- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej? Możliwe zmiany
Kilka dodatkowych wytycznych w sprawie zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki zgłosili mieszkańcy w trakcie warsztatów dotyczących trasy Nowa Politechniczna. Nowa zabudowa powinna powstać w skali dopasowanej do otoczenia, choć proponowane są różne układy budynków. Postulowane rozwiązania będą szczegółowo analizowane na etapie nowego planu, choć na jego opracowanie trzeba jeszcze poczekać.
Głównym przyczynkiem do dyskusji była uchwała Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która nie chce dopuścić do pozostawienia niezagospodarowanej rezerwy terenowej pod rozbudowę układu drogowego. Inwestycja ta nie ma bowiem żadnych szans na realizację ze względu na ogromne koszty, opór społeczny, szkody środowiskowe czy ochronę konserwatorską.
Miejska zabudowa dopasowana do otoczenia
W poniedziałek (21 listopada) w gmachu Hydromechaniki Politechniki Gdańskiej odbyły się ostatnie warsztaty zorganizowane przez Biuro Architekta Miasta, podsumowujące dotychczasowe rozmowy z mieszkańcami. Zaprezentowano na nich także wynik prac dotyczący pożądanej przez uczestników formy zagospodarowania przestrzeni między al. Grunwaldzką a ul. Traugutta.
Wśród wspólnych postulatów trzech grup warsztatowych należy wymienić:
- wprowadzenie zabudowy o miejskim charakterze i skali dopasowanej do otoczenia,
- przeznaczenie najniższych kondygnacji na usługi i handel,
- potrzebę poprawy warunków ruchu pieszego wzdłuż ul. Do Studzienki poprzez wycofanie od ulicy nowej zabudowy lub zastosowanie podcieni i arkad,
- intensywną zabudowę od strony al. Grunwaldzkiej i stopniowe jej "rozrzedzenie" w kierunku ul. Traugutta.
Różny sposób kształtowania przestrzeni i powiązań
Różnice polegały natomiast m.in. na:
- wariantowaniu zabudowy od strony al. Grunwaldzkiej (tzw. pl. Grunwaldzki): brane są pod uwagę rozwiązania z dużym skwerem z fontanną i zabudową wzdłuż ul. Politechnicznej lub (to pomysł forsowany przez Biuro Rozwoju Gdańska) wprowadzenia kubatury w centralnej części, tworząc w ten sposób dwa rozdzielone obszary zieleni,
- sposobie ukształtowania narożnika Do Studzienki - Fiszera: w formie placu domkniętego zabudową lub pozbawienia tego miejsca zabudowy,
- podejściu do nowego placu od strony ul. Traugutta, gdzie dwie grupy optowały za miejską zabudową wokół planowanego przystanku tramwajowego, zaś jedna pozostawiła tę przestrzeń jako niedomkniętą aż do istniejących obiektów kampusu Politechniki Gdańskiej,
- przeznaczeniu wyższych kondygnacji w budynkach: w pełni na usługi lub dopuszczeniu także funkcji mieszkaniowej (w tym akademików).
Rezerwa terenowa czeka na nowy plan zagospodarowania
Postulaty mieszkańców będą docelowo wzięte pod uwagę przy sporządzeniu nowego planu zagospodarowania. Kiedy to nastąpi? Trudno dzisiaj wyrokować. Niewykluczone, że w pierwszej kolejności nastąpi budowa trasy tramwajowej.
Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny na ostatniej sesji podjęła uchwały z wnioskami o zmianę obowiązującego planu zagospodarowania oraz studium Gdańska. Dokumenty te obecnie czekają na rozpatrzenie przez władze miasta.
Należy jednocześnie pamiętać, że zdecydowana większość gruntów w granicach opracowania należy do gminy, a to oznacza, że działania na poziomie planistycznym nie wymagają działań pod presją czasu ze względu na stosunkowo niewielkie ryzyko zabudowy niezgodnej z nową koncepcją zagospodarowania.
Sprzeciw wobec konsultacji, które nie są konsultacjami
Poniedziałkowe spotkanie rozpoczęło się od godzinnej dyskusji nad formalnym aspektem warsztatów. Obecni na sali: poseł PiS Kacper Płażyński, radny miejski z PiS Andrzej Skiba oraz radni dzielnicowi: Michał Błaut z Wrzeszcza Górnego oraz Roger Jackowski z Wrzeszcza Dolnego przekonywali, że używanie określenia "konsultacje społeczne" jest niezgodne w kontekście uchwały Rady Miasta Gdańska o prowadzeniu dialogu z mieszkańcami w tej formule. Dopytywali też kto podjął decyzję o zastosowanej formie rozmów.
- W sensie formalnym, nie mamy co do tego wątpliwości, nie są to faktycznie "konsultacje społeczne" - przyznał prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska - Decyzję o przeprowadzeniu procesu konsultacyjnego w zakresie ul. Do Studzienki [poprzedzającego sporządzenie planu - dop. red.] podjął Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. To jest podstawa prawna naszego działania.
W momencie, gdy doszło do prezentacji wyników dotychczasowego efektu prac, wspomniane osoby opuściły salę. Do podobnej sytuacji doszło już na wcześniejszych warsztatach, kiedy to część uczestników spotkania manifestacyjnie wyszła ze spotkania po deklaracji, że nie będzie prowadzona dyskusja na temat przebiegu tramwaju przez ul. Boh. Getta Warszawskiego.
Pierwotne warianty zabudowy wzdłuż trasy Nowa Politechniczna
Potencjalne możliwe warianty zmian na ul. Boh. Getta Warszawskiego
Piecki-Migowo (Morena). Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy
Miejsca
Opinie (150) 6 zablokowanych
-
2022-11-23 21:04
więcej bloków mniej zieleni
więcej bloków, mniej zieleni ... betonować wszystko ...
- 1 1
-
2022-11-24 12:52
Z powodu planowanego poszerzenia przystanku na Grunwaldzkiej zniknie lewoskręt w "Do Studzienki" - korkowanie na maksa
Gdyby poprowadzić tramwaj prosto na "Do Studzienki" to nie trzeba poszerzać przystanku, bo przystanek byłby na placu przed DT Jantar - no ale to teren obiecany deweloperom pod blokowisko.
- 6 1
-
2022-11-24 15:08
Do Studzienki a "Nowa Politechniczna"
Warsztaty jak warsztaty, coś tam sie wykluło. Niezbyt wyraźnie jednak opisano w artykule podstawowe założenia.
Rozumiem, że miasto zrezygnowało z doprowadzenia projektowanej nowej ulicy "Nowej Politechnicznej" do skrzyżowania z Grunwaldzką po śladzie ulicy Do Studzienki? W związku z budową tej ulicy miały ulec likwidacji wszystkie budynki po lewej stronie pierzei ulicy Do Studzienki (pod poszerzenie ulicy do dwujezdniowej).
Tymczasem w warsztatach jednym z głównych problemów jest ustawienie budynków w tej pierzei. W związku z tym pytanie: w jaki sposób Nowa Politechniczna będzie się włączać do Grunwaldzkiej, bo przez Traugutta też nie bardzo, ani przez Smoluchowskiego...- 5 0
-
2023-02-28 12:44
niech wkońcu zrobią ten tramwaj , najlepiej getto , siedlicka i działki na sobieskiego...
- 0 0
-
2023-02-28 17:08
Niestety mamy w urzędzie miejskim ludzi zajętycg głównie soba -kompletnie ignorujacych mieszkańców !!!!!!!!
Nawet nie próbuja sprawdzić jak działały by proponowane przez mieszkańców przebiegi tej trasy tramwajowej , nie analizowano pozytywnych jak i negatywnych relacji takich rozwiazań . Mam wrażenie że to pan Grzelak jest jednoosobowo pomysłodawca , projektantem , inżynierem , architektem i urbanista Tworzacym ten projekt . Prosiłbym o napisanie artykułu poruszajacego ten temat z takiego punktu widzenia z wyszczególnieniem zawodowych kompetencji pana Grzelaka jak i jego wykształcenia w tych kierunkach !!!!!!!!!!
- 0 1
-
2023-03-16 10:48
ilosc zieleni
Zawsze mnie rozśmiesza ściema z zielenią, dachy zielone, tramwaj po trawie, drzewa kilkudziesięcioletnie na chodniku. Byle pięknie wyglądało!!!!! czy ktoś kiedyś rozliczy taki projekt czym po nigdy to tak nie wygląda? Zieleń kosztuje w tej wizualizacji drugie tyle co beton!
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.