• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej? Możliwe zmiany

Krzysztof Koprowski
23 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (150)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Plac w rejonie DH Jantar (tzw. pl. Grunwaldzki) był rozpatrywany w dwóch wariantach nowej zabudowy. Plac w rejonie DH Jantar (tzw. pl. Grunwaldzki) był rozpatrywany w dwóch wariantach nowej zabudowy.

Kilka dodatkowych wytycznych w sprawie zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do StudzienkiMapka zgłosili mieszkańcy w trakcie warsztatów dotyczących trasy Nowa Politechniczna. Nowa zabudowa powinna powstać w skali dopasowanej do otoczenia, choć proponowane są różne układy budynków. Postulowane rozwiązania będą szczegółowo analizowane na etapie nowego planu, choć na jego opracowanie trzeba jeszcze poczekać.



Jaka zabudowa powinna dominować wzdłuż ul. Do Studzienki?

O planowanych zmianach istniejących założeń planistycznych wzdłuż ul. Do Studzienki informowaliśmy kilkakrotnie w ostatnich tygodniach.

Głównym przyczynkiem do dyskusji była uchwała Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która nie chce dopuścić do pozostawienia niezagospodarowanej rezerwy terenowej pod rozbudowę układu drogowego. Inwestycja ta nie ma bowiem żadnych szans na realizację ze względu na ogromne koszty, opór społeczny, szkody środowiskowe czy ochronę konserwatorską.

  • Wariant 1 grupa A (Zgodna) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera
  • Wariant 1 grupa B (Generałów) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera
  • Wariant 1 grupa C (Zielonych) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera

Miejska zabudowa dopasowana do otoczenia



W poniedziałek (21 listopada) w gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka odbyły się ostatnie warsztaty zorganizowane przez Biuro Architekta Miasta, podsumowujące dotychczasowe rozmowy z mieszkańcami. Zaprezentowano na nich także wynik prac dotyczący pożądanej przez uczestników formy zagospodarowania przestrzeni między al. GrunwaldzkąMapkaul. TrauguttaMapka.

Wśród wspólnych postulatów trzech grup warsztatowych należy wymienić:
  • wprowadzenie zabudowy o miejskim charakterze i skali dopasowanej do otoczenia,
  • przeznaczenie najniższych kondygnacji na usługi i handel,
  • potrzebę poprawy warunków ruchu pieszego wzdłuż ul. Do Studzienki poprzez wycofanie od ulicy nowej zabudowy lub zastosowanie podcieni i arkad,
  • intensywną zabudowę od strony al. Grunwaldzkiej i stopniowe jej "rozrzedzenie" w kierunku ul. Traugutta.

  • Wariant 2 grupa A (Zgodna) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera
  • Wariant 2 grupa B (Generałów) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera
  • Wariant 2 grupa C (Zielonych) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera

Różny sposób kształtowania przestrzeni i powiązań



Różnice polegały natomiast m.in. na:
  • wariantowaniu zabudowy od strony al. Grunwaldzkiej (tzw. pl. Grunwaldzki): brane są pod uwagę rozwiązania z dużym skwerem z fontanną i zabudową wzdłuż ul. Politechnicznej lub (to pomysł forsowany przez Biuro Rozwoju Gdańska) wprowadzenia kubatury w centralnej części, tworząc w ten sposób dwa rozdzielone obszary zieleni,
  • sposobie ukształtowania narożnika Do Studzienki - Fiszera: w formie placu domkniętego zabudową lub pozbawienia tego miejsca zabudowy,
  • podejściu do nowego placu od strony ul. Traugutta, gdzie dwie grupy optowały za miejską zabudową wokół planowanego przystanku tramwajowego, zaś jedna pozostawiła tę przestrzeń jako niedomkniętą aż do istniejących obiektów kampusu Politechniki Gdańskiej,
  • przeznaczeniu wyższych kondygnacji w budynkach: w pełni na usługi lub dopuszczeniu także funkcji mieszkaniowej (w tym akademików).

  • Grupa A (Zgodna) - pl. Traugutta
  • Grupa B (Generałów) - pl. Traugutta
  • Grupa C (Zielonych) - pl. Traugutta

Rezerwa terenowa czeka na nowy plan zagospodarowania



Postulaty mieszkańców będą docelowo wzięte pod uwagę przy sporządzeniu nowego planu zagospodarowania. Kiedy to nastąpi? Trudno dzisiaj wyrokować. Niewykluczone, że w pierwszej kolejności nastąpi budowa trasy tramwajowej.

Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny na ostatniej sesji podjęła uchwały z wnioskami o zmianę obowiązującego planu zagospodarowania oraz studium Gdańska. Dokumenty te obecnie czekają na rozpatrzenie przez władze miasta.

Należy jednocześnie pamiętać, że zdecydowana większość gruntów w granicach opracowania należy do gminy, a to oznacza, że działania na poziomie planistycznym nie wymagają działań pod presją czasu ze względu na stosunkowo niewielkie ryzyko zabudowy niezgodnej z nową koncepcją zagospodarowania.

Część osób obecnych na spotkaniu, w tym politycy PiS, negowało sposób prowadzenia dialogu z mieszkańcami. Wyszli jednak z sali przed prezentacją wyników podjętych ustaleń. Część osób obecnych na spotkaniu, w tym politycy PiS, negowało sposób prowadzenia dialogu z mieszkańcami. Wyszli jednak z sali przed prezentacją wyników podjętych ustaleń.

Sprzeciw wobec konsultacji, które nie są konsultacjami



Poniedziałkowe spotkanie rozpoczęło się od godzinnej dyskusji nad formalnym aspektem warsztatów. Obecni na sali: poseł PiS Kacper Płażyński, radny miejski z PiS Andrzej Skiba oraz radni dzielnicowi: Michał Błaut z Wrzeszcza Górnego oraz Roger Jackowski z Wrzeszcza Dolnego przekonywali, że używanie określenia "konsultacje społeczne" jest niezgodne w kontekście uchwały Rady Miasta Gdańska o prowadzeniu dialogu z mieszkańcami w tej formule. Dopytywali też kto podjął decyzję o zastosowanej formie rozmów.

- W sensie formalnym, nie mamy co do tego wątpliwości, nie są to faktycznie "konsultacje społeczne" - przyznał prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska - Decyzję o przeprowadzeniu procesu konsultacyjnego w zakresie ul. Do Studzienki [poprzedzającego sporządzenie planu - dop. red.] podjął Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. To jest podstawa prawna naszego działania.
W momencie, gdy doszło do prezentacji wyników dotychczasowego efektu prac, wspomniane osoby opuściły salę. Do podobnej sytuacji doszło już na wcześniejszych warsztatach, kiedy to część uczestników spotkania manifestacyjnie wyszła ze spotkania po deklaracji, że nie będzie prowadzona dyskusja na temat przebiegu tramwaju przez ul. Boh. Getta WarszawskiegoMapka.

Pierwotne warianty zabudowy wzdłuż trasy Nowa Politechniczna


Potencjalne możliwe warianty zmian na ul. Boh. Getta Warszawskiego


Piecki-Migowo (Morena). Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy Piecki-Migowo (Morena). Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy

Miejsca

Opinie (150) 6 zablokowanych

  • (5)

    Wrzeszcz jest bardzo specyficzna częścią miasta. Mam takie wrażenie że władze chciałby powrotu funkcji finansowo usługowej ale jednocześnie zachowując secesyjny charakter. Tramwaj jest w tym miejscu niepotrzebny. To inwestycja jak na obecny budżet i czas zupełnie niepotrzebna. Wystarczy w rozbudować pobocza ulic i w godzinach 7-10 i 15-18 zorganizować metrobus po wyłączonych pasach ruchu. Rozwiązanie tańsze 100 x, i pokaże w czasie czy potrzebny jest w tym miejscu tramwaj, wtedy można budować i reorganizować życie mieszkańców włączając w to hałas, słupy trakcyjne itp. tramwaj to bardzo droga zabawka zarówno w budowie jak i utrzymaniu. Obecne czasy powinny owocować w tworzenie nowych, tanich - tańszych rozwiązań a nie kopiowanie i realizację pomysłów rodem z czasów PRL. Wrzeszcz to piękna część miasta z charakterem, biznesowa już jest Oliwa- Przymorze, to trochę schizofrenia budować tramwaj żeby niwelować korki, a zaraz potem wydać zgodę na wysoką zabudowę 30 pięter o charakterze usługowym. Dodatkowo, mieszkańcy dolnego tarasu i tranzytowego Wrzeszcza po taką jest on też dzielnica w sercu całej aglomeracji mają dość ułatwiania komunikacji mieszkańcom blokowisk na górnym tarasie kosztem własnego komfortu. Jestem za rozwojem miasta jeśli chodzi o wieżowce, o tworzenie dzielnic biznesowych, handlowych, ale nie w secesyjnej części miasta która przeszła niedawno udana rewitalizację. Ratusz niestety nie patrzy na mikrospołeczności, ma tylko ogląd na całość funkcjonowania miasta zapominając, że aglomerację tworzą małe kwartały miasta. Ten tramwaj jest potrzebny górnemu tarasowi żeby wygodnie zjechać do biur , ale mieszkańcom Wrzeszcza dołoży tylko korków, potoków ludzi. Są rejony między Oliwa z Wrzeszczem, oraz Wrzeszczem i Śródmieściem gdzie ten tramwaj można poprowadzić bez szkody dla mieszkańców, no ale po co myśleć jak można wyciągnąć projekty gierka z szafy, pokolorować, wkleić tramwaj znanego bydgoskiego producenta i klepać wszem i wobec jaki to piękny projekt ..

    • 25 15

    • Ten tramwaj i tak będzie tam zaraz potrzebny (1)

      Bo Górny Taras dynamicznie się rozrasta. To właśnie brak tramwaju spowoduje korki, bo ci ludzie i tak będą musieli dojechać do pracy, czy to się mieszkańcom Wrzeszcza podoba czy nie, ale wtedy wygodnie będzie im gadać na miasto że nic z tym nie robi. Z takim podejściem to w ogóle najlepiej nie przeprowadzać żadnej inwestycji, bo ktoś gdzieś zawsze będzie niezadowolony...

      • 4 11

      • korki powoduje mataczenie zarządu miasta, który na siłą stara się wykazać założona tezę.

        Likwidowane są istniejące połączenia lub zmieniane na "turystyczne". Pamiętasz 142? Znakomicie mógłby komunikować OBC. Likwidowane sa autobusowe połączenia Piecek z Wrzeszczem.
        Wszystko to skutkuje presją na zmianę.

        I tę zmianę się podsuwa.
        Zgodnie z podstawami manipulacji społecznej, stworzyć problem i proponować rozwiązanie.
        Ciemny lud łyknie...

        • 11 1

    • (1)

      W punkt,!! no ale czym wykaze sie Grzelak, jak nie przeforsuje to żadnych zasług nie bedzie miał.

      • 6 0

      • zasługę by miał u mieszkańców

        gdyby odpuścił.
        Przynajmniej wykazałby sie funkcjonowaniem resztek mózgu...

        Problem w tym, że on nie u mieszkańców chce mieć zasługę...

        • 9 0

    • Przepraszam, ale jaka "udana rewitalizacja"??

      Wrzeszcz Górny, perełka secesji nie został tknięty jakąkolwiek rewitalizacją. Jakieś opracowania ma niby Biuro Rozwoju Miasta, ale kiedy, kiedy to zrobią???
      Moim zdaniem, jeśli teraz zajmują się koncepcyjnie tym fragmentem "politechnicznym", to powinni szybko postarać się o środki z UE na rewitalizację tego obszaru

      • 0 0

  • Same wonerfy (1)

    współczuje mieszkańcom

    • 15 5

    • w tym wypadku,

      Wrecz przeciwnie...
      Choc rownie jak woonerf, halasliwe...

      • 4 0

  • Może i tak myślano ale nie śledzę więc się wypowiem (9)

    Tramwaj jadący ul Sobieskiego ( czy Nową Sobieskiego ) dojeżdżając w kierunku Wrzeszcza do ul Studzienki skręca w prawo i kieruje się do ul Traugutta . jadąc ul Traugutta na wysokości szpitala Studenckiego skręca w lewo i kieruje się w kieruku Opery na wysokości ul Hallera i wchodząc w torowisko przy ul Al Zwycięstwa w lewo dojeżdża do ul Studzienki / Miszewskiego skręca w lewo i jest na ul do Studzienki i dojeżdża do Sobieskiego i dalej.

    • 12 4

    • (3)

      I po trzech godzinach jest już we Wrzeszczu. Genialne założenie.

      • 8 7

      • po trzech minutach jest we Wrzeszczu.Opera to juz Wrzeszcz,statad 3 przystanki i jestes przy Olimpie.
        Ten pomysl powyzej bardzo dobry!

        • 8 3

      • trzy godziny to zajmie dojazd z poludnia...

        To nie jest zadanie dla tramwaju...

        • 10 0

      • Najlepiej to nic nie robić a mieć zawód krytyka

        • 1 2

    • jeszcze lepszym wariantem jest Smoluchowskiego (1)

      Polaczenie z Grunwaldzka w okolicach Przychodni Wojewodzkiej.
      Onegdaj byly plany tunelu do Klinicznej i odciazenia wygibasow przy Operze...

      Ale grunty sprzedano...

      • 6 0

      • to od strony centrum Gdańska

        od strony Oliwy Południe powinno być komunikowane przez Słowackiego (Wyklętych).
        Brak tramwaju w tym miejscu to grzech pierworodny (nowych) rozwiązań komunikacyjnych Gdańska.

        Pakowanie się z linią tramwajową w środek zapchanego Wrzeszcza i resztki secesyjnej zabudowy jest tylko kontynuacją tej głupoty.

        • 7 1

    • To super Narescie

      • 0 5

    • Mozna jeszcze od Al. Zwycięstwa pojechać prosto w Hallera i na węźle Kliniczna pojechać w lewo ulWysoiańskiego i przy (1)

      • 1 0

      • z ul.Wyspiańskiego przy akademikach i rynku We Wrzeszczu znowu w lewo i już prosto do ul Studzienki

        • 1 0

  • Apage!!!

    Wybory nadchodzą, to trzeba ostatki odprawić...
    Na chama, na wcisk, na wydrę...

    • 14 2

  • (3)

    no na placu z jantarem jest miejsce na wlacznie tramwaju z moreny to oczywiste

    • 10 4

    • (1)

      Ciekawe jak tramwaj z Grunwaldzkiej ma skręcić przy Jantarze w Do Studzienki? Chyba na estakadzie hehe.

      • 3 5

      • A skręt z Grunwaldzkiej w Bohaterów Getta Warszawskiego to już Cię nie nurtuje, hehe?

        • 10 2

    • Jantar od zawsze był tymczasowy.

      • 3 0

  • Puscic tylko tramwaj i juz

    • 3 1

  • Najgorszy i najdroższy w tym projekcie jest tunel na Morenę... (1)

    Już Niemcy przewidzieli rezerwę terenową, którą można wykorzystać na tramwaj od Sobieskiego pod estakadą Rakoczego (z dwupoziomowym węzłem przesiadkowym ze schodami ruchomymi) dalej obok sądu i na południe włączając do istniejącej linii biegnącej do Jabłoniowej

    • 19 1

    • a zauwazylej ile sie tam nabudowalo?

      I chce sie budowac wiecej...
      Jak sie to miejsce skomunikuje, nikogo noe obchodzi...
      Za to zarobi sie na mieszkaniowce i na betonowaniu tunelu.
      Im gorzej, tym lepiej...

      • 6 0

  • (1)

    Tak dla komunikacji tramwajowej i nowych tras. Są ludzie którym wszystko przeszkadza i chętnie wrócili by do epoki kamienia łupanego. Nie chcesz mieszkać w mieście i myć włosów to się wynieś do lasu, tylko nie zabieraj laptopa i telefonu.

    • 13 17

    • najchetnie wrocilbym do epoki zdrowego rozsadku

      A nie partykularnych interesow...

      Do epoki kamienia wroca nas koszty energii i zycia...

      • 8 0

  • Nie ma żadnych konsultacji, jest wymuszenie szkodliwych rozwiązań pod dyktando deweloperów

    Tramwaj z Moreny będzie koszmarnie drogi i równie powolny. To jest absurd. A czemu nie idzie prosto "Do Studzienki"? Bo tam mają powstać bloki - klitki patodeweloperskie w miejsce zakrętu, który byłby potrzebny by tramwaj podjechał pod górkę. I tyle. Reszta to zasłona dymna, robienie ludziom wody z mózgów.

    • 29 4

  • Władze Gdańska są przeciw mieszkańcom - spotkamy się przy urnach (7)

    Trzeba protestować by nie przepchnęli tych szkodliwych rozwiązań. Wszystko dla deweloperki. Mieszkańców mają za nic.

    • 49 75

    • (2)

      O, widzę mieszkaniec BGW. Tak jak na warsztatach  zero merytoryki z waszej strony :)

      • 22 21

      • nie, Roger (1)

        dostał od Kacpra obietnicę stołka, jak będzie głośno ujadał

        • 17 16

        • Bo Paweł już przecież nie musi.

          • 7 6

    • dziesiątki tysięcy zadowolonych z powstania tramwaju pewnie pójdzie do urn (3)

      kontra kilkunastu działaczy z BGW tkwiących mentalnie na wsi, oj będzie gorąco przy tych urnach, uważajcie tylko żeby mieszkańcy z południowych dzielnic do was nie wpadli na protest przeciw waszym protestom, oni chcą tramwaj i jest ich więcej

      • 23 16

      • (1)

        Niech Południe lepiej włoży w energię w przedłużenie do nich SKM-ki, którą dotrą bezpośrednio i szybko do wszystkich węzłowych stacji. No tak, tylko Paweł A. z kolegami sprzedał deweloperce grunty z rezerwy pod nią. Uuupsik

        • 15 10

        • Tia Paweł sprzedał coś na południu

          Tia Tia, tyle, że to były tereny rolnicze i Paweł i inni mieli g...o do tego co kto komu i za ile sprzedawał. No tak ale wy to przyjezdni więc nie wiecie gdzie się bloki kończyły 20 30 lat temu.

          • 2 1

      • much też jest dużo i żrą to co żrą...

        mają rację?

        • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane