- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (39 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (163 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Jak przebudować węzeł Kliniczna? Zmiany także koło opery
Rozbiórka estakad węzła Kliniczna otwiera drogę do nowego zagospodarowania terenów przy przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W ramach Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej zaprezentowano wstępną koncepcję przebudowanego układu komunikacyjnego z przystankiem tramwajowym tuż przy SKM. Dyskutowano także na temat zmian w obrębie al. Zwycięstwa.
Kapitalny remont węzła (a właściwie rozbiórka i budowa od nowa) nie jest już brany pod uwagę. Prowadzone będą jedynie doraźne prace nad utrzymaniem estakad "przy życiu" do czasu całkowitej metamorfozy tego miejsca.
Jak może wyglądać Gdańsk bez węzła Kliniczna? Wstępną koncepcję przedstawiono w piątek w ramach prac nad Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej koordynowanego przez Biura Architekta Miasta. Do Studium włączono również obszar węzła i fragment al. Zwycięstwa.
Aleja Grunwaldzka: deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i dodatkowych przejść
Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?
Jednopoziomowe skrzyżowanie i tramwaj w nowym przebiegu
Wstępna, robocza koncepcja (analiza techniczna), zakłada budowę jednopoziomowego skrzyżowania. Tramwaje nadal będą poruszać się ul. Marynarki Polskiej, Kliniczną i al. Hallera, ale największą zmianą jest poprowadzenie w nowym śladzie powiązania torowiska tramwajowego z al. Zwycięstwa (przy Operze Bałtyckiej).
Zamiast istniejącego torowiska w jezdni w al. Hallera, gdzie regularnie dochodzi do zrywania sieci trakcyjnej w obrębie wiaduktu kolejowego, tory zostaną ułożone niejako na wprost do ul. Klinicznej nowym, przeznaczonym wyłącznie dla tramwajów oraz pieszych i rowerzystów, przejazdem pod torami kolejowymi.
Na wysokości nowego wiaduktu przewiduje się usytuowanie peronów tramwajowych z bezpośrednim wejściem na peron Szybkiej Kolei Miejskiej, znajdujący się poziom wyżej.
Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Nowy, rozbudowany przystanek tramwajowy Twarda
Następnie na wysokości ul. Klinicznej tramwaje będą skręcać w al. Hallera i włączać się w dotychczasowy przebieg w kierunku Brzeźna lub skręcać w kierunku Letnicy/Śródmieścia.
W rejonie dzisiejszych estakad pojawi się nowy, znacznie odsunięty od zabudowy względem stanu obecnego, przystanek Twarda. Zostanie on rozszerzony o tzw. tory sortujące dla poszczególnych relacji (podobne rozwiązanie znajduje się w rejonie Opery Bałtyckiej lub skrzyżowania Havla - Nowa Warszawska).
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Kilkukrotne przecięcie układu drogowego
Warto zauważyć, że torowisko w kilku miejscach przecina układ jezdny wzorem al. Adamowicza, co w tym przypadku - jak przekonują urzędnicy - ma być lepszym rozwiązaniem pod względem czasów przejazdu tramwajów.
Tzw. układ asymetryczny torowiska może być natomiast problematyczny w zakresie zagospodarowania terenów przyległych, ze względu na potrzebę sytuowania dodatkowej drogi (dojazd służb pożarowych, obsługa posesji) wzdłuż budynków.
Nowy układ pieszo-rowerowy, Hallera bez torowiska
Cały układ komunikacyjny uzupełniony jest o skorygowany układ chodników, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w poziomie jezdni. Utrzymana zostaje także przyległa do torów kolejowych kładka pieszo-rowerowa (nie należy mylić jej z kładką na wysokości przystanku tramwajowego Politechnika SKM d. Kliniczna Szpital, która zostanie rozebrana).
Istniejący przebiegu al. Hallera na odcinku Zwycięstwa-Kliniczna zostanie utrzymany dla ruchu samochodów, lecz pozbawiony torowiska tramwajowego.
W nowym układzie komunikacyjnym w oczy rzuca się dłuższy niż obecnie odcinek bez przejść dla pieszych przez ul. Marynarki Polskiej (w kierunku Letnicy). Proponowany układ należy jednak traktować jako materiał wyjściowy do dalszej dyskusji - niewykluczone są jeszcze liczne korekty i zmiany.
Artykuł z 2022 r.: Ciężarówka utknęła pod wiaduktem na al. Hallera. Kierowca zapłaci 3 tys. zł
porównać
Jaka zabudowa w obrębie nowego węzła Kliniczna?
Dyskusja w ramach Studium PAG skupiła się nad sposobem "wypełnienia" wolnej od estakad przestrzeni: przede wszystkim w sąsiedztwie przystanku SKM oraz w obrębie ul. Okrąg i przewidzianej do likwidacji nieeksploatowanej liniowo pętli tramwajowej.
W tym zakresie ścierały się w dyskusji dwa scenariusze:
- stworzenia ikonicznych, wysokich budynków (zwłaszcza przy przystanku SKM)
- kreacji niższej zwartej miejskiej zabudowy
W toku dyskusji wielokrotnie zwracano uwagę na potrzebę wykreowania bezpiecznej przestrzeni, której obecnie brakuje "w cieniu" estakad węzła Kliniczna. Ponadto po stronie Młynisk wskazane jest wprowadzenie usług i handlu na poziomie lokalnym - codziennych zakupów mieszkańców.
Artykuł z 2018 r.: Plan dla nowej zabudowy Zielonego Trójkąta
Potrzebne miejsce do przebywania, a nie pokonywania
Ideą nowego zagospodarowania powinno być wykreowanie miejsca do "przebywania", a nie wyłącznie "pokonywania". To oznacza dobrej jakości przestrzeń publiczną, w której wygodnie i przyjemnie będzie się spędzać czas (przede wszystkim na świeżym powietrzu).
W tym zakresie pojawiła się wątpliwość, czy wysoka zabudowa nie wywoła nadmiernych porywów wiatru (syndrom wieżowca Neptun we Wrzeszczu). Zwrócono też uwagę, że ikona niekoniecznie musi być wysoka, lecz może wyróżniać się niebanalną architekturą i ogólnodostępnym atrakcyjnie zagospodarowanym dziedzińcem z zielenią i małą architekturą.
Dzielnice - wizje przestrzeni. Metamorfoza Zielonego Trójkąta
Możliwe zmiany na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym
W ramach dyskusji poruszono ponadto kwestię znajdującego się po drugiej stronie węzła Kliniczna układu drogowego alei Zwycięstwa i Traktu Konnego.
Tu pojawiły się dwa podejścia do potencjalnych przekształceń:
- traktowania układu drogowego Zwycięstwa - Trakt Konny jako elementu tranzytowego
- traktowania układu drogowego Zwycięstwa - Trakt Konny jako śródmiejskiej alei
Druga z opcji zyskała zdecydowanie większe poparcie uczestników warsztatów. Zgłoszono jednocześnie postulaty w zakresie m.in.
- zwężenia pasów ruchu lub/i zmniejszenia liczby pasów ruchu
- ograniczenia ruchu na Trakcie Konnym poprzez jego zwężenie lub/i ograniczenie ruchu (w tym likwidację na niektórych odcinkach lub/i wprowadzenie przestrzeni współdzielonej)
- potrzeby uwzględnienia drogi rowerowej po stronie Traktu Konnego
- poprawy zagospodarowania przyległych terenów dawnych cmentarzy i uwzględnienie w terenach parkowych obiektów gastronomii
- poprowadzenia dodatkowego szlaku rowerowego przez tereny zieleni, bliżej torów kolejowych, jako alternatywy dla obecnej drogi rowerowej
- budowy nowego przejścia nad/pod torami kolejowymi na wysokości Traugutta - Skłodowskiej-Curie
- potraktowania parku Akademickiego jako istotnego skrótu pieszo-rowerowego do terenów zlokalizowanych przy ul. Traugutta, Smoluchowskiego i dalej aż do Wroniej Górki i Bramy Oliwskiej (niezbędna poprawa/realizacja nowej infrastruktury pieszo-rowerowej)
Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo
Brak wniosków i koncepcji ze strony deweloperów
Co istotne, w przeciwieństwie do warsztatów Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej dotyczącego odcinka "Wrzeszcz Centrum", w rejonie węzła Kliniczna właściciele gruntów i deweloperzy nie zgłosili (lub nie ujawnili) żadnych zamierzeń inwestycyjnych.
Należy przy tym zwrócić uwagę na potencjalne tereny inwestycyjne:
- Multikina i stacji benzynowej
- kilku prywatnych działek przy al. Hallera i przystanku SKM
- sklepu Lidl oraz stacji benzynowej w pobliżu ul. Swojskiej i Okrąg
- Opery Bałtyckiej w sytuacji zmiany jej lokalizacji (własność Woj. Pomorskiego)
Obszar węzła w zakresie układu drogowo-tramwajowego znajduje się na gruntach należących do miasta oraz Skarbu Państwa.
Legalne graffiti na węźle Kliniczna
Miejsca
Opinie (388) 9 zablokowanych
-
2023-10-09 11:39
A co z ,,zieloną drogą,,. (6)
Największą komunikacyjną bolączką Gdańska jest ,,zielona droga,,.Piękna ,nowoczesna trasa kończy się na wysokości Brzeźna i tu z kilku pasów robi się jeden pas w kierunku Przymorza i jeden skręt w lewo na Zaspę.Dzień w dzień ogromny korek .
- 11 7
-
2023-10-09 12:01
(4)
ludzie nie chcą autostrady oddzielającej miasto od morza
- 4 3
-
2023-10-09 12:36
Jak nie chcą? (1)
Wszyscy mieszkańcy okolicznych wiosek tylko o tym marzą.
I jeszcze o wyburzeniu osiedli pod darmowe parkingi...- 2 2
-
2023-10-09 14:10
nie wszyscy, nie wszyscy
odróżnij zresztą mieszkańców okolicznych wiosek od mieszkańców miasta (zwłaszcza dzielnic przymorskich).
- 1 0
-
2023-10-09 12:54
nie chcą jej deweloperzy (1)
bo zepsuje im interesy...
A realizacja "zielonej" w formie onegdaj zaplanowanej, to puszczenie tranzytu Kaszubskiej i OMT przez Gdańsk.
Dlatego zablokowano dokończenie "słowaka" i prace przy "zielonej".
Ktoś się wystraszył utraty zysków i terenów na tani "przemysł" turystyczny i przez to pustoszy miasto pod turystyczną wydmuszkę...- 1 3
-
2023-10-09 13:18
Deweloperom każda droga jest na rękę, bo mogą nieogarom wciskać jej zalety i w ten sposób tłumaczyć chore ceny...
- 1 2
-
2023-10-09 13:48
Jest dobrze i o co chodzi? Ola.
- 0 1
-
2023-10-09 11:56
psucia Gdańska ciąg dalszy
zostawić w spokoju
- 10 4
-
2023-10-09 11:59
Wystarczy jedno duże rondo na skrzyżowaniu 3 dróg, tramwaje puszczone w tunelach pod drogami...
Zamiast tego mamy megalomański projekt przebudowy połowy dzielnicy, za pierdyliard pieniędzy...
- 3 3
-
2023-10-09 12:01
Deweloperów tak zatkało, że na razie nic w tym rejonie nie chcą stawiać
- 6 1
-
2023-10-09 12:01
Zburzą, zrobią zwykła dwupasmówkę (4)
Później będzie płacz, że TIRy rozjeżdżają drogi i in tynk odpada w nowym budownictwie xD
Brawo urząd miasta, uprzykrzać lokatorom życie ike się da :D- 12 4
-
2023-10-09 13:13
Tiry tamtędy nie jezdzą odnotwarcia tunelu (3)
- 3 2
-
2023-10-09 15:14
a jak bedzie wypadek w tunelu ? (1)
to miasto sparaliżują.
- 1 2
-
2023-10-09 20:11
Tak sparaliżują jak kierowcy z gmin ościennych paraliżują Gdansk dwa razy dziennie?
Jakoś przeżyjemy
- 0 0
-
2023-10-09 15:33
Jeżdżą, jeżdżą
zwłaszcza do Stoczni
- 1 1
-
2023-10-09 12:09
Zapomniałem, że jeszcze tam mogą coś spiedrolić
Wezel dziala i jest w dobrym stanie no ale przeciez Dyrekcja Roz*ebania Miasta Gdańsk musi swoje łapy rownież tam wsadzić
- 11 3
-
2023-10-09 12:11
a gdzie Nowa Świętokrzyska (2)
zajmijcie się najpierw budowaniem dróg a w drugiej kolejności przebudowywaniem
ile można czekać 10? 15? 20 lat?- 10 3
-
2023-10-09 15:19
chciał byś mieć lepiej od tych z Nowego Portu?
zaraz oni dorównają korkami.
- 1 0
-
2023-10-09 20:20
Dajcie już spokoj z tą NŚ, ona nigdy nie powstanie
To już jest tak nudne, że aż się nie chce znowu tłumaczyć. Pogódźcie się, NŚ nie będzie. Będziecie jeździć z południa SKM albo będziecie stać w gigantycznych korkach. Czas albo to zaakceptować, albo, jak wam tak te samochody konieczne - przeprowadzić sie
- 0 0
-
2023-10-09 12:14
Akurat zrobi się miejsce na park dla mieszkańców
A oni już chcą tam walnąć jakieś betonowe bloki
- 4 2
-
2023-10-09 12:15
Tory tramwajowe przecinające kilka razy jezdnię jak na Adamowicza byłyby sensowne wszędzie, ale nie w Gdańsku, gdzie każda sygnalizacja świetlna musi być skonfigurowana w taki sposób, żeby tramwaj przypadkiem nie przejechał bez zatrzymania.
- 5 1
-
2023-10-09 12:19
A co z nieczynnym przystankiem SKM Nowe Szkoty? (2)
Też likwidujemy, czy zostawiamy na wypadek reaktywacji kolejki do Nowego Portu?
- 8 2
-
2023-10-09 18:25
Nowa Letnica
Nie pomyślano,że w Letnicy tyle ludzi zamieszka? tory do NP rozebrali.
- 0 0
-
2023-10-09 18:39
miasto nie chce płacić obcym kolejarzom
woli płacić swoim tramwajarzom...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.