• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak usprawnić tablice z rozkładami na przystankach?

Krzysztof Koprowski
17 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Ekrany LCD zupełnie nie sprawdzają się w słoneczne dni, dlatego zostaną wkrótce zastąpione LED-owymi. Niestety, wymiana obejmie wyłącznie perony tramwajowe przy dworcu głównym. Ekrany LCD zupełnie nie sprawdzają się w słoneczne dni, dlatego zostaną wkrótce zastąpione LED-owymi. Niestety, wymiana obejmie wyłącznie perony tramwajowe przy dworcu głównym.

Elektroniczne tablice z Systemem Informacji Pasażerskiej służą pasażerom komunikacji miejskiej w Gdańsku już od ponad dwóch lat. Nasi czytelnicy podpowiadają, jak można je udoskonalić.



Czy korzystasz z tablic Systemu Informacji Pasażerskiej?

Monitory na przystankach pojawiły się we wrześniu 2009 roku. Od początku sprawiały problemy - najpierw montowano jest w sposób całkowicie nieprzemyślany (np. tyłem do wiat), a potem jeszcze przez wiele miesięcy nie wyświetlały wszystkich pojazdów.

- Dziś system działa i jest w pełni uruchomiony. Zdarzają się oczywiście przypadki, że jakiś pojazd nie jest logowany do systemu, ale są to sytuacje incydentalne. Cieszy nas także fakt, że tablice nie ulegają dewastacji - od uruchomienia systemu poważnie zniszczone zostały tylko dwa monitory - na Placu Solidarności oraz Miszewskiego (tu jeszcze przed odbiorem systemu) - mówi Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Obecnie w Gdańsku funkcjonują dwa modele tablic - LED (diodowe, jest ich niewiele) oraz LCD (większość). Te pierwsze są mniej zaawansowane technologicznie, ale ich czytelność nawet w słoneczny dzień jest lepsza od LCD. - Może warto zmienić czcionkę i komunikaty, tak by stworzyć maksymalnie kontrastowe napisy - np. białe tło i czarne litery albo wieczorami czarne tło i żółta czcionka? - zastanawia się pan Andrzej, czytelnik Trojmiasto.pl.

- Testowaliśmy kilka wariantów kolorystycznych. Skłaniamy się obecnie ku wersji biało-żółtej z czarnymi literami. Taka wersja pojawi się na wszystkich przystankach, gdzie są tablice LCD. Niestety, ekrany tego typu sprawdzają się głównie w miejscach zadaszonych. Dlatego w ciągu ok. 1,5 miesiąca na przystanku tramwajowym przy dworcu głównym wymienimy je na zupełnie nowe ekrany LED - informuje Dymarski.

Zdemontowane tablice ZTM chciałby umieścić we wnętrzu jakiegoś centrum handlowego, w rejonie wyjść na przystanki komunikacji miejskiej. Jest to jednak wstępny pomysł.

O komforcie korzystania z komunikacji miejskiej decyduje nie tylko informacja, za ile przyjedzie wybrany przez nas środek transportu, ale możliwość dotarcia w miejsce docelowe możliwie najszybszym sposobem. Tu SIP mógłby bardziej ułatwiać podróż.

- Istnieją w Gdańsku przystanki-węzły, gdzie są skupione przystanki tramwajowe oraz autobusowe, a pojazdy poruszają się podobną lub taką samą trasą, np. w rejonie dworca głównego czy Bramy Wyżynnej. Myślę, że każdy monitor powinien pokazywać komunikaty na temat wszystkich pojazdów, czyli i autobusów, i tramwajów - sugeruje nasz czytelnik, pan Marcin.

Podobną propozycję przedstawia pan Robert, sugerując umieszczenie komunikatów na monitorach dla autobusów przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu. - Przystanek tramwajowy Klonowa jest zlokalizowany dość blisko i wielokrotnie zastanawiałem się, czy lepiej wybrać linię 199, czy może pójść na tramwaj, a potem przejść pieszo z przystanku w ciągu ul. Wita Stwosza na al. Grunwaldzką - dodaje.

- Rozważaliśmy również i takie rozwiązanie, jednak obawiamy się, że wprowadziłoby niepotrzebny chaos na przystankach. Część pasażerów mogłaby się pogubić w gąszczu informacji. Dlatego zdecydowaliśmy o przeznaczeniu tablic do prezentacji wyłącznie jednego środka transportu, zależnie od miejsca ustawienia tablicy - autobusu lub tramwaju - odpowiada kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk.

W najbliższym czasie System Informacji Miejskiej nie zostanie znacznie rozbudowany. Być może nowe ekrany pojawią się w ramach realizacji projektu Tristar. Monitory nie będą też montowane na wszystkich przystankach przedłużonej linii tramwajowej z Chełmu w kierunku ul. Świętokrzyskiej.

- Na przystankach zostanie ułożona instalacja umożliwiająca montaż ekranów w przyszłości. Wyjątek stanowić będzie pętla na końcu trasy, gdzie przewidzieliśmy montaż dziewięciu monitorów podłączonych do Systemu Informacji Pasażerskiej. Po cztery będą umieszczone na każdym z dwóch peronów autobusowo - tramwajowych, a jeden na dodatkowym peronie wyłącznie tramwajowym. Będą to monitory typu LCD z podświetlaniem LED - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, realizujących to przedsięwzięcie.

Nowa trasa uruchomiona zostanie przypuszczalnie w maju - 2 maja to termin zakończenia prac zgodnie z umową. Następnie rozpoczną się odbiory, które potrwają 2 - 3 tygodnie.

Miejsca

Opinie (127) 4 zablokowane

  • w

    słoneczne nic nie widać a w pochmurne nie działają są wyłaczone
    hehehe ot taka polityka miasta

    • 6 1

  • tia...

    A może wystarczy umyć ekran ? Są tak zasyfione, że aż wstyd...

    • 3 2

  • Ja na elektroniczne tablice już w ogóle nie patrzę

    bo pokazują bzdury. Ostatnio ten elektroniczny wynalazek pokazał, że mój autobus już odjechał z przystanku, podczas gdy widziałem jak stoi daleko przed przystankiem na skrzyżowaniu. Dziękuję bardzo za taką informację. Zresztą jaką informację - wprowadzanie w błąd a nie informację. Jedyne czego można się dowiedzieć z tego cuda to aktualna godzina. Poza tym te tablice nic nie robią tylko wypalają prąd niepotrzebnie.

    • 7 1

  • Dworzec Główny

    A mi się bardzo podoba, jak skacze mi puls, gdy nagle pojawia się na wyświetlaczu mój autobus w porze, w której w ogóle nie ma jechać. I do tego potem przez pół godziny pokazuje, że pozostały 3 minuty do przyjazdu, po czym sobie znika. Pięknie.
    Albo czasem np. o 20:10 pokazuje, że 207 odjedzie o 20:13, a tuż pod nim widnieje 207 które odjedzie za 3 minuty, z tym, że to za 3 minuty wisi z 3 minutami od 15 minut, a a 20:13 pojawia się na krótko przed rozkładowym czasem odjazdu. Czyżby kierowcy, gdy wjeżdżają na bazę, zapominali wyłączyć nadajnika gps, który pokazuje, że z Bramy Oliwskiej jedzie się rozkładowo 3 minuty?
    Poza tym w słoneczny dzień na przystankach tramwajowych naprawdę trudno coś zobaczyć.

    • 5 1

  • a urzędasy nie mogą przez ponad 2 lata wymyślić nic pożytecznego

    Przy pobieżnej weryfikacji ofert z internetu :
    20 rodzajów tablic LCD
    40 rodzajów tablic LED
    po bardziej wnikliwym przeglądzie nadal pozostaje 15 / 30 ofert lepszych niz te z SIP

    • 2 1

  • Może by przypisać numer linii tramwajowej do konkretnej dzielnicy(pętli)? (1)

    1 jelitkowo
    2 zaspa
    3 brzeźno
    4 oliwa
    5 nowy port
    6 siedlce
    7 stogi
    8 chełm
    0 centrum
    itd
    Plusy: Turysta nie musi szukać numeru tramwaju. W wyszukiwarkach internetowych nie trzeba by podawać numeru i kierunku a tylko numer.
    Dodatkowo można by zakodować inne informacje: plaża nieparzyste 1, północ 1-5 południe powyżej 5 itp.
    Można by na drugiej poz. podawać skąd tramwaj jedzie np z 80 z centrum do Chełma itp. ale to akurat nie jest zwykłem człowiekowi do szczęścia potrzebne.

    • 2 4

    • A tramwajarze musieli by zmieniać numery

      Pewnie by chcieli dodatkowej kasy za dodatkową robotę:)
      Rozkłady byłby prostsze. Więcej miejsca na rozkłady autobusów z sąsiednich przystanków
      Wtedy wyświetlacze mają sens. Teraz to można przerobić je na stoisko z "netem" przynajmniej zarobią na prąd!
      W ogóle ZTM nie jest zainteresowany zwiększaniem liczby klientów ich odpowiedzią jest nie da się, nie ma pieniędzy. Dla klienta jedynym wyjściem jest kupno samochodu. Wtedy nie zarobią ani grosza. Jakby dostawali kasę choćby promil od przychodów ZTM albo procent od przyrostu przychodów. Wtedy chodziliby po domach i pytali a dlaczego pan/i ma jeszcze samochód!
      O korkach to można by było pomarzyć ;p

      • 0 0

  • ePapier

    polecam elektroniczny Paper na tablice - znakomita czytelność w słońcu i przy słabym świetle księżyca. Żaden LED czy LCD.

    W zeszłym roku firma z PPNT pokazywała taką tablicę zasilaną z baterii słonecznych na Cebicie ....

    • 1 0

  • .

    wzruszyłam się czytając ,że przypadki dezinformacji ,zamiast informacji są incydentalne...widocznie jestem szczęściarą bo trafiam na same incydentalne...czekanie 3 min wg tablicy na autobus ,które zmieniają sie w minut 20-ścia lub więcej..

    • 1 0

  • Ten temat poruszył też FAKT

    Te tablice to buble!

    • 0 0

  • Czy rzeczywiście system (SIP) z tablicami jest elektroniczny???????

    W przypadku opóźnień system nie wskazywał realnego czasu przyjazdu autobusu.
    Czy system monitoruje na bieżąco czas jazdy autobusów??????????
    Wygląda na to że jest to elektryczny system SIP.......

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane