• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będzie wyglądać Droga Zielona? Poznaliśmy oczekiwania urzędników

Krzysztof Koprowski
19 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Standard ulicy miejskiej, torowisko tramwajowe z możliwością jazdy autobusów, poszerzenie ul. Czarny Dwór i niewielka przebudowa jezdni ul. Obrońców Wybrzeża - tak wyglądają wytyczne dla przyszłego projektanta Drogi Zielonej. Przedstawiamy zapisy przetargu, które przełożą się za kilka lat na kształt nowej trasy od al. HalleraMapka do ul. ChłopskiejMapka.



Czy wierzysz, że Droga Zielona będzie miejską ulicą?

Na początku marca pisaliśmy o zamiarze ogłoszenia przetargu na sporządzenie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla Drogi Zielonej. Chodzi o etap I od al. Hallera do ul. Obrońców Wybrzeża. Będzie mu towarzyszyć trasa tramwajowa, która przez ul. Obrońców Wybrzeża pozwoli na przejazd tramwajami aż do ul. Chłopskiej.

Teraz, gdy dostępna jest już pełna dokumentacja przetargowa, wracamy do tego tematu. Analizujemy wstępne wytyczne i uwagi dla projektanta, który podejmie się tego zadania.

Jak czytamy w materiałach Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, celem projektowanego układu komunikacyjnego będzie m.in.:
  • zwiększenie możliwości połączeń transportowych pomiędzy różnymi rejonami miasta,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • poprawa komfortu jazdy,
  • skrócenie czasu przejazdu transportem zbiorowym pomiędzy Brzeźnem i Przymorzem poprzez realizację nowego odcinka trasy tramwajowej.

Planowany układ I etapu Drogi Zielonej z proponowanymi lokalizacjami przystanków tramwajowych. Planowany układ I etapu Drogi Zielonej z proponowanymi lokalizacjami przystanków tramwajowych.

Zgodność projektu Drogi Zielonej z miejskimi opracowaniami



Oprócz zgodności z przepisami i normami technicznymi projekt Drogi Zielonej musi spełniać wymagania m.in.:

  • Droga Zielona na odcinku Hallera - Obrońców Wybrzeża wg koncepcji BRG.
  • Torowisko tramwajowe w ul. Obrońców Wybrzeża wg koncepcji BRG.
  • Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla ul. Obrońców Wybrzeża.
  • Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla ul. Obrońców Wybrzeża.
  • Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla ul. Obrońców Wybrzeża.

Koncepcja BRG w zakresie układu tramwajowo-drogowego



Ponadto dokumentacja powinna bazować na opracowaniu Biura Rozwoju Gdańska w zakresie przebiegu trasy tramwajowej. Koncepcja ta jednocześnie definiuje przebudowany układ drogowy.

Zgodnie z założeniem BRG, tramwaj będzie prowadzony po stronie parku Nadmorskiego im. Ronalda Reagana, co pozwoli na całkowite odseparowanie ruchu tramwajowego od kołowego, a tym samym znacznie przyspieszy ruch pojazdów szynowych.

Na trasie tramwaju wstępnie przewidziano pięć przystanków:
  1. przy skrzyżowaniu z al. HalleraMapka,
  2. na wysokości al. Jana Pawła II i deptaka prowadzącego do mola w BrzeźnieMapka,
  3. przed zjazdem z Drogi Zielonej w ul. Obrońców WybrzeżaMapka,
  4. w rejonie obecnych przystanków autobusowych Przymorze Wielkie (przy parkingu kubaturowym)Mapka,
  5. w pobliżu wjazdu na parking Galerii PrzymorzeMapka.

  • Skrzyżowanie z al. Hallera, skąd wyprowadzone zostanie torowisko tramwajowe.
  • Odcinek Hallera - Jana Pawła II. Nowy układ komunikacyjny powstanie kosztem drzew po lewej stronie.
  • Na wysokości al. Jana Pawła II (po lewej) przewidziano utworzenie przystanków tramwajowych.
  • Widok na ul. Obrońców Wybrzeża. W tym miejscu będzie kończyć się I etap Drogi Zielonej. Torowisko tramwajowe zostanie zbudowane aż do ul. Chłopskiej.

Układ tramwajowy dostosowany do dalszej rozbudowy



Należy nadmienić, że układ przystanków - zwłaszcza w rejonie ul. Obrońców Wybrzeża - został zaprojektowany w taki sposób, aby możliwe było docelowe wydłużenie trasy tramwajowej i Drogi Zielonej do pętli Jelitkowo oraz ul. PomorskiejMapka.

Włączenie trasy tramwajowej w ul. Chłopską oraz al. Hallera przewiduje się na pełne relacje skrętne, co pozwoli na dowolne kształtowanie przyszłej oferty transportowej, w tym połączenia tramwajowe Przymorza z Brzeźnem, Nowym Portem oraz centrum Gdańska.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.



ZTM: niech autobusy pojadą po torowisku tramwajowym



Zarząd Transportu Miejskiego oczekuje ponadto od projektanta zaprojektowania torowiska tramwajowego w formie pasów autobusowo-tramwajowych, czyli konstrukcji umożliwiającej korzystanie z niego przez autobusy wzorem rejonu przystanku Warneńska na Morenie (Pieckach-Migowie)Mapka.

Dopuszczenie ruchu autobusów na torowisku tramwajowym powinno być zrealizowane na odcinku od al. Hallera aż do ul. Obrońców Wybrzeża z pełnymi relacjami wjazdowo-zjazdowymi na skrzyżowaniu z al. Jana Pawła II.

ZTM wymaga także, aby nowy układ komunikacyjny przewidywał przestrzeń na skrzyżowaniach dla oczekujących tramwajów i autobusów w sposób, który wykluczy wzajemnie blokowanie się pojazdów.

ZTM oczekuje, aby torowisko tramwajowe było dostosowane do jazdy autobusów celem ominięcia zatorów na drodze. ZTM oczekuje, aby torowisko tramwajowe było dostosowane do jazdy autobusów celem ominięcia zatorów na drodze.

Oficer Rowerowy: szeroka droga rowerowa i zadaszone parkingi



Ze strony pełnomocnika prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej (tzw. Oficera Rowerowego) wskazano na potrzebę zaprojektowania wydzielonej drogi rowerowej o szerokości minimum trzech metrów po południowo-zachodniej stronie układu drogowego (po stronie zabudowy Przymorza) oraz chodnika o szerokości co najmniej trzech metrów z dopuszczeniem ruchu rowerowego po stronie parku Nadmorskiego.

Przy każdym przystanku tramwajowym powinien powstać zadaszony parking rowerowy na minimum 20 jednośladów, zaś w obrębie skrzyżowań przejazdy rowerowe należy wykonać wokół wszystkich wlotów.

Czytaj też:

Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów



Oficer Pieszy: brak wytycznych, droga musi łączyć, a nie dzielić



Pod względem infrastruktury pieszej - mimo powołania pełnomocnika prezydent ds. pieszych (tzw. Oficera Pieszego) - w dokumentacji nie pojawiły się żadne dodatkowe wytyczne.

Znajdziemy jedynie ogólnikowe stwierdzenia pozostałych jednostek uzgadniających o obowiązku stosowania się do wspomnianych wcześniej opracowań oraz zaprojektowaniu infrastruktury "w taki sposób, aby nie tworzyła ona bariery rozdzielającej Gdańsk na kilka części, a tworzyła spójną całość" (to cytat z wytycznych Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni).

Docelowy układ drogowy od Marynarki Polskiej do obwodnicy metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które będą krzyżować się na węźle Chwaszczyno. Docelowy układ drogowy od Marynarki Polskiej do obwodnicy metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które będą krzyżować się na węźle Chwaszczyno.

Przekrój po dwie oraz jedna jezdnia ul. Czarny Dwór



W zakresie układu drogowego najważniejsze zmiany to:
  • poszerzenie ul. Czarny Dwór na odcinku Hallera - Jana Pawła II do dwóch jezdni po dwa pasy ruchu,
  • przebudowa ul. Czarny Dwór na dalszym odcinku do ul. Obrońców Wybrzeża z zachowanym istniejącym przekrojem jednej jezdni i dwóch pasów ruchu,
  • drobne korekty jezdni ul. Obrońców Wybrzeża pod wprowadzenie torowiska tramwajowego bez budowy drugiej jezdni dla kierowców aut,
  • ze względu na bliskość szpitala na Zaspie, układ jezdny powinien pozwalać na utworzenie "korytarza życia" dla służb ratunkowych.

Układ drogowy, podobnie jak tramwajowy, docelowo będzie mógł być rozbudowany do ul. Pomorskiej oraz - zgodnie z dokumentami planistycznymi - do Drogi Zielonej pod Ergo Areną i stamtąd tunelem pod Pachołkiem, poszerzoną ul. Spacerową do obwodnicy Trójmiasta oraz - przez ul. Nową Kielnieńską - do obwodnicy metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej.

Czytaj więcej:

Zjazd z Trasy Kaszubskiej w drogę widmo. Nowa Kielnieńska poczeka na realizację



Docelowo połączenie drogowe z obwodnicami i Trasą Kaszubską



Droga Zielona od ul. Obrońców Wybrzeża w stronę Jelitkowa będzie docelowo prowadzona równolegle do ul. Kaczyńskiego (która zostanie "zaślepiona" od strony ul. Jagiellońskiej), zaś przestrzeń pomiędzy tymi drogami - na poziomie najnowszej koncepcji BRG - wypełnić ma bliżej niesprecyzowana forma zieleni.

Jest to zatem sprzeczne z wcześniej prezentowanymi wizualizacjami Biura Rozwoju Gdańska, gdzie teren ten wypełniała atrakcyjna miejską zabudową, stanowiącą pierzeję Drogi Zielonej (nazywanej przez BRG ze względów polityczno-wizerunkowych Zielonym Bulwarem).

Czytaj też artykuł z 2016 r.:

Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?



  • Widok z al. Hallera w stronę al. Jana Pawła.
  • Drzewa po lewej zostaną wycięte pod rozbudowę układu drogowego oraz trasę tramwajową.
  • Parking pomiędzy jezdniami ul. Obrońców Wybrzeża zajmie trasa tramwajowa z przystankami.

Wycinka drzew oraz zmiana lokalizacji studni ujęć wody



Rozbudowa układu drogowego będzie wiązała się z wycinką drzew wzdłuż ul. Czarny Dwór, a w docelowym układzie (od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Pomorskiej) z wejściem w teren zieleni traktowany dzisiaj jako element parku Nadmorskiego.

Ponadto ze względu na zbliżenie się do ujęć wody, przed rozpoczęciem budowy niezbędne będzie przeniesienie studni.

W I etapie (Hallera - Obr. Wybrzeża) będą to dwie studnie: Czarny Dwór oraz Zaspa, które zostaną uruchomione w nowych lokalizacjach (w większym oddaleniu od drogi), zgodnie z harmonogramem spółki Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna, do końca 2024 r.

W docelowym układzie Droga Zielona będzie poprowadzona prosto do Jelitkowa, zaś ul. Kaczyńskiego będzie pełnić rolę tzw. drogi serwisowej. W docelowym układzie Droga Zielona będzie poprowadzona prosto do Jelitkowa, zaś ul. Kaczyńskiego będzie pełnić rolę tzw. drogi serwisowej.

Kampania promocyjna na rzecz budowy Drogi Zielonej



Znacznie szybciej, bo już w ciągu pięciu miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska oczekuje opracowania programu kampanii promocyjnej, która powinna "przyczynić się do akceptacji lokalizacji inwestycji na danym terenie, głównie przez mieszkańców".

Wykonawca będzie zobligowany do przygotowania wizualizacji, propozycji działań promocyjnych (np. ulotek, spotkań, audycji, spotów) oraz filmu promocyjnego, w którym powinny być "zaakcentowane korzyści dla społeczności gdańskiej, wynikające z realizacji inwestycji".

Czytaj też artykuł z 2016 r.:

Urzędnicy sprawdzili poparcie dla Drogi Zielonej



20 miesięcy na przygotowanie dokumentacji projektowej



Wśród kolejnych tzw. kamieni milowych umowy z wykonawcą należy wymienić m.in.:
  • decyzję środowiskową - w ciągu 12 m-cy od zawarcia umowy,
  • projekt budowlany z uzgodnieniami - 13 m-cy od zawarcia umowy,
  • projekty wykonawcze - 16 m-cy od zawarcia umowy,
  • materiały do wniosku o wydanie decyzji administracyjnej - 20 m-cy od zawarcia umowy (to ostatni etap, nie licząc nadzoru autorskiego w trakcie budowy).

O wyborze wykonawcy dokumentacji zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu rękojmi na wykonane prace od momentu odbioru ostatniej części dokumentacji projektowej (40 proc.).

Miejsca

Opinie (310) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (29)

    Odcinek od skrzyżowania ul. Czarnego Dworu dz Jana Pawla, do skrzyżowania z Obrońców i Kaczaffiego to istna drogą przez mękę, ogromne korki, dziury, koleiny, do tego przy każdej ulewie powstaje tam namiastka wodnego światu:) Nie jestem fanem przecinania miasta autostradami, ale tam to niestety, ale nie ma wyboru. Zabudowa Przymorza i Brzeźna jest dogeszczana kopulatoriami dla warszawki, latem tworzą się tam naprawdę ogromne korki... Skrzyżowanie Kaczyńskiego/Obrońców/Czarny dwór to jakaś walka o przetrwanie i wypadek/stłuczka średnio co tydzień;) Oby tylko nowa droga nie była pretekstem do betonowania Parku Nadmorskiego pod hotele dla warszawki, miały się ciągnąć aż pod samo molo!

    • 107 32

    • Nie ma ulicy Kaczyńskiego w Gdańsku. (17)

      • 24 20

      • (8)

        Niedługo te durne pokolenie wymrze i będzie spokój z tymi durnymi uwagami "nie ma takiej ulicy"

        • 18 28

        • Bo nie ma ciołku, PiSowski Wojewoda zmienił nazwę bezprawnie. (3)

          I możecie sobie sapać, mlaszczeć, szczekać i krzyczeć, ale to i tak nic nie zmieni.

          • 26 19

          • Polskę też przemianował twój rusek na PRL

            • 3 6

          • Dawna Dabrowszczakow, ulica resortowych i wojskowych... Dlatego taki opór

            • 12 4

          • Czyżby na pewno, ciołku anty pisowski?

            • 3 1

        • Jestem z tego durnego pokokenia. (2)

          Na tamten świat się jeszcze nie wybieram.

          • 4 7

          • Putin przyjdzie po ciebie

            Jak Donek wróci do korytka

            • 8 8

          • Szkoda

            • 0 1

        • Ja wysyłam paczki na Dąbrowszczaków i jakoś kurier zawsze wie gdzie ma jechać.

          • 12 8

      • Nie ma bo jest Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, mały lewaczku. (5)

        • 14 26

        • Chyba pRezydenta. (4)

          "Melduję wykonanie zadania" XD

          • 21 10

          • I cyk. Wpadły rubelki że wschodu i eurocenty z Berlina? (2)

            Kaczyńscy zawsze przeszkadzali w biznesie Nord Stream

            • 7 9

            • (1)

              Racja, Kaczyńscy zawsze przeszkadzali polskiej racji stanu

              • 9 4

              • Od kiedy NS to polska racja stanu, bolszewicki trollu?!

                • 2 3

          • Ale jest, i nie jęcz pasiasty knurze

            • 3 4

      • Dawna Dabrowszczakow to Kaczyńskiego

        • 7 1

      • Ciebie nie ma w Gdańsku

        • 0 2

    • Deweloperzy budują za zgodą miasta a potem dewastuje się zieleń i puszcza trasy szybkiego ruchu przez osiedla. Nikt nie pyta mieszkańców a usta POwcy mają pełne demokracji.

      • 13 14

    • Aha, czyli beton nie, chyba że dla autek, to wtedy spoko (1)

      To jest hipokryzja januszostwa.

      • 9 5

      • Aha, czyli beton tak ale dla deweloperów bo dla autek już nie. I kto tu jest hipokrytą?

        • 4 2

    • Budowa tej drogi polega na likwidacji znacznej części parku nadmorskiego!

      • 8 10

    • (2)

      Jeżeli nie będzie 2 pasów w stronę tunelu na skrzyżowaniu Cz. Dwór / JP2 to praktycznie nic się nie zmieni, zatwardzenia będą trwały w dalszym ciągu. Tam muszą ze świateł startować 2 auta na raz więc 2 pasy powinny być przynajmniej na 100m od skrzyżowania.

      • 15 3

      • Czarny Dwor miedzy JP2 a Kolobrzeska ma sie praktycznie nie zmienic, a to tam jest waskie gardlo.

        • 15 1

      • Jeśli ktos wyda pieniądze na przebudowę drogi zielonej...

        A po przebudowie tam nadal będzie jeden pas, to każda. Dosłownie każda złotówka wydana na tą przebudowę będzie pieniędzmi wyrzuconymi w błoto.

        • 16 2

    • Gdybys doczytal, to tam planuje sie tylko kosmetyke, zostaje po jednym pasie w kazda strone, (1)

      tylko pewnie jeszcze doloza ze dwa przejscia dla pieszych z sygnalizacja wyzwalana guziczkiem.

      • 10 0

      • Zabawne że urzędnicy myślą w ten sposób.

        Jest korek to wybudujemy linię tramwajową i zostawimy jeden pas tak jak było to korki znikną bo ludzie wsiądą w tramwaje. Mieszkam 30 lat przy lini tramwajowej. Jedyne co sie u mnie w domu zmieniło to zwiększyła sie liczba samochodów.

        • 10 4

    • KOREK

      korek stworzony przez tunel, dla jednych wygoda ale nie dla mieszkańców gdańska, warszawa, elbląg itp, mieszkańcom zafunduje się beton, tramwaj, gdzie będzie warszawa itp chodziła na spacer?

      • 0 1

    • Oczywiście, że jest wybór "niefanie autostrad" - tam powinna być wąska droga bo to teren rekreacyjny Gdańszczan

      a jak chcesz z punktu A do B - to na około obwodnicą.

      • 2 4

  • Przekrój 1x2 na odcinku od Obrońców do Jana Pawła to zagłada i Zbrodnia przeciw ludzkosci (5)

    Życzę powodzenia w dalszym korkowaniu Czarnego Dworu

    • 53 24

    • Wincyj samochodów! Wincyj! (2)

      • 9 15

      • Dokładnie tak.

        • 6 1

      • Tak, a o co chodzi?

        • 0 0

    • Ale ta inwestycja to głównie tramwaj

      Drogi są praktycznie nie ruszane. Fajnie, że autobusy nie będą stały z Wami w korkach.

      • 8 7

    • Nie zapomnij że kosztem drugiego pasa dla samochodów ma powstać zgodnie z zaleceniem inżyniera rowerowego, 3m szerokości ścieżka rowerowa. Ona jest w tym wszystkim najważniejsza

      • 0 1

  • (2)

    Tyle zalecen, tyle ustalen, co widac w tym dokladnym artykule, a tak niewiele dla pieszych. Do licha, czy wreszcie planisci i decydenci zauwaza i uwzgledniaobecnosc i potrzeby pieszych. Miasto to przede wszystkim ludzie, piesi, zwierzeta, a potem samochody.

    • 41 24

    • Ja mam deskorolkę i wrotki! Mnie tez coś dajcie! ;)

      • 3 3

    • Miasto to

      Ludzie w sochodach.

      • 1 2

  • ech te roszczeniowe kierowczyki i producenci samochodów. (11)

    cóż jeszcze trzeba wam zafundować? Ile wam jeszcze kasy trzeba napchać?
    Puśćcie ruch plażą, i Długim Targiem i zorganizujcie wjazdy samochodem do marketów. I zlikwidujcie chodnik i drogi rowerowe. Tylko samochód, tylko kasa ze sprzedaży paliw i blachy do puszek blaszanych.

    • 72 82

    • (2)

      Ogarnij się człowieku!! Masz hyzia na punkcie rowerów,to nim jeździj i idź z nim nawet do łóżka,tylko nie układaj życia innym!! Jak coś bieżesz,to zacznij brać połowę!! Porażka!!!!!!!!

      • 16 9

      • oso chodzi? (1)

        Przecież samochodem tam już obecnie możesz sobie jechać. Dlaczego kierofczyki nie potrafią zrozumieć, że im więcej osób przesiądzie się na mniej terenochłonne środki transportu, to będą mogli spędzać mniej czasu na jazdę zakorkowanymi ulicami miasta? (znam odpowiedź na to pytanie, ale nie widzę potrzeby jej ujawniania tutaj - mimo wszystko liczę na wyobraźnię osób przyspawanych mentalnie do fotela samochodu - na małe odległości (do 5 km) nie jest to konkurencyjny środek lokomocji w mieście wobec roweru lub hulajnogi elektrycznej.

        • 7 14

        • Czemu tylko do 5 km?

          Ja uważam, że na odległość do 465 km rower jest bezkonkurencyjnym środkiem transportu! A poza tym co to za wrzutka z hulajnogami elektrycznymi? Przecież hulajnogi elektryczne to ZUO a kalesoniarze mają kosę z ich użytkownikami.

          • 0 0

    • Jak chcesz coś napisać to proszę mądrze.

      • 3 3

    • Długim Targiem już jeździły samochody

      ale oddano go pieszym, a samochody przeniesiono na Podwale Przedmiejskie. Teraz ekoterroryści chcą samochody wywalić z Podwali, czyli chyba rzeczywiście chcą ich powrotu na Długi Targ.

      • 12 3

    • Wracaj do lasu

      córko

      • 9 2

    • w łapę włodarze biorą. (2)

      producenci płacą i firmy budowlane. Zwykli złodzieje tylko kwoty wyższe.

      • 0 2

      • (1)

        No, najlepiej nic nie robić i słuchać takich pastuchów jak ty. A potem narzekać. Idź na to swoje pifko i głowy nie zawracaj

        • 2 0

        • czyli prawdę rzekł. Robić cokolwiek, żeby kasa płynęła do kieszeni. Pomysł na miarę d**ila.

          A może odwrotnie: najpierw ruszyć główką a później coś zrobić?

          • 0 0

    • Ech dziecko

      Skończysz podstawówkę to może zaczniesz ogarniać...

      • 0 0

    • Ty jesteś frustrat!!Ogarnij się!!!!!

      • 0 0

  • (2)

    mamy 2022, naprawdę da się plany drogowe zaprezentować lepiej niż w formie screenshotów.

    rozumiem że google maps drogie, ale przecież 3m ma swoją mapę, zrobienie overlaya z planami drogowymi to chyba nie takie trudne?

    • 21 12

    • (1)

      Jak przeczytasz coś więcej niż tytuł, to się dowiesz, że projekt dopiero będzie.

      • 7 3

      • jak przeczytasz coś więcej niż tytuł to zobaczysz galerię z jakimiś screenshotami planów zamiast zagnieżdżonej mapy z tą samą zawartością, z zoomowaniem, przesuwaniem.

        • 6 2

  • Czarny Dwor

    Po jednym pasie to wielkie nieporozumienie, z jednej strony powstaje gęsta zabudowa, a niby ta zatłoczona ulica ma przyjac większy ruch niż teraz, po jednym pasie?

    • 42 17

  • Gdańsk - miasto marzeń i planów. Które nigdy nie zostaną zrealizowane.

    • 18 13

  • Żadnych tramwajów na Obrońców. (4)

    Żadnej dewastacji zieleni w okolicach parku Reagana. Miasto chce protestów w całym Gdańsku to będzie je miało! Demokracja. Precz z dyktatem!

    • 50 64

    • Precz z dyktatorka Gdanska (1)

      Dyktatorka Gdanska powinna odejsc

      • 15 19

      • coś Ci się pomyliło z dziadziem z żoliborza, u nas jest prezydent widmo, jest ale nieobecna zwykle

        • 9 6

    • Popieram! Chcą wojny z mieszkańcami to będą ją mieli!

      • 8 9

    • Precz z preczem! A przede wszystkim precz z dyktatem ekooszołomów. Miasto NIE jest wasze! Jest dla wszystkich

      • 2 2

  • Jednym słowem, kolejne wywalanie pieniędzy na kolejne projekty inwestycji, które będą zalegać na półkach (3)

    Projekt Nowej Świętokrzyskiej warty miliony pozostał na papierze, a teraz jest tylko do wyrzucenia przez jakże świetną decyzje zastąpienia linii tramwajowej - PKM.

    Niby fajne ale mało kto skumał, że tramwaj miał iść od pętli Łostowickiej w stronę Kowal, a proponowany 1. etap budowy PKM (bo tylko ten etap jest proponowany do realizacji w ciągu ?najbliższych? 8 lat...) zakłada budowę kolejki od Śródmieścia do ... pętli Łostowickiej XD

    Ponoć władze Gdańska unikają dublowania środków komunikacji i linii ... XD - piękny przykład, jak bardzo okaże się niepotrzebna (po budowie pkm) lini tramwajowa na pętle Łostowicka.

    Wiadomo tez przecież, ze ta droga nigdy nie powstanie, bo skąd na to pieniążki, zwłaszcza w czasie trwani festynu Olusi :)

    Podsumowując, proponuję urzędnikom, tak jak uczy się dzieci w przedszkolu - skończ jedno porządnie a potem zabieraj się za następną rzecz a nie wszystko naraz :)

    • 26 11

    • W samo sedno!

      • 4 5

    • (1)

      tak jak nie można tramwajem dojechać z głównego do wrzeszcza, albo z wrzeszcza do oliwy. ile zajmie przejazd tramwajem, a ile pociągiem?

      • 1 2

      • Ze co? Xddd

        • 2 0

  • (2)

    Droga Zielona jest bardzo potrzebna i oby jak najszybciej powstała.

    • 21 38

    • Nowa Letnica

      A do Nowej Letnicy SKM lub tramwajem dojadę kiedyś?

      • 4 3

    • Droga Zielona czyli 2x2 dla samochodów, a nie tramwaj

      • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane