• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybryda wozi pasażerów na linii PKM

Michał Brancewicz
25 czerwca 2024, godz. 12:00 
Opinie (112)

Pierwszy z czterech pociągów hybrydowych rozpoczął kursowanie na linii PKM. Może jeździć zarówno na odcinkach, które posiadają trakcję, jak i tych niezelektryfikowanych. W sumie samorząd województwa kupił cztery takie pojazdy za 128 mln zł.



Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec różnicę między hybrydą a np. pociągiem elektrycznym. Podniesiony pantograf dotyka trakcji, którą od roku płynie prąd na linii PKM.

"Magia" dzieje się dopiero później, gdy kończy się zelektryfikowana linia, a pociąg ma jechać dalej. Tak jest na linii 201 Gdynia - Kościerzyna. Wówczas pojazd przełącza się na zasilanie spalinowe.


Pierwszy kurs o 6:10 z Gdyni do Wrzeszcza



  • Ciekawe czy dzisiejsi pasażerowie wiedzieli, że wiezie ich pociąg hybrydowy?
  • Pociąg hybrydowy na linii PKM na wysokości przstanku Matarnia, gdzie znajduje się siedziba spółki kolejowej.
  • We wtorek rano pociąg hybrydowy po raz pierwszy woził pasażerów po linii PKM.
Dzisiaj hybryda pojawiła się na linii PKM. Pierwszy kurs odbył się o godz. 6:10 z Gdyni Głównej do Wrzeszcza, a kolejny o 7:16 z Wrzeszcza do Kartuz.

Pociąg udało się uchwycić na przystanku w BrętowieMapkana MatarniMapka. To jeden z czterech pociągów elektryczno-spalinowych firmy Newag, które za 128 mln zł Samorząd Województwa Pomorskiego zakupił w 2023 r.

Dwie hybrydy przyjechały wcześniej o kilka miesięcy



- Pierwsze dwa egzemplarze trafiły na Pomorze kilka miesięcy wcześniej, niż pierwotnie zakładała umowa - cieszy się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Hybrydy pozwolą łączyć kursy, kursując po liniach zelektryfikowanych i tych "bez prądu". Hybrydy pozwolą łączyć kursy, kursując po liniach zelektryfikowanych i tych "bez prądu".

Do 60 km/h tylko na prądzie z hamowania



Nowe pociągi pozwolą w pewnym stopniu rozwiązać problem wciąż niezelektryfikowanej linii kolejowej 201 Kościerzyna - Gdynia, z którą łączy się zelektryfikowana linia PKM.

- Impuls, który trafił na linię PKM, spełniał nową normę emisji spalin Stage V i jest przystosowany do zamontowania w nim superkondensatora, który umożliwia jazdę do 60 km/h z wykorzystaniem tylko energii elektrycznej zgromadzonej podczas hamowania - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Opinie (112) ponad 10 zablokowanych

  • To nie jest żadna hybryda... (1)

    ... bo nie działa na takiej zasadzie, jak silnik hybrydowy w aucie. To jest pociąg dwutrakcyjny, albo bimodalny. Trzeba ręcznie zmieniać rodzaj napędu.

    • 12 6

    • a skąd pomysł że definicją napędu hybrydowego jest hybrydowe auto?

      • 6 4

  • Nowy tabor (10)

    A co z nowym taborem dla linii do Chojnic? Obecnie jeżdzą stare trupy dwupiętrowe ciągnięte przez lokomotywę i są codziennie opóźnienia. Nie wspomnę o tym, że pociągi mają częstotliwość albo 16 albo 19 powrót z Gdańska.

    Tym Samorząd Województwa jakoś się nie chwali...

    • 12 11

    • A taka piękna jest ta trasa, super widoki, zwykłym chamstwem jest niedbałość o ten odcinek

      • 3 3

    • Jest też kurs do Chojnic szynobusem po linii PKM

      • 0 2

    • Za mało i za długo (1)

      Ja bym dorzucił jeszcze to, że między 11 a 15 Chojnice, Czersk, Zblewo i inne miejscowości są komunikacyjnie odcięte od Tczewa i tym samym Trójmiasta, natomiast korzystając z pociagu ok. 11 i ok 15 pasazer musi nieakceptowalnie dlugo czekać w Tczewie na przesiadkę do Trójmiasta. Z Czerska zamiast 2 godzin do Gdyni, jedzie się 2,5. Latem Tur na Hel też jedzie dłużej i też jest 2,5 godziny.
      Tymczasem pasażerów jest coraz więcej i nieraz jest tłok, zwłaszcza w rejonie Starogardu.

      • 5 2

      • Co ma Nowy Staw powiedzieć

        • 0 3

    • (1)

      Pytaj Polregio a nie samorzadow

      • 3 4

      • Regia jest na garnuszku samorzadu

        Ktory odpowiada za organizacje i finansowanie komunikacji publicznej...

        • 0 0

    • To TUR

      Turystyczny pociąg z Helu, jest wszystko dobrze

      • 1 0

    • A niby na co to komu

      Chojnice, a gdzie to jest gdzieś koło Męcikału i Swornychgaci? Piętruski z NRD są OK.

      • 0 1

    • Piętrowe wagony są fajne - wystarczyło by je poddać renowacji

      Na opóźnienia pociągu ma raczej jednak wpływ element zwany lokomotywą ;)

      • 1 0

    • Dwa z czterech idą właśnie do Chojnic.

      • 0 0

  • Myślałem

    Myślałem ze hybryda przełączy się na akumulator gdy nie ma sieci elektrycznej a nie na silnik spalinowy ️

    • 2 2

  • Ciekawe czy jest klimatyzacja l, czy jak we wszystkich składach na trasie Kościerzyna Wrzeszcz - nie?

    • 2 4

  • 30 mln to dużo czy mało?

    • 0 2

  • 60km/h toż to demon predkości (1)

    mamy XXI wiek wiec czas przejazdu do Kościerzyny powinien być o połowę krótszy niż teraz

    • 5 8

    • Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem .

      Powoli i dokładnie.

      • 2 1

  • Newag. Więc mam nadzieje że nie mają tajemniczego wirusa w oprogramowaniu i nie będą niespodziewanie stawać

    • 9 3

  • Niech zgadnę - z Gdyni do Wrzeszcza przez Sopot? (2)

    • 3 4

    • nie , przez Osowę . (1)

      • 3 0

      • niemożliwe...

        • 0 0

  • Problemem PKM i SKM nie jest nowoczesność taboru tylko jego ilość. Te pociągi powinny jeździć co kilka minut jak metro w każdym normalnym europejskim mieście.

    • 7 4

  • Znowu ten sam błąd

    Pociągi ze swoją długością i układem drzwi są właściwie identyczne jak te co obecnie jeżdżą po lini pkm. Takie składy nijak nadają się do ruchu aglomeracyjnego. Już teraz w godzinach szczytu na lini pkm jest ogromny problem z pojemnością i wymianą pasażerów. Prawda jest taka że te pociagi nie przyniosą, aż tak wielkich korzyści.

    • 25 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane