- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (438 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (143 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (273 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Jak będzie zmieniał się Gdańsk? Ostatnie dni konsultacji nowej strategii rozwoju
Jeszcze przez kilka dni można wyrazić swoją opinię na temat nowelizacji Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus. Uwagi są przyjmowane m.in. drogą elektroniczną lub pocztą tradycyjną, zaś w poniedziałek odbędzie się wysłuchanie publiczne. Dokument definiuje politykę wizję rozwoju miasta na najbliższe lata i posiada bezpośrednie przełożenie na podejmowane decyzje przez włodarzy i urzędników.
Jednym z najważniejszych czynników wymuszających nowelizację dokumentu jest pandemia koronawirusa i nowe podejście do myślenia o pracy (w tym popularyzacja pracy zdalnej) oraz niejako wymuszona przyspieszona informatyzacja wielu dziedzin życia.
Ponadto przeobrażeniom ulega podejście do problemów zmian klimatycznych i zwiększenia nacisku na zapobieganiu oraz ograniczenie ich negatywnych skutków.
Nie bez znaczenia jest także nowelizacja prawa, w tym wprowadzenie w ustawodawstwie krajowym strategii rozwoju gmin oraz wymagań merytorycznych i proceduralnych ich opracowania.
Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni
Dynamiczny rozwój półmilionowego Gdańska
Pełna treść dokumentu Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus dostępna jest na stronie Urzędu Miejskiego. Poniżej przedstawiamy jedynie wybrane zagadnienia w niej ujęte.
Najważniejszym celem jest dalszy dynamiczny wieloaspektowy rozwój miasta, który przełoży się na wzrost liczby mieszkańców do poziomu 500 tys. osób (obecnie Gdańsk liczy ok. 471 tys. mieszkańców).
Planowane jest jednocześnie powstanie m.in. 20 tys. miejsc pracy w sektorze nowoczesnych usług oraz produkcji, wzrost powierzchni nieruchomości zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej z poziomu 7,6 mln do 9,4 mln m kw. oraz wzrost przeładunków w porcie z poziomu 2,1 od 2,8 kontenerów TEU.
W zakresie społecznym inne ważne wskaźniki, do których planuje się dążyć to:
- wzrost zapewnienia miejsc dla dzieci trzyletnich w przedszkolach publicznych z poziomu 70 do 90 proc.,
- wzrost o 10 punktów proc. odsetka osób angażujących się w działania na rzecz rozwoju miasta,
- wzrost o 10 punktów proc. odsetka osób pozytywnie oceniających swój stan zdrowia.
Pod względem ochrony środowiska i adaptacji do zmian klimatu przewiduje się:
- redukcję emisji gazów cieplarnianych CO2 o 30 proc.,
- zasadzenie 50 tys. drzew,
- zwiększenie pojemności zbiorników retencyjnych i miejskiej zieleni retencyjnej z poziomu 0,76 do 1 mln m sz.,
- wzrost mocy instalacji OZE z poziomu 16 do 90 MW.
Komunikacja wolniejsza od auta, ale tylko nieznacznie
W zakresie systemu transportowego planuje się osiągnąć następujące cele:
- wzrost udziału podróży pieszych, rowerowych, hulajnogami i komunikacją miejską w ogólnej liczbie podróży w mieście z poziomu 59 do 65 proc.,
- średni czas podróży komunikacją miejską dłuższy o nie więcej niż połowę od czasu przejazdu samochodem osobowym,
- 40 przestrzeni publicznych, które zostaną zrealizowane, przebudowane, wyremontowane lub odnowione m.in. parki, place, ciągi piesze, bulwary itp.,
- zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych z poziomu 11-15 osób do 0 osób rocznie (tzw. wizja zero).
Nowa wizja rozwoju komunikacji szynowej
Warto przy tym odnotować zamieszczony w dokumencie znowelizowany docelowy układ sieci transportu szynowego (daleko wykraczający poza horyzont roku 2030), który był już częściowo ujęty w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska do 2042 r.
Najważniejszy jego element to wpisanie Południowej PKM (SKM) - zarówno z rozwidleniem w kierunku istniejącej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, jak poza południową granicę administracyjną Gdańska.
Nowe połączenia tramwajowe oraz rowerowe ekostrady
Ponadto w Strategii ujęto połączenie tramwajowe przez Letnicę (Hallera
W Strategii zawarto także torowisko w ul. Kołobrzeskiej
Na grafice zamieszczonej w Strategii znajdziemy też odcinek torowiska w al. Grunwaldzkiej od al. Wojska Polskiego
W układzie transportowym zawarto również ekostrady rowerowe, czyli międzydzielnicowe drogi rowerowe o wysokim standardzie z myślą o użytkownikach jednośladów, hulajnóg elektrycznych oraz innych Urządzeń Transportu Osobistego.
Czytaj też:
Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu
Jak będzie wyglądać Droga Zielona? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Konsultacje społeczne i wysłuchanie publiczne
Uwagi do dokumentu można przesyłać do 29 kwietnia na przygotowanym przez urzędników formularzu (docx) w formie:
- elektronicznej na adres e-mail strategia@gdansk.gda.pl,
- papierowej pocztą na adres Urzędu Miejskiego,
- papierowej bezpośrednio składając w Zespole Obsługi Mieszkańców UMG,
Wcześniej, 25 kwietnia w godz. 17-19 odbędzie się internetowe wysłuchanie publiczne, do którego zgłoszenia są przyjmowane do 24 kwietnia poprzez formularz elektroniczny. W wysłuchaniu udział może wziąć maksymalnie 20 osób - decyduje kolejność zgłoszeń.
- Po zebraniu uwag od mieszkańców, dajemy sobie 30 dni na ich opracowanie i wpisanie w strukturę dokumentu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, chcielibyśmy w sierpniu przedstawić Radzie Miasta Strategię Gdańsk 2030 do ostatecznego przegłosowania - zapowiada Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Opinie (249) ponad 10 zablokowanych
-
2022-04-25 16:15
zgłoś uwagi
jak sie czyta takie coś to można paść ze śmiechu.
- 4 0
-
2022-04-25 17:15
"Centralne pasmo usługowe" - czyli rano wszyscy walimy do centrum
a raczej stoimy w korkach, tłoczymy się na przystankach, trzęsiemy w tramwajach. Miasto powinno mieć wiele centrów by ruch się rozkładał, a nie wszystko na kupie.
- 5 2
-
2022-04-25 17:19
Konsultacje? To w Gdańsku zawsze jest kpina ...
Były "konsultacje" na Dolnym Mieście, w Jelitkowie, w Brzeźnie, na BGW. Zawsze "jak grochem o ścianę" - mieszkańcy są traktowani jak dzicy tubylcy przeszkadzający urzędnikom. W przypadku betonowania Zielonej Drogi i zawłaszczania deptaku na Zaspie miasto przewidziało nawet kasę na urabianie mieszkańców. I tyle warte są te "konsultacje".
- 6 0
-
2022-04-25 17:22
Rozwój to poprawienie jakości życia a nie zagęszczanie
Dla Oli rozwój to rządzenie półmilionowym miastem (teraz ma 470 tys. więc czuje się niedowartościowana). Dla mieszkańców to mniejszy tłok, więcej zadbanych miejsc na wypoczynek, mniej turystów, czyste chodniki i ulice bez dziur. Nie "wizytówki miasta", ale ulice w zwykłych dzielnicach. Dla Grzelaka patodeweloperskie zagęszczanie to rozwój - dla mieszkańców tragedia i obniżenie jakości życia.
- 5 0
-
2022-04-25 17:31
Parking.
Kiedy zlikwidujecie schrot parking przy ul. Zimnej na Stogach -Powstal na trawniku 4. 80 m od bloku.
- 2 0
-
2022-04-25 18:10
Komunikacja wolniejsza o połowę niż auta
Tak chcę zachęcić ludzi, żeby się przesiedli na komunikację haha
- 3 0
-
2022-04-25 18:27
Uwagi może i są przyjmowane. Ale potem trafiają do kosza.
A strategie i deale opracowują juz tylko zarzadcy miasta z deweloperką. Plus zleconka dla firm powiązanych.... Mydlenie oczu level expert.
- 4 0
-
2022-04-25 18:42
pytanie (1)
pytanie dla naiwnych,którzy wierzą że mają wpływ na zmiany w Gdańsku
- 4 0
-
2022-04-27 09:18
UM Gdanska traktuje swoich drogich mieszkańców jak niedorozwinięte dzieci ......
- 0 0
-
2022-04-25 18:53
Przede wszystkim porządek z Szadółkami bo zatruwają Gdańsk i okolice.
Chociaż dzięki nim do domu trafiam bezbłędnie. Home sweet home. Ale głosować antypis już nie będę.
- 5 0
-
2022-04-25 18:56
Tej Sycylji już się nie da zmienić, miasto tak nie przyjazne
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.