• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zaprojektować przestrzeń bez barier? Gdańsk przygotował poradnik

Krzysztof Koprowski
14 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Przyciski w windzie umieszczone na odpowiedniej wysokości, wygodny kształt poręczy, szerokość drzwi i mechanizm ich składania dopasowany do wózka to tylko kilka szczegółów, które należy uwzględniać w tzw. projekcie uniwersalnym, czyli spełniającym wymagania i potrzeby każdej grupy społecznej. Przyciski w windzie umieszczone na odpowiedniej wysokości, wygodny kształt poręczy, szerokość drzwi i mechanizm ich składania dopasowany do wózka to tylko kilka szczegółów, które należy uwzględniać w tzw. projekcie uniwersalnym, czyli spełniającym wymagania i potrzeby każdej grupy społecznej.

Jak projektować przestrzeń dostępną dla wszystkich grup wiekowych i sprawności fizycznej? To zagadnienie przyświecające kolejnemu poradnikowi przygotowanemu przez Gdańsk, który ma przyczynić się do poprawy jakości przestrzeni publicznej. W poniedziałek, 14 czerwca, odbędzie się dyskusja przez internet nad treścią dokumentu.



Poprzednie poradniki:

Gdańsk opracował wytyczne projektowania ulic


Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne



Czy przestrzeń publiczna Trójmiasta jest dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności?

"Poradnik projektowania uniwersalnego - szczegółowe standardy dostępności dla kształtowania przestrzeni i budynków w Gdańsku" - taką pełną nazwę nosi projekt dokumentu przygotowanego we współpracy miasta Gdańska z Centrum Projektowania Uniwersalnego Politechniki Gdańskiej.

W zakresie merytorycznym jego proponowane zapisy powstawały przy udziale eksperckim zespołu roboczego powołanego w lipcu 2019 r. przez prezydent miasta Gdańska.

W kwietniu ubiegłego roku pozytywną opinię na temat jego zawartości wydała Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna.

W poradniku zawarto kompendium wiedzy przygotowane w formie kart standardów dostępności z rekomendacjami i wytycznymi dla projektantów i inwestorów. Jego zapisy mogą być pomocne zarówno przy projektowaniu nowej przestrzeni od podstaw, jak i modernizacji istniejącej - zarówno na terenach gminnych, jak i prywatnych.

Rehabilitacja - lekarze, poradnie, gabinety w Trójmieście



  • Minimalne zapotrzebowanie na przestrzeń dla różnych grup pieszych. Warto odnotować, że w Polsce minimalna szerokość chodników to 1,5 m, co uniemożliwia swobodnie minięcie się niektórych osób.
  • Przykładowe zagospodarowanie platformy widokowej z uwzględnieniem potrzeb osób o niższym wzroście (w tym dzieci) oraz na wózkach.
  • Zalecana forma poręczy przyschodowej.

Różne potrzeby w projektowaniu przestrzeni publicznej



Z dokumentu dowiemy się m.in. o sposobie postrzegania przestrzeni przez osoby niewidome i niedowidzące, optymalnym zagospodarowaniu dla osób na wózkach inwalidzkich, a nawet doborze najwygodniejszej poręczy.

Z punktu widzenia przestrzeni publicznej dużo uwagi poświęcono odpowiednim elementom małej architektury. Wśród tych zaleceń warto wymienić m.in.:
  • kontrastowe oznakowanie stopni na chodnikach,
  • uwzględnienie w zagospodarowaniu przestrzeni zacienionych,
  • montaż ławek z oparciami i podłokietnikami, które pomagają wstawać i siadać osobom starszym,
  • projektowanie platform widokowych w taki sposób, by osoba na wózku inwalidzkim również mogła w pełni podziwiać krajobraz, a nie wyłącznie elementy konstrukcyjne ogrodzenia,
  • dobór pachnących roślin rozbudzających zmysły najmłodszych na wysokości dopasowanej do wzrostu dzieci i osób na wózkach,
  • zasady tymczasowej organizacji ruchu z uwzględnieniem m.in. podjazdów i wyraźnie odcinających się od otoczenia kolorów na elementach wygrodzeniowych,
  • odpowiednie oznakowanie wejść do budynków i tablic kierunkowych,
  • zasady montażu płytek naprowadzających dla osób niewidomych i niedowidzących.


  • Pożądana forma zaznaczenia schodów w przestrzeni publicznej.
  • Przykładowy sposób zacienienia przestrzeni, gdy niemożliwe jest nasadzenie drzew. Warto odnotować także podest ułatwiający wjazd na plażę osobom na wózku i swobodne wejście osobom o ograniczonej mobilności.

Prezentacja i dyskusja publiczna w poniedziałek, 14 czerwca



Projekt dokumentu dostępny jest na stronie Biura Rozwoju Gdańska oraz pod treścią artykułu. 14 czerwca o godz. 17 na platformie Microsoft Teams odbędzie się jego oficjalna prezentacja połączona z dyskusją publiczną (odnośnik do spotkania w MS Teams).

Wnioski i uwagi do projektu dokumentu można składać do 30 czerwca w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk) lub pocztą elektroniczną (bez potrzeby stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego) - brg@brg.gda.pl

Poradnik projektowania uniwersalnego - pdf (19 MB)



Projekt poradnika projektowania uniwersalnego from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (56)

  • Brak możliwości spoczynku w sklepach wielkopowierzchniowych (4)

    Rozumiem, że każde miejsce w sklepie lepiej wykorzystać na wystawienie towaru. Ponadto sklep jest do robienia zakupów, a nie miejscem do przesiadywania na ławeczce. Są jednak klienci, którzy nie mogą długo chodzić, czy stać w kolejce do kasy. Przydałyby się chociaż takie wysokie oparcia pozwalające zeprzeć pośladki na krótką chwilę, np. przed kasami. Bez zobowiązania przepisami w tym zakresie nic się nie zmieni. Przed kasami stoją regały z towarami, żeby jeszcze w ostatniej chwili wcisnąć coś klientowi.

    • 18 2

    • Dobry pomysł - może składane siedzenia

      • 0 0

    • te wysokie niby oparcia jakie kiedyś były przy przejściach dla pieszych są do niczego, szczególnie nie nadają się dla inwalidów (2)

      • 0 0

      • Normalne ławeczki na pewno spełniłyby swoją rolę (1)

        • 1 0

        • Normalne ławeczki w efekcie i tak posłużą do wykładania towaru. W niektórych Biedronkach powierzchnia sklepu jest wykorzystana do granic możliwości. Przejazd wózkiem pomiędzy wystawionym towarem wymaga od klienta maksymalnej koncentracji i precyzji.

          • 0 0

  • Proszę zacząć od przejść podziemnych, które nie posiadają wind (1)

    Przykładem tunel, który prowadzi na ul. Żabi Kruk i wielu gości do Muzeum Narodowego, ale i do tramwaju.
    Wind nie ma, pochyłość dla wózków taka, że zjazd należy go rzędu sportów ekstremalnych. Tak więc inwalida ma zdecydowany szlaban na tamtejsze przejście.
    Urzędnicy od lat klepią tylko frazesy o przejściach naziemnych i na tym się kończy.

    • 5 1

    • Gdynia Główna

      Przejście przez dworzec Gdynia Główna w kierunku ulicy Warszawskiej - strome, śliskie podjazdy. Według miasta nic się nie da zrobić. A w Gdyni jest teraz kampania Wchodzę zawsze jest jakieś wejście.

      • 0 0

  • Kto wziął kasę za wymyślanie koła w Gdańsku?

    Tego typu wiedza jest znana od dziesięcioleci. Można ją znaleźć w każdym podręczniku dla architektów.

    • 5 1

  • litości, tylko nie ta katedra i nie ten człowiek co w gdyni...

    a jeżeli tak to oznacza totalny paraliż działu uzgodnień GZDiZ jeszcze większy niż jest teraz :(

    • 2 1

  • Gdańsk i komunikacja dla osób niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym

    W Gdańsku ,mieście wolności i solidarności niepełnosprawni nie mają ulg w przejazdach komunikacją miejską w swoim mieście.W innych miastach mają nawet przejazdy bezpłatne.Pracują często tylko na pół lub ćwierć etatu bo pracy dla nich nie ma.Na sesji Rady Miasta Gdańska postulat taki zgłosił klub PiS-u, lecz radni z PO powiedzieli NIE, bo NIE.

    • 2 1

  • A dostosowanie szkół?

    Gdańska Szkoła Podstawowa nr 4 im. Kazimierza Jagiellończyka nie jest kompletnie dostosowana dla potrzeb osób niepelnosorawnych. Nie mówiąc nawet o pełnosprawnych - nie ma podjazdu dla wózków z małymi dziećmi. Mamy muszą tachać wózki ważące 20 kg po schodach prowadzących do głównego wejścia... Przecież chodzące do szkoły dzieci mają nierzadko młodsze rodzeństwo.

    • 2 0

  • Ale sie usmiałem Gdańsk przygotował?Nie no normalnie oni ameryke ponownie odkryli albo koło wymyslili :) (1)

    Standardy które obowiązuje w całym świecie a w szczególności Europie zachodniej od kilkudziesięciu lat oni dopiero teraz odkryli i jeszcze się to głupotą chwalą. Żenada totalna i wstyd ale oni jak widać go nie mają. A posty z przykładami jak Gdańsk traktuje niepełnosprawnych wielokrotnie kasowane.

    • 0 1

    • Śmiać należałoby się z takich osób komentujących, jak Ty. Nie będę wyjaśniał dlaczego, bo nie zrozumiesz,... podobnie jak tekstu artykułu i przydatności poradnika :)

      • 0 0

  • (1)

    Ja szukałem mieszkania dla mamy i właśnie zwracałem uwagę na takie elementy - wybrałem Nową Letnicę, osiedle wydaje się bardzo racjonalne pod tym względem, będzie wygodnie.

    • 0 3

    • Marna ta reklama naganiaczu deweloperki.

      • 1 0

  • Przykładów na to jak bardzo Trójmiasto nie jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych jest mnóstwo. Jednym z nich jest to na ze na wielu stacjach skm nie działają windy - z tym akurat w ciągu kilku minionych dni mierzyła się moja córka w czasie szkolnych wyjść.

    • 0 0

  • Czegóż to nie wymyśla by trochę zarobić

    Odkrycie Ameryki...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane