- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (125 opinii)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (269 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Jak przebudować węzeł Kliniczna? Zmiany także koło opery
Rozbiórka estakad węzła Kliniczna otwiera drogę do nowego zagospodarowania terenów przy przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W ramach Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej zaprezentowano wstępną koncepcję przebudowanego układu komunikacyjnego z przystankiem tramwajowym tuż przy SKM. Dyskutowano także na temat zmian w obrębie al. Zwycięstwa
.
Kapitalny remont węzła (a właściwie rozbiórka i budowa od nowa) nie jest już brany pod uwagę. Prowadzone będą jedynie doraźne prace nad utrzymaniem estakad "przy życiu" do czasu całkowitej metamorfozy tego miejsca.
Jak może wyglądać Gdańsk bez węzła Kliniczna? Wstępną koncepcję przedstawiono w piątek w ramach prac nad Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej koordynowanego przez Biura Architekta Miasta. Do Studium włączono również obszar węzła i fragment al. Zwycięstwa.
![Aleja Grunwaldzka: deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i dodatkowych przejść](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3558/150x100/3558738__c_0_43_1024_717__kr.webp)
![Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3437/150x100/3437827__kr.webp)
Jednopoziomowe skrzyżowanie i tramwaj w nowym przebiegu
Wstępna, robocza koncepcja (analiza techniczna), zakłada budowę jednopoziomowego skrzyżowania. Tramwaje nadal będą poruszać się ul. Marynarki Polskiej, Kliniczną i al. Hallera, ale największą zmianą jest poprowadzenie w nowym śladzie powiązania torowiska tramwajowego z al. Zwycięstwa (przy Operze Bałtyckiej).
Zamiast istniejącego torowiska w jezdni w al. Hallera, gdzie regularnie dochodzi do zrywania sieci trakcyjnej w obrębie wiaduktu kolejowego, tory zostaną ułożone niejako na wprost do ul. Klinicznej nowym, przeznaczonym wyłącznie dla tramwajów oraz pieszych i rowerzystów, przejazdem pod torami kolejowymi.
Na wysokości nowego wiaduktu przewiduje się usytuowanie peronów tramwajowych z bezpośrednim wejściem na peron Szybkiej Kolei Miejskiej, znajdujący się poziom wyżej.
![Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3302/150x100/3302871__c_60_12_927_669__kr.webp)
Nowy, rozbudowany przystanek tramwajowy Twarda
Następnie na wysokości ul. Klinicznej tramwaje będą skręcać w al. Hallera i włączać się w dotychczasowy przebieg w kierunku Brzeźna lub skręcać w kierunku Letnicy/Śródmieścia.
W rejonie dzisiejszych estakad pojawi się nowy, znacznie odsunięty od zabudowy względem stanu obecnego, przystanek Twarda. Zostanie on rozszerzony o tzw. tory sortujące dla poszczególnych relacji (podobne rozwiązanie znajduje się w rejonie Opery Bałtyckiej
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Kilkukrotne przecięcie układu drogowego
Warto zauważyć, że torowisko w kilku miejscach przecina układ jezdny wzorem al. Adamowicza
Tzw. układ asymetryczny torowiska może być natomiast problematyczny w zakresie zagospodarowania terenów przyległych, ze względu na potrzebę sytuowania dodatkowej drogi (dojazd służb pożarowych, obsługa posesji) wzdłuż budynków.
Nowy układ pieszo-rowerowy, Hallera bez torowiska
Cały układ komunikacyjny uzupełniony jest o skorygowany układ chodników, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w poziomie jezdni. Utrzymana zostaje także przyległa do torów kolejowych
Istniejący przebiegu al. Hallera na odcinku Zwycięstwa-Kliniczna zostanie utrzymany dla ruchu samochodów, lecz pozbawiony torowiska tramwajowego.
W nowym układzie komunikacyjnym w oczy rzuca się dłuższy niż obecnie odcinek bez przejść dla pieszych przez ul. Marynarki Polskiej (w kierunku Letnicy)
![Artykuł z 2022 r.: Ciężarówka utknęła pod wiaduktem na al. Hallera. Kierowca zapłaci 3 tys. zł](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3323/150x100/3323951__c_72_213_1341_971__kr.webp)
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3560/750x0/3560410-Przykladowe-formy-zabudowy-w-obrebie-wezla-omawiane-podczas-warsztatow.webp)
porównać
Jaka zabudowa w obrębie nowego węzła Kliniczna?
Dyskusja w ramach Studium PAG skupiła się nad sposobem "wypełnienia" wolnej od estakad przestrzeni: przede wszystkim w sąsiedztwie przystanku SKM oraz w obrębie ul. Okrąg
W tym zakresie ścierały się w dyskusji dwa scenariusze:
- stworzenia ikonicznych, wysokich budynków (zwłaszcza przy przystanku SKM)
- kreacji niższej zwartej miejskiej zabudowy
W toku dyskusji wielokrotnie zwracano uwagę na potrzebę wykreowania bezpiecznej przestrzeni, której obecnie brakuje "w cieniu" estakad węzła Kliniczna. Ponadto po stronie Młynisk wskazane jest wprowadzenie usług i handlu na poziomie lokalnym - codziennych zakupów mieszkańców.
![Artykuł z 2018 r.: Plan dla nowej zabudowy Zielonego Trójkąta](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2064/150x100/2064970__c_102_102_534_386__kr.webp)
Potrzebne miejsce do przebywania, a nie pokonywania
Ideą nowego zagospodarowania powinno być wykreowanie miejsca do "przebywania", a nie wyłącznie "pokonywania". To oznacza dobrej jakości przestrzeń publiczną, w której wygodnie i przyjemnie będzie się spędzać czas (przede wszystkim na świeżym powietrzu).
W tym zakresie pojawiła się wątpliwość, czy wysoka zabudowa nie wywoła nadmiernych porywów wiatru (syndrom wieżowca Neptun we Wrzeszczu
![Dzielnice - wizje przestrzeni. Metamorfoza Zielonego Trójkąta](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3383/150x100/3383345__kr.webp)
Możliwe zmiany na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym
W ramach dyskusji poruszono ponadto kwestię znajdującego się po drugiej stronie węzła Kliniczna układu drogowego alei Zwycięstwa i Traktu Konnego.
Tu pojawiły się dwa podejścia do potencjalnych przekształceń:
- traktowania układu drogowego Zwycięstwa - Trakt Konny jako elementu tranzytowego
- traktowania układu drogowego Zwycięstwa - Trakt Konny jako śródmiejskiej alei
Druga z opcji zyskała zdecydowanie większe poparcie uczestników warsztatów. Zgłoszono jednocześnie postulaty w zakresie m.in.
- zwężenia pasów ruchu lub/i zmniejszenia liczby pasów ruchu
- ograniczenia ruchu na Trakcie Konnym poprzez jego zwężenie lub/i ograniczenie ruchu (w tym likwidację na niektórych odcinkach lub/i wprowadzenie przestrzeni współdzielonej)
- potrzeby uwzględnienia drogi rowerowej po stronie Traktu Konnego
- poprawy zagospodarowania przyległych terenów dawnych cmentarzy i uwzględnienie w terenach parkowych obiektów gastronomii
- poprowadzenia dodatkowego szlaku rowerowego przez tereny zieleni, bliżej torów kolejowych, jako alternatywy dla obecnej drogi rowerowej
- budowy nowego przejścia nad/pod torami kolejowymi na wysokości Traugutta
- Skłodowskiej-Curie
- potraktowania parku Akademickiego
jako istotnego skrótu pieszo-rowerowego do terenów zlokalizowanych przy ul. Traugutta, Smoluchowskiego i dalej aż do Wroniej Górki i Bramy Oliwskiej (niezbędna poprawa/realizacja nowej infrastruktury pieszo-rowerowej)
![Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3558/150x100/3558550__c_148_334_620_434__kr.webp)
Brak wniosków i koncepcji ze strony deweloperów
Co istotne, w przeciwieństwie do warsztatów Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej dotyczącego odcinka "Wrzeszcz Centrum", w rejonie węzła Kliniczna właściciele gruntów i deweloperzy nie zgłosili (lub nie ujawnili) żadnych zamierzeń inwestycyjnych.
Należy przy tym zwrócić uwagę na potencjalne tereny inwestycyjne:
- Multikina
i stacji benzynowej
- kilku prywatnych działek przy al. Hallera i przystanku SKM
- sklepu Lidl
oraz stacji benzynowej
w pobliżu ul. Swojskiej i Okrąg
- Opery Bałtyckiej
w sytuacji zmiany jej lokalizacji (własność Woj. Pomorskiego)
Obszar węzła w zakresie układu drogowo-tramwajowego znajduje się na gruntach należących do miasta oraz Skarbu Państwa.
![Legalne graffiti na węźle Kliniczna](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3533/150x100/3533040__c_0_0_1543_1080__kr.webp)
Miejsca
Opinie (388) 9 zablokowanych
-
2023-10-09 21:23
Jestem na nie
Nie ma mojej zgody na kolejne rozbicie dróg, zakorkowanie kolejnego obszaru miasta aby wybudować "apartamenty" na wynajem.
- 7 0
-
2023-10-09 21:41
Dewelopeka
Po zmianach odzyskaniu przestrzeni widzę potencjał dla dewelopera.
- 3 1
-
2023-10-10 06:13
Ktoś z miasta juz ma coś obiecane od dewelopera
Wcześniej kasował budyn a Dulska jest za nalo inteligentna
- 3 0
-
2023-10-10 07:12
Jamto
Jak przebudować? Tak jak węzeł Karwiny, czyli nie zrobić nic a wmawiać, że węzeł przebudowano.
- 0 0
-
2023-10-10 07:26
Zrobić wonerf
- 0 1
-
2023-10-10 07:26
Słabo widzę ten projekt
Cytuję "Potrzebne miejsce do przebywania, a nie pokonywania" i zastanawiam się kto wymyślił to zdanie? Zabudowa mieszkalna w tym miejscu jest wg mnie nieporozumieniem i współczuję ewentualnym mieszkańcom tego rejonu. Teren węzła nie za bardzo nadaje się także do wypoczynku bo z jednej strony tramwaje, pociągi i samochody, z drugiej zaplecze przemysłowe RSB i innych firm w okolicy ul. Twardej, a z trzeciej kominy EC. Jak do tej pory kłopotliwe jest głównie przesiadanie się z kolejki SKM na tramwaj zwłaszcza na taki, który nam pasuje i trzeba kawałek do przystanku podejść. Za to jeśli chodzi o rozwiązanie drogowe to oprócz jedynych świateł na Hallera ruch na węźle jest rozłożony racjonalnie i właściwie bezkolizyjnie, może trzeba dodać czytelne tablice kierunkowe. Każda współczesna przebudowa na jakieś wielkie rondo ze światłami i tramwajami na środku tylko spowoduje generowanie korków i zatorów, a wtedy "przebywanie" tam nie będzie przyjemne.
- 6 0
-
2023-10-10 07:34
ImAle gdzie on jest zdegradowany technicznie?
Konstrukcja w jak najlepszym stanie , po prostu na kilku odcinkach źle położono nawierzchnie lub nie położono nowej w ogóle.Co ma partactwo remontowe głównie drogowców..ok koszty...do stanu technicznego obiektu,,?
- 1 0
-
2023-10-10 07:35
Kiedyś ludzie projektujący drogi używali mózgu
Po tym tekscie pana redaktora mozna wnioskować że teraz przestali. Albo zabrali się za to niewłaściwi ludzie. Dawniej stawiano na węzły bezkolizyjne, dzisiaj skrzyżowania z sygnalizacją. Ludzie, tu za chwile wszystko stanie w korkach. Chyba trzebs będzie się wyprowadzić z tego miasta
- 3 1
-
2023-10-10 07:38
zwolnijcie tego doradcę natychmiast, on chce zburzyć wszystkie estakady bezkolizyjnego bezpiecznego płynnego ruchu
- 5 0
-
2023-10-10 07:46
Ktoś na łeb upadł, żeby to burzyć. (1)
- 5 0
-
2023-10-10 10:34
Wcale nie, po prostu ten ktos ma w d. Twoje kryteria oceny, dla niego liczy sie tylko koszt.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.