• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będzie zmieniał się Gdańsk? Ostatnie dni konsultacji nowej strategii rozwoju

Krzysztof Koprowski
24 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Strategia Rozwoju Gdańsk 2030 Plus to jeden z tzw. dokumentów strategicznych, który ma przełożenie na podejmowane decyzje w wielu obszarach w następnych latach. Strategia Rozwoju Gdańsk 2030 Plus to jeden z tzw. dokumentów strategicznych, który ma przełożenie na podejmowane decyzje w wielu obszarach w następnych latach.

Jeszcze przez kilka dni można wyrazić swoją opinię na temat nowelizacji Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus. Uwagi są przyjmowane m.in. drogą elektroniczną lub pocztą tradycyjną, zaś w poniedziałek odbędzie się wysłuchanie publiczne. Dokument definiuje politykę wizję rozwoju miasta na najbliższe lata i posiada bezpośrednie przełożenie na podejmowane decyzje przez włodarzy i urzędników.



Jak oceniasz rozwój Gdańska w ostatniej dekadzie?

Poprzednia strategia Rozwoju Gdańska 2030 Plus została uchwalona w 2014 r. i jest definiowana przez urzędników jako "dokument-matka", który podlega teraz podlega nowelizacji w oparciu o nowe trendy czy bieżące wydarzenia.

Jednym z najważniejszych czynników wymuszających nowelizację dokumentu jest pandemia koronawirusa i nowe podejście do myślenia o pracy (w tym popularyzacja pracy zdalnej) oraz niejako wymuszona przyspieszona informatyzacja wielu dziedzin życia.

Ponadto przeobrażeniom ulega podejście do problemów zmian klimatycznych i zwiększenia nacisku na zapobieganiu oraz ograniczenie ich negatywnych skutków.

Nie bez znaczenia jest także nowelizacja prawa, w tym wprowadzenie w ustawodawstwie krajowym strategii rozwoju gmin oraz wymagań merytorycznych i proceduralnych ich opracowania.

Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni


Model struktury funkcjonalno-przestrzennej Gdańska. Model struktury funkcjonalno-przestrzennej Gdańska.

Dynamiczny rozwój półmilionowego Gdańska



Pełna treść dokumentu Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus dostępna jest na stronie Urzędu Miejskiego. Poniżej przedstawiamy jedynie wybrane zagadnienia w niej ujęte.

Najważniejszym celem jest dalszy dynamiczny wieloaspektowy rozwój miasta, który przełoży się na wzrost liczby mieszkańców do poziomu 500 tys. osób (obecnie Gdańsk liczy ok. 471 tys. mieszkańców).

Planowane jest jednocześnie powstanie m.in. 20 tys. miejsc pracy w sektorze nowoczesnych usług oraz produkcji, wzrost powierzchni nieruchomości zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej z poziomu 7,6 mln do 9,4 mln m kw. oraz wzrost przeładunków w porcie z poziomu 2,1 od 2,8 kontenerów TEU.

W zakresie społecznym inne ważne wskaźniki, do których planuje się dążyć to:
  • wzrost zapewnienia miejsc dla dzieci trzyletnich w przedszkolach publicznych z poziomu 70 do 90 proc.,
  • wzrost o 10 punktów proc. odsetka osób angażujących się w działania na rzecz rozwoju miasta,
  • wzrost o 10 punktów proc. odsetka osób pozytywnie oceniających swój stan zdrowia.

Pod względem ochrony środowiska i adaptacji do zmian klimatu przewiduje się:
  • redukcję emisji gazów cieplarnianych CO2 o 30 proc.,
  • zasadzenie 50 tys. drzew,
  • zwiększenie pojemności zbiorników retencyjnych i miejskiej zieleni retencyjnej z poziomu 0,76 do 1 mln m sz.,
  • wzrost mocy instalacji OZE z poziomu 16 do 90 MW.

Model struktury funkcjonalno-przestrzennej Gdańska na tle wybranych planowanych inwestycji. Model struktury funkcjonalno-przestrzennej Gdańska na tle wybranych planowanych inwestycji.

Komunikacja wolniejsza od auta, ale tylko nieznacznie



W zakresie systemu transportowego planuje się osiągnąć następujące cele:
  • wzrost udziału podróży pieszych, rowerowych, hulajnogami i komunikacją miejską w ogólnej liczbie podróży w mieście z poziomu 59 do 65 proc.,
  • średni czas podróży komunikacją miejską dłuższy o nie więcej niż połowę od czasu przejazdu samochodem osobowym,
  • 40 przestrzeni publicznych, które zostaną zrealizowane, przebudowane, wyremontowane lub odnowione m.in. parki, place, ciągi piesze, bulwary itp.,
  • zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych z poziomu 11-15 osób do 0 osób rocznie (tzw. wizja zero).

Planowany układ transportowy Gdańska. Planowany układ transportowy Gdańska.

Nowa wizja rozwoju komunikacji szynowej



Warto przy tym odnotować zamieszczony w dokumencie znowelizowany docelowy układ sieci transportu szynowego (daleko wykraczający poza horyzont roku 2030), który był już częściowo ujęty w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska do 2042 r.

Najważniejszy jego element to wpisanie Południowej PKM (SKM) - zarówno z rozwidleniem w kierunku istniejącej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, jak poza południową granicę administracyjną Gdańska.

Skrzyżowanie Drogi Zielonej z planowaną ul. Nową Gdańską przez ogródki. W Strategii uwzględniono tutaj także torowisko tramwajowe aż do dworca we Wrzeszczu. Skrzyżowanie Drogi Zielonej z planowaną ul. Nową Gdańską przez ogródki. W Strategii uwzględniono tutaj także torowisko tramwajowe aż do dworca we Wrzeszczu.

Nowe połączenia tramwajowe oraz rowerowe ekostrady



Ponadto w Strategii ujęto połączenie tramwajowe przez Letnicę (HalleraMapka - Marynarki PolskiejMapka), które wraz z torowiskiem w Drodze Zielonej stworzy nową ramę tramwajową na Dolnym Tarasie.

W Strategii zawarto także torowisko w ul. KołobrzeskiejMapka oraz wyprowadzenie sieci tramwajowej z al. Grunwaldzkiej przez dworzec we WrzeszczuMapka, HynkaMapka, Nową KościuszkiMapkaNową GdańskąMapka aż do ul. UczniowskiejMapka.

Na grafice zamieszczonej w Strategii znajdziemy też odcinek torowiska w al. Grunwaldzkiej od al. Wojska PolskiegoMapka do ul. KołobrzeskiejMapka oraz wcześniej już ujęte w dokumentach planistycznych (w tym studium) trasy m.in. Nową Politechniczną (Trasa GP-W), Nową Abrahama czy torowiska w Śródmieściu przez Podwale StaromiejskieMapkaNową Wałową.

W układzie transportowym zawarto również ekostrady rowerowe, czyli międzydzielnicowe drogi rowerowe o wysokim standardzie z myślą o użytkownikach jednośladów, hulajnóg elektrycznych oraz innych Urządzeń Transportu Osobistego.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu


Jak będzie wyglądać Droga Zielona? Poznaliśmy oczekiwania urzędników


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"



Torowisko tramwajowe wpisano także na al. Grunwaldzkiej od al. Wojska Polskiego do ul. Kołobrzeskiej. Torowisko tramwajowe wpisano także na al. Grunwaldzkiej od al. Wojska Polskiego do ul. Kołobrzeskiej.

Konsultacje społeczne i wysłuchanie publiczne



Uwagi do dokumentu można przesyłać do 29 kwietnia na przygotowanym przez urzędników formularzu (docx) w formie:
  • elektronicznej na adres e-mail strategia@gdansk.gda.pl,
  • papierowej pocztą na adres Urzędu Miejskiego,
  • papierowej bezpośrednio składając w Zespole Obsługi Mieszkańców UMG,

Wcześniej, 25 kwietnia w godz. 17-19 odbędzie się internetowe wysłuchanie publiczne, do którego zgłoszenia są przyjmowane do 24 kwietnia poprzez formularz elektroniczny. W wysłuchaniu udział może wziąć maksymalnie 20 osób - decyduje kolejność zgłoszeń.

- Po zebraniu uwag od mieszkańców, dajemy sobie 30 dni na ich opracowanie i wpisanie w strukturę dokumentu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, chcielibyśmy w sierpniu przedstawić Radzie Miasta Strategię Gdańsk 2030 do ostatecznego przegłosowania - zapowiada Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Opinie (249) ponad 10 zablokowanych

  • Juz za pozno. Kazdy skrewek zabudowany osoedlami pod wynajem

    • 23 2

  • Nie bić się z rzeczywistością (9)

    Zamiast utrudniać przejazd i zmniejszać przepustowość jezdni na korzyść ścieżek rowerowych może warto byłoby pomyśleć nad dużym parkingiem przy każdym przystanku skm. Tramwaje i autobusy to porażka, może chociaż dostęp do kolejki dla ludzi mieszkających w większej odległości od SKM mógłby pomóc z przeładowaniem centrum samochodami

    • 34 18

    • (7)

      Jest wielki parking we Wrzeszczu i stoi pusty. Inne parkingi tego typu są zawalone autami mieszkańców pobliskich bloków albo traktowane są jako magazyn. Kompletna strata pieniędzy i terenu. Kto chce jechać pociągiem, to bez problemu z niego skorzysta. Reszta to tylko puste gadanie kierofczyków.

      • 12 13

      • I dlatego cały cywilizowany świat buduje parkingi park&ride? Żeby tracić tereny i pieniądze? (5)

        Kolejny ekspert z koziej tutki...

        • 10 7

        • gdzie buduje te parkingi? (4)

          na obrzeżach miasta, nie w centrum. A u nas masz ogromne wielopiętrowe parkingi z każdej strony Gdańska i dalej jest narzekanie.

          • 12 4

          • W cywilizowanym świecie metro jeździ co 3 minuty na obrzeża, a w Gdańsku? Jak daleko na południe od centrum jedzie SKM? (3)

            Do tego SKM jeździ w godzinach szczytu co 15 minut. Wybierając samochód do niedawna można było pół miasta przejechać przez te 15 minut, a wybierając SKMkę przez 15 minut nawet nie ruszysz z dworca.

            • 11 3

            • Skm jezdzi co 7 min

              Teraz mamy remont 4 przystankow więc co 10

              • 3 2

            • Im wiecej osob uzywa samochodu (1)

              Tym większe korki i dluzszy czas przejazdu. Wybierając skm zmniejszysz korki

              • 5 2

              • Żeby wybrać SKM trzeba mieszkać przy SKM

                nie da się pomieścić całej populacji Gdańska przy obecnej trasie SKM, a duży popyt na mieszkania w okolicy winduje ich ceny.

                • 5 2

      • gdzie jest wielki parking we Wrzeszczu przy SKM???

        chętnie się dowiem.... szczególnie jeśli stoi pusty, może jeszcze darmowy???

        • 2 0

    • myśl o przepustowości korytarzy ruchu dla ludzi a nie dla pojazdów

      przy stacjach SKM powinny powstawać cele podróży (miejsca pracy lud realizacji zakupów) a nie (darmowe) parkingi dla samochodów. Szczodre oferowanie miejsc do parkowania samochodów w pobliżu centrum miasta zwiększa korki na dojazdach do nich - nie za moje podatki. Poznaj pojęcie Transit Oriented Development - może coś skumasz.

      • 3 2

  • Jak proste (1)

    Wysypisko do centrum ! Bloki od bloku z 10 metrów brak dróg przejścia naziemne obwodnica ulica miejska ale za to wymiana pieców na gazowe tudzież pompy ciepła na tani prąd i pewnie zostanie nam woda no ale + ścieki i już fortuna

    • 28 13

    • Trudno zrozumieć o co Ci chodzi.

      • 2 0

  • Po co (1)

    Konsultacje? Jak pokazało życie urząd nie bierze pod uwagę zdania mieszkańców. Twardo "wie lepiej". Smutne ale niestety prawdziwe....

    • 31 2

    • W sprawie Nowej Wyzwolenia przy torach-----po konsultacjach wszystko do kosza.....

      • 1 0

  • ul. Cienista? (2)

    Na Chełmie ul. Cienista bez skrawka cienia bo prawie nie ma drzew. Za oknem tylko bloki, czyli ściany. Piesi nie mają żadnych praw, bo wszędzie szaleją rowerzyści i hulajnogiści.

    • 27 12

    • A co to za bełkot? Mieszkam przy tej ulicy, ścieżka jest oddzielona od chodnika na całej długości, rozumiem potrzebę np. jej remontu na stromym odcinku, ale te powyższe zażalenia są bezzasadne.

      • 0 4

    • To tez kup sobie rower

      Albo hulajnoge

      • 1 0

  • Ale po co

    Jak radni robią pod swoje prywatne interesy te plany . A jak już swoje zaspokajają to pod grupy inwestorskie związane z SLD i platforma - głównie dlatego że PiS w Gdańsku siedzi pod kołderką platformy.

    • 11 3

  • Czas podróży komunikacją miejską dłuższy nie więcej niż połowę od czasu przejazdu samochodem? (5)

    To dlatego na siłę wydłużają czas przejazdu samochodem?

    • 26 7

    • Brawo za spotrzegawczosc:)

      • 7 2

    • czas przejazdu samochodem się zwiększa z powodu nadmiernej liczby niepotrzebnych przejazdów samochodami (3)

      na odległość do 7 km w mieście najszybszy jest rower - pojazd dużo mniej terenochłonny niz samochód.

      • 5 5

      • Czas przejazdu zwiększa się z powodu niepotrzebnych przejść kolizyjnych i czerownej fali (2)

        a z tym rowerem to oczywiście ściema. Tramwaje w Gdańsku jeżdżą ze średnią prędkością 17km/h. Czas przejazdu samochodem jest o połowę krótszy, więc wg tego samochód jedzie średnio 26km/h. To więcej niż maksymalna prędkość większości rowerzystów na długim dystansie, a jak jeszcze dodasz czekanie na czerwonym (zakładam że zgodnie z prawem zatrzymujesz się na czerwonym świetle, choć pewnie się mylę) to na pewno spada poniżej 20km/h.

        • 4 3

        • Te ich tramwaje też stoją na kolizyjnych

          Suma sumarum tracą wszyscy

          • 1 0

        • Z domu do pracy mam 10km.
          Samochodem (bez korka) 15minut.
          Samochodem w godzinach szczytu przeciętnie 30-50minut (główny problem to Armii Krajowej w okolicy Łostowickiej i Jabłoniowa).
          Jazda rowerem zajmuje mi około 40minut.
          Biegiem 50minut.
          Komunikacja miejska nie jest konkurencyjna ze względu na przynajmniej dwie przesiadki.

          • 5 0

  • Więcej, więcej, więcej

    1. Więcej przejść dla pieszych,
    2. Więcej wycinek drzew,
    3. Więcej deweloperki,
    4. Wyższe ceny biletów i słabsza komunikacja miejska

    To są moje postulaty na najbliższe lata!

    • 19 6

  • Uwagi mieszkańców...he he he

    Dobry kawał!

    • 38 3

  • Po co droga rowerowa na Armii Krajowej, jak już obok na Witosa, Havla i Warszawskiej jest równoległa droga rowerowa!? (6)

    Zabranie pasa na Armii Krajowej, w miejscu gdzie już teraz brakuje z 2 pasów, to komunikacyjne zabójstwo południa.

    • 32 8

    • poszerzanie ulic nie rozładowuje korków (1)

      tylko je wydłuża lub przesuwa gdzie indziej.

      • 8 3

      • Za to zwężanie ulic zawsze wydłuża korki, szczególnie w miejscach takich jak to

        i tutaj retoryka, że "część kierowców przesiądzie się na rowery" nie zadziała, bo ci, którzy przesiądą się, to pojadą tzw. Nową Warszawską, bo tamtędy będą mieli bliżej do domu i spokojniej, a na Armii Krajowej będzie pusta DDR i korki zaczynające się już na Pohulance.

        • 4 5

    • (1)

      Niekoniecznie, patrząc na fakt ile osiedli powstaje w okolicach łostowic, Chełmu i tak dalej to taka droga mogłaby znacznie skrócić drogę do pracy wielu osobom. Obecnie trzeba jeździć do głównego na około.

      • 5 3

      • Tyle że za chwilę po południowej stronie AK lepiej będzie jechać Nową Warszawską, a po północnej stronie masz cmentarz i Cedrową. Z Cedrowej lepiej przejechać wiaduktem nad AK i dalej Nową Warszawską, a cmentarz... no cóż, "mieszkańcy" cmentarza i tak już nie pojeżdżą rowerem. W przypadku dalszych osiedli różnica długości wynosiłaby maksymalnie kilkaset metrów, zazwyczaj na korzyść Nowej Warszawskiej.

        • 1 6

    • Bo chłopaczki z rowerowej anarchii tak chca

      To miasto im buduje

      • 3 5

    • ja przy tej pseudo-autostradzie miejskiej nie bede jezdzil rowerem, sa ciekawsze okolice

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane