub powstał w 2019 roku. Jego członkowie nie zgadzają się na taki zakres budowy drugiego toru linii kolejowej 201 na Kaszubach. Ich zdaniem po pierwsze ta inwestycja nie ma uzasadnienia merytorycznego, a po drugie leży im na sercu bogactwo przyrodnicze i historyczne tej części Kaszub."

        • 0 0

    • (2)

      przeciez to lina marszałka a nie rządu

      • 3 14

      • marszałka czy PLK?

        • 8 0

      • To linia pkp plk

        Ta, która jest zarządzana przez Marszałka jest dawno zelektryfikowana.

        • 9 1

    • (1)

      Za byłego rządu wszystkie inwestycję były wstrzymywane, na siłę to robili. By nie było niczego. Jak to powiedzieli, kto na nich nie głosuje ten będzie gnębiony... Jak to mówiła jedna kobieta, super partia...

      • 4 2

      • rozejrzyj sie...

        s6 zbliza sie sie do Slupska,
        OMT sie buduje,
        Uruchomiono odbudowe linii kolejowej 202
        Mala Rumia zbudowala tunel pod torami magistrali kolejowej, rzecz niemozliwa dla Gdyni i Gdanska, pomimo oczywistych potrzeb.

        • 0 0

    • Panie Premierze (1)

      Zgadzam się! Może Pan Premier pochodzący z pomorza mógłby pchnąć temat do przodu!

      • 0 1

      • kapitalizm kolesiowski?

        To se ne wrali...

        Trzeba miec program, umiejetnosci oraz podjac ryzyko i odpowiedzialnosc. Dowiezc zalozony rezultat...

        Tego urzednicy nie potrafia...

        • 0 0

    • bo takie "gieniusze" zarzadzaja tym wojewodztwem...

      Siedza w cieplym gniezdzie i dzioba dra, dej, dej, dej...

      A tu wiecej trzeba umiec, bo kase bardziej sprawni przekierowali na teren np. miedzy Krakowem a Zakopanem. Mieszek z kasa jest jeden i trzeba umiec przy nim chodzic a nie liczyc na kolegow.

      Bo oni maja swoje interesy.

      • 0 0

  • Jesli hybryda, to tylko od Zyda.

    bo daje rabaty i rozklada na raty.

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane