• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybryda wozi pasażerów na linii PKM

Michał Brancewicz
25 czerwca 2024, godz. 12:00 
Opinie (112)

Pierwszy z czterech pociągów hybrydowych rozpoczął kursowanie na linii PKM. Może jeździć zarówno na odcinkach, które posiadają trakcję, jak i tych niezelektryfikowanych. W sumie samorząd województwa kupił cztery takie pojazdy za 128 mln zł.



Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec różnicę między hybrydą a np. pociągiem elektrycznym. Podniesiony pantograf dotyka trakcji, którą od roku płynie prąd na linii PKM.

"Magia" dzieje się dopiero później, gdy kończy się zelektryfikowana linia, a pociąg ma jechać dalej. Tak jest na linii 201 Gdynia - Kościerzyna. Wówczas pojazd przełącza się na zasilanie spalinowe.


Pierwszy kurs o 6:10 z Gdyni do Wrzeszcza



  • Ciekawe czy dzisiejsi pasażerowie wiedzieli, że wiezie ich pociąg hybrydowy?
  • Pociąg hybrydowy na linii PKM na wysokości przstanku Matarnia, gdzie znajduje się siedziba spółki kolejowej.
  • We wtorek rano pociąg hybrydowy po raz pierwszy woził pasażerów po linii PKM.
Dzisiaj hybryda pojawiła się na linii PKM. Pierwszy kurs odbył się o godz. 6:10 z Gdyni Głównej do Wrzeszcza, a kolejny o 7:16 z Wrzeszcza do Kartuz.

Pociąg udało się uchwycić na przystanku w BrętowieMapkana MatarniMapka. To jeden z czterech pociągów elektryczno-spalinowych firmy Newag, które za 128 mln zł Samorząd Województwa Pomorskiego zakupił w 2023 r.

Dwie hybrydy przyjechały wcześniej o kilka miesięcy



- Pierwsze dwa egzemplarze trafiły na Pomorze kilka miesięcy wcześniej, niż pierwotnie zakładała umowa - cieszy się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Hybrydy pozwolą łączyć kursy, kursując po liniach zelektryfikowanych i tych "bez prądu". Hybrydy pozwolą łączyć kursy, kursując po liniach zelektryfikowanych i tych "bez prądu".

Do 60 km/h tylko na prądzie z hamowania



Nowe pociągi pozwolą w pewnym stopniu rozwiązać problem wciąż niezelektryfikowanej linii kolejowej 201 Kościerzyna - Gdynia, z którą łączy się zelektryfikowana linia PKM.

- Impuls, który trafił na linię PKM, spełniał nową normę emisji spalin Stage V i jest przystosowany do zamontowania w nim superkondensatora, który umożliwia jazdę do 60 km/h z wykorzystaniem tylko energii elektrycznej zgromadzonej podczas hamowania - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Opinie (112) ponad 10 zablokowanych

  • Fajnie (7)

    A jak będzie cała PKM zelektryfikowana, to będzie można machnąć jeszcze jeden przetarg na tabor w pełni elektryczny. I tak to się kręci :)

    • 36 43

    • Nim PLK zelektryfikuje swoją część to już pewnie będą mogły pojechać na emeryturę. A tak serio to po prostu pojadą na Kaszuby i tyle.

      • 13 0

    • Przeciez cała PKM jest zelektryfikowana . A przetarg na tabor elektryczny był i sporo tego przyjdzie

      wystarczy , spalinowe pojda na Hel i Łebę a zastapią je te co jeszcze w Newagu nie powstały a są zamówione.

      • 11 1

    • PKM jest cała zelektryfikowana już od roku! (3)

      To państwowe pkp plk nie potrafią od kilku lat nawet rozpocząć elektryfikacji swojej linii Gdynia - Kościerzyna, chociaż mieli ją skończyć w 2023 r. tak jak PKM swój odcinek.
      To dlatego pasażerowie jeszcze przez kilka lat będą się tłoczyć w małych szynobusaxh, chociaż powinni już od roku jeździć dużymi elektrykami.
      Dziękujemy ci pkp plk!

      • 25 3

      • (1)

        A po co do Kościerzyny skoro dalej nie ma trakcji elektrycznej, szkoda kasy.

        • 0 7

        • A co linia do Kościerzyny i dalej do Chojnic nie zasługuje na elektyfikację

          Cała ta przedwojenna linia kolejowa do portu w Gdyni powinna być dawno zelektryfikowana . Pociągi z węglem jadące przez Gdańsk, Sopot to Gdyni to jakieś nieporozumienie .

          • 10 0

      • nie potrafia?

        Nie bardzo moga. Rowniez z powodu, jak ponizej.

        "Komitet Społeczny Obrona Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Kaszub powstał w 2019 roku. Jego członkowie nie zgadzają się na taki zakres budowy drugiego toru linii kolejowej 201 na Kaszubach. Ich zdaniem po pierwsze ta inwestycja nie ma uzasadnienia merytorycznego, a po drugie leży im na sercu bogactwo przyrodnicze i historyczne tej części Kaszub."

        A w tym samym czasie ruszaja inwestycje kolejowe miedzy Krakowem a Zakopanem... Za grube miliardy...
        Moze to nie tylko nieudolnosc PLK, ale i lokalna niechec oraz brak kompenencji politycznych?

        Bo strzelic focha i schowac sie za mitem "niepokornego Pomorza" jest latwe i wygodne. Ciemny lud bije brawo i stawia na piedestaly swoich wybrancow. A ci z tego piedestalu leja im na glowe...

        • 3 0

    • To wtedy będzie jeździł np. do Pucka lub Łeby

      • 14 0

  • (1)

    Dowiecie się jak będzie wyglądać wykorzystanie tych pojazdów? Czy będą wykorzystywane w jakimś nowym rozkładzie jazdy i zwiększą możliwości przewozowe? Bo 4 jednostki to trochę mało, jak się je połączy w dwa składy to mamy tylko dwa pociagi, No chyba, że to wystarczająca ilość do obsługi trasy Gdynia-lotnisko-Gdańsk Wrzeszcz.
    Szkoda, że nie można dokupić takich składów, które umożliwiły połączenie ze zwykłymi elektrykami i rozpoczęcie kursowania dłuższych składów na linii Gdynia-Kościerzyna czy też Gdańsk-Kościerzyna, itp.

    • 14 11

    • To nie są składy dla SKM.

      Nie ma czegoś takiego jak zwykły elektryk. To jest tak jakbyś sterowanie analogowe chciał wprowadzić do urządzenia cyfrowego. Zresztą składy np. SKM w Trójmieście powinny mieć dwa zestawy po 4 lub 5 wagonów (są i piętrowe w ofertach) co daje 8 do 10 wagonów i więcej drzwi niż jedna para. To zwiększa i bezpieczeństwo w razie pożaru lub wypadku oraz przepustowość wsiadających/wysiadających pasażerów.

      • 0 1

  • A poza tym uważam, że SKM powinna zostać skomunalizowana! (1)

    A za złośliwe opóźnianie modernizacji linii 201 odpowiedzialni powinni zostać postawieni przed sąd. Z politykami PiS na czele!

    • 3 4

    • na wyrazne zyczenie ludu

      Sprawy nie sa tak jednoznaczne, jak usilujesz przedstawic. Interesy sa rozne i pomorszkie wladze wcale sie do tej rozbudowy i modernizacji nie pala.

      A ze przy mieszku z kasa trzeba umiec chodzic i nalezy dbac o swoje interesy to chyba tez nie trzeba uczyc? W tym wypadku znalezli sie sprawniejsi, ktorzy lepiej potrafia poruszac sie po korytarzach Dyrekcji PKP

      "Komitet Społeczny Obrona Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Kaszub powstał w 2019 roku. Jego członkowie nie zgadzają się na taki zakres budowy drugiego toru linii kolejowej 201 na Kaszubach. Ich zdaniem po pierwsze ta inwestycja nie ma uzasadnienia merytorycznego, a po drugie leży im na sercu bogactwo przyrodnicze i historyczne tej części Kaszub."

      • 0 0

  • Pantograf nie może dotykać trakcji.

    Co najwyżej - sieci trakcyjnej. Ale kto by tam się przejmował :D

    • 7 1

  • Polski brak gospodarności jest porażający. Zamiast od razu zbudować zelektryfikowaną linię to robią na raty i koszt (2)

    tego bałaganu jest co najmniej dwukrotnie wyższy. Chyba, że to kojeny przekręt rządzących.

    • 7 2

    • ostatnie 8 lat.... (1)

      • 1 1

      • nadal na stolcu Powmorza...

        ...siedzial Struk i Eugeniusz...

        Jak za starych dobrych czasow "ostrego ciecia"...

        "A Pan stale w komisjach..."

        • 0 0

  • Nie lepiej byłoby zbudować drogę zamiast torów? (1)

    • 0 3

    • rowerowa...

      ...droge?

      • 0 1

  • Mozna było od poczatku takie kupic ale to by zamało naszych pieniedzy zmarnowali wiec kupili same spalinowe (1)

    ateraz je wymieniaja na hybrydy!!Tak Powcy marnuja miliardy zkasy mieszkancow

    • 3 1

    • Takie pojazdy w owym czasie na polskim rynku były niedostępne, więc nie, nie mogli takich kupić. A jakby kupili od Niemca to szczekał byś że niemieckie...

      • 0 0

  • Niech się wreszcie za robotę wezmą (4)

    Ile przetargów jest unieważnionych ?.proszę spojrzeć na mapę .Nic nie trzeba mówić .
    Panie Marszałku a jak tam SKM ?już co 5 minut jeździ? I 24 /h? Było obiecane w wyborach przez kolegę a ktoś mi jeszcze przyklasnął .
    Ludzi to chcecie przesiadać z aut a alternatywy żadnej .Gadane już było.teraz czas wziąć się do roboty a nie tylko takie rzeczy przedstawiać jako sukces. Sukcesem będzie jak wreszcie całkowicie zelektryfikujecie tę trasę całą a nie skończy się jak zwykle na obietnicach i terminarzu za 20 lat

    • 24 21

    • przecież SKM to spółka państwowej PKP

      jak PKP tak zarządzi, to będzie jeździła co 5 minut

      • 4 7

    • Jakieś bzdury opowiadasz.

      SKM nawet ta poniemiecka EW 90....między Gdańskiem, a Gdynią nigdy nie jeździła z częstotliwością mniejszą niż co 6 minut. Potem linię wydłużano, wprowadzono EN 57 ....(kibel), przybyło przystanków i cykl się zawalił raz, a dobrze.

      • 1 1

    • Nie słyszałem o obietnicy że kolejka co 5 min/ 24 h (1)

      Nie pij tyle a będziesz trzeźwiej myślał

      • 3 0

      • Szemiot obiecywał co 2 minuty :)

        • 0 0

  • Niby ładny, ale kiepsko.

    Szkoda, że ten skład ma tylko trzy wagony, a nie np. cztery czy pięć, jak w kolejach mazowieckich czy dolnośląskich. No i tylko pojedyncze drzwi w każdym wagonie to wygląda słabo? Za jakiś czas się okaże, że jest za krótki, a w środku ciasny bo w sumie to taki większy tramwaj, a nie pociąg.

    • 3 1

  • Linia zelektryfikowana do lotniska a dalej jezdza spalinowe kible buahaa yhyy co za patologia

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane