- 1 Biegli zbadali list Grzegorza B. (125 opinii)
- 2 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (206 opinii)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (323 opinie)
- 4 Paragon grozy za kurs taksówką (455 opinii)
- 5 3 tys. miejsc pochówku za 18,5 mln zł (40 opinii)
- 6 W tej bibliotece wypożyczysz narzędzia (24 opinie)
Jak przebudować węzeł Kliniczna? Zmiany także koło opery
Rozbiórka estakad węzła Kliniczna otwiera drogę do nowego zagospodarowania terenów przy przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W ramach Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej zaprezentowano wstępną koncepcję przebudowanego układu komunikacyjnego z przystankiem tramwajowym tuż przy SKM. Dyskutowano także na temat zmian w obrębie al. Zwycięstwa
.
Kapitalny remont węzła (a właściwie rozbiórka i budowa od nowa) nie jest już brany pod uwagę. Prowadzone będą jedynie doraźne prace nad utrzymaniem estakad "przy życiu" do czasu całkowitej metamorfozy tego miejsca.
Jak może wyglądać Gdańsk bez węzła Kliniczna? Wstępną koncepcję przedstawiono w piątek w ramach prac nad Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej koordynowanego przez Biura Architekta Miasta. Do Studium włączono również obszar węzła i fragment al. Zwycięstwa.
![Aleja Grunwaldzka: deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i dodatkowych przejść](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3558/150x100/3558738__c_0_43_1024_717__kr.webp)
![Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3437/150x100/3437827__kr.webp)
Jednopoziomowe skrzyżowanie i tramwaj w nowym przebiegu
Wstępna, robocza koncepcja (analiza techniczna), zakłada budowę jednopoziomowego skrzyżowania. Tramwaje nadal będą poruszać się ul. Marynarki Polskiej, Kliniczną i al. Hallera, ale największą zmianą jest poprowadzenie w nowym śladzie powiązania torowiska tramwajowego z al. Zwycięstwa (przy Operze Bałtyckiej).
Zamiast istniejącego torowiska w jezdni w al. Hallera, gdzie regularnie dochodzi do zrywania sieci trakcyjnej w obrębie wiaduktu kolejowego, tory zostaną ułożone niejako na wprost do ul. Klinicznej nowym, przeznaczonym wyłącznie dla tramwajów oraz pieszych i rowerzystów, przejazdem pod torami kolejowymi.
Na wysokości nowego wiaduktu przewiduje się usytuowanie peronów tramwajowych z bezpośrednim wejściem na peron Szybkiej Kolei Miejskiej, znajdujący się poziom wyżej.
![Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3302/150x100/3302871__c_60_12_927_669__kr.webp)
Nowy, rozbudowany przystanek tramwajowy Twarda
Następnie na wysokości ul. Klinicznej tramwaje będą skręcać w al. Hallera i włączać się w dotychczasowy przebieg w kierunku Brzeźna lub skręcać w kierunku Letnicy/Śródmieścia.
W rejonie dzisiejszych estakad pojawi się nowy, znacznie odsunięty od zabudowy względem stanu obecnego, przystanek Twarda. Zostanie on rozszerzony o tzw. tory sortujące dla poszczególnych relacji (podobne rozwiązanie znajduje się w rejonie Opery Bałtyckiej
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Kilkukrotne przecięcie układu drogowego
Warto zauważyć, że torowisko w kilku miejscach przecina układ jezdny wzorem al. Adamowicza
Tzw. układ asymetryczny torowiska może być natomiast problematyczny w zakresie zagospodarowania terenów przyległych, ze względu na potrzebę sytuowania dodatkowej drogi (dojazd służb pożarowych, obsługa posesji) wzdłuż budynków.
Nowy układ pieszo-rowerowy, Hallera bez torowiska
Cały układ komunikacyjny uzupełniony jest o skorygowany układ chodników, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w poziomie jezdni. Utrzymana zostaje także przyległa do torów kolejowych
Istniejący przebiegu al. Hallera na odcinku Zwycięstwa-Kliniczna zostanie utrzymany dla ruchu samochodów, lecz pozbawiony torowiska tramwajowego.
W nowym układzie komunikacyjnym w oczy rzuca się dłuższy niż obecnie odcinek bez przejść dla pieszych przez ul. Marynarki Polskiej (w kierunku Letnicy)
![Artykuł z 2022 r.: Ciężarówka utknęła pod wiaduktem na al. Hallera. Kierowca zapłaci 3 tys. zł](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3323/150x100/3323951__c_72_213_1341_971__kr.webp)
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3560/750x0/3560410-Przykladowe-formy-zabudowy-w-obrebie-wezla-omawiane-podczas-warsztatow.webp)
porównać
Jaka zabudowa w obrębie nowego węzła Kliniczna?
Dyskusja w ramach Studium PAG skupiła się nad sposobem "wypełnienia" wolnej od estakad przestrzeni: przede wszystkim w sąsiedztwie przystanku SKM oraz w obrębie ul. Okrąg
W tym zakresie ścierały się w dyskusji dwa scenariusze:
- stworzenia ikonicznych, wysokich budynków (zwłaszcza przy przystanku SKM)
- kreacji niższej zwartej miejskiej zabudowy
W toku dyskusji wielokrotnie zwracano uwagę na potrzebę wykreowania bezpiecznej przestrzeni, której obecnie brakuje "w cieniu" estakad węzła Kliniczna. Ponadto po stronie Młynisk wskazane jest wprowadzenie usług i handlu na poziomie lokalnym - codziennych zakupów mieszkańców.
![Artykuł z 2018 r.: Plan dla nowej zabudowy Zielonego Trójkąta](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2064/150x100/2064970__c_102_102_534_386__kr.webp)
Potrzebne miejsce do przebywania, a nie pokonywania
Ideą nowego zagospodarowania powinno być wykreowanie miejsca do "przebywania", a nie wyłącznie "pokonywania". To oznacza dobrej jakości przestrzeń publiczną, w której wygodnie i przyjemnie będzie się spędzać czas (przede wszystkim na świeżym powietrzu).
W tym zakresie pojawiła się wątpliwość, czy wysoka zabudowa nie wywoła nadmiernych porywów wiatru (syndrom wieżowca Neptun we Wrzeszczu
![Dzielnice - wizje przestrzeni. Metamorfoza Zielonego Trójkąta](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3383/150x100/3383345__kr.webp)
Możliwe zmiany na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym
W ramach dyskusji poruszono ponadto kwestię znajdującego się po drugiej stronie węzła Kliniczna układu drogowego alei Zwycięstwa i Traktu Konnego.
Tu pojawiły się dwa podejścia do potencjalnych przekształceń:
- traktowania układu drogowego Zwycięstwa - Trakt Konny jako elementu tranzytowego
- traktowania układu drogowego Zwycięstwa - Trakt Konny jako śródmiejskiej alei
Druga z opcji zyskała zdecydowanie większe poparcie uczestników warsztatów. Zgłoszono jednocześnie postulaty w zakresie m.in.
- zwężenia pasów ruchu lub/i zmniejszenia liczby pasów ruchu
- ograniczenia ruchu na Trakcie Konnym poprzez jego zwężenie lub/i ograniczenie ruchu (w tym likwidację na niektórych odcinkach lub/i wprowadzenie przestrzeni współdzielonej)
- potrzeby uwzględnienia drogi rowerowej po stronie Traktu Konnego
- poprawy zagospodarowania przyległych terenów dawnych cmentarzy i uwzględnienie w terenach parkowych obiektów gastronomii
- poprowadzenia dodatkowego szlaku rowerowego przez tereny zieleni, bliżej torów kolejowych, jako alternatywy dla obecnej drogi rowerowej
- budowy nowego przejścia nad/pod torami kolejowymi na wysokości Traugutta
- Skłodowskiej-Curie
- potraktowania parku Akademickiego
jako istotnego skrótu pieszo-rowerowego do terenów zlokalizowanych przy ul. Traugutta, Smoluchowskiego i dalej aż do Wroniej Górki i Bramy Oliwskiej (niezbędna poprawa/realizacja nowej infrastruktury pieszo-rowerowej)
![Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3558/150x100/3558550__c_148_334_620_434__kr.webp)
Brak wniosków i koncepcji ze strony deweloperów
Co istotne, w przeciwieństwie do warsztatów Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej dotyczącego odcinka "Wrzeszcz Centrum", w rejonie węzła Kliniczna właściciele gruntów i deweloperzy nie zgłosili (lub nie ujawnili) żadnych zamierzeń inwestycyjnych.
Należy przy tym zwrócić uwagę na potencjalne tereny inwestycyjne:
- Multikina
i stacji benzynowej
- kilku prywatnych działek przy al. Hallera i przystanku SKM
- sklepu Lidl
oraz stacji benzynowej
w pobliżu ul. Swojskiej i Okrąg
- Opery Bałtyckiej
w sytuacji zmiany jej lokalizacji (własność Woj. Pomorskiego)
Obszar węzła w zakresie układu drogowo-tramwajowego znajduje się na gruntach należących do miasta oraz Skarbu Państwa.
![Legalne graffiti na węźle Kliniczna](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3533/150x100/3533040__c_0_0_1543_1080__kr.webp)
Miejsca
Opinie (388) 9 zablokowanych
-
2023-10-09 10:36
Wszystko dla Deweloperow (4)
Widać kto na tym zyska - deweloperzy, kto straci wiadomo mieszkancy
- 13 3
-
2023-10-09 10:48
W jaki sposób deweloperzy mogą zyskać bez zysku mieszkańców? (3)
Deweloper może sprzedać mieszkania drożej właśnie dlatego że w danej lokalizacji mieszka się lepiej, więc jest więcej chętnych.
- 2 3
-
2023-10-09 17:04
w dobrej lokalizacji się nie mieszka a "inwestuje" (1)
Deweloperzy często się z tym nawet nie kryją przy reklamowaniu swoich blokhauzów
- 2 0
-
2023-10-09 17:12
To nic nie zmienia.
Żeby dobrze "zainwestować", też musisz mieć kogoś kto tam zamieszka i zapłaci więcej niż w innym miejscu.
- 0 0
-
2023-10-09 18:20
dla funduszy zagranicznych?
- 1 0
-
2023-10-09 10:38
Czy któryś z komentujących malkontentow byl tam kiedykolwiek pieszo? (1)
- 10 8
-
2023-10-10 09:03
Jestem codziennie. Wszystko ok. Nie trzeba ulepszać.
- 0 1
-
2023-10-09 10:38
Widać za mało korków w mieście i trzeba dołożyć kolejne :) (1)
- 20 2
-
2023-10-09 13:08
Przecież dokladamy
Właśnie oddano dwupasmowe przedłużenie kartuskiej i patrz jak się ładnie korkuje
- 3 0
-
2023-10-09 10:38
Trochę mieszkalnych (1)
Trochę sklepów trochę usług a najwięcej zieleni wtedy ten kawałek miasta nabierze wyglądu i przestanie straszyć
- 4 6
-
2023-10-09 10:52
Jak się tak boisz to zostań w domu
Węzeł spełnia ma działać, a nie "nabierać wyglądu", jak się nie podoba to wyjedź na wieś.
- 4 1
-
2023-10-09 10:39
Al Zwycięstwa to nie jest żadna "środmiejska aleja" (5)
tylko element drogi wojewódzkiej, na litość boską. Chcecie z drogi wojewódzkiej zrobić jeden pas z deptaczkiem?
- 19 6
-
2023-10-09 10:49
(2)
Zapraszamy na obwodnicę
- 7 6
-
2023-10-09 13:09
Albo lepiej za obwodnicę
- 3 0
-
2023-10-09 14:39
warto zauważyć także, że kolejna jest w budowie
całe szczęście elektryfikuje się PKM i przewidziana jest budowa bajpasu kartuskiego oraz PKM z Gdańska Śródmieścia do Kowal.
- 0 0
-
2023-10-09 13:10
Sorry, ale jest. Ma to nawet w nazwie. I jest w Śródmieściu
I czas przwywrocic jej pierwotną funkcję, tranzyt to tamtędy szedł do portu jak nie było tunelu i trasy Sucharskiego. Ale już jest.
- 3 1
-
2023-10-09 13:50
W ofercie modernizacji mają zwężanie i likwidację pasów ruchu - tak PO Gdańsku.
- 2 2
-
2023-10-09 10:41
Torowisko tramwajowe jeszcze bliżej Opery?!?!?! Z amebą na rozumy się pozamienialiście??? (3)
Przecież ten budynek już się trzęsie każdorazowo jak tramwaj przejeżdża. A tu projekt jeszcze większego zbliżenia torowiska?!
- 16 4
-
2023-10-09 10:47
Cóż, dziękuj kierowcom którzy blokowali tory... (2)
- 3 9
-
2023-10-09 10:54
O tak. Zawsze winni kierowcy.
Kaczyński też zawsze mówi, że wszystko wina Tuska.
- 5 6
-
2023-10-09 10:56
Nie dzięki kierowcom, to jest po prostu nowa koncepcja , aby ominąć wiadukt kolejowy z początku X wieku pod którym tramwaje częśto zrywały trakcję . albo utykały tam ciężarówki
- 1 0
-
2023-10-09 10:43
Amatorka
To jest chyba szkic szkicu.
Przecież od Węzła Kliniczna jest rezerwa w planach zagospodarowania przestrzennego pod estakadę/ tunel pod torami dla nowej ulicy - przedłużenia Smoluchowskiego.
To po co tutaj wymyslać jakieś ćwierć środki, półpoprawy...- 9 3
-
2023-10-09 10:46
kierowca (1)
powielanie wielokrotnego przecinania jezdni przez tory to kompletna głupota i blokada ruchu , niech przedstawi się autor tego genialnego rozwiązania
- 14 1
-
2023-10-09 14:41
Kierowco drogi
jazda samochodem nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście
- 1 1
-
2023-10-09 10:49
Mowa o zagęszczeniu zabudowy i likwidacji części dróg (łącznic) (1)
Można się domyślić, jaki będzie wpływ dla strategicznej arterii łączącej stadion i port ze śródmieściem. O nowej starej linii SKM tymczasem cisza, bo się nie opłaca.
- 6 1
-
2023-10-09 10:53
Linia kolejowa jest czynna.
Można tam zamawiać pociągi. Zamów, uruchom i zarabiaj, skoro Twoim zdaniem się opłaca.
- 1 1
-
2023-10-09 10:54
I tu powinny zostać zainwestowane pieniądze przeznaczone na rozbiórkę estakady na Elbląskiej !!!! (1)
Proszę to pokazać naszej włodarzą!!!
Dziękuje- 0 0
-
2023-10-09 13:12
Miejscownik liczby pojedynczej na miłość boską
Końcówka om.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.