• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zaprojektować przestrzeń bez barier? Gdańsk przygotował poradnik

Krzysztof Koprowski
14 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Przyciski w windzie umieszczone na odpowiedniej wysokości, wygodny kształt poręczy, szerokość drzwi i mechanizm ich składania dopasowany do wózka to tylko kilka szczegółów, które należy uwzględniać w tzw. projekcie uniwersalnym, czyli spełniającym wymagania i potrzeby każdej grupy społecznej. Przyciski w windzie umieszczone na odpowiedniej wysokości, wygodny kształt poręczy, szerokość drzwi i mechanizm ich składania dopasowany do wózka to tylko kilka szczegółów, które należy uwzględniać w tzw. projekcie uniwersalnym, czyli spełniającym wymagania i potrzeby każdej grupy społecznej.

Jak projektować przestrzeń dostępną dla wszystkich grup wiekowych i sprawności fizycznej? To zagadnienie przyświecające kolejnemu poradnikowi przygotowanemu przez Gdańsk, który ma przyczynić się do poprawy jakości przestrzeni publicznej. W poniedziałek, 14 czerwca, odbędzie się dyskusja przez internet nad treścią dokumentu.



Poprzednie poradniki:

Gdańsk opracował wytyczne projektowania ulic


Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne



Czy przestrzeń publiczna Trójmiasta jest dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności?

"Poradnik projektowania uniwersalnego - szczegółowe standardy dostępności dla kształtowania przestrzeni i budynków w Gdańsku" - taką pełną nazwę nosi projekt dokumentu przygotowanego we współpracy miasta Gdańska z Centrum Projektowania Uniwersalnego Politechniki Gdańskiej.

W zakresie merytorycznym jego proponowane zapisy powstawały przy udziale eksperckim zespołu roboczego powołanego w lipcu 2019 r. przez prezydent miasta Gdańska.

W kwietniu ubiegłego roku pozytywną opinię na temat jego zawartości wydała Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna.

W poradniku zawarto kompendium wiedzy przygotowane w formie kart standardów dostępności z rekomendacjami i wytycznymi dla projektantów i inwestorów. Jego zapisy mogą być pomocne zarówno przy projektowaniu nowej przestrzeni od podstaw, jak i modernizacji istniejącej - zarówno na terenach gminnych, jak i prywatnych.

Rehabilitacja - lekarze, poradnie, gabinety w Trójmieście



  • Minimalne zapotrzebowanie na przestrzeń dla różnych grup pieszych. Warto odnotować, że w Polsce minimalna szerokość chodników to 1,5 m, co uniemożliwia swobodnie minięcie się niektórych osób.
  • Przykładowe zagospodarowanie platformy widokowej z uwzględnieniem potrzeb osób o niższym wzroście (w tym dzieci) oraz na wózkach.
  • Zalecana forma poręczy przyschodowej.

Różne potrzeby w projektowaniu przestrzeni publicznej



Z dokumentu dowiemy się m.in. o sposobie postrzegania przestrzeni przez osoby niewidome i niedowidzące, optymalnym zagospodarowaniu dla osób na wózkach inwalidzkich, a nawet doborze najwygodniejszej poręczy.

Z punktu widzenia przestrzeni publicznej dużo uwagi poświęcono odpowiednim elementom małej architektury. Wśród tych zaleceń warto wymienić m.in.:
  • kontrastowe oznakowanie stopni na chodnikach,
  • uwzględnienie w zagospodarowaniu przestrzeni zacienionych,
  • montaż ławek z oparciami i podłokietnikami, które pomagają wstawać i siadać osobom starszym,
  • projektowanie platform widokowych w taki sposób, by osoba na wózku inwalidzkim również mogła w pełni podziwiać krajobraz, a nie wyłącznie elementy konstrukcyjne ogrodzenia,
  • dobór pachnących roślin rozbudzających zmysły najmłodszych na wysokości dopasowanej do wzrostu dzieci i osób na wózkach,
  • zasady tymczasowej organizacji ruchu z uwzględnieniem m.in. podjazdów i wyraźnie odcinających się od otoczenia kolorów na elementach wygrodzeniowych,
  • odpowiednie oznakowanie wejść do budynków i tablic kierunkowych,
  • zasady montażu płytek naprowadzających dla osób niewidomych i niedowidzących.


  • Pożądana forma zaznaczenia schodów w przestrzeni publicznej.
  • Przykładowy sposób zacienienia przestrzeni, gdy niemożliwe jest nasadzenie drzew. Warto odnotować także podest ułatwiający wjazd na plażę osobom na wózku i swobodne wejście osobom o ograniczonej mobilności.

Prezentacja i dyskusja publiczna w poniedziałek, 14 czerwca



Projekt dokumentu dostępny jest na stronie Biura Rozwoju Gdańska oraz pod treścią artykułu. 14 czerwca o godz. 17 na platformie Microsoft Teams odbędzie się jego oficjalna prezentacja połączona z dyskusją publiczną (odnośnik do spotkania w MS Teams).

Wnioski i uwagi do projektu dokumentu można składać do 30 czerwca w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk) lub pocztą elektroniczną (bez potrzeby stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego) - brg@brg.gda.pl

Poradnik projektowania uniwersalnego - pdf (19 MB)



Projekt poradnika projektowania uniwersalnego from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (56)

  • Zmrok zapada, wszędzie pada. Cel namierzają aimboty.

    • 1 3

  • Projektować tak, wykonywać i remontować - już nie.

    Winda przy Hynka wciąż nienaprawiona, podobnie jak dziesiątki innych. Ale przecież nie o to chodzi. Chodzi o to, że coś przecież robimy. Broszurki i spotkanie na Teamsach.
    Brawo WY.

    • 8 1

  • (3)

    Jako osoba niepełnosprawna jeżdżąca na wózku byłem ostatnio mocno zdziwiony jak wiele barier jest w dzielnicy, na której myślałem, że większość mieszkańców to ludzie starsi - mowa tutaj o Morenie. Wszędzie gdzie się da są robione schody, nawet jeżeli różnica w wysokości terenu jest minimalna. Dodatkowo niewymiarowe i często porozwalane wjazdy dla wózków (Burgaska, Warneńska) czy bardzo wysokie krawężniki (Związku Jaszczurczego). Szkoda bo zieleni sporo więc aż się prosi, żeby tam spacerować.

    • 19 0

    • (1)

      To prawda. Morena do spacerów z wózkiem dziecięcym to też koszmar i ciągłe chodzenie dookoła...

      • 1 0

      • wszędzie tak jest, chodzenie po dziurawych chodnikach z wózeczkiem zakupowym to koszmar

        • 0 0

    • w całym mieście tak jest schody schodki, kamienie niby historyczne wykręcające stopy,

      nierówno robione chodniki, stare podziurawione chodniki, zwykłe niechlujstwo wykonawców chodników czy przejść dla pieszych

      • 0 0

  • Polska to nie kraj dla ludzi z niepełnosprawnością!

    • 5 0

  • pierwszy z brzegu przyklad - latarnie na srodku chodnika na Warszawskiej (1)

    Dopiero co na waskim chodniku 80-120cm zamontowano latarnie na srodku tego chodnika - zgodnie z projektem :) ludzie przechadzac musza sie zatrzymywac bo wyminac sie nie ma szans. Dodam, ze to jedyny chodnik do nowootwartej petli Ujescisko.

    • 20 1

    • Warszawska w Gdańsku

      Nie w Gdyni. W Gdańsku latarnie na ulicy to norma. Dobre to, że dużo jest wymieniane z betonowych na stalowe. Przynajmniej łagodniejsze skutki przy zderzeniu z niedowidzącym lub zamyślonym pieszym. Ale jest też inna norma: samochody parkujące na chodniku pomiędzy tymi latarniami.
      Gdański ZDiZ, straż miejska, prezydent nie widzą w tym nic zdrożnego. Życie to przygoda!

      • 1 1

  • Hilton

    Właśnie dzisiaj pracownicy zablokowali dostęp dla niepełnosprawnych przed hotelem Hilton. Robotnicy nie przejmowali się w najmniejszym stopniu.

    • 3 2

  • Żadne standardy, dyrektywy, procedury czy wytyczne nie zastąpią myślenia.

    Nie da się przewidzieć wszystkich sytuacji. Jest to po prostu niemożliwe.

    • 4 0

  • Spróbujcie się dostać do urzędu miejskiego na wózku albo nawet z wózkiem dziecięcym.

    • 7 1

  • Bez barier: (1)

    Spalić budynek -zabytek
    Przymknąć oko na wycinkę drzew
    Przyklepać mpzp zgodny z projektem dewelopera..

    ...i już deweloper może budować bez barier .

    A nie, czekaj - to chodziło o inne bariery....:

    1. Wydać poradnik
    2. Zapomnieć o temacie.

    • 4 2

    • oby było tak jak piszesz

      bo jeżeli ma być tak jak w Gdyni, to oznacza bariery w projektowaniu. Miasto, które się szczyci posiadaniem pełnomocnika ds. projektowania uniwersalnego sięga granic absurdu w tej materii np. skatepark dostosowany do jazdy dla osób na wózkach inwalidzkich....

      • 0 0

  • Bardzo wazna sprawa. tam gdzie to sie oplaca. A wiec, nie wymuszajmy tego na prywatnych firmach, to ich sprawa, nie tam gdzie osoba niepelnosprawna pojawia sie raz na miesiac, a wymaga inwestycji za setki tys.

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane