• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak Gdańsk przegrał ze Świnoujściem

Mikołaj Chrzan
20 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Siedemnaście milionów euro - o tyle tańsza ma być budowa gazoportu w Świnoujściu niż w Gdańsku - wynika z szacunków Przedsiębiorstwa Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. Marszałek senatu Bogdan Borusewicz dostał od PGNiG uzasadnienie lokalizacji gazoportu w woj. zachodniopomorskim.

Gdański port przez długie miesiące uchodził za faworyta w wyścigu o terminal do przeładunku skroplonego gazu ziemnego, zwanego popularnie gazoportem. W grudniu 2006 r. zarząd Przedsiębiorstwa Górnictwa Naftowego i Gazownictwa - kontrolowana przez państwo spółka, odpowiedzialna za budowę terminalu - ogłosił jednak: wybraliśmy port w Świnoujściu.

Czy sądzisz, że Gdańsk ma jeszcze szansę na gazoport?

Powody? Oficjalne tłumaczenia PGNiG w komunikatach prasowych były wyjątkowo skąpe: "Szybsza i łatwiejsza droga do uzyskania dostępu do terenu pod inwestycję", "Dobry dostęp do infrastruktury technicznej", "Krótsza droga transportu", "Większe zapotrzebowanie na gaz w regionie", "Zapewnienie rozwoju infrastruktury hydrotechnicznej portu".

PGNiG więcej mówić nie chciało, dlatego takie zachowanie wywołało oburzenie wielu pomorskich polityków. Marszałek senatu Bogdan Borusewicz napisał w tej sprawie do Krzysztofa Głogowskiego, prezesa PGNiG.

Z odpowiedzi Głogowskiego można dowiedzieć się więcej o porażce Gdańska. Prezes Głogowski pisze, że podczas prac nad projektem najpierw odrzucono dwa spośród trzech wariantów budowy w Gdańsku: budowę terminalu na sztucznej wyspie (zbyt długi okres budowy i zbyt duże koszty) oraz budowę terminalu na lądzie - pomiędzy terminalem LPG a Rudoportem (wystąpiłyby ograniczenia w wielkości statków do przewozu gazu).

Z tego powodu analitycy PGNiG pod uwagę brali tylko jeden wariant - także lądowy - ulokowania terminalu przy pirsie należącym do Rudoportu.

O ostatecznej przegranej zdecydowały dwa elementy. Po pierwsze, budowa terminalu w Gdańsku wymagałaby rozwiązania przez port umowy z Rudoportem (a PGNiG nie chciało zgodzić się na pokrycie "z góry" kosztów rozwiązania umowy przez port).

Po drugie, według wyliczeń "łączne nakłady inwestycyjne w Świnoujściu są niższe od nakładów w Gdańsku o ok. 17 mln euro". To niewiele, bo - przyjmując, że cała inwestycja warta ma być ok. 400 mln euro - jest to tylko ok. 4 proc. całej kwoty.

Prezes PGNiG zauważa jednak, że "z punktu widzenia środowiskowego i uzyskania pozwolenia na budowę lokalizacja Gdańsk - Port Północny jest lokalizacją mniej problematyczną dla terminalu LNG niż lokalizacja w Świnoujściu".

Według ekspertów kwestie środowiskowe mogą spowodować, że budowa obiektu w Świnoujściu w ogóle nie dojdzie do skutku. Dlatego w gdańskim porcie przygotowano nową, tańszą koncepcję budowy gazoportu - w formie półwyspu o powierzchni 35 hektarów, który miałby sąsiadować z istniejącym pirsem paliwowym w Porcie Północnym (po stronie Westerplatte).

Marian Świtek, wiceprezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk, odmawia jednak podania bliższych informacji na temat nowej koncepcji. - Żadnych komentarzy - ucina Świtek.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (48) 2 zablokowane

  • @wir_nik
    Oj żebyś się nie zdziwił jak w Jelitkowie zobaczysz poduszkowiec desantowy - polecam pooglądać na GEarth port w Bałtijsku.

    • 0 0

  • Władze gdańska nie zrobiły wszystkiego co mozliwe zeby przyciągnac tą inwestycje przez duze I.
    adamowicz prowadził swój pseudo P-R zachwalajac walory gdańaka nie sprawdzając statusu prawnego gruntów na ktorych miał powstać.
    Ale to nic, gdańsk przeciez tak swietnie sie rozwija. prezydent co chwile moze pochwalić sie zbudowaniem przez dewelopera bloków w najatrakcyjniejszeych czesciach miasta

    • 0 0

  • no niestety

    tak długo jak Adamowicz będzie sprawował swój urząd tak długo Gdańsk będzie regionem deweloperów i drobnych cwaniaczków

    i nie łączyłbym tego z polityką czy partiami politycznymi lecz nastawieniem tej ciepłej kluchy do robienia wielkiego NIC dla miasta a jedynie lansowania swojej śliskiej osoby w mediach panie Adamowicz...

    • 0 0

  • Szkoda, że nie startowała Gdynia, bo prezyd.Szczurek pewnie by sobie z tym wielkim projektem poradził.

    • 0 0

  • Gdynia nie moze sobie poradzić z posprzątaniem dworca

    albo zabudową Polanki, którą już zabudowuje 20 lat. Niech Szczurek nie bierze się za inwestycje, które go przerastają.

    • 0 0

  • do ww.

    Czy Adamowicz zajmuje sie sprzataniem Gdańsk Główny PKP????

    • 0 0

  • ale wchodzi w skład RN Portu

    • 0 0

  • Po pierwsze jeszcze niczego nie przegrał

    I jeszcze jedna sprawa, mam wrazenie, ze komuś zwieracze puszczają, oskarżanie Adamowicza i wskazywanie go jako winnego? Rozumiem, ze kolegów z Gdyni bardzo podnieca fakt, że gazoport mógłby w Gdańsku nie powstać, ale retoryka niczym z bełkotu Kurskiego? Rada nadzorcza ma ośmiu członków, teren nie jest własnośćią gminy, za sprawy dzierżawy nie odpowiada RN a trzyosobowy zarząd, który akurat na tamten czas - jak uważam - podjął mądrą decyzję o przedłużeniu dzierżawy spółce, która płaci portu za dzierżawę terenu. Dzierżawę można wypowiedzieć, za to do budowy terminalu LNG trzeba mieć wolę, której poprostu lokalnym prominentom z PIS-u zabrakło.

    • 0 0

  • Podpowiem Ci co Twoj prezio powinien zrobić!!

    Masz porade za darmo:
    - Dokładnie opisać lokalizacje ogólna i szczegolowa zwracajac uwage na analize SWoRT
    - Geodezyjne kartograficzne mapy, ksiegi wieczyste działek itd
    - Odległości o d innych obiektów
    _ dojazdy łączniki, transport gazu róznymi sposobami w tym dosteppy i dojazdy
    - cała charakterystyka otoczenia i ekozabezpieczenia
    Co do samego gruntu, który miedzy nami mowiac zawalił:
    - własności i możliwości odkupienia
    - przebieg granic, kształt
    - ukształtowanie hipsiometria
    - mozliwosci zabudowy, uzbrojenia, geologia(czy nie bedzi trzeba wymieniac gruntu itd)
    mogłbym tak wyliczac i wyliczać na pewno opracowanie powinno swoja wielkością przekroczyć wielkość raportu o WSI Antoniego Macierewicza

    • 0 0

  • Z całym szacunkiem, co by było takiego dla gdańskiego portu, Gdańska, regionu gdyby ten gazoport powstał?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane