• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będzie zmieniał się Gdańsk? Ostatnie dni konsultacji nowej strategii rozwoju

Krzysztof Koprowski
24 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Strategia Rozwoju Gdańsk 2030 Plus to jeden z tzw. dokumentów strategicznych, który ma przełożenie na podejmowane decyzje w wielu obszarach w następnych latach. Strategia Rozwoju Gdańsk 2030 Plus to jeden z tzw. dokumentów strategicznych, który ma przełożenie na podejmowane decyzje w wielu obszarach w następnych latach.

Jeszcze przez kilka dni można wyrazić swoją opinię na temat nowelizacji Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus. Uwagi są przyjmowane m.in. drogą elektroniczną lub pocztą tradycyjną, zaś w poniedziałek odbędzie się wysłuchanie publiczne. Dokument definiuje politykę wizję rozwoju miasta na najbliższe lata i posiada bezpośrednie przełożenie na podejmowane decyzje przez włodarzy i urzędników.



Jak oceniasz rozwój Gdańska w ostatniej dekadzie?

Poprzednia strategia Rozwoju Gdańska 2030 Plus została uchwalona w 2014 r. i jest definiowana przez urzędników jako "dokument-matka", który podlega teraz podlega nowelizacji w oparciu o nowe trendy czy bieżące wydarzenia.

Jednym z najważniejszych czynników wymuszających nowelizację dokumentu jest pandemia koronawirusa i nowe podejście do myślenia o pracy (w tym popularyzacja pracy zdalnej) oraz niejako wymuszona przyspieszona informatyzacja wielu dziedzin życia.

Ponadto przeobrażeniom ulega podejście do problemów zmian klimatycznych i zwiększenia nacisku na zapobieganiu oraz ograniczenie ich negatywnych skutków.

Nie bez znaczenia jest także nowelizacja prawa, w tym wprowadzenie w ustawodawstwie krajowym strategii rozwoju gmin oraz wymagań merytorycznych i proceduralnych ich opracowania.

Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni


Model struktury funkcjonalno-przestrzennej Gdańska. Model struktury funkcjonalno-przestrzennej Gdańska.

Dynamiczny rozwój półmilionowego Gdańska



Pełna treść dokumentu Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus dostępna jest na stronie Urzędu Miejskiego. Poniżej przedstawiamy jedynie wybrane zagadnienia w niej ujęte.

Najważniejszym celem jest dalszy dynamiczny wieloaspektowy rozwój miasta, który przełoży się na wzrost liczby mieszkańców do poziomu 500 tys. osób (obecnie Gdańsk liczy ok. 471 tys. mieszkańców).

Planowane jest jednocześnie powstanie m.in. 20 tys. miejsc pracy w sektorze nowoczesnych usług oraz produkcji, wzrost powierzchni nieruchomości zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej z poziomu 7,6 mln do 9,4 mln m kw. oraz wzrost przeładunków w porcie z poziomu 2,1 od 2,8 kontenerów TEU.

W zakresie społecznym inne ważne wskaźniki, do których planuje się dążyć to:
  • wzrost zapewnienia miejsc dla dzieci trzyletnich w przedszkolach publicznych z poziomu 70 do 90 proc.,
  • wzrost o 10 punktów proc. odsetka osób angażujących się w działania na rzecz rozwoju miasta,
  • wzrost o 10 punktów proc. odsetka osób pozytywnie oceniających swój stan zdrowia.

Pod względem ochrony środowiska i adaptacji do zmian klimatu przewiduje się:
  • redukcję emisji gazów cieplarnianych CO2 o 30 proc.,
  • zasadzenie 50 tys. drzew,
  • zwiększenie pojemności zbiorników retencyjnych i miejskiej zieleni retencyjnej z poziomu 0,76 do 1 mln m sz.,
  • wzrost mocy instalacji OZE z poziomu 16 do 90 MW.

Model struktury funkcjonalno-przestrzennej Gdańska na tle wybranych planowanych inwestycji. Model struktury funkcjonalno-przestrzennej Gdańska na tle wybranych planowanych inwestycji.

Komunikacja wolniejsza od auta, ale tylko nieznacznie



W zakresie systemu transportowego planuje się osiągnąć następujące cele:
  • wzrost udziału podróży pieszych, rowerowych, hulajnogami i komunikacją miejską w ogólnej liczbie podróży w mieście z poziomu 59 do 65 proc.,
  • średni czas podróży komunikacją miejską dłuższy o nie więcej niż połowę od czasu przejazdu samochodem osobowym,
  • 40 przestrzeni publicznych, które zostaną zrealizowane, przebudowane, wyremontowane lub odnowione m.in. parki, place, ciągi piesze, bulwary itp.,
  • zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych z poziomu 11-15 osób do 0 osób rocznie (tzw. wizja zero).

Planowany układ transportowy Gdańska. Planowany układ transportowy Gdańska.

Nowa wizja rozwoju komunikacji szynowej



Warto przy tym odnotować zamieszczony w dokumencie znowelizowany docelowy układ sieci transportu szynowego (daleko wykraczający poza horyzont roku 2030), który był już częściowo ujęty w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska do 2042 r.

Najważniejszy jego element to wpisanie Południowej PKM (SKM) - zarówno z rozwidleniem w kierunku istniejącej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, jak poza południową granicę administracyjną Gdańska.

Skrzyżowanie Drogi Zielonej z planowaną ul. Nową Gdańską przez ogródki. W Strategii uwzględniono tutaj także torowisko tramwajowe aż do dworca we Wrzeszczu. Skrzyżowanie Drogi Zielonej z planowaną ul. Nową Gdańską przez ogródki. W Strategii uwzględniono tutaj także torowisko tramwajowe aż do dworca we Wrzeszczu.

Nowe połączenia tramwajowe oraz rowerowe ekostrady



Ponadto w Strategii ujęto połączenie tramwajowe przez Letnicę (HalleraMapka - Marynarki PolskiejMapka), które wraz z torowiskiem w Drodze Zielonej stworzy nową ramę tramwajową na Dolnym Tarasie.

W Strategii zawarto także torowisko w ul. KołobrzeskiejMapka oraz wyprowadzenie sieci tramwajowej z al. Grunwaldzkiej przez dworzec we WrzeszczuMapka, HynkaMapka, Nową KościuszkiMapkaNową GdańskąMapka aż do ul. UczniowskiejMapka.

Na grafice zamieszczonej w Strategii znajdziemy też odcinek torowiska w al. Grunwaldzkiej od al. Wojska PolskiegoMapka do ul. KołobrzeskiejMapka oraz wcześniej już ujęte w dokumentach planistycznych (w tym studium) trasy m.in. Nową Politechniczną (Trasa GP-W), Nową Abrahama czy torowiska w Śródmieściu przez Podwale StaromiejskieMapkaNową Wałową.

W układzie transportowym zawarto również ekostrady rowerowe, czyli międzydzielnicowe drogi rowerowe o wysokim standardzie z myślą o użytkownikach jednośladów, hulajnóg elektrycznych oraz innych Urządzeń Transportu Osobistego.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu


Jak będzie wyglądać Droga Zielona? Poznaliśmy oczekiwania urzędników


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"



Torowisko tramwajowe wpisano także na al. Grunwaldzkiej od al. Wojska Polskiego do ul. Kołobrzeskiej. Torowisko tramwajowe wpisano także na al. Grunwaldzkiej od al. Wojska Polskiego do ul. Kołobrzeskiej.

Konsultacje społeczne i wysłuchanie publiczne



Uwagi do dokumentu można przesyłać do 29 kwietnia na przygotowanym przez urzędników formularzu (docx) w formie:
  • elektronicznej na adres e-mail strategia@gdansk.gda.pl,
  • papierowej pocztą na adres Urzędu Miejskiego,
  • papierowej bezpośrednio składając w Zespole Obsługi Mieszkańców UMG,

Wcześniej, 25 kwietnia w godz. 17-19 odbędzie się internetowe wysłuchanie publiczne, do którego zgłoszenia są przyjmowane do 24 kwietnia poprzez formularz elektroniczny. W wysłuchaniu udział może wziąć maksymalnie 20 osób - decyduje kolejność zgłoszeń.

- Po zebraniu uwag od mieszkańców, dajemy sobie 30 dni na ich opracowanie i wpisanie w strukturę dokumentu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, chcielibyśmy w sierpniu przedstawić Radzie Miasta Strategię Gdańsk 2030 do ostatecznego przegłosowania - zapowiada Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Opinie (249) ponad 10 zablokowanych

  • I tak nikt nie bierze pod uwagę opini mieszkańców !!!!

    • 4 1

  • Szadółki jak śmierdziały, tak śmierdzą. Większość dróg jest w fatalnym stanie. Parki są zaśmiecone i ich sprzątanie zostało pozostawione mieszkańcom, którzy robią oddolne akcje. Zamiast tego wydawanie pieniędzy na powozy na parady. Owszem, Gdańsk się zmienił, ale niestety tylko w miejscach odwiedzanych przez turystów. Mieszkańcy widzą jednak trochę inną codzienność niż wczasowicze.

    • 7 1

  • Wywalić panią prezydent i jej zastępców

    To moja koncepcja... inaczej zaleje nas beton

    • 3 0

  • Developerzy?

    Widze, że w Brzeźnie miedzy osiedlem Nadmorski Dwór a plażą (tereny dawnych działek i kempingu) przewiduje się w tych rysunkach dominującą funkcję "mieszkaniową, usługową i mieszkaniowo-usługową). Czyli kolejne tereny zielone pod zabudowę?

    • 4 0

  • O czym my rozmawiamy?

    Gdzie się nie ruszyć dziury, brud, kurz i smród. Ulice tak pobudowane, że ani jechać, ani iść. Organizacja ruchu i komunikacja za wszelką cenę próbujące zniechęcić ludzi do przemieszczania się. Może jak ktoś był tylko w Gdyni albo jest sentymentalny, to tego nie widzi. Ale tu powinno się zacząć od strategii bieżącego utrzymania, potem przejść do strategii nadgonienia zacofania cywilizacyjnego, a dopiero wtedy możemy zacząć rozmawiać o strategii rozwoju. A na marginesie co to za rozwój, jak wskaźniki tak dobrane, żeby nagłówki ładnie wyglądały, a liczby jak się same nie ułożą, to przynajmniej jedną zmienną można łatwo zmanipulować i wynik wyjdzie taki, jaki ma wyjść. Taki dokument to jest tylko dobry dla tego, co za niego nie płaci.

    • 2 0

  • Powiem jak

    1. W każdym możliwym zielonym rejonie miasta powstaną apartamanety do wynajmu krótkoterminowego dla przejezdnych pijaków i alkusów.
    2. Nie powstaną żadne drogi i ronda przy zwiększającej się licznie ludnośći i turystów ani nie daj boże miejsca parkingowe, ale za to powstaną przejście naziemne, nadziemne i podziemne z sygnalizacją co 50 metrów i ograniczeniem prędkości do 1km/h.

    Mam nadzieję, że wszystko wyjaśniłem,
    Pozdrawiam,

    • 3 0

  • rozwój miasta

    dzielnice powinny się rozwijać jak niezależne miasta, powinny mieć swój park centralny, centrum zakupowe i usługowe, biurowce, ludzie nie powinni musieć się przemieszkaczać do centrum żeby zrobić większe zakupy, czy do pracy to jest ekologiczne, tanie i logiczne, szkoda że nie idzie to w tym kierunku

    rozdrobnienie na jakieś sklepy wciśnięte pomiędzy bloki czy retail parki, czy mini parki to absurd

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane