• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będzie zmieniał się Gdańsk? Ostatnie dni konsultacji nowej strategii rozwoju

Krzysztof Koprowski
24 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Strategia Rozwoju Gdańsk 2030 Plus to jeden z tzw. dokumentów strategicznych, który ma przełożenie na podejmowane decyzje w wielu obszarach w następnych latach. Strategia Rozwoju Gdańsk 2030 Plus to jeden z tzw. dokumentów strategicznych, który ma przełożenie na podejmowane decyzje w wielu obszarach w następnych latach.

Jeszcze przez kilka dni można wyrazić swoją opinię na temat nowelizacji Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus. Uwagi są przyjmowane m.in. drogą elektroniczną lub pocztą tradycyjną, zaś w poniedziałek odbędzie się wysłuchanie publiczne. Dokument definiuje politykę wizję rozwoju miasta na najbliższe lata i posiada bezpośrednie przełożenie na podejmowane decyzje przez włodarzy i urzędników.



Jak oceniasz rozwój Gdańska w ostatniej dekadzie?

Poprzednia strategia Rozwoju Gdańska 2030 Plus została uchwalona w 2014 r. i jest definiowana przez urzędników jako "dokument-matka", który podlega teraz podlega nowelizacji w oparciu o nowe trendy czy bieżące wydarzenia.

Jednym z najważniejszych czynników wymuszających nowelizację dokumentu jest pandemia koronawirusa i nowe podejście do myślenia o pracy (w tym popularyzacja pracy zdalnej) oraz niejako wymuszona przyspieszona informatyzacja wielu dziedzin życia.

Ponadto przeobrażeniom ulega podejście do problemów zmian klimatycznych i zwiększenia nacisku na zapobieganiu oraz ograniczenie ich negatywnych skutków.

Nie bez znaczenia jest także nowelizacja prawa, w tym wprowadzenie w ustawodawstwie krajowym strategii rozwoju gmin oraz wymagań merytorycznych i proceduralnych ich opracowania.

Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni


Model struktury funkcjonalno-przestrzennej Gdańska. Model struktury funkcjonalno-przestrzennej Gdańska.

Dynamiczny rozwój półmilionowego Gdańska



Pełna treść dokumentu Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus dostępna jest na stronie Urzędu Miejskiego. Poniżej przedstawiamy jedynie wybrane zagadnienia w niej ujęte.

Najważniejszym celem jest dalszy dynamiczny wieloaspektowy rozwój miasta, który przełoży się na wzrost liczby mieszkańców do poziomu 500 tys. osób (obecnie Gdańsk liczy ok. 471 tys. mieszkańców).

Planowane jest jednocześnie powstanie m.in. 20 tys. miejsc pracy w sektorze nowoczesnych usług oraz produkcji, wzrost powierzchni nieruchomości zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej z poziomu 7,6 mln do 9,4 mln m kw. oraz wzrost przeładunków w porcie z poziomu 2,1 od 2,8 kontenerów TEU.

W zakresie społecznym inne ważne wskaźniki, do których planuje się dążyć to:
  • wzrost zapewnienia miejsc dla dzieci trzyletnich w przedszkolach publicznych z poziomu 70 do 90 proc.,
  • wzrost o 10 punktów proc. odsetka osób angażujących się w działania na rzecz rozwoju miasta,
  • wzrost o 10 punktów proc. odsetka osób pozytywnie oceniających swój stan zdrowia.

Pod względem ochrony środowiska i adaptacji do zmian klimatu przewiduje się:
  • redukcję emisji gazów cieplarnianych CO2 o 30 proc.,
  • zasadzenie 50 tys. drzew,
  • zwiększenie pojemności zbiorników retencyjnych i miejskiej zieleni retencyjnej z poziomu 0,76 do 1 mln m sz.,
  • wzrost mocy instalacji OZE z poziomu 16 do 90 MW.

Model struktury funkcjonalno-przestrzennej Gdańska na tle wybranych planowanych inwestycji. Model struktury funkcjonalno-przestrzennej Gdańska na tle wybranych planowanych inwestycji.

Komunikacja wolniejsza od auta, ale tylko nieznacznie



W zakresie systemu transportowego planuje się osiągnąć następujące cele:
  • wzrost udziału podróży pieszych, rowerowych, hulajnogami i komunikacją miejską w ogólnej liczbie podróży w mieście z poziomu 59 do 65 proc.,
  • średni czas podróży komunikacją miejską dłuższy o nie więcej niż połowę od czasu przejazdu samochodem osobowym,
  • 40 przestrzeni publicznych, które zostaną zrealizowane, przebudowane, wyremontowane lub odnowione m.in. parki, place, ciągi piesze, bulwary itp.,
  • zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych z poziomu 11-15 osób do 0 osób rocznie (tzw. wizja zero).

Planowany układ transportowy Gdańska. Planowany układ transportowy Gdańska.

Nowa wizja rozwoju komunikacji szynowej



Warto przy tym odnotować zamieszczony w dokumencie znowelizowany docelowy układ sieci transportu szynowego (daleko wykraczający poza horyzont roku 2030), który był już częściowo ujęty w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska do 2042 r.

Najważniejszy jego element to wpisanie Południowej PKM (SKM) - zarówno z rozwidleniem w kierunku istniejącej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, jak poza południową granicę administracyjną Gdańska.

Skrzyżowanie Drogi Zielonej z planowaną ul. Nową Gdańską przez ogródki. W Strategii uwzględniono tutaj także torowisko tramwajowe aż do dworca we Wrzeszczu. Skrzyżowanie Drogi Zielonej z planowaną ul. Nową Gdańską przez ogródki. W Strategii uwzględniono tutaj także torowisko tramwajowe aż do dworca we Wrzeszczu.

Nowe połączenia tramwajowe oraz rowerowe ekostrady



Ponadto w Strategii ujęto połączenie tramwajowe przez Letnicę (HalleraMapka - Marynarki PolskiejMapka), które wraz z torowiskiem w Drodze Zielonej stworzy nową ramę tramwajową na Dolnym Tarasie.

W Strategii zawarto także torowisko w ul. KołobrzeskiejMapka oraz wyprowadzenie sieci tramwajowej z al. Grunwaldzkiej przez dworzec we WrzeszczuMapka, HynkaMapka, Nową KościuszkiMapkaNową GdańskąMapka aż do ul. UczniowskiejMapka.

Na grafice zamieszczonej w Strategii znajdziemy też odcinek torowiska w al. Grunwaldzkiej od al. Wojska PolskiegoMapka do ul. KołobrzeskiejMapka oraz wcześniej już ujęte w dokumentach planistycznych (w tym studium) trasy m.in. Nową Politechniczną (Trasa GP-W), Nową Abrahama czy torowiska w Śródmieściu przez Podwale StaromiejskieMapkaNową Wałową.

W układzie transportowym zawarto również ekostrady rowerowe, czyli międzydzielnicowe drogi rowerowe o wysokim standardzie z myślą o użytkownikach jednośladów, hulajnóg elektrycznych oraz innych Urządzeń Transportu Osobistego.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu


Jak będzie wyglądać Droga Zielona? Poznaliśmy oczekiwania urzędników


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"



Torowisko tramwajowe wpisano także na al. Grunwaldzkiej od al. Wojska Polskiego do ul. Kołobrzeskiej. Torowisko tramwajowe wpisano także na al. Grunwaldzkiej od al. Wojska Polskiego do ul. Kołobrzeskiej.

Konsultacje społeczne i wysłuchanie publiczne



Uwagi do dokumentu można przesyłać do 29 kwietnia na przygotowanym przez urzędników formularzu (docx) w formie:
  • elektronicznej na adres e-mail strategia@gdansk.gda.pl,
  • papierowej pocztą na adres Urzędu Miejskiego,
  • papierowej bezpośrednio składając w Zespole Obsługi Mieszkańców UMG,

Wcześniej, 25 kwietnia w godz. 17-19 odbędzie się internetowe wysłuchanie publiczne, do którego zgłoszenia są przyjmowane do 24 kwietnia poprzez formularz elektroniczny. W wysłuchaniu udział może wziąć maksymalnie 20 osób - decyduje kolejność zgłoszeń.

- Po zebraniu uwag od mieszkańców, dajemy sobie 30 dni na ich opracowanie i wpisanie w strukturę dokumentu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, chcielibyśmy w sierpniu przedstawić Radzie Miasta Strategię Gdańsk 2030 do ostatecznego przegłosowania - zapowiada Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Opinie (249) ponad 10 zablokowanych

  • W sumie nie obchodzi mnie już co tu będzie. (2)

    Jestem tak zmęczony tym miastem, że sprzedaję wszystko co mam i wyprowadzam się do mniej uciążliwego miejsca, a szczególnie do ograniczenia kontaktów ze słoikami, najemcami, patologią i smrodem z wysypiska.

    Praca zdalna moim wybawieniem, a ceny mieszkań w Gdańsku finansowaniem nowego życia.

    • 8 1

    • A jedź w czort

      Malkontenci won z GD

      • 1 5

    • Przemysl jeszcze raz swoje postepowanie?

      Taki skutek jak Twoja decyzja jest właśnie oczekiwany przez ratusz. Komercjalizacja przestrzeni publicznej podmiotom prywatnym i wymiana starych mieszkańców z centrum na nowych np słoiki.

      • 2 0

  • Gdańsk jedyne co potrafi to stawiać parkometry.

    • 5 1

  • moze że to dla pracowników samorządu jest tylko ta strategioa i sami będą robić te projekty a znajmomy wykonawstwo?

    po tym co w tym mieście widzę to wiecie coś w stylu jak w GIWK (danielewicz, pastuszak, jankowska, filipek, walczak, połczyński, itp) , potem inna koleżanka z GIWK podpisze uzgodni wyda warunki
    aaaa jeszcze inna osoba z tej firmy dokona odbioru w terenie ?
    wiesz i może w urzedzie miasta bedzie łatwiej z pozwoleniem na budowę.... no bo to tak juz od lat się "znają"?

    • 6 0

  • Wybudować 2 linie metra !!!

    • 3 0

  • drmg do likwidacji

    zamiast rozwijać miasto to zwijają :przejścia naziemne ,są przecież podziemne-bez kolizyjne ;brak wiaduktu na trasie wz nad łostowicką , spowalnianie ruchu;anty zatoki; w tym mieście nie da się poruszać normalnie

    • 7 2

  • Wzrost przeładunków w porcie w strategii

    Każdy może sobie wpisać taki cel w prywatnej strategii, bo mamy taki sam wpływ na wzrost przeładunków w porcie, co władze miasta.

    Można jeszcze dopisać do strategii miejskiej wzrost obrotów w najpopularniejszych sklepach spożywczych.

    • 2 1

  • Deweloperka oraz zarzad dróg zrobią z P.Dulkiewicz pierwszą prezydent bez reelekcji

    wydawanie zezwolen na zabudowe prawie kazdej dzialki, bez zastanowienia, oby tylko sprzedac dzialke... zero strategicznego myslenia, tylko wziac kase szybko wydac i sie tym chwalic.

    o podejsciu do dróg w miescie nie wspomne, z kazdej drogi byscie pewnie chcieli zrobic rowerowa, ja sie bede smial przy wyborach, oby tylko pojawil sie kontr kandydat

    • 7 2

  • (1)

    Gdańsk i całe Trójmiasto to najwspanialsze miejsce nie tylko w Polsce!

    • 1 5

    • Hahahah

      Jesteście jak sekta. Podobnie jak wyznawcy kultów, którym nie przeszkadzają gwałty i defraudacje składek, tak wam nie przeszkadza niegospodarność władz waszego ukochanego polskiego St. Tropez i Monako w jednym, nie przeszkadza wam rosnący smród z wysypiska, nie przeszkadza wam rosnący problem korków i gentryfikacji zabudowy miejskiej, nie przeszkadza wam dominacja przestrzeni miejskiej przez luksusowe apartamenty dla 0,1% społeczeństwa. Jest super, bo to takie puste hasełko dla protekcjonalnego wywyższania się ponad inne regiony kraju, które zresztą was nienawidzą za tę butę, chamstwo, buractwo i zawistne spojrzenia, którymi wzajemnie obcinacie się nawet w sklepach. Nigdy nie widziałem tylu nabzdyczonych chamów co w Gdańsku, w głupim sklepie się patrzą spod byka wszyscy na siebie haha kiście się tam w wolnym mieście pod wezwaniem ś.p. Pawła Kamienicznika, ojca polityki kreowania pustych fraz zamiast realnych zmian.

      • 1 0

  • więcej darmowych parkingów !!!

    • 3 0

  • Po co ta szopka z wpływem opinii mieszkańców na rozwój Gdańska. (1)

    Każdy ogarnięty Gdańszczanin wie, że ta akcja to tylko gra pozorów. Władze Gdańska będą realizowały plany zgodnie z oczekiwaniami developerów tak jak to jest dotychczas. Pozytywne zmiany mogą nastąpić jedynie po zmianie władz Gdańska.

    • 9 1

    • razja jak sie uda zmienic władze to mozna wtedy i ten szkodliwy plan zmienic!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane