• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak ominąć bramę?

BeKa
7 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Z powodu awarii wodociągu pod Bramą Nizinną w nocy z niedzieli na poniedziałek droga w stronę Olszynki była zamknięta przez ponad dwa dni. Mieszkańcy tej dzielnicy zmuszeni byli do objeżdżania tej trasy przez Trakt Świętego Wojciecha i ulicę Sandomierską, co stanowiło dla nich duże utrudnienie.

W wyniku intensywnej pracy drogowców trasa pod Bramą Nizinną jest od wczoraj przejezdna, ale tylko połowicznie.

- Szczęśliwie, w wyniku awarii Brama Nizinna nie ucierpiała - twierdzą pracownicy Wydziału Komunikacji w Gdańsku. - Mieliśmy pewne problemy z wypompowaniem szlamu, ale teraz sprawa została unormowana.

Ulica Dolna Brama, prowadząca pod Bramą Nizinną na Olszynkę, w wyniku prac drogowych jest teraz jednostronnie przejezdna, po drugiej stronie ulicy trwają jeszcze prace. Nie ma żadnego niebezpieczeństwa powstawania korków z tego powodu, gdyż ruch na tej trasie był zawsze znikomy. Droga ta stanowi skrót znany w zasadzie tylko mieszkańcom Gdańska. Poza nimi nikt tamtędy nie jeździ.Brama Nizinna jest zabytkiem gdańskiej architektury obronnej z 1626 roku. Od kilku lat trwają dyskusje, czy ten bezcenny relikt nie powinien zostać całkowicie wyłączony z ruchu kołowego. Do tej pory poruszać się mogą tamtędy tylko samochody osobowe oraz autobus linii 123 wiozący pasażerów z Gdańska Głównego na Olszynkę.

Jeszcze przed kilkoma laty pod bramą wiodła droga kamienna, co wywoływało wzmożone drgania i stanowiło olbrzymie zagrożenie dla gdańskiego zabytku.

- Dojazd na Olszynkę jest paskudny - powiedział dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni Mieczysław Kotłowski. - Istnieją w zasadzie trzy drogi dojazdowe do tej dzielnicy i każda z nich jest daleka od doskonałości.

Najkrótsza wiedzie właśnie przez zabytkową Bramę Nizinną, druga przez ulicę Sandomierską, gdzie po drodze znajduje się przejazd kolejowy. Trzecia, najdłuższa, przebiega koło stadionu GKS. W tej sytuacji logicznym posunięciem byłoby wybudowanie czwartej drogi ulicą Kamienna Grodza, trasą, gdzie przebiegają nieuczęszczane tory oraz most kolejowy. Droga ta, nie dość że byłaby bardzo dogodna, to przede wszystkim omijałaby zabytkową Bramę Nizinną.

- Ta sprawa wraca do nas jak bumerang - stwierdził w rozmowie z dyrektor Mieczysław Kotłowski - Z informacji, które uzyskałem, tory kolejowe wiodące do stacji Gdańsk Południe są cały czas eksploatowane. W naszym planie zagospodarowania jest docelowe połączenie wiądące przez most kolejowy omijając Bramę Nizinną, ale sprawa ta wymaga podjęcia rozmów między koleją a miastem.W sytuacji, kiedy zabytkowa brama została zagrożona przez przypadkową awarię, do rozwiązania tego problemu należałoby jak najszybciej wrócić.

Głos WybrzeżaBeKa

Opinie (22)

  • Ludziska

    Przecież pan Szczyt rzekł ostatnio, że jak się komuś chce jeździć - to rowerem!
    a wam się tramwaje, autobusy, metro marzy! no co jeszcz - może prom kosmiczny?
    taczką, batem konia i pod górę!

    • 0 0

  • RE: Nie stać nas na tanie inwestycje

    Zastanawialem sie gdzie umiescic tego linka..
    Ale jesli temat o objazdach i ulicach pomyslalem
    sobie, ze bedzie to odpowiednie do tego miejsce:

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_041007/kraj/kraj_a_8.html

    • 0 0

  • Komu przeszkada A1?

    Przeczytalkem ten link od poczatku do konca i z niego wynika mi tylko jedno. Skowronski i kilku panow z GDDKiA naleza do lobby, ktorym bardzo przeszkadza A1. Najpierw przez latka robili wszystko zeby przeciagac negocjacje z GTC jednoczesnie nie wypowiadajac umowy zeby maksymalnie przeciagnac caly proces, ale przeliczyli sie i nagle stacili wplyw na sprawy. Teraz gdy juz klamka zapadla robia wszystko zeby zdyskredytowac decyzje. Skad niby Rzepa ma ten dokument o nieoplacalnosci jak nie od Skowronskiego. Jednoczesnie oczywiste jest ze raport przygotowywany na zlecenie przeciwnika A1 jest niekorzystnt dla tej drogi. Tym bardziej ze istnieja raporty, ktore wskazuja ze przedsiewziecie bedzie oplacalne - lepsza droga spowoduje wzrost tranzytu polnoc poludnie przez Polske. Komu to przeszkadza spojrzmy na zachod tam sa porty ktore duzo straca na tym.
    Szkoda ze dziennikarze Rzepy albo daja sie jak dzieci podpuszczac albo wydawca dostal pieniadze za taka a nie inna polityke.
    Najlepszy przyklad nierzetelnosci to pisanie w poprzednich artykulach ze to najdrozsza autostrada podczas gdy budowana A2 na jednym odcinku kosztowala 6,4 mln a na drugim 6,2 mln euro za km.

    • 0 0

  • czy ktoś może mi powiedzieć...

    ... co jest wewnatrz Bramy Nizinnej?

    • 0 0

  • Pytek

    Wewnątrz bramy nizinnej jest dość istotny przejazd i wielkie, ciężkie drewniane zabytkowe wrota.

    • 0 0

  • teraz chyba nic

    Byla Akademia Multimedialna ale okazala sie byc wielkim przekretem. Teraz chyba nie jest wykorzystywana, albo jest wykorzystywana jako sala wystawowa. Zdaje sie ze kilka miesiecy temu byla tam wystawa zdjec Dolnego Miasta

    • 0 0

  • wkoncu za to sie zabrali :D jak jezdzilem tam "L" to az sie balem zeby to sie nie zawalilo :D

    • 0 0

  • Co za głupoty!!!

    Jeżeli ten redaktor uważa, że ruch przez tę bramę jest znikomy, to najlepiej wysłać go na drobny rekonesans w terenie - najlepiej przed godziną 8, kiedy korek od strony Żuław sięga mostu na Motławie. Przecież tam jeździ połowa Gdańska. Gdyby te wszystkie przejeżdżające tam samochody wykopać z powrotem na Trakt św. Wojciecha, to sznurek samochodów sięgałby Lipiec. A tak wogóle to pociągi nadal dojeżdżają do stacji Gdańsk Południe, szczególnie często zimą, dowożąc węgiel do tamtejszego składu.

    • 0 0

  • Brama Nizinna

    Jestem za wybudowaniem nowej drogi, ponieważ mam na Olszynce działkę a dojazd przez stadion to dla okrężna droga. Cała ulica Pod Zrębem powinna mieć nową nawierzchnię, ponieważ jest tam dziura na dziurze i dziwię się, że te stare domy jeszcze tam stoją. Najłatwiej jest postawić znak "brama grozi zawaleniem" jak to było przed kilkoma laty.
    mieszkanka Chełma

    • 0 0

  • Skoro władze wiedzą że najlepszą alternatywą na przejazd z centrum na Olszynkę jest wybudowanie innej drogi to na co czekają, tu chodzi przecież o odratowanie cennego zabytku, jedynej bramy która zachowała się do dziś w stanie pierwotnym.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane