• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będzie wyglądać Droga Zielona? Poznaliśmy oczekiwania urzędników

Krzysztof Koprowski
19 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Standard ulicy miejskiej, torowisko tramwajowe z możliwością jazdy autobusów, poszerzenie ul. Czarny Dwór i niewielka przebudowa jezdni ul. Obrońców Wybrzeża - tak wyglądają wytyczne dla przyszłego projektanta Drogi Zielonej. Przedstawiamy zapisy przetargu, które przełożą się za kilka lat na kształt nowej trasy od al. HalleraMapka do ul. ChłopskiejMapka.



Czy wierzysz, że Droga Zielona będzie miejską ulicą?

Na początku marca pisaliśmy o zamiarze ogłoszenia przetargu na sporządzenie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla Drogi Zielonej. Chodzi o etap I od al. Hallera do ul. Obrońców Wybrzeża. Będzie mu towarzyszyć trasa tramwajowa, która przez ul. Obrońców Wybrzeża pozwoli na przejazd tramwajami aż do ul. Chłopskiej.

Teraz, gdy dostępna jest już pełna dokumentacja przetargowa, wracamy do tego tematu. Analizujemy wstępne wytyczne i uwagi dla projektanta, który podejmie się tego zadania.

Jak czytamy w materiałach Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, celem projektowanego układu komunikacyjnego będzie m.in.:
  • zwiększenie możliwości połączeń transportowych pomiędzy różnymi rejonami miasta,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • poprawa komfortu jazdy,
  • skrócenie czasu przejazdu transportem zbiorowym pomiędzy Brzeźnem i Przymorzem poprzez realizację nowego odcinka trasy tramwajowej.

Planowany układ I etapu Drogi Zielonej z proponowanymi lokalizacjami przystanków tramwajowych. Planowany układ I etapu Drogi Zielonej z proponowanymi lokalizacjami przystanków tramwajowych.

Zgodność projektu Drogi Zielonej z miejskimi opracowaniami



Oprócz zgodności z przepisami i normami technicznymi projekt Drogi Zielonej musi spełniać wymagania m.in.:

  • Droga Zielona na odcinku Hallera - Obrońców Wybrzeża wg koncepcji BRG.
  • Torowisko tramwajowe w ul. Obrońców Wybrzeża wg koncepcji BRG.
  • Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla ul. Obrońców Wybrzeża.
  • Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla ul. Obrońców Wybrzeża.
  • Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla ul. Obrońców Wybrzeża.

Koncepcja BRG w zakresie układu tramwajowo-drogowego



Ponadto dokumentacja powinna bazować na opracowaniu Biura Rozwoju Gdańska w zakresie przebiegu trasy tramwajowej. Koncepcja ta jednocześnie definiuje przebudowany układ drogowy.

Zgodnie z założeniem BRG, tramwaj będzie prowadzony po stronie parku Nadmorskiego im. Ronalda Reagana, co pozwoli na całkowite odseparowanie ruchu tramwajowego od kołowego, a tym samym znacznie przyspieszy ruch pojazdów szynowych.

Na trasie tramwaju wstępnie przewidziano pięć przystanków:
  1. przy skrzyżowaniu z al. HalleraMapka,
  2. na wysokości al. Jana Pawła II i deptaka prowadzącego do mola w BrzeźnieMapka,
  3. przed zjazdem z Drogi Zielonej w ul. Obrońców WybrzeżaMapka,
  4. w rejonie obecnych przystanków autobusowych Przymorze Wielkie (przy parkingu kubaturowym)Mapka,
  5. w pobliżu wjazdu na parking Galerii PrzymorzeMapka.

  • Skrzyżowanie z al. Hallera, skąd wyprowadzone zostanie torowisko tramwajowe.
  • Odcinek Hallera - Jana Pawła II. Nowy układ komunikacyjny powstanie kosztem drzew po lewej stronie.
  • Na wysokości al. Jana Pawła II (po lewej) przewidziano utworzenie przystanków tramwajowych.
  • Widok na ul. Obrońców Wybrzeża. W tym miejscu będzie kończyć się I etap Drogi Zielonej. Torowisko tramwajowe zostanie zbudowane aż do ul. Chłopskiej.

Układ tramwajowy dostosowany do dalszej rozbudowy



Należy nadmienić, że układ przystanków - zwłaszcza w rejonie ul. Obrońców Wybrzeża - został zaprojektowany w taki sposób, aby możliwe było docelowe wydłużenie trasy tramwajowej i Drogi Zielonej do pętli Jelitkowo oraz ul. PomorskiejMapka.

Włączenie trasy tramwajowej w ul. Chłopską oraz al. Hallera przewiduje się na pełne relacje skrętne, co pozwoli na dowolne kształtowanie przyszłej oferty transportowej, w tym połączenia tramwajowe Przymorza z Brzeźnem, Nowym Portem oraz centrum Gdańska.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.



ZTM: niech autobusy pojadą po torowisku tramwajowym



Zarząd Transportu Miejskiego oczekuje ponadto od projektanta zaprojektowania torowiska tramwajowego w formie pasów autobusowo-tramwajowych, czyli konstrukcji umożliwiającej korzystanie z niego przez autobusy wzorem rejonu przystanku Warneńska na Morenie (Pieckach-Migowie)Mapka.

Dopuszczenie ruchu autobusów na torowisku tramwajowym powinno być zrealizowane na odcinku od al. Hallera aż do ul. Obrońców Wybrzeża z pełnymi relacjami wjazdowo-zjazdowymi na skrzyżowaniu z al. Jana Pawła II.

ZTM wymaga także, aby nowy układ komunikacyjny przewidywał przestrzeń na skrzyżowaniach dla oczekujących tramwajów i autobusów w sposób, który wykluczy wzajemnie blokowanie się pojazdów.

ZTM oczekuje, aby torowisko tramwajowe było dostosowane do jazdy autobusów celem ominięcia zatorów na drodze. ZTM oczekuje, aby torowisko tramwajowe było dostosowane do jazdy autobusów celem ominięcia zatorów na drodze.

Oficer Rowerowy: szeroka droga rowerowa i zadaszone parkingi



Ze strony pełnomocnika prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej (tzw. Oficera Rowerowego) wskazano na potrzebę zaprojektowania wydzielonej drogi rowerowej o szerokości minimum trzech metrów po południowo-zachodniej stronie układu drogowego (po stronie zabudowy Przymorza) oraz chodnika o szerokości co najmniej trzech metrów z dopuszczeniem ruchu rowerowego po stronie parku Nadmorskiego.

Przy każdym przystanku tramwajowym powinien powstać zadaszony parking rowerowy na minimum 20 jednośladów, zaś w obrębie skrzyżowań przejazdy rowerowe należy wykonać wokół wszystkich wlotów.

Czytaj też:

Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów



Oficer Pieszy: brak wytycznych, droga musi łączyć, a nie dzielić



Pod względem infrastruktury pieszej - mimo powołania pełnomocnika prezydent ds. pieszych (tzw. Oficera Pieszego) - w dokumentacji nie pojawiły się żadne dodatkowe wytyczne.

Znajdziemy jedynie ogólnikowe stwierdzenia pozostałych jednostek uzgadniających o obowiązku stosowania się do wspomnianych wcześniej opracowań oraz zaprojektowaniu infrastruktury "w taki sposób, aby nie tworzyła ona bariery rozdzielającej Gdańsk na kilka części, a tworzyła spójną całość" (to cytat z wytycznych Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni).

Docelowy układ drogowy od Marynarki Polskiej do obwodnicy metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które będą krzyżować się na węźle Chwaszczyno. Docelowy układ drogowy od Marynarki Polskiej do obwodnicy metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które będą krzyżować się na węźle Chwaszczyno.

Przekrój po dwie oraz jedna jezdnia ul. Czarny Dwór



W zakresie układu drogowego najważniejsze zmiany to:
  • poszerzenie ul. Czarny Dwór na odcinku Hallera - Jana Pawła II do dwóch jezdni po dwa pasy ruchu,
  • przebudowa ul. Czarny Dwór na dalszym odcinku do ul. Obrońców Wybrzeża z zachowanym istniejącym przekrojem jednej jezdni i dwóch pasów ruchu,
  • drobne korekty jezdni ul. Obrońców Wybrzeża pod wprowadzenie torowiska tramwajowego bez budowy drugiej jezdni dla kierowców aut,
  • ze względu na bliskość szpitala na Zaspie, układ jezdny powinien pozwalać na utworzenie "korytarza życia" dla służb ratunkowych.

Układ drogowy, podobnie jak tramwajowy, docelowo będzie mógł być rozbudowany do ul. Pomorskiej oraz - zgodnie z dokumentami planistycznymi - do Drogi Zielonej pod Ergo Areną i stamtąd tunelem pod Pachołkiem, poszerzoną ul. Spacerową do obwodnicy Trójmiasta oraz - przez ul. Nową Kielnieńską - do obwodnicy metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej.

Czytaj więcej:

Zjazd z Trasy Kaszubskiej w drogę widmo. Nowa Kielnieńska poczeka na realizację



Docelowo połączenie drogowe z obwodnicami i Trasą Kaszubską



Droga Zielona od ul. Obrońców Wybrzeża w stronę Jelitkowa będzie docelowo prowadzona równolegle do ul. Kaczyńskiego (która zostanie "zaślepiona" od strony ul. Jagiellońskiej), zaś przestrzeń pomiędzy tymi drogami - na poziomie najnowszej koncepcji BRG - wypełnić ma bliżej niesprecyzowana forma zieleni.

Jest to zatem sprzeczne z wcześniej prezentowanymi wizualizacjami Biura Rozwoju Gdańska, gdzie teren ten wypełniała atrakcyjna miejską zabudową, stanowiącą pierzeję Drogi Zielonej (nazywanej przez BRG ze względów polityczno-wizerunkowych Zielonym Bulwarem).

Czytaj też artykuł z 2016 r.:

Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?



  • Widok z al. Hallera w stronę al. Jana Pawła.
  • Drzewa po lewej zostaną wycięte pod rozbudowę układu drogowego oraz trasę tramwajową.
  • Parking pomiędzy jezdniami ul. Obrońców Wybrzeża zajmie trasa tramwajowa z przystankami.

Wycinka drzew oraz zmiana lokalizacji studni ujęć wody



Rozbudowa układu drogowego będzie wiązała się z wycinką drzew wzdłuż ul. Czarny Dwór, a w docelowym układzie (od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Pomorskiej) z wejściem w teren zieleni traktowany dzisiaj jako element parku Nadmorskiego.

Ponadto ze względu na zbliżenie się do ujęć wody, przed rozpoczęciem budowy niezbędne będzie przeniesienie studni.

W I etapie (Hallera - Obr. Wybrzeża) będą to dwie studnie: Czarny Dwór oraz Zaspa, które zostaną uruchomione w nowych lokalizacjach (w większym oddaleniu od drogi), zgodnie z harmonogramem spółki Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna, do końca 2024 r.

W docelowym układzie Droga Zielona będzie poprowadzona prosto do Jelitkowa, zaś ul. Kaczyńskiego będzie pełnić rolę tzw. drogi serwisowej. W docelowym układzie Droga Zielona będzie poprowadzona prosto do Jelitkowa, zaś ul. Kaczyńskiego będzie pełnić rolę tzw. drogi serwisowej.

Kampania promocyjna na rzecz budowy Drogi Zielonej



Znacznie szybciej, bo już w ciągu pięciu miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska oczekuje opracowania programu kampanii promocyjnej, która powinna "przyczynić się do akceptacji lokalizacji inwestycji na danym terenie, głównie przez mieszkańców".

Wykonawca będzie zobligowany do przygotowania wizualizacji, propozycji działań promocyjnych (np. ulotek, spotkań, audycji, spotów) oraz filmu promocyjnego, w którym powinny być "zaakcentowane korzyści dla społeczności gdańskiej, wynikające z realizacji inwestycji".

Czytaj też artykuł z 2016 r.:

Urzędnicy sprawdzili poparcie dla Drogi Zielonej



20 miesięcy na przygotowanie dokumentacji projektowej



Wśród kolejnych tzw. kamieni milowych umowy z wykonawcą należy wymienić m.in.:
  • decyzję środowiskową - w ciągu 12 m-cy od zawarcia umowy,
  • projekt budowlany z uzgodnieniami - 13 m-cy od zawarcia umowy,
  • projekty wykonawcze - 16 m-cy od zawarcia umowy,
  • materiały do wniosku o wydanie decyzji administracyjnej - 20 m-cy od zawarcia umowy (to ostatni etap, nie licząc nadzoru autorskiego w trakcie budowy).

O wyborze wykonawcy dokumentacji zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu rękojmi na wykonane prace od momentu odbioru ostatniej części dokumentacji projektowej (40 proc.).

Miejsca

Opinie (310) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Tunel i Metro (7)

    Czy urzędnicy zapomnieli o stosowania tuneli jako połączenia komunikacyjne.

    Podzielam opinię czytelników o braku profesjonalizmu wśród urzędników. Projekty proponowane są mało rozwojowe i zacofane użytkowo i architektonicznie. Mało ambitne projekty niszczą i już beznadziejną architekturę Gdańska i . Fatalne rozwiązanie komunikacje trójmiasta oraz proponowane przyszłe rozwiązania komunikacyjne [np. połączenie tramwajowe Piecki Migowo z Wrzeszczem [Rakoczego z Grunwaldzką/Al. Zwycięstwa. Doprowadza trójmiasto na margines atrakcji inwestycji biznesu. Nie zatrzymamy tu napływ zagranicznych studentów czy emigrantów. O jakości zarządzania miastem świadczy fakt m.in. wzrost ludności zamieszkałej na stałe. Argument czy Gdańsk będzie miał kiedyś ponad milion mieszkańców wątpię, przy takim beznadziejnym planowaniu urbanistyki miasta.
    Dla przykładu np. dla tramwaju Piecki-Migowo Wrzeszcz - Tunel. Oraz Tunel dla drogi zieleniej dla pojazdów od Brzeźna do Jelitkowa, jest wystarczająco dużo miejsca dla tego typu inwestycji. Przy takiej inwestycji koszt nie ma tu żadnej wartości. Rozwiązuje się tu w tym przypadku m.in. ochronę pasa nadmorskiego .
    Czy urzędnicy nie widzą problemu komunikacyjnego pomiędzy dzielnicami w szczególności między górnym a dolnym tarasem Gdańska. Przez wielu mieszkańców a przede wszystkim i też architektów uważa się iż nie wykorzystujemy w architekturze urbanistyki miejskiej wzgórz morenowych. .
    Nie należy jako pierwszy punk przy planowaniu przestrzennym rozważać wielkość dostępnego budżetu na te cele . W pierwszej kolejności wyznaczamy nowoczesne rozwiązania komunikacyjne a następnie etapy realizacji . Tak buduje się duże aglomeracje. Budowę Metra planuje się w perspektywie co najmniej kilku dekad. Jestem ciekaw czy w Gdańsku też o tym się rozmawia?.
    Az oto się prosi, o budowę Metra łączący górny taras Gdańska z Wrzeszczem.

    • 87 32

    • (2)

      Polska inżynierami stoi. Tunel za miliardy złotych w pobliżu ujęć wody dla całego Gdańska i tak wysokim poziomie wód, że trzeba robić odpompowanie na każdej budowie. Może jeszcze wyciąg orczykowy na księżyc?

      • 24 6

      • (1)

        No tak, bo w Nowym Jorku to już woda nie przeszkadzała w w powstaniu metra, a zostało ono wybudowane dziesiątki lat temu. To tylko w Polsce się nie da.

        • 6 5

        • da się, ale nie każde miasto na to stać

          Porównywani Nowego Yorku do Gdańska, to jak oczekiwania zakupu mercedesa s klasy w cenie skody fabii.

          • 2 0

    • Metro było na Miszewskiego, ale zamknęli

      • 10 0

    • tunel to miliardy, po drugie tam jest wysokie lustro wody

      A Gdańsk buduje następną drogę rodem z lat 60. Gdańsk bez platiku!

      • 5 0

    • Że względu na poziom wody,juz lepiej estakadę od czerwonego wiaduktu,aby odciążyć skrzyżowanie hallera/czarny dwor a pod etakada może przebiegać linia tramwajowa ewentualnie w rejonie jana Pawła parking pod estakada. I najlepiej aby dobiegała do ergo areny.

      • 2 1

    • Poprosimy jeszcze raz. Po polsku

      • 4 0

  • Nie za Naszego Życia

    To powstanie. Ktoś wykopie ten wpis za 80 lat i powie. Miał rację

    • 10 8

  • 2x2 dla całości albo brak inwestycji (31)

    Prawda jest taka, że nikt nie powinien przejmować marudzeniem mieszkańców i zrobic to jak należy, czyli przekroj 2x2 na całości, inaczej nie ma sensu ruszać z inwestycja.

    • 168 70

    • (8)

      Zamieszkaj przy autostradzie, jak tak lubisz takie sąsiedztwo. Park nadmorski to teren rekreacyjny dla całego Gdańska, a nie miejsce na tranzyt dla Januszy z Banina.

      • 39 39

      • acha, czyli wolisz wieczne korki pod domem i smrody spalin, jak teraz.

        • 29 19

      • Jak nie będzie 2x2 to zamiast jeździć zakorkowaną Drogą Zieloną będziemy jeździli tuż pod twoim blokiem.

        • 18 13

      • A na morenie jakos moga byc 2x2 pasy i nie ma problemu i nadal jest to ulica lub aleja miejska

        • 27 9

      • Dziewczynko 2x2 to nie autostrada

        • 23 7

      • Spokojnie nikt nie posłuchał mieszkańców BGW tutaj pewnie też tak będzie

        • 8 0

      • Gratulacje dla tych co mieszkania tam kupili za 20 000 za m2... Ukłony

        • 15 3

      • Park nadmorski haha Poczekaj jeszcze troche,

        bedziesz miec park, ale z betonu deweloperskiego.

        • 10 2

      • mieszkasz w mieście i takie sąsiedztwo to norma, są na świecie większe miasta gdzie wiadukty przecinają się na poziomie 3-4

        metro przebija się przez wieżowiec i zatrzymuje się w budynku, wyprowadź się na wieś jak przeszkadza Ci rozwój miasta

        • 6 5

    • Ale ta inwestycja to głównie tramwaj (2)

      Budują linię tramwajową przystosowaną także do autobusów (BRT). Przy okazji dojdzie jeden pas na Czarnym Dworze, ale generalnie to celem tej inwestycji jest komunikacja miejska i jej uniezależnienie od korków, w którym janusze w passatach dalej będą stali. I dobrze.

      • 19 12

      • Trasa zielona (1)

        A czytałeś, że w planach jest pociągnięcie tej trasy dalej aż do Chwaszczyna? Po pierwsze w tej chwili są tam ciągłe korki i tramwaj nic tutaj nie zmieni bo to są ludzie z poza Trójmiasta i nikt się nie przesiądzie na tramwaj bo nim nie dojedzie do domu. I nie piszcie o tym żeby przeprowadzili się bliżej bo tak samo to możesz się wyprowadzić poza Gdańsk jak ci brakuje zieleni. Tramwaj by rozładował korki tylko i wyłącznie pod warunkiem postawienia dużego parkingu Park'n'Ride na wjeździe do Gdańska i połączonego z tramwajem. Po drugie jeżeli w drugim etapie ma powstać dalsza jezdnia i wtedy być poszerzony ten odcinek to jaki to ma sens? Później znowu będzie rozkopana cała droga by ją poszerzyć? Lepiej teraz zrobić cały ten odcinek.

        • 15 3

        • Jak sie rozkopuje na dwa razy, to oznacza

          razy 2 zlecenie od miasta i kapuste. To z podatków mieszkancow, wiec spadlo z nieba dla zarzadzajacych miastem. Tak jak dzieci bocian przynosi. Czego nie rozumiesz ?

          • 4 3

    • (6)

      Może być i 5x5 - to tylko zachęci ludzi do poruszania się samochodem i koniec końców znowu będziesz stał w korku.

      • 23 21

      • (5)

        Rozejrzyj się w okolo i ocen ile jest nowych budynków, teraz to już jest masochizm tamtędy w godzinach szczytu się poruszać, a co będzie za 5-10 lat? Nikt tam nie chce budować autostrady, ale normalnej drogi.

        • 19 13

        • normalna ulica miejska nie ma przekroju 2x2 pasy (1)

          • 14 25

          • W czasach gdy kazdy musi miec auto, to juz jest.

            Za komuny to bylo jak autostrady. Przy obecnym ruchu, to juz powinien byc standart.

            • 8 4

        • Dlatego budują tramwaj i pasy autobusowe (1)

          Dzięki czemu przemieszczanie stanie się znacznie łatwiejsze.

          • 9 11

          • A gdzie w Gdańsku tramwaj ułatwił poruszanie się?

            Jedne z najwolniejszych tramwajów w Polsce co jest szokujące gdy prawie 100% torowisk jest poza jezdniami. Jeśli zlikwidują 148 na rzecz tramwaju to może tylko pogorszyć komunikację zbiorową. Ten 148 nawet stojący w korku będzie szybszy niż tramwaj. To tak jak kiedyś 142 był szybszy niż teraz 12 czy 10.

            • 5 0

        • Korki w godzinach szczytu są zawsze,

          w każdym mieście. Po co budować drogi, które będą wykorzystane w pełni tylko przez 2 godziny na dobę?

          • 3 4

    • Nie, 2x2 oznacza, że to będzie de facto przymorska obwodnica (3)

      Tranzytu jeszcze tylko tam brakowało

      • 30 20

      • a powinien być.z portu towar trzeba wozić.

        • 2 13

      • Może być zakaz ruchu dużych pojazdów (1)

        • 6 4

        • Nie wiadomo,w Nowym Porcie ciężki transport portowy wtłoczono w środek osiedla mieszkaniowego,ul.Wyzwolenia,bo po rewitalizacji starej części Nowego Portu nowy bruk by się zniszczył i załamał,a na Wyzwolenia jest asfalt.Więc mieszkańcy mają hałas i smog cały czas.

          • 9 1

    • Będzue niebieska

      • 0 3

    • Tylko jedna jezdnia i koniec. Nie dla autostrad w mieście . Miasto dla ludzi a nie aut bo kierowcy to nie ludzie

      • 16 10

    • Marudzenie mieszkańców? (1)

      2x2 pasy pod Twoim oknem. Nie przejmujmy się marudzeniem mieszkańców. Miasto dla samochodów i kierowców!

      • 10 3

      • A kierowcy to nie ludzie to nie ludzie to złodzieje przestrzeni.Gorsza zaraza od Covida i putina

        • 1 4

    • Inwestycja bez sensu jeśli nie będzie 2 pasów w obu kierunkach na całej długości

      • 10 7

    • "nikt nie powinien przejmować marudzeniem mieszkańców" - ale to właśnie oni powinni decydować, czego im do szczęścia potrzeba

      • 1 0

    • Autostrada w mieście to pomyłka.

      Korki będą jeszcze większe jak nie tu to gdzie indziej. Na korki pomoże tylko rozbudowa transportu zbiorowego i dróg rowerowych.

      • 2 3

    • Święta prawda

      Trzeba zwiększać przepustowość takich ulic. To jest główna przelotowa zamykająca gdansk od północy. Wykonanie remontu i pozostawienie nitki jak z lat 60 ubiegłego wieku jest pomyłka, która kosztuje codziennie tysiące ludzi czas, nerwy i pieniądze. Osoby które kupiły nieruchomość w centrum miasta teraz chciałyby wąskich dróg, z progami zwalniającymi i ograniczeniem ruchu pojazdów do elektryków. Chcą ciszy i wąskich dróg zapraszamy na wieś. Miasto musi się rozwijać, bo wzrost efektywności oznacza wzrost pensji i dobrobytu ludzi którzy w nim pracują.

      • 3 1

  • terminy nierealne

    wszyscy którzy przechodzili opiniowanie uzgadnianie dokumentacji w Gdańsku wiedzą, że potrwa to 2x dłużej...co najmniej.

    • 13 5

  • (3)

    Oni śmiesznego łącznika pomiędzy ul. Łuczniczą a Niepołomicką nie potrafią zrobić a marzy im się taka trasa ??? Czas wielkich inwestycji w Gdańsku odszedł wraz z byłym prezydentem. Z ekipą "światowej" Oleńki takie inwestycje pozostaną kwestią marzeń i wiecznych planów zmieniających się co chwilę. Obecne "zarządzanie" Gdańskiem to wielka porażka i nieporozumienie.

    • 75 25

    • Przecież (1)

      Ten łącznik jest w trakcie budowy...

      • 6 6

      • łącznik - budowa planowany była od stycznia do sierpnia ma być zakończony w sierpniu a obecnie nic się nie dzieje

        • 8 2

    • Kto to były prezydent?

      Uzurpator

      • 2 4

  • A czy juz umieją

    załatać dziurawe drogi miejskie?! Najpierw niech to zrobią!

    • 17 6

  • "Poznaliśmy oczekiwania urzędników " (1)

    A jakie mają one znaczenie?!

    To są nasi pracownicy i powinni realizować oczekiwania mieszkańców miasta.

    • 35 4

    • Nie rozumiesz idei samorządu. Nazwa oznacza, że "sam się rządzi". Kmioty mają dawać kasę.

      To działa od lat. Można doczepić jeszcze hasełka obywatelski, konstytucja i poparcie załatwione.

      • 3 3

  • Wyglądąć to można

    co najwyżej przez okno przez najbliższe 20 lat za tym projektem :)

    • 9 5

  • Oczywista oczywistość

    Jezdnie tak, nawet po 2x2.Tylko trzeba wziąć pod uwagę dzisiejsze czasy.Brakuje przenośnych barier przeciw czołgowych, dla gości ze wschodu.

    • 17 9

  • (1)

    Te plany niczego nie zmieniają!!! Jak są korki przy JP2 i obr.Wybrz. tak będą!!! Może znajdzie się ktoś kto myśli???!!!!!

    • 16 6

    • lekarstwem na korki jest system rower + kolej a nie poszerzanie ulic odgradzających osiedla

      od pasa zieleni nadmorskiej

      • 10 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane