• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak uratować Bramę Nizinną?

Krzysztof Koprowski
20 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Brama Nizinna jako jedyna w Gdańsku wciąż nie jest wyłączona z ruchu kołowego. Brama Nizinna jako jedyna w Gdańsku wciąż nie jest wyłączona z ruchu kołowego.

Czy Bramie Nizinnej grozi całkowita degradacja? Po kilku latach ponownie powraca temat zamknięcia jej dla ruchu aut i skierowania go na pobliski most kolejowy. Na ten cel brakuje jednak pieniędzy.



Jakie działania powinny być podjęte możliwie najszybciej dla ochrony Bramy Nizinnej?

Brama Nizinna zobacz na mapie Gdańska to obecnie jedyna brama, która wciąż pełni swoją pierwotną rolę komunikacyjną. Zbudowana z myślą o pojazdach zaprzęgowych, nie jest w stanie stawić czoła współczesnej motoryzacji i kierowcom, którzy tędy jadą z Olszynki i Oruni do Śródmieścia, omijając przejazdy kolejowe w poziomie torów.

- Stan techniczny bramy stwarza zagrożenie dla kierowców, jak i przechodniów. W każdej chwili spaść może cegła czy inny element konstrukcji - przestrzegał podczas ostatniej Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Andrzej Dębiec, założyciel Bałtyckiego Bractwa Żeglarzy i klubu Zejman, który przenosi się do Bramy Nizinnej z Wyspy Spichrzów.

- To, co mnie zaskoczyło w Bramie, to fakt, że ona drży przy przejeździe ciężkich pojazdów, w tym autobusów, co jest efektem m.in. nierównej nawierzchni ulicy w tym miejscu. To przekłada się na fundamenty, a dodatkowo konstrukcja obiektu jest zawilgocona - dodaje Dębiec.

Zły stan techniczny potwierdza także miejski konserwator zabytków Janusz Tarnacki.

- W trybie pilnym niezbędne jest wykonanie prac zabezpieczających - zarówno w zakresie zwieńczenia Bramy, jak i zabezpieczenia murów przed wilgocią. Gołym okiem widać, że woda opadowa dostaje się w głąb murów.

Od 2004 r. Bramą Nizinną opiekowało się Muzeum Historyczne Miasta Gdańska (formalnie aktem notarialnym nieruchomość przejęło w 2006 r.). Niestety brak odpowiednich środków finansowych oraz wizji, na co wykorzystać ten obiekt, sprawił, że nie udało się go zrewitalizować.

- W ostatnich latach dokonaliśmy szeregu prac zabezpieczających. Odbywały się też narady z udziałem Urzędu Miasta i służb konserwatorskich i zawsze kończyły się stwierdzeniem, że trzeba coś zrobić i ograniczyć ruch, ale nikt nie miał pomysłu, jak to zrobić - wyjaśnia Adam Koperkiewicz, dyrektor MHMG.

Czytaj też: Co się stanie z wrotami Bramy Nizinnej?

W obrębie Bramy Nizinnej pojawiła się wprawdzie kamera, która miała być batem na kierowców ciężarówek (przez bramę nie można jeździć autami, których ciężar przekracza 3,5 tony, z wyjątkiem autobusów miejskich), ale została ona zdemontowana i przypuszczalnie przeniesiona w rejon niebezpiecznego przejścia przez al. Hallera.

- Odwoływanie się do sumienia kierowców, którzy nie chcą stosować się do znaków, nie ma sensu. Jedynym rozwiązaniem wydaje się "przerzucenie" ruchu przez pobliski most kolejowy zobacz na mapie Gdańska - przekonuje Koperkiewicz.

Przejazd przez tereny PKP wymagałby nie tylko ułożenia płyt, ale też naprawy mostu nad Opływem Motławy. Przejazd przez tereny PKP wymagałby nie tylko ułożenia płyt, ale też naprawy mostu nad Opływem Motławy.
Pomysł ten nie jest nowy. Most od dawna nie pełni swojej pierwotnej funkcji, a jeszcze niedawno niektórzy kierowcy omijali właśnie nim bramę. Obecnie ten skrót został zablokowany betonowymi zaporami.

- Przeanalizowaliśmy możliwość poprowadzenia drogi objazdowej i w najprostszej formule, z wykorzystaniem betonowych płyt, inwestycja wydawała się stosunkowo niewielka - ok. 300 tys. zł plus kwestia porozumienia z PKP. Niestety okazało się, że by dopuścić ruch na moście, trzeba wykonać szereg prac zabezpieczających, szacowanych na 1 mln zł, a do tego doliczyć trzeba regulację prawną terenu, co daje w efekcie wydatek ponad dwóch milionów złotych.

Na razie więc wydaje się, że miasto nie ma wolnych środków na taki cel i obecnie trwają starania, by chociaż naprawić nawierzchnię na całym odcinku od Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego zobacz na mapie Gdańskapo rejon ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska ze szczególnym uwzględnieniem okolic Bramy Nizinnej.

Widok na bramę od strony Olszynki i Oruni, czyli dzielnic, dla których przejazd przez nią stanowi najkrótszą drogę dojazdu do Śródmieścia. Widok na bramę od strony Olszynki i Oruni, czyli dzielnic, dla których przejazd przez nią stanowi najkrótszą drogę dojazdu do Śródmieścia.
Pod uwagę nie bierze się też całkowitego zamknięcia dla samochodów i autobusów Bramy Nizinnej bez wykonania alternatywnej drogi. Najbliższe połączenia drogowe ze Śródmieściem są zbyt oddalone (ul. Zawodników zobacz na mapie Gdańska, Opłotki zobacz na mapie Gdańska) lub wymagają pokonania wspomnianych przejazdów kolejowych na Oruni, gdzie kierowcy spędzają niejednokrotnie kilkanaście minut przed rogatkami.

Z tego samego powodu Zarzad Transportu Miejskiego nie zamierza zmieniać tras autobusów.

- W ciągu dnia powszedniego autobusy przejeżdżają przez bramę 94 razy, natomiast w dni wolne od pracy 48 razy. Alternatywna trasa przez ul. Sandomierską zobacz na mapie Gdańska nie wchodzi w grę. Jest tam zbyt wąska ulica, by ruch był dwukierunkowy dla autobusów. W dodatku istnieje przejazd kolejowy kolizyjny, który nie pozwala na utrzymanie punktualności w kursowaniu pojazdów - mówi Wojciech Lemański z ZTM Gdańsk.

Jaki zatem los czeka Bramę Nizinną? Wydaje się, że bez podjęcia zdecydowanych kroków, dalej będzie skazana na degradację. Oby nie było tylko za późno na jej ratowanie i nie podzieliła ona w najgorszym wariancie losów nieodległej trwałej ruiny Baszty pod Zrębem zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (174) 3 zablokowane

  • na budowe szpetnych ESC i teatru szekspir bylo a na piekna starą Bramę nie ma?! (1)

    na budowe szpetnych ESC i teatru szekspir bylo a na piekna starą Bramę nie ma?!
    Panie Adamowicz,wykaż sie pan choc pod wzgledem ochrony zabytkow!

    • 27 0

    • Pod względem ochrony zabytków, jak i ich rekonstruowania, to on się akurat nigdy nie wykazywał.
      Niestety, włodarzom nie zależy na pielęgnowaniu historycznego charakteru miasta. Ja wiem, obwodnice, lokalne drogi, ścieżki rowerowe itp. są bardzo ważne, ale do cholery - to jest GDAŃSK. Rosjanie zrobili co zrobili, więc zadbajmy o to, co ocalało, jak i odbudowę (70 lat po wojnie...) tego, co nie miało tyle szczęścia. Turyści nie przyjadą oglądać nowych kilometrów ścieżek.

      • 12 0

  • Dwie bańki??? My ze śwagrem zrobim to za krzynkie wódki i pińcet tysięcy

    • 6 1

  • Postawić patrol (1)

    Ustawić patrol przy bramie. Jeżdżę tam codziennie. Bardzo często przejeżdżają ciężarówki wiedząc, że nie ma mundurowych. Brakuje kasy na jedną kamerę.
    Wszystko zjadł tristar i ecs???

    • 12 1

    • i teatr do oglądania go

      • 4 0

  • Nie rozumiem! (1)

    A ile będzie kosztowało naprawienie nawierzchni od Urzędu Woj. do rejonu ul. Sandomierskiej? Chyba niewiele mniej?

    • 8 1

    • Urzędasy dbają o swoje podwozia....

      • 0 0

  • uratować (1)

    2 mln? A są przecież oszczędności zimowego odśnieżania miasta. Cóż to za pieniądze dla Gdańska. Zabytek godny uratowania jak i znajdująca się nieopodal kamienna grosza. Włodarze więcej zaangażowania.

    • 18 0

    • Ale to jest inny portfel! Trzeba co najmniej trzech posiedzeń Rady i siedmiu uchwał, aby móc złożyć wniosek o wniosek o przesunięcie tych pieniędzy!!!

      • 2 0

  • Ja to widzę tak..

    Pan prezydent A. skoro się pomylił i wydawało mu się że ma o kilka mieszkań mniej niż ma faktycznie niech je sprzeda i wyłoży kasę na remont. W końcu tak mu zależy na tym mieście (i stołku). Tak by było honorowo.

    • 12 1

  • Podaję rozwiązanie (prowizoryczne i niedrogie) (2)

    Czy tam nie można, przynajmniej na tymczasem położyć płyt betonowych do przejazdu przez most kolejowy? To jest jakieś rozwiązanie. Prowizoryczne, ale jest i bramę można uratować.

    • 5 1

    • Niedobry pomysł. Prowizorki są najtrwalsze.. (1)

      Gdańsk musi porządnie odnowić zabytek tej klasy!! To jest do kija niepodobne, żeby tak wspaniałe obiekty niszczały!!

      • 2 0

      • Z drugiej strony lepsza prowizorka niż dalsza degradacja bramy.

        • 2 0

  • Na

    debilny ECS była kasa na budowę i będzie dalej na utrzymanie.

    • 8 0

  • Jak zwykle aktualne zdjęcia !! (1)

    Ruszcie wkońcu swoje cztery litery żeby zrobić zdjęcie !!

    • 4 0

    • A gdzie brama-złodzieje....My pamiętamy.....

      • 0 0

  • Takich pytań w ogóle nie powinno stawiać

    Nie po to mieszkańcy Gdańska zatrudniają prezydenta i jego urzędasów, żeby denerwowano nas takimi artykułami. Ile to razy nasi włodarze zarzekali się publicznie, jak to dobro Gdańska leży im na sercu? Ile razy przy okazji wyborów przedstawiali siebie jako kompetentnych? To proszę bardzo: do roboty, albo do dymisji.

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane