• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali

Krzysztof Koprowski
24 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę". Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę".

Dotarliśmy do wewnętrznego dokumentu ZKM, który pokazuje jak często zawodzą hamulce w tramwajach i jak firmowi mechanicy nieumiejętnie je naprawiają.



Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki. Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki.
By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris. By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris.
Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej. Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej.
Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma. Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma.
Mieliśmy w rękach Książkę Usterek Pojazdu jednego ze składów tramwajowych. Książka to dokument, w który motorniczowie wpisują awarie i usterki, jakie odkryli podczas swojej zmiany. Po zjeździe do zajezdni oddają ją mechanikom, którzy muszą zareagować na zgłoszenie motorniczego. Czytaj: usunąć awarię.

Dokument, do którego dotarliśmy, obejmuje okres 9 miesięcy 2008 roku. W tym czasie ekipa naprawcza cały czas walczy z tymi samymi usterkami. Przez całą dokumentację, niemal na każdej kartce, pojawiają się uwagi motorniczych o braku hamulców postojowych. Mimo że mechanik za każdym razem potwierdza usunięcie usterki, kolejnego dnia znów wpisywany jest ten sam błąd. Na 31 wypełnionych stron, aż 18 dotyczy problemów z hamowaniem.

- To nie jest żaden wyjątek, wiele książek wygląda tak samo. Mechanicy wpisują naprawę, choć często w ogóle jej nie przeprowadzają. Z mojej praktyki wynika, że w zajezdni Wrzeszcz nieraz w ogóle nie są wpisywane, nawet poważne usterki. Powody są dwa: szefostwo uważa, że nie ma sensu wpisywać takich "drobnostek". Drugi powód to przekonanie wielu kierujących, że i tak usterki nie zostaną usunięte - informuje nas motorniczy, z którym spotkaliśmy się przy zajezdni Wrzeszcz.

- Tramwaje rozpoczynające obsługę linii komunikacyjnej mają sprawne wszystkie układy hamulcowe. Zakres i czas prac związanych z naprawą, zależny jest od typu pojazdu. - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jeżeli tak się rzeczywiście dzieje, to naprawy w warsztatach ZKM niewiele dają. Książka pokazuje to czarno na białym: 5, 8, 11, 21 i 25 sierpnia oraz 8, 16, 23, 24 września 2008 roku motorniczowie wciąż sygnalizują problemy z hamulcami szczękowymi. Mimo to tramwaj zawsze wyjeżdża na trasę.

Co jeszcze przeszkadza motorniczym w pracy? Motorniczowie piszą o: problemach z zasilaniem między wagonami, problemach ze współpracą wagonów, ogrzewaniem, niesprawną komunikacją radiową (m.in. potrzebną do wzywania pomocy w razie wypadku). Kilka razy powtarzają się wpisy o problemach z drzwiami oraz z kasownikami. Jesienią natomiast kierujący skarżą się na... przeciekający dach i wodę lejącą się wprost na motorniczego.

Dziś pierwszy wagon z opisywanego składu wciąż jest w ruchu, ale służy jako pojazd do szkolenia przyszłych motorniczych. Przeszedł drobny lifting, zaślepiono także dziurę w dachu nad kabiną motorniczego. Pozostałe wagony zostały wycofane z ruchu.

Gros zarzutów wobec stanu technicznego taboru ZKM odnosi się do tramwajów, ale nawet znacznie nowsze autobusy budzą obawy kierowców przewoźnika.

- Często mechanicy zaklejają kontrolki sygnalizujące niesprawności lub po prostu wyjmują z nich żarówki. Czasami robią tak sami kierowcy, by światło kontrolek "nie raziło w oczy". Jeśli autobus jest w stanie wyjechać za bramę bazy i jest w stanie zamknąć/otworzyć drzwi (nawet jeśli nie za pierwszym razem) to znaczy, że nadaje się do jazdy - czytamy w wiadomości od kierowcy.

- Podobne "naprawia się" system ABS i ASR. Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi - dodaje.

Piątek, linia nr 6, odcinek między Oliwą a Jelitkowem.

Opinie (340) ponad 20 zablokowanych

  • czy ktos uprzejmy moglby napisac co to za komedia sie dzis dziala z tymi tramwajami?

    ostatnio co najmniej 1 raz w tygodniu jest jakas powazniejsza awaria, co to ma w ogole byc? powinni zwracac pieniadze za taka jakosc obslugi, szkoda ze UOKiK sie tym nie zajmie.
    dzis o 7 rano na zaspe nie przyjechalo kilka 2jek i 8mek, wyjechala jedna 4 czworka(doslownie jedna - jeden wagon zapchany po brzegi).
    niewiadomo skad pojawil sie tramwaj nr 6 (??) wysiadlo mnostowo osob i na przystanku bylo juz minimum 40.
    oczywiscie nikt nic nie wie...ktos wspominal o wypadku, czy ktos wie co dokladnie sie dzialo?
    czlowiek nigdy nie moze byc pewien ze w ogole gdzies dojedzie...smutne

    • 12 5

  • wiosna :)

    jest juz wiosna i smialo mozna sie na rower przerzucic :)

    • 5 3

  • Władze miasta nic nie zrobią przed wyborami samorządowymi !

    • 5 0

  • Drodzy mieszkańcy Gdańska (2)

    Problem ZKM jest wyssany z palca - to co piszą dziennikarze jest nie prawdą.
    Musicie nam uwierzyć na słowo że panujemy nad wszystkim.
    W wyborach samorządowych przekonacie się że miałem racje.

    • 3 15

    • Drodzy mieszkańcy Gdańska

      buuuuuhahahahahahaaha ale jaja. "Musicie nam uwierzyć na słowo że panujemy nad wszystkim." Wierzymy!!!!! i wierzyc bedziemy !!!!! a w wyborach pokazemy że panujemy (mieszkańcy) nad wszystkim. Dlatego przegracie!!!!!!!! Musicie nam uwierzyc na słowo Wy Samorządowcy.

      • 0 1

    • Miałeś racje ,że g robią!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • Świetna okazja ! Zlikwidować zarząd ZKM i zrobić wielki krok w kierunku łączenia komunikacji trójmiasta !

    Świetna okazja ! Zlikwidować zarząd ZKM i zrobić wielki krok w kierunku łączenia komunikacji trójmiasta ! Byle nie oddac pola SB-kom z Renomy !

    • 8 3

  • ZKM

    Nie straszczie ludzi w ZKM Gdansk - Gdynia wszystko jest w najlepszym porzadku Prezesi sa zadowoleni z wynikow ,prezydenci miast zachwyceni a ludzie jak zwykle narzekaja, niepodoba sie do taksowek za 50pln 1 km.

    • 6 3

  • No, Panie Zgliczyński, pora się zbierać :)

    Kompletnie Pan już nie panuje nad tym, co tam się dzieje. Dla tych kilkudziesięciu tysięcy więcej chce Pan odpowiadać za śmierć ludzi?

    • 14 5

  • mam pomysł

    mam pomysł na:
    1. zepsute drzwi - usuńmy je - bedziemy jezdzic jak w San Francisco
    2. zepsute hamulce - tez je usunmy - my pasazerowie bedziemy wskakiwac i wyskakiwac z tramwajow PRZY OKAZJI szerzymy sprawnosc fizyczna obywateli
    ps. SKANDAL!!!!

    • 14 4

  • Czy to jest nagonka polityczna PISu? (2)

    Widać wiele postów przeciwko PO :/

    • 3 10

    • nie

      Rzeczowość tematu przerasta kompetencje zarówno jednych, jak i drugich.

      • 2 0

    • Pewnie, że PiS wsadza kij w koła tramwajów

      • 5 1

  • STAN TECHNICZNY ZAWSZE BĘDZIE TRAGICZNY

    Zarządzający nie zdają sobie sprawy, iż kupując nowy tabór należy zakupić dodatkowe pakiety serwisowe dotyczące szkolenia pracowników serwisowych wraz z pakietami części zamiennych gwarancyjnych (osobna umowa) i eksploatacyjnych. Istotna jest umowa z producenem taboru dotycząca przeglądów gwaranyjych, najdogodniej wykonywanych przez wyszkolną ekipę pracowników -zamawiającego (ZKM itp.). Oczywiście takie postepowanie jest rzadkością w polskich realiach krótkozwroczności. Mamy namacalne problemy w Gdańsku (w całej Polsce), iż nie ma kompetentnych , autoryzowanych pracowaników serwisowych w firmach komunikacyjnych z powodu oszczędności. Nie ma zwyczaj kontraktowania dodatkowych umów na pomoc i obsługe serwisowa taboru - co jest norną na zachodzie - niestety uczymy sie jak zwykle na swoich błedach , po fakicie. Tak samo postepuje nawet Wojsko PL. (zakupione F16 - bez systemu nadzoru eksploatacji i magazynowania cześci zamiennych).
    Efekt jest namacalny i widoczny na codzień , ale ważne że jedzie- to samo tyczny naszych SKM'ek.

    • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane