• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zarabiać na zimie

Michał Jamroż
6 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Pługo - piaskarki wyjechały już na zaśnieżone drogi. Pługo - piaskarki wyjechały już na zaśnieżone drogi.

Zimowe utrzymanie dróg kosztuje krocie, a zysk firm uzależniony jest od tego, jak sroga okaże się zima. W ubiegłym roku tylko w Gdańsku i Gdyni na odśnieżanie ponad 1200 km dróg wydano ok. 8 mln zł.



Od kiedy zimy stały się cieplejsze, a śnieg nie jest już w tym okresie codziennością, bardziej skomplikowane stały się też systemy rozliczania z firmami dbającymi o stan naszych dróg. Powszechne stały się opłaty za tzw. gotowość, czyli sam fakt bycia przygotowanym do wyjechania na drogi w przypadku śnieżycy. Gdy zima jest łagodna, to stanowi główną część przychodów firm.

Sprawdziliśmy, jak zorganizowane jest zimowe utrzymywanie dróg na terenie Gdańska, Gdyni i drogach krajowych naszego województwa.

Odśnieżarka z GPS

W Gdańsku miasto jest podzielone na obszary. Na ich "zabezpieczanie" organizowane są osobne przetargi.

- Chodzi o to, aby nie monopolizować rynku, dzięki temu kilka podmiotów może działać na terenie miasta i utrzymuje się konkurencja - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, p.o. dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

W sumie w Gdańsku odśnieżanych jest blisko 800 km dróg. W zeszłym roku kosztowało to 4,6 mln zł (wraz z chodnikami, tunelami i innymi powierzchniami użytkowymi). Główną część tej kwoty stanowi opłata za faktycznie wykonaną pracę. Opłaty za gotowość wyniosły jedynie 600 tys. zł.

- Musimy racjonalizować wydatki, dlatego zgodnie z umową to my ustalamy, kiedy firma powinna być w gotowości i wtedy za to płacimy. Po co mamy płacić, jeżeli przez np. dwa tygodnie utrzymuje się dodatnia temperatura? - mówi Kotłowski.

Praca firm jest kontrolowana na podstawie nawigacji satelitarnej. Każdy pracujący na zaśnieżonych drogach pojazd musi być wyposażony w nadajnik GPS. Dzięki temu o każdej porze można sprawdzić, gdzie są np. piaskarki i czy pojawiły się w wyznaczonym miejscu w odpowiednim czasie. - Dzięki temu możemy też odpowiednio reagować na skargi mieszkańców - dodaje Kotłowski.

Gotowość w cenie

Trochę inaczej system rozliczeń wygląda w Gdyni. Tu również miasto podzielone jest na kilka obszarów, jednak oprócz opłat za faktycznie wykonaną pracę firmy otrzymują miesięczną opłatę za gotowość.

W zeszłym roku było to około 300 tys. zł za miesiąc (w okresie listopad-marzec), a zimowe utrzymanie dróg kosztowało w sumie ok. 4 mln zł (opłaty za cały rok wyniosły ok. 6 mln zł).

- Przyjęliśmy taki system rozliczeń, gdyż uznaliśmy, że jest on dla nas najkorzystniejszy. Jedynie w na małym obszarze obejmującym drogi niższych kategorii rozliczamy się z wykonawcą miesięcznym ryczałtem - tłumaczy Maciej Karmoliński, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Tak jak w Gdańsku kontrola odbywa się za pomocą GPS-u.

- Za pomocą sieci internetowej, na stanowiskach dyspozytorskich i nadzoru możliwa jest m.in. bieżąca lokalizacja pojazdów uczestniczących w akcji zimowej i rejestracja informacji o wykonywanych zabiegach - opowiada Karmoliński.

W Gdyni zimowym utrzymaniem objętych jest ponad 300 km dróg, a wykonawcy zgodnie z podpisanymi umowami dysponują w sumie 20 pługo-posypywarkami (w tym 17 wyposażonych jest w urządzenia solankowe), pług wirnikowy, pług klinowy, pługi odśnieżne.

Jak zimna jest ta zima

Z kolei gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na zimowe utrzymanie 777 km dróg krajowych w naszym województwie wydał w zeszłym roku ok. 7,5 mln zł.

- Województwo podzielone jest na rejony, na obsługę których organizujemy osobne przetargi. Wykonawcom płacimy za faktycznie wykonaną pracę, jednak gdy jednostka nie przejeździ w danym miesiącu 100 km, płacimy stałą kwotę - jakby tyle przejechała - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

Maksymalnie drogi krajowe odśnieża 76 pojazdów, które również kontrolowane są na bieżąco za pomocą nawigacji satelitarnej.

W sumie Gdańsk, Gdynia i GDDKiA wydały rok temu na zimowe utrzymanie dróg około 16 mln zł. Ile z tego to czysty zysk wykonawców?

- Rentowność tego typu usług to około 3 proc., poza tym zysk uzależniony jest od tego, jaką zimną mamy zimę - mówi Jacek Bogusz, prezes spółki PRSP, która odśnieża ulice w Gdańsku.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (47) ponad 10 zablokowanych

  • Odśnieżanie chodników to ściema !!!

    Wychodząc do pracy o 5.40 widziałem na mojej ulicy kilku gości z szuflami do odśnieżania. Wracając po godz. 14 NIGDZIE NIE BYŁO WIDAĆ ŚLADU ICH "DZIAŁALNOŚCI".
    Zastanawiam się co robili przez ten czas bo na pewno nie odśnieżali !
    Nikt chyba nie kontroluje firm które powinny pilnować porządku na ulicy.

    • 0 0

  • cały gdańsk nie odśnieżony!!!

    główny trakt, suche koleiny

    • 0 0

  • dziwne co nie? lody zimą :-)

    a kręcą je krewni i znajomi królika
    a kto za to płaci? pan, pan i ta pani
    ja na całe szczęście NIE e he he he he
    doją was, strzygą, golą, a wy i tak ich KOCHACIE
    no cóż:-) miłość jest ślepa
    jak sie wam odwróci, to bedą jeszcze większe jaja a ha ha ha ha

    • 0 0

  • prosze panstwa

    Solenie drog zjada wasze samochody!
    Moze wiecej plugow i piasku ,a mniej soli!
    A w miescie prosze uruchomic pana Zenka zannego ciecia!
    A nie pomachalibyscie dla relaksu raz na tydzien lopata sniegowa w czynie spolecznym na osiedlu?Poznalibyscie sasiadow i ich dzieci.Zobaczylibyscie kto mieszka kolo was.

    • 0 0

  • W Szwecji np jest zakaz uzywania soli i jakoś wszyscy sobie radzą.
    Co prawda u nas zima pojawia się na kilka dni ale może warto pomyśleć nad jakąś alternatywą dla soli. Ona zżera autka ąz miło:)

    • 0 0

  • gdzie dzwonić ze skargami czy informacją gdzie trza odsniezyc

    mam kolo domu taki docinek na ulicy ze samochod sie slizga przy predkosci 20km i lewdo mozna zapanowac nad samochodem.

    jak ktos nie zna tego odcinka i pojedzie z 40km to wyleci z trasy

    • 0 0

  • ;;

    ile może kosztować 1km odśnieżony drogi

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane