• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będziemy "kasować bilety" w 2023 roku?

Maciej Korolczuk
5 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
System Fala w pełnym wymiarze ruszy w połowie przyszłego roku. Walidatory pojawią się w ok. 1000 pojazdów. System Fala w pełnym wymiarze ruszy w połowie przyszłego roku. Walidatory pojawią się w ok. 1000 pojazdów.

W połowie przyszłego roku pasażerów czeka rewolucja. We wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście i na Pomorzu pojawią się tzw. walidatory, czyli urządzenia przypominające kasowniki, gdzie przykładać będziemy telefon lub kartę płatniczą, by odbyć podróż. Pierwszy element tej układanki został zamontowany w tramwaju Pesa. W sumie urządzenia pojawią się w ok. tysiącu pojazdów.



Jak często korzystasz z komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Za półtora roku czekają nas duże zmiany w podróżowaniu komunikacją miejską. Wówczas uruchomiony zostanie system Fala, który ma ułatwić przemieszczanie się środkami transportu zbiorowego w Trójmieście i całym województwie.

Jak wyglądać będzie wówczas "kasowanie biletów"?

Przykładam kartę albo telefon i jadę



Jest czerwiec 2023 roku. Jadę do pracy, wsiadam do tramwaju na przystanku Marynarki Polskiej.

Jeśli mam bilet miesięczny, to po prostu zajmuję miejsce w pojeździe, jeśli nie, podchodzę do walidatora, czyli wspomnianego wcześniej urządzenia, i przykładam smartfon, kartę bankomatową czy nawet zegarek z funkcją zbliżeniowych płatności - daję tym samym znać, że jestem w środku.

Gdy będę wysiadał przy dworcu Gdańsk Główny, znów przyłożę wybrany przeze mnie przedmiot do "kasownika" i wówczas naliczona zostanie najniższa opłata, która zostanie ściągnięta z karty na koniec dnia.

Jeśli o tym zapomnę, to i tak na podstawie GPS system będzie wiedział, że opuściłem pojazd i zapamięta odpowiednią kwotę.

Gdy będę chciał podróżować dalej, to po prostu przesiądę się np. do SKM-ki, gdzie też odbiję swój "bilet" w postaci telefonu czy karty. Tak samo zrobię wychodząc.

Tak, w skrócie, wyglądać będzie podróżowanie w niedalekiej przyszłości.


Pierwszy walidator został zamontowany w Pesie



Jej pierwsze elementy już się pojawiły. Uchwyt na walidator (tzw. holder) został zamontowany na słupku w jednym z tramwajów Pesa.

Poinformował o tym Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za transport publiczny w mieście.

- To zdjęcie obrazuje początek olbrzymiej zmiany, jaką niesie za sobą projekt InnoBaltica - tworzymy system Fala! To montowany w gdańskim tramwaju tzw. walidator. We wszystkich pojazdach Gdańskie Autobusy i Tramwaje, we wszystkich pociągach, autobusach i trolejbusach miejskich i regionalnych w naszym województwie pojawią się tego typu urządzenia - napisał Borawski w mediach społecznościowych.

System zrobi wszystko za nas



Walidator to urządzenie z wyglądu przypominające kasownik, ale bez możliwości kasowania czy drukowania biletów. To, jak będzie działał, w obszernej rozmowie z naszym portalem opisał w lipcu 2021 r. Marcin Stefański, prezes InnoBaltiki.

- Po pierwsze, ułatwi podróżowanie nie tylko po miastach, które przystąpią do systemu, ale przede wszystkim między miastami. Po drugie, zrobi wszystko za nas. Po trzecie: system będzie wspaniałym źródłem informacji dla przewoźników i organizatorów transportu. Na podstawie zbieranych danych o napełnieniach w pojazdach ZTM w Gdańsku będzie wiedział, czy np. na linii 199 w godzinach porannego szczytu z Oliwy potrzeba jednego, dwóch kursów więcej. Albo czy na danej linii puścić mniejsze autobusy, a przegubowe przesunąć do obsługi bardziej zatłoczonych linii.
O tym, jak w szczegółach będzie wyglądał system Fala, przeczytasz tutaj.

Walidatory są pierwszymi elementami systemu Fala, który w pełnym wymiarze ma ruszyć w połowie 2023 r. Jak dodaje Borawski, do tego czasu pozostaną zabezpieczone folią ochronną. Z kolei w połowie tego roku planowane jest uruchomienie aplikacji Fala oraz planera podróży.

Miejsca

Opinie (367) ponad 10 zablokowanych

  • Fuj fuj

    • 4 0

  • To jest kpina że nie mamy wspólnego biletu dla całego zbiorkomu w mieście. Takie urządzenia w Londynie zAinstalowali już 20 lat temu i to z zintegrowanym system. Wstyd

    • 11 0

  • Oby

    Może w końcu kierowca będzie kierowcą, a je sprzedawcą

    • 9 0

  • (1)

    We Wrocławiu ponad 10 lat już jest...gdansk to wies

    • 7 4

    • Wszysko opóźnione.

      Dawno tak powinno być.

      • 0 2

  • Inwigilacja ludzi na całego (1)

    Każdy twój krok, każde przemieszczanie się pod kontrolą. wymiotować się chce.

    • 20 1

    • Przecież już jesteś inwigilowany nosząc urządzenie przy sobie.

      • 1 0

  • Jak sprawdzacie czy ktos zaplacil ? Powiedzmy ze pasazer zaplaci karta platnicza i nie posiada zadnego dowodu na ta transakcje. (8)

    Takie rozwiazanie jest w Paryzu ale w autobusach i tramwajach sa czytniki przy drzwiach ( dwie sztuki przy kazdych dzrzwiach ) a wmetrze bramki. Jak w godzinach szczytu maja wszyscy do jednego urzadzenia sie dostac ?

    • 134 6

    • Wrocław przykladem (3)

      Kontrolerzy sprawdzają swoimi czytnikami Twoja kartę płatniczą, żadna filozofia. To działa nieźle

      • 9 15

      • taki system działa też od dawna w krajach skandynawskich

        • 3 2

      • Nie działa nieźle! W razie kontroli dowiadujesz się, że nie masz ważnego biletu, mimo że "kasowałeś". Jak udowodnisz swoją "niewinność"? Już był wyrok w takiej sprawie.

        • 24 2

      • I przypadkowo zeskanuje Twoja kartę a potem d*plikat i cyk za darmo zbliżeniowe zakupy

        • 18 2

    • przyjdzie pan kontroler i przyłoży czytnik do Twojej karty

      w Bydgoszczy funkcjonuje

      • 3 3

    • stolec prawda kolego

      No nie wszyscy tylko Ci którzy dotychczas mieli papierowe bilety. Przecież Ci z biletami papierowymi i tak podchodzą do kasowników i wkładają bilet. Wiec w tym względzie i jak chodzi o czas tej procedury nic sie nie zmieni

      • 3 2

    • Tak jak dotychczas.

      Kontroler pobiera identyfikatory płatności z urządzenia i sprawdza po kolei pasażerów. Kontrolerowi pokazujesz ten sam dokument/telefon/zegarek, którym zapłaciłeś za przejazd. Jego terminal robi weryfikacje, jak teraz kart biletowych.

      • 1 0

    • A to nie łaska ruszyć szarymi zwojami i pomyśleć? To nie boli ;)
      W takim tramwaju czy autobusie przegubowym będzie conajmniej 9 takich urządzeń.

      • 0 1

  • Co sie pan pchasz na chama. W tloku trudno wybierac.

    • 6 0

  • W zapchanym tramwaju kwitlo "podaj dalej". Bilet wreczalo sie komus z pasazerow, ten przekazywal go innemu

    az dotarl do kasownika a pozniej odbyl droge powrotna. System dzialal bez zarzutu i pozwalal na unikniecie zbednego przepychywania sie. Przekazywanie telefonu do "filibratora" to juz moze byc inna bajka, bez zakonczenia "..dlugo i szczesliwie".

    • 16 0

  • Science-fiction xD

    • 5 0

  • Nie do konca przemyslane (14)

    Często jestem w USA ,tam system jest prosty,wsiada się przednimi drzwiami i albo przykłada się kartę podobna do bankowej która jest doładowywania pewna kwota i zbliża do czytnika i przechodzi dalej,jak ktoś nie posiada karty do wrzuca do urządzenia koło kierowcy 1,25$ i zajmuje miejsce ,kierowca pilnuje aby wszyscy opłacili za przejazd ,można ,można

    • 129 39

    • uhm... w dużych miastach też? w metrze też?

      • 6 12

    • Wsiadanie tylko jednymi drzwiami u nas? (3)

      Ile by trwało wsiadanie na każdym przystanku?
      To niepoważna propozycja, chyba nie jeździsz u nas komunikacją.

      Ten zaproponowany system nie jest zły, podobne działają, np. Holandia.
      Diabeł jednak tkwi w szczegółach.
      np. czy mając miesięczny czy inny okresowy będę się musiał odbijać każdym razem? np. autobus do, z , kolejka do, z , troll do, z?

      No i czemu wprowadzenie tyle trwa? Ile to lat już?
      Ale jest sukces, mamy zamontowany pierwszy uchwyt pod kasownik. lol

      • 27 12

      • (1)

        Przeczytaj artykuł, to dowiesz się co z tymi biletami okresowymi.

        • 13 1

        • Fakt, jest w artykule

          Dzieki za zwrócenie uwagi

          • 5 0

      • wsiadanie pierwszymi drzwiami

        jest bardzo częste.

        Najlepiej jest w Rosji czy w Szwecji, tam po prostu w każdym pojeździe jest konduktor.

        • 3 0

    • To dziala w Polsce. W PKS

      • 19 0

    • Nie no faktycznie w Ameryce to na prawdę przemyślane... Nie potrzebnie tam jechałeś bo w PKSie ten system działa od 50lat.

      • 24 1

    • to by zdało egzamin gdyby u nas jeździło mniej ludzi tramwajami i autobusami

      • 4 4

    • Karta

      Tak jest w Londynie i to się sprawdza. .

      • 8 2

    • Lynn

      Podobnie jest w UK.

      • 0 1

    • W USA malo kto jezdzi autobusami. Tam wlasciwie jezdzi sie tylko samochodem. Naprawde ci jezdzacy komunikacja miejska to znikomy procent spoleczenstwa

      • 8 1

    • u nas jezdzi zbyt dużo osób aby wsiadać tylko przednimi drzwiami koło kierowcy

      postój trwałby zbyt długo. A poza tym kierowca powinien zajmować się wyłacznie jazdą a nie kasowaniem pasażerów. System amerykański jest kiepski i przestarzałay - tak zresztą jak cała ich komunikacja miejska. Też bywałem w Stanach i oceniam, że są "30 lat za ...." w rozwoju komunikacji miejskiej.

      • 3 1

    • Daleko nie trzeba szukać. Poznań ma system kart prepaid. Natomiast ten pomysł przedstawiony w artykule jest korzystniejszy dla jednorazowych opłat bo nie trzeba wyrabiać dodatkowej karty

      • 0 0

    • Przemyślane byłoby, gdyby było jak w Luksemburgu ;) Cały transport zbiorowy za darmo. Ale Luksemburg, to akurat może sobie pozwolić na takie fanaberie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane