• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak usprawnić ruch tramwajów na Łostowice?

Motorniczy ZKM
3 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nowa linia na Łostowice przysparza problemy także motorniczym. Nowa linia na Łostowice przysparza problemy także motorniczym.

Nieprawidłowa częstotliwość tramwajów, sygnalizacja świetlna, która sprawia, że więcej się stoi niż jedzie, niedopasowany do realiów rozkład jazdy oraz opóźnienia - to tylko niektóre z zarzutów, jakie do funkcjonowania nowej linii tramwajowej na Łostowice ma nasz czytelnik - motorniczy ZKM.



Jeden z motorniczych z Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku po kilku tygodniach funkcjonowania nowej linii tramwajowej na Łostowice postanowił podzielić się konkretnymi propozycjami rozwiązania problemów.

Oto jego list

Podstawowe problemy od dłuższego czasu staramy się zmienić poprzez nasze zgłoszenia w Centrali Ruchu ZKM w Gdańsku, która przyjmuje nasze zgłoszenia i przekazuje je odpowiednim służbom, jednak do dziś nie są one rozwiązane. Winę za to ponosi firma Eldro, obsługująca sygnalizację świetlną w Gdańsku, która dotąd nie zrealizowała żadnej z naszych sugestii.

Przystanek Przemyska - istnieje tam sygnalizacja świetlna, która powinna być załączana na żądanie zielonego światła przez pieszych lub rowerzystów, o czym świadczą przyciski na słupkach sygnalizatorów. Tymczasem działa ona w normalnym trybie (pomimo iż ruch pieszy odbywa się w bardzo małym zakresie), tzn. jest światło zielone dla pieszych i rowerzystów, a następnie zapala się światło zielone dla tramwaju. Problem dodatkowo polega na tym, że tylko w jednym kierunku tramwaj dostaje zielone światło. Z przeciwnej strony ma nadal czerwone światło. Sytuacja zmienia się po kolejnym cyklu dla pieszych i rowerzystów, kiedy to z pierwszej strony tramwaj ma światło nadal czerwone, a z drugiej otrzymuje światło zielone. Dobrym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie istniejących przycisków z żądaniem zapalenia światła dla pieszych i wprowadzenie stałego światła zielonego dla pojazdów szynowych z obu stron jednocześnie.

Przystanek Wilanowska - sygnalizacja na tym przystanku zapala się bardzo rzadko i na bardzo krótki czas (cykl świetlny w szczycie trwa około 2 min.). W godzinach szczytu tworzą się przez to zatory tramwajowe, powodujące dalsze opóźnienia w realizacji rozkładu jazdy. Rozwiązaniem byłoby zwiększenie do dwóch załączenia zielonego światła dla tramwajów w ciągu jednego cyklu świetlnego.

Czy często korzystasz z nowej linii na Łostowice?

Wyjazd z pętli Łostowice Świętokrzyska - jest poprzedzony pięcioma sygnalizatorami dla tramwajów. Pierwszy znajduje się na przystanku początkowym i ma działanie informacyjne. Kiedy na tym sygnalizatorze zaczyna się odliczanie (od 09 s. do 0), oznacza to, że nastąpi załączenie się pozostałych sygnalizatorów tramwajowych z sygnałem zielonego światła. Problem polega na tym, że odliczanie jest zbyt krótkie (powinno zaczynać się od 30 s. lub nawet 45 s.), gdyż obecnie nie ma możliwości w tym czasie wykonać czynności polegających na zamknięciu drzwi, ruszeniu, pokonaniu ostrego łuku i następnie przejechaniu kolejnych czterech sygnalizatorów. Czas trwania światła zielonego dla tramwajów jest bardzo krótki i w połączeniu z ostrymi łukami, które występują na tej pętli, dystans jest niemożliwy do pokonania w bezpieczny sposób i z zachowaniem rozkładu jazdy.

W ciągu ulicy Marynarki Polskiej, na przystankach Swojska i PGE Arena Gdańsk występuje sygnalizacja wzbudzana dla tramwajów. Problem polega jednak na tym, że aby ją załączyć, tramwaj musi zatrzymać się dokładnie przed sygnalizatorem, gdyż tam pomiędzy torami znajduje się pętla indukcyjna, która wytwarza impuls do zapalenia tego światła. Tramwaj, który ma przystanek za takim skrzyżowaniem, jest narażony na długie odczekiwanie na swoje światło. Powoduje to po raz kolejny duże opóźnienia w realizacji rozkładu jazdy, jak również straty w zużyciu energii elektrycznej. Najlepszym rozwiązaniem tej sytuacji byłoby cofniecie pętli indukcyjnych, które obecnie znajdują się przy samych sygnalizatorach o ok. 100 m przed sygnalizatory, aby już jadący z daleka tramwaj mógł załączyć sobie impuls załączenia zielonego światła.

Kolejnym przykładem jest przystanek Centrum w kierunku Chełmu i z Chełmu do Centrum (skrzyżowanie Armii Krajowej i 3 Maja). Tramwaj jadący od strony przystanku Centrum w kierunku do Chełmu otrzyma zielone światło dopiero w momencie, gdy pantografem przełoży zwrotnicę w kierunku Chełmu. Natomiast jadąc od przystanku Pohulanka do Centrum stanie się tak w momencie najechania na pętlę indukcyjną. Problem polega jednak na tym, iż w godzinach szczytu, aby światło się załączyło, impuls pantografem (od Centrum) i najazd na pętlę indukcyjną (od Pohulanki) musi nastąpić przed zapaleniem się zielonego światła dla samochodów jadących w tym samym kierunku. Gdy wspomniany najazd tramwaju nastąpi chwilę po załączeniu się zielonej sygnalizacji dla samochodów, tramwaj zielonego światła nie otrzyma, po czym jest zmuszony odczekiwać ok. 2 minut na kolejne światło. Tworzą się kolejne bezsensowne opóźnienia i zatory tramwajowe. Po godzinach szczytu taka możliwość istnieje. Rozwiązaniem tego problemu byłoby wprowadzenie zielonego światła dla tramwaju w tych kierunkach na stałe wraz z sygnalizacją zieloną dla samochodów. Jej trwanie i działanie nie zakłóca i nie wydłuża innych cyklów samochodowych i pieszych.

W ciągu ulicy Kartuskiej niedawno przeprowadzony remont generalny torowiska doprowadził do pozostawienia sporych nieporozumień. Polegają one na zasłoniętych przez słupy trakcyjne sygnalizatorach świetlnych dla tramwajów, od strony przystanku Pohulanka do przystanku Skrajna. Pomimo iż zgłaszaliśmy ten problem, jedynie na przystanku Paska został rozwiązany, na pozostałych przystankach tj. Ciasna, Skrajna i przejazd samochodowy przed przystankiem Skrajna, sytuacja nie została poprawiona.

Sprawy te - nie dość, że powodują spore opóźnienia w napiętym rozkładzie jazdy tramwajów - dodatkowo przyczyniają się do dużego zużycia energii elektrycznej z powodu często zbędnych hamowań i kolejnych rozruchów.
Motorniczy ZKM

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (196) 4 zablokowane

  • pętle indukcyjne przed każdym przejazdem dla

    TRAMWAJU ! wtedy wszystkie tramwaje zaczęły by jeździć szybciej jak w latach 80tych ! A tak dodają kolejne światła i stój jak ten kołek...

    • 2 0

  • BRAK SYNCHRONIZACJi ŚWIATEŁ NA UL. W. HAWLA !!!!!!!!! (1)

    Jazda samochodem to koszmar. Stoi się na każdym skrzyżowaniu. Duże zużycie paliwa, zanieczyszczenie środowiska, hałas. Dlaczego służby drogowe nie reagują!!!

    • 8 0

    • Po to są światła, żeby częściej kupować paliwo.

      I do miasta niby kasa wpłynie, ale przytruwa się mieszkańców, a to jest droższe.

      • 0 0

  • przyczepie sie jak zwykle do foty

    mnie ona przyprawia o mdłosci. Nie wiem ale chyba mam inną niż nasz"fotografik" percepcję albo błędnik mi znow i szwankuje. Zatrudnijcie w koncu fotoedytora!!!

    • 1 4

  • I po co ten artykuł jak i tak nic się nie zmieni. Ludzi musimy wozić jak kartofle, bo jakiś imbecyl z ZTM obciął rozkład do maksymalnego minimum. Minuta przelotu miedzy większością przystanków i jeszcze trzeba obsłużyć ten przystanek w tej samej minucie, a nieraz nawet dwa w jednej minucie. Zapraszam pana lub panią od rozkładów w godzinach szczytu w roku szkolnym na przejażdżkę tramwajem. Przewiozę co do sekundy zobaczymy czy będzie zadowolony z kultury jazdy.

    • 4 2

  • Czas przejazdu

    Poruszona sprawa jest bardzo prawdziwa, szybciej mozna przejechac z wrzeszcza do gdanska, niz z gdanska do petli Lostowiece.
    Jest tez kolejny problem ze skroceniem linii 213, bardzo dlugi czas oczekiwania na ten autobus na petli, po godzinie 17, stwarza problem przepelnionych autobusow i zdenerowanych pasazerow, dorzucajac korki na Swietokrzyskiej, nerwica murowana...
    Proponowalbym zglaszac problemy i nekac ZTM-a telefonami, moze cos sie w tej sprawie zmieni...
    Pozdraqiwiam

    • 2 2

  • Korby powinny przestrzegać przepisow

    przejmuja sie sygnalizacja?
    Wielokrotnie widzialem jak jada na czerwonym, raz niewiele brakowalo a taki balwan co jezdzi plazynskim trafilby mnie, gdy mialem zielone o on czerwone

    • 1 2

  • Koszt przejazdu

    Skoro skrocili linie 213 i wydluzyli kilkakrotnie czas przejazdu, jak to sie ma z zaplata za przejazd, skoro polowe godzinnego biletu potrafimy spedzic na petli w oczekiwaniu na autobus...
    Katastrofa, proponuje zglaszac zazalenia do ztm, a jesli nie pomoze powiadomic media gdanskie, przewaznie to pomaga....

    • 3 1

  • (1)

    Na Przeróbce dotykowy ekran biletomatu jest potłuczony od miesięcy ale ZTM twierdzi, że jest ok. Ich chyba powaliło.

    • 2 0

    • Przeróbka i Stogi to hołota i Wy chcecie żeby do was Pesy jeździły jak zwykły biletomat niszczycie. ZAPOMNIJCIE

      • 0 1

  • W Gdyni nie mamy problemów z tramwajami .... -:) (1)

    i mamy dobre światła dla wszystkich kierowców.

    • 0 2

    • ale nie macie budyniu ...

      • 0 0

  • Mieszkam na Chełmie. Sam widziałem wiele razy jak tramwaj wali na czerwonym

    bo światła obok Tesco a potem dalej skrzyżowanie Chałubińskiego to porażka - po czeka się po 2 minuty. Właściwie ruch poza szczytem jest tam minimalny i można by rezygnować z sygnalizacji...

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane