• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przebudować skrzyżowania przy dworcu w Gdyni?

Patryk Szczerba
23 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Trwają badania i analizy ruchu drogowego przydworcowych skrzyżowań zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Opracowanie ma przynieść odpowiedź, jak w kilkuletniej perspektywie usprawnić tam ruch. Rozważana jest nawet zamiana ich w ronda bądź przebudowa na skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.



Po remoncie dworca przyszedł czas na przebudowy dróg w okolicach budynku. To jednak wciąż melodia przyszłości. Po remoncie dworca przyszedł czas na przebudowy dróg w okolicach budynku. To jednak wciąż melodia przyszłości.

Czy ronda na poddanych badaniu skrzyżowaniach sprawdziłyby się?

Pomiary natężenia ruchu pojazdów, rowerzystów i pieszych dotyczą dwóch skrzyżowań: Plac Konstytucji - ul. Janka Wiśniewskiego - ul. Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni oraz ul. Dworcowa - ul. Starowiejska zobacz na mapie Gdyni. Dodatkowo sprawdzane są zachowania kierowców oraz pieszych, a także ich bezpieczeństwo. W dokumencie znajdą się też prognozy dotyczące ruchu w roku 2016 oraz 2025 roku.

Czytaj też: Przebudowa skrzyżowania: Dworcowa i 10 Lutego w przyszłym roku

- Opracowywany plan zagospodarowania przestrzennego tej części miasta zmusza nas do przygotowania dla tego dokumentu także koncepcji ruchu drogowego. Stoi przed decyzjami, czy stworzyć skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, czy lepszym rozwiązaniem są ronda. Mamy nadzieję, że badania przyniosą na ten temat odpowiedź, także w kontekście projektowanej ulicy Nowej Węglowej - wyjaśnia Dorota Wawrzonek z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Badania potrwają do połowy października. Później wyniki znajdą się na biurkach urzędników. Wśród problemów, które mają rozstrzygnąć jest także stopień integracji różnych środków transportu w okolicach dworca.

O tym, że nie jest z tym najlepiej, świadczy brak jednego przystanku, z którego odjeżdżałyby dalej wszystkie autobusy oraz wciąż nieuporządkowany w pełni ruch rowerowy przy budynku.

Badania finansuje Unia Europejska w ramach wycenianego na ponad 700 tys. euro projektu Enter.Hub. Na działania w Gdyni przeznaczonych jest 40 tys. euro. Oprócz analiz nowa koncepcja zagospodarowania terenów przy dworcu ma wykrystalizować się w ramach spotkań ze wszystkimi instytucjami i stowarzyszeniami, które będą beneficjentami nieuniknionych zmian.

Ostatnio doszło do rozmów z rowerzystami. W przyszłości planowane jest bowiem także udostępnienie pasażerom nowych usług, między innymi wypożyczalni rowerów. W roboczych dyskusjach uczestniczy również PKP, ponieważ przy okazji rozwiązań drogowych tematem trwającego do kwietnia 2015 roku projektu jest promocja miasta poprzez dworce kolejowe. Dla turystów są bowiem pierwszym obiektem w mieście, z którym stykają się po zakończeniu podróży.

- Mamy nadzieję, że dzięki spotkaniom łatwiej będzie wypracować jedną koncepcję. To zawsze lepsze niż korespondencja w ramach służbowych pism, która nie pozwala na realną dyskusję. Konkretne wnioski będą potrzebne w najbliższej przyszłości, kiedy będą podejmowane decyzje co do statusu i charakteru tego miejsca - zaznacza Warzonek.

Miejsca

Opinie (117) 3 zablokowane

  • Primo: wywalic tę kostkę brukową na prawym pasie ruchu, krzywe to i dziurawe że koło mozna urwać.
    Secundo: te blaszane budy vis'a vis dworca, miodzio widok po wyjściu niczym w Łomży czy innym Zawierciu (bez obrazy)

    • 18 0

  • 10 LUTEGO !!!

    Lepiej zróbcie coś ze skrzyżowaniami na 10 lutego,a nie czepiacie się dworca !

    Jadąc od strony dworca na ulicę 10 lutego jest znak stop. Wjazd na tą ulicę w godzinach szczytu jest niemal że niemożliwy. Albo jadą z ulicy śląskiej, albo 10 lutego albo zawracają...

    To samo tyczy się też Skrzyżowania z ulicą 3maja czy też Władysława IV.
    Gdy zamierzamy skręcić w jedną z tych ulic najpierw mamy obowiązek przepuścić jadących z prawej strony. Przepuszczamy ich tak długo aż zapali się im i nam czerwone. Na skutek tego przejeżdża jeden samochód który przez cały czas blokował lewy pas ruchu tym co chcą jechać prosto.

    • 21 0

  • A kiedy zostanie postawiona sygnalizacja swietlna na skrzyżowaniu z Łowicka?

    Co w tym temacie robi Rada Dzielnicy Mały Kack????

    • 3 1

  • Nie zapomnijmy o pasażerach z regionu PKS i innych, (3)

    bo w artykule nic o nich, a także jako Centrum Przesiadkowym. Także nic nie wiemy, a kiedyś było głośno o jednej z największych inwestycji handlowo-logistycznej w Polsce, które miała budować sp. węgierskiego developera TriGranit Development Corporation we współpracy z Międzytorzem - PKP, Gdynią, Pocztą, ew.PKS i innymi. Wszyscy wiemy, że skopaną przez rządowego przewoźnika część dworca kolejowego "perony itd", zamiast imponujących rozwiązań i odbudowy kolejnych obiektów, które miaały wraz odremontowaną bryłą budynku, tworzyć Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, a mamy tam totalne nieudane dno.

    Moim skromnym zdaniem nie możne być przed dworcem to co jest obecnie i tu trzeba śmiałych decyzji i tak się zastanawiam czy przypadkiem Zarząd M.Gdyni nie stanął już na laurach i boi się iść z ciekawymi rozwiązaniami, bo może coś nie wypalić( a wybory za pasem), a tylko konserwować poprawność?

    A to jak na to miejsce to zdecydowanie za mało. Dotychczasowe place przed dworcem jak i dworzec SKM nie są odpowiednio uporządkowane i zagospodarowane w tym te dwa pasy jezdni przestały już wystarczać i należałoby je przenieść do tunelu pod placem, a na nim właściwie wyeksponować pomnik WYSIEDLONYCH (z mini częścią rekreacyjną w tle) i miejscem zadumy jak i wyeksponować tablice inf. o poległych kolejarzach. Do tego całkowicie zmienić pierzeje ściany naprzeciw dworca i zrobić z niej wizytową miejscówkę. Jeśli Gdynia chce więcej turystów, gości, więcej biznesmenów, więcej młodych kreatywnych ludzi, więcej miejsc pracy, ..... . To najwyższy czas to zmienić. Przechodziłem tam wczoraj i naprawdę jest mi ogromnie wstyd, że widziałem coś co nie jest godne nawet pośledniego miasteczka.

    Gdynianie nie dajmy się skreślić, nie bądźmy dziurą na mapie świata, a ludźmi pięknego miejsca i honoru.

    Dworzec i dojazd do niego oraz logistyka wokoło to miejsce szczególne, tu skala zmian w tkance miejskiej jest jeszcze bardziej widoczna i dotkliwa (lub zbawienna, jeśli ktoś woli) niż w innym miejscu. Dosłownie stacja "GŁÓWNA", dokładnie dworzec ważny lub końcowy. A przyszłości wielkie Centrum Przesiadkowe, i co możemy w jego głównej okolicy pokazać?.

    Nie idźmy drogą wymyślonych przez PKP brzydkich i mało funkcjonalnych peronów z byle jakimi materiałami, źle rozwiązana logistyką, złośliwe bo krótkie zadaszenia,... które zajmują niemałą przestrzeń w centrum miasta, i do tego skutecznie go zohydzając. Tak samo dojście do peronów znajdujące się pod ziemią jest nieodwodnione, po ścianach przy opadach spływa woda potokami, wszystkie instalacje są do kitu, brak wind dla niepełnosprawnych jak i wiodącego dizajnu.

    Taka przebudowa na gorsze to najgłupszy pomysł, i oby się tak nie stało przy przebudowie rozwiązań komunikacyjnych, bo taka przebudowa powinna wymiatać, uatrakcyjniać, skracać czasy przejazdów we wszystkich możliwych kierunkach i dawać wygospodarowane miejsca publiczne do wykorzystania na spotkania witania podróżnych itd.

    Już poprzedni Minister Transportu nas skarał czy pan ministrze Nowak naprawi tą brzydotę, a Pan Szczurek uraczy to miejsce odpowiednim funkcjonalizmem godnym Gdyni? A może strach i paraliż przedwyborczy, bo co będzie jak się nie uda ???

    Od dłuższego czasu ciągnie się publiczna debata na ten temat przeplatana licznymi protestami i na lepsze się nie zanosi. Dobrze, że Gdyni udało się pozyskać fundusze unijne na temat badań i sondaży lecz nie zapominajmy, że one są teraz i obecnie, a życie tu będzie trwało także za 10, 20, 50 lat i muszą być ciągle nowatorskimi rozwiązaniami na ten okres. Moje argumenty są tradycyjne dość tandety, bylejakości, utrudnień, źle wydanych pieniądze. Rozwiązanie musi być przewidziane na koniec XXI wieku zgodne z światowymi trendami, a nie pudrowaniem trupa komunikacyjnego.

    • 11 3

    • Nadchodzi koniec świata? (2)

      Bezstronny! To naprawdę TY napisałeś?! Skończyła CI się wazelina pro-Szczurkowa?

      • 0 0

      • (1)

        Przecież masz na samym końcu, że to wszystko wina Nowaka.

        • 0 0

        • a kto odpowiada za kolej?

          Czy Gdynia otrzymała jakąś tzw. "schetynówkę"? Kiedy przejęcie Trasy Kwiatkowskiego, budowy OPAT-u, pomoc dla realizacji Drogi Czerwonej, Trasy Kaszubskiej,...

          Nowak nie wspomógł nawet swojej uczelni jaką jest AM, a kładka przez tory powinna dawno być włączona do gdyńskich zabytków.

          • 1 0

  • Badania finansuje Unia Europejska...

    Ach, no to całe szczęście! A ile ta Unia, przepraszam, ma pensji, że ona tak ochoczo wszystko finansuje?

    O, zapomniałem! Unia nie ma ŻADNYCH pieniędzy. Tak samo jak rząd nie ma ŻADNYCH pieniędzy. Wszystkie te środki, które oni wydają (najczęściej nieefektywnie) to są pieniądze zabrane nam, obywatelom. Więc skończmy może z tą propagandą, kłamstwem na miarę PRL, że Unia cokolwiek finansuje? Wyrażajmy się precyzyjnie, bo później ogłupione społeczeństwo wynosi Unię na ołtarze faktycznie uważając, że sypie pieniądze ze swojej ciężkiej pracy.

    Pamiętajcie też, że urzędnicy to w ogóle tzw. SŁUŻBA CYWILNA. Służba! Słowo klucz. Nie pojmuję dlaczego gdy gdzieś pojawia się urzędnik, jest on noszony na rękach, większość całuje mu stópki, itd. Ci ludzie sami już zapomnieli przez takie zachowanie, że należą do SŁUŻBY i mają w pierwszej kolejności służyć.

    • 4 0

  • czekam

    na bezpieczne przejście na przystanki przy ul. Jana z Kolna z hali targowej!

    • 15 0

  • klęska (2)

    Tylko niech nie skończy się to klęską jaką jest skrzyżowanie Starowiejska, Świętojańska iPlac Kaszubski.

    • 10 2

    • (1)

      A co jest nie tak z tym skrzyżowaniem?

      • 1 0

      • czekanie

        Czerwone światła dla pieszych. Przechodzą w 2 etapach. Jak masz pecha czekasz 3-4 minuty zanim przejdziesz. I to pod warunkiem' że naciśniesz właściwy przycisk sygnalizacji świetlnej.

        • 3 0

  • Tunel albo kladka dla aut pucka-chylońska to jest potrzebne dla aut (1)

    • 16 0

    • Połączyć

      Najpierw połączyć trzeba obwodnicę z Hutniczą

      • 2 0

  • Analiza za 40 tys. Euro??? (1)

    Za tą kase pan ziutek z panem zdziśkiem będą się zastanawiać rondo czy światła - super!

    • 14 0

    • Pan ziutek z panem zdziśkiem

      znają się z panem wojtkiem i panem ryśkiem i są im bardzo wdzięczni, z wzajemnością, z resztą.

      • 3 0

  • Panie szczurek (2)

    My gdynianie mamy juz naprawde pewnej rzeczy dosc.Gdynia sie rozwija i jest piekna .To prawda.Ale czy istnieje w gdyni tylko cenrtum??Wszystko tylko w centrum robione.Brzebudowy drog,skrzyzowan.Swiatla.Przejscia,tunele....Zapomnial pan ze gdynia to tez dzielnice??Przeciez oksywie dolnem to ciagle peryferia!!Czemu tam nic nie jest robione??Czemu pan panie prezydencie zamiast bezsensownie tracic kase na punkt widokowy i to grube kilka milionow w centrum na skrzyzowaniu 10 lutego ze swietojanska nie wydal pan wreszcie pieniedzy na tunel pod torami laczacych ul hutnicza i chylonska??Przeciez tmm codziennie sa korki jakich malo!!Zeby to 21 wieku niby to jak pan to mowi w najnowoczesniejszym miescie w polsce tory przechodzily swobodnie przez jezdnie??I nic z tym nie robiono??!!To po prostu kpina!!Juz nawet reda pod torami laczacymi z helem zrobila 2 tunele i jest dobrze!!To w redzie mysla a pan szczurek na co czeka??Istnieja jeszcze takie dzielnice jak szanghaj,meksyk.....Co pan zrobil z tymi dzielnicami ze jako tako to wygladalo???Wszystko w centrum!!Deptaki,drogi,mosty,remonty....Dzielnice juz sie dla pana nie licza.Cos czuje ze w tych wyborach tyla pan poparcia juz nie dostanie.Niech pan wreszcie zacznie czytac to co ludzie pisza i o co prosza!!

    • 36 1

    • Racja

      Cyt "Czemu pan panie prezydencie zamiast bezsensownie tracic kase na punkt widokowy i to grube kilka milionow w centrum na skrzyzowaniu 10 lutego ze swietojanska...." W rzeczy samej,szczególnie ,że ta inwestycja ma być w niedługim czasie rozebrana gdyż to teren należący do osoby prywatnej :)

      • 9 0

    • PYTANIE

      W "Księdze Gdynian" jakiś pan pisze o synu sędziego z czasów PRLu.
      O kogo mu chodzi?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane