• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile kosztuje komunikacja nocna w Trójmieście?

Krzysztof Koprowski
29 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Komunikacja nocna w Gdańsku cieszy się szczególnie dużą popularnością m.in. między Śródmieściem a nowymi osiedlami na Południu. Komunikacja nocna w Gdańsku cieszy się szczególnie dużą popularnością m.in. między Śródmieściem a nowymi osiedlami na Południu.

Czy komunikacja nocna jest opłacalna dla organizatora? Ile kosztuje jej utrzymanie? Które trasy są najbardziej oblegane? Spytaliśmy o to ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia po ostatnich zmianach w kursowaniu pojazdów.



W godzinach nocnych często prowadzone są doraźne prace naprawcze w infrastrukturze tramwajowej czy trolejbusowej. W godzinach nocnych często prowadzone są doraźne prace naprawcze w infrastrukturze tramwajowej czy trolejbusowej.
Niedawna zmiana rozkładu kolejowego, a wraz z nim także rozkładów ZKM Gdynia oraz ZTM Gdańsk spowodowały, że nasi czytelnicy zaczęli się zastanawiać, na ile rentowne są przejazdy realizowane w tak późnych porach. Pytania nie są bezpodstawne, bowiem ZTM Gdańsk w nowym rozkładzie zwiększył częstotliwość kursowania nocnych autobusów, zaś ZKM Gdynia musiała zorganizować dodatkowe kursy autobusów, by dostosować je do pociągów SKM.

- Średni roczny wskaźnik odpłatności całej komunikacji miejskiej kształtuje się na poziomie 48 proc., podczas gdy wskaźnik ten dla linii nocnych oscyluje wokół 22 proc. Taka różnica oczywiście nie dziwi, gdyż liczba podróży w ciągu dnia jest o wiele wyższa niż nocą, a koszty eksploatacji pojazdów zbliżone do siebie - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.

Gdyby przeliczyć procenty na konkretne sumy, okazuje się, że typowy statystyczny dzień powszedni w gdańskiej komunikacji kosztuje ok. 768,6 tys. zł netto, w tym ok. 17,9 tys. zł netto to koszt funkcjonowania linii nocnych.

Podobnie sytuacja pod tym względem wygląda w Gdyni. Tu średnio przychody z biletów pokrywają 46 proc. kosztów świadczenia usług przewozowych. W przypadku kursów nocnych, ten wskaźnik spada o połowę.

- Porównując średnie wykorzystanie pojazdów w oparciu o liczbę pasażerów na kilometr w ostatnich badaniach wielkości popytu i uwzględniając różnice biletów [nocne bilety są droższe od dziennych - dop. red.] z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że odpłatność na liniach nocnych nie osiąga nawet połowy wartości średniej dla sieci komunikacyjnej - informuje Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Jak często podróżujesz nocną komunikacją miejską?

Gromadzki zastrzega jednak, że dokładne dane są trudne do uzyskania, gdyż badanie rentowności na liniach nocnych, ze względów bezpieczeństwa, wymaga zapewnienia ankieterom asysty policji.

W Gdyni statystyczny jeden szkolny dzień powszedni funkcjonowania komunikacji miejskiej kosztuje ok. 472,1 tys. zł brutto, podczas gdy nocna komunikacja to wydatek rzędu ok. 6,5 tys. zł brutto.

Przedstawiciele obu organizatorów komunikacji miejskiej przyznają, że jest bardzo trudno oszacować największe zainteresowanie konkretnymi liniami. Wynika to m.in. z bardzo zróżnicowanej popularności względem dni tygodnia (w weekendy nocą podróżuje zdecydowanie więcej pasażerów niż przez pozostałe dni tygodnia), wzajemnym nakładaniu się przebiegu tras przez kilka linii, a nawet... warunkami pogodowymi - im lepsza pogoda, tym więcej mieszkańców spędza wieczory i noce poza domem.

- Można stwierdzić, że największy popyt na nasze usługi nocą występuje między Śródmieściem a Kampusem Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie. Równie dużo pasażerów korzysta też z nocnych linii między Śródmieściem a dzielnicami południowymi oraz Śródmieściem a Pieckami-Migowem - wylicza Zomkowski.

W Gdyni obecnie trwa analizowanie zmian, które weszły w życie wraz z nowym rozkładem jazdy SKM.

- Najbliższe badania wielkości popytu na liniach nocnych przeprowadzimy wiosną 2014 r. Na razie stale monitorujemy jedynie kwestię ewentualnych przepełnień. Aby one nie występowały, od czwartku do niedzieli kierujemy do obsługi linii nocnych N10 i N20 autobusy przegubowe - dodaje Gromadzki.

Przedstawiciel ZKM Gdynia zwraca jednocześnie uwagę, że zwiększenie częstotliwości pociągów SKM nocą znacznie utrudniło przygotowanie rozkładu jazdy dla dogodnej przesiadki między różnymi środkami lokomocji. O co konkretnie chodzi?

- Od lat w Gdyni i w Gdańsku funkcjonował rozkład nocny dostosowany do SKM, kursującej w takcie co 40/80 min. Przy czasie jazdy z Gdyni do Gdańska wynoszącym nieco ponad 30 min, zapewniało to dogodne warunki przesiadki z i na pociągi w obydwu miastach. W nowym rozkładzie, w wyniku ustaleń Gdańska z SKM, wszedł w życie nowy rozkład jazdy pociągów, zakładający takt 60-minutowy. Po raz pierwszy od 20 lat nocne pociągi SKM przestały mijać się w Gdyni, co spowodowało, że uniemożliwiona została - chwalona przez wiele lat - przesiadka we wszystkich kierunkach: do i z autobusów na pociągi do i z Gdańska.

Zmiany te wymusiły na gdyńskim organizatorze transportu uruchomienie kolejnych kursów autobusów nocnych po godzinie 3, które nie cieszą się dużą popularnością, ale stanowią minimum obsługi komunikacyjnej miasta.

Czytaj też: Nowy rozkład SKM niedostosowany do potrzeb?

Również niewielką popularnością ze strony pasażerów cieszyła się w Gdańsku linia N6 z zajazdem do Matemblewa zobacz na mapie Gdańska (w nomenklaturze komunikacyjnej określanym jako Brętowo). Tu jednak całkowicie pominięto w nowym rozkładzie ten odcinek.

- Zrezygnowaliśmy z tego wariantu trasy z uwagi na praktycznie zerowe wykorzystanie tej linii na tym fragmencie trasy. Wniosek ten już od jakiegoś czasu zgłaszali nam mieszkańcy Niedźwiednika i ul. Słowackiego, którzy korzystali z linii N6 i którym dzięki tej operacji skrócił się czas jazdy - wyjaśnia wprowadzone zmiany zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Elastyczność tras, doraźne prace naprawcze oraz koszty to główne czynniki, który sprawiają, że nocą rzadko uruchamiane są tramwaje oraz trolejbusy. - Bierzemy też pod uwagę względy ekonomiczne - aktualna stawka za wozokilometr trolejbusu jest o 27 proc. wyższa od płaconej za autobus - kończy rzecznik ZKM Gdynia.

Czytaj też: Czy komunikacja nocna jest bezpieczna?

Miejsca

Opinie (227) 4 zablokowane

  • Szkoda że rozkłądy nie są tak pomyslane aby ludzie mogli się przesiąść (2)

    Np N3 przyjeżdża do Wrzeszcz PKP o 23:52 a N2 ucieka mu o 23:51 . A tak to ludzie np wracający z lotniska mieli by fajną przesiadkę na autobus do Nowego portu czy Brzeźna

    • 1 4

    • Gdańsk

      • 0 0

    • Przesiadka jest!

      Wysiadasz z N3 na Galerii Bałtyckiej 23:51;
      Wsiadasz tam na N2 (do N.Portu) 23:52.

      Jazda do Wrzeszcza PKP i dwa razy przez Galerię jest bez sensu.

      • 4 0

  • "Gromadzki zastrzega jednak, że że dokładne dane są trudne do uzyskania, gdyż badanie rentowności na liniach nocnych, ze... (1)

    ...względów bezpieczeństwa, wymaga zapewnienia ankieterom asysty policji." To pasażerowi nie jest potrzebna policja ankieterowi tak? Ciekawe. Fakt że komuś w noc weekendową może się nie spodobać jakiś koleś z teczką i w kamizelce odblaskowej ale bez przesady. Pozatym zamiast ankietera można na monitoringu sprawdzić ile osób wsiadło a ile wysiadło

    • 6 1

    • Tu nie chodzi o to ile wsiadło ale o to ile miało bilet (i jaki). Tego na monitoringu nie sprawdzisz.

      • 0 0

  • zkm gdynia to chory twor

    pka,pkm,pkt chcac zatrudnic kierowce wysyla faceta na egzamin do zkm gdynia to jakas nienormalna praktyka. tym powinna zajac sie inspekcja pracy albo prokuratura. wyglada to tak : z checia bysmy pana zatrudnili ale nie wiadomo czy spodoba sie pan panu Wyszomirskiemu.

    • 8 0

  • "aktualna stawka za wozokilometr trolejbusy jest o 27 proc. wyższa od płaconej za autobus " (1)

    przecież dlatego wprowadzono trolljebusy, że były tańsze od awtobusów, więc WTF ??

    • 9 0

    • prawie nikt o tym nie wie,że eksploatacja trolejbusów jest droższa ekologicznie haha

      • 5 0

  • Poprawka:

    "Komunikacja nocna w Gdańsku cieszy się szczególnie dużą popularnością m.in. między Śródmieściem a nowy osiedlami na Południu." ---------

    "Komunikacja nocna w Gdańsku cieszy się szczególnie dużą popularnością m.in. między Śródmieściem a NOWYMI osiedlami na pOŁUDNIU."

    • 0 0

  • N6 (2)

    W artykule jest podane ze linia N6 nie cieszyła się dużą popularnością, to mam pytanie jak teraz można się dostać do Nowego Portu ze Śródmieścia??? Nie spotkałam się nigdy z sytuacją, aby jechał pusty autobus.

    • 4 3

    • N12 (1)

      N12 co godzinę.

      • 3 0

      • N12

        Faktycznie nie tylko trasę skrócili ale również numer autobusu zmienili. Pytanie retoryczne po co?

        • 1 0

  • Głupie gadanie

    Jak cena benzyny podskoczy do 10 lub więcej zł za litr, przy okazji ograniczą ilość miejsc do parkowania i wprowadzą niemałe opłaty za ich korzystanie to zobaczymy kto tu będzie się cieszył.

    • 2 0

  • Bogacz

    Ludzie czemu nie jezdzicie autami ; w niemczech gdzie ja mieszkam nie ma tego problemu ; polska jest w unii nie rozumiem tego ;jetem szczesliwy i bogaty pozdrawiam

    • 1 0

  • Ile kosztuje komunikacja nocą? (1)

    Jeśli się ją zlikwiduje lub zmniejszy, to natychmiast wzrosną korki. Nie, nie nocą, za dnia. Mechanizm jest taki: nie mogę dojechać komunikacją miejską, taksówka droga na częstą jazdę, kupię samochód. Kupiłem/kupiłam samochód, płacę za ubezpieczenie, przeglądy itd. (najmniej za benzynę), to taniej będzie jeździć samochodem niż autobusem/tramwajem także za dnia. Więcej ludzi w samochodach - więcej korków. Kiedy zlikwidowano co drugi kurs N1 dwa lata temu, z mojej klatki schodowej 3 osoby kupiły samochody (na 12 mieszkań). Nie wszyscy jeżdżą nocą, ale tych osób jest wystarczająco dużo, by nie dawać im powodu do kupna samochodów. A (kiepskie) samochody są prawie za darmo, każdego stać.

    • 3 2

    • Prawda. Tez mialem podobne problemy z dojazdami. Kupilem auto na gaz, za 800 zlotych i jestem zadowolony

      • 1 1

  • n6 (2)

    Nie rozumiem tylko dlaczego w autobusie linii n6 oprócz trasy zredukowano również autobus o 4 z Gdańska Gł. jako jedyny autobus linii nocnej ma tak fatalną zmianę rozkładu jazdy. Niektórzy tym autobusem wracali w weekendy i jeszcze się nie spotkałam żeby autobus był pusty. Zabieranie pasażerom tak tego autobusu było fatalnym posunięciem zwłaszcza że na stronie ZTM napisali że rozkłady zostały pozmieniane w celu zsynchronizowania ich z SKM a n6 w żaden sposób nie jest bo ostatni jedzie o 2:30. Warto by było spełnić obietnicę i wrócić autobus o 4 z Głównego.

    • 1 1

    • N6 (1)

      O 4:00 masz N12 do "Moreny" po tej samej trasie, więc nie dramatyzuj.

      • 0 2

      • wszystko super ale ja dojeżdżam do końca trasy czyli na Niedzwiednik a nie na Morenę :] :/

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane