- 1 Biegli zbadali list Grzegorza B. (125 opinii)
- 2 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (207 opinii)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (323 opinie)
- 4 Paragon grozy za kurs taksówką (455 opinii)
- 5 3 tys. miejsc pochówku za 18,5 mln zł (40 opinii)
- 6 W tej bibliotece wypożyczysz narzędzia (25 opinii)
Jak zmieni się plac Inwalidów Wojennych w Oliwie? Miasto prezentuje koncepcję planu
Atrakcyjna przestrzeń publiczna z nową zabudową usługowo-handlową, łącząca ul. Wita Stwosza z parkiem Oliwskim - taką wizję zmian dla placu Inwalidów Wojennych proponuje Biuro Rozwoju Gdańska. Na zmianach nie stracą kierowcy, bo zyskają parkingi w innych miejscach.
Wnioskodawcami rozpoczęcia prac nad planem byli lokalni działacze społeczni: radny miasta z klubu Wszystko dla Gdańska, fundator i pierwszy prezes Zarządu fundacji Wspólnota Gdańska, prowadzącej m.in. Oliwski Ratusz Kultury Andrzej Stelmasiewicz oraz przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa Tomasz Strug (Rada Dzielnicy przyjęła też stosowną własną uchwałę w tej sprawie).
Rezygnacja z historycznego układu celem stworzenia placu
Teraz prace nad planem wchodzą w etap koncepcji, która została przedstawiona podczas ostatniego posiedzenia Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.
- Rozmowy z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków rozpoczęliśmy już jesienią 2019 r. Mieliśmy kilka wariantów zagospodarowania tego terenu. Ostatecznie konserwator zgodził się na to, aby wysokość budynków skrajnych wokół placu nawiązywała do zabudowań przyległych ulic oraz pozwolił na ich podwyższenie w części środkowej placu. Konserwator zrezygnował też z ustaleń obowiązującego planu, akceptując pomysł otwarcia placu na park Oliwski - wyjaśniała podczas posiedzenia komisji RMG Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni
Atrakcyjna przestrzeń publiczna przed wejściem do parku
Wspomniane otwarcie na park Oliwski to rozwiązanie ahistoryczne, gdyż przed wojną wzdłuż ul. Opata Rybińskiego istniała pełna zabudowa willowa, a połączenie z ul. Wita Stwosza odbywało się nieistniejącą już ulicą z torowiskiem tramwajowym.
Obowiązujący plan przewiduje uzupełnienie zabudowy wzdłuż ul. Opata Rybińskiego w nawiązaniu do historycznego układu przestrzennego oraz obustronną zabudowę placu, który w dużej mierze nadal pełniłby funkcję parkingu naziemnego.
Koncepcja nowego planu zakłada natomiast pełne otwarcie przestrzenne "na przestrzał" pomiędzy ul. Opata Rybińskiego a ul. Wita Stwosza, tworząc w zamyśle atrakcyjne "przedpole" parku Oliwskiego dla osób docierających w to miejsce tramwajem.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3151/728x0/3151844-Wspolczesny-i-historyczny-uklad-urbanistyczny-w-obrebie-glownego-wejscia-do__c_0_1_728_442.webp)
porównać
Oś widokowa z ul. Wita Stwosza na wejście do parku Oliwskiego
Podtrzymana zostaje obustronna zabudowa usługowa, do której w tym przypadku zaliczają się usługi: kultury, edukacji, gastronomii, administracji, działalności artystycznej lub/i rzemieślniczej, sportu, rekreacji, zdrowia, turystyki, biur do 1 tys. m kw. pow. użytkowej oraz handlu o powierzchni jednego lokalu do 250 m kw.
Plan nie dopuszcza budowy w tym miejscu osiedla mieszkaniowego, które pod względem funkcji nie mieści się w zapisach planu dotyczących usług.
Wzdłuż wschodniej strony placu przewiduje się zachowanie istniejących nasadzeń drzew, stanowiących kontynuację zadrzewionej ul. Wita Stwosza.
W centralnej części drzewa lub inne stałe elementy krajobrazu przesłaniające oś widokową w stronę parku Oliwskiego są bezwzględnie zakazane. Nie przewiduje się jednak wycinki okazałych dwóch daglezji.
Radni: przykład dobrej, zrównoważonej mobilności...
- Ta koncepcja to przykład planu zrównoważonej mobilności w praktyce. Osobom docierającym do parku od strony drogi rowerowej czy przystanku tramwajowego oferujemy bardzo atrakcyjną strefę wejścia. To przykład, gdzie nie warto za wszelką cenę odtwarzać układu historycznego - ocenia radna KO Anna Golędzinowska.
- Byłoby świetnie, gdyby powstało również zgodnie z wizualizacją takie wyniesione przejście przez ul. Opata Rybińskiego - mówi Karol Ważny, radny KO. - Czekamy jednocześnie na prace dotyczące oliwskiego SUMP [Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej - dop. red.], a do czasu jego wdrożenia będziemy dążyć do wprowadzenia płatnego parkowania na pl. Inwalidów Wojennych.
Czytaj też:
Darmowe parkingi w centrum Oliwy staną się płatne?
...ale nie zapominajmy o budowie parkingów dla aut
Radni nie chcą jednak pozbawić kierowców całkowicie możliwości zaparkowania przy parku Oliwskim, a wręcz przeciwnie - zamierzają dążyć do zapewnienia komfortu kierowcom i realizacji parkingów zapisanych w obowiązujących planach zagospodarowania m.in. przy ul. Opackiej oraz Tatrzańskiej.
- Ludzie nowocześni mówią: "wyrzućmy samochody z miasta". Łatwo się mówi, gorzej się to robi i dlatego rozmawialiśmy z prezydentem Piotrem Grzelakiem [zastępcą prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju - dop. red.] o realizacji parkingów, które są zapisane w planach zagospodarowania - zapewnia Andrzej Stelmasiewicz, radny WdG. - Nie chcemy być radykałami czy fundamentalistami i powiedzieć kierowcom, aby przesiedli się na rowery lub na inne środki transportu, bo to nie zawsze jest możliwe. Dlatego chcemy stworzyć alternatywę. Parking w tym miejscu [na pl. Inwalidów Wojennych - dop. red.] nie ma jednak sensu.
- Czekamy na deklarację ze strony miasta, który z tych parkingów zostanie zrealizowany jako rekompensata za likwidacje parkingu na pl. Inwalidów Wojennych - dodaje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa. - Odnośnie do samej koncepcji zastanawiam się, czy nie należy zmniejszyć udziału przestrzeni wybetonowanej. Obawiam się, że w tej formie będzie to wpisanie się w tendencję betonowania miast.
Czytaj też:
Biurowce w Oliwie. Radni poparli wnioski o nowe parkingi
Na gotowy projekt planu trzeba jeszcze poczekać
Plan zagospodarowania musi zyskać jeszcze pełne uzgodnienie ze wszystkimi instytucjami. Jego wyłożenie do publicznego wglądu, ustawowe konsultacje społeczne, a następnie ewentualne poddanie pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska to perspektywa co najmniej kilku miesięcy.
Dopiero w kolejnym etapie możliwa jest realizacja zabudowy, np. po sprzedaży gruntów deweloperom, lub zastosowanie innej formuły inwestycyjnej.
Miejsca
Opinie (236) ponad 10 zablokowanych
-
2022-04-15 09:52
(1)
Jak ktoś mi powie, że zapuszczony parking i wydeptany kawałek trawnika jestepszy od ładnych niewysokich budynków w połączeniu z miejscem do spacerowania i zieleńcami to jest kompletnym idi....tą!
- 6 31
-
2022-04-15 10:06
Gdybys miał mózg to bys wiedział ze nikt nie chce stanu obecnego .Ale ty jednocześnie jesteś ślepy
bo zieleniec to nie to samo co te skrawki zieleni z planu! To ze teren jest zaniedbany to zasługa władz miasta !To typowy przykład działań władz miasta najpierw dopuszczą celowo do zaniedbania terenu a potem przestawiają zabetonujemy wszystko to będzie lepiej.Wiec tak mozna ten teren zagospodarowac swienie ze bedzie tam większość zieleni i wtedy bedzie lepiej.
A budynki to są potrzebne tylko deweloperowi.- 13 2
-
2022-04-15 09:52
słowo klucz - budynki wzdłuż planowanego deptaka
deweloperzy przebierają nogami aby tam budować. Parking w tym miejscu jest jak najbardziej ok. Czemu go likwidować? Park Oliwski to nie lokalny parczek a atrakcja turystyczna.
- 32 4
-
2022-04-15 09:56
I znowu "apartamenty inwestycyjne" po 30 tys/m kw. (5)
A kiedy w końcu coś dla gdańszczan? Czy dla Grzelaka i Dulkiewicz to my jesteśmy wkładką mięsną, którą trzeba wygnać do klitek pod obwodnicą?
- 42 2
-
2022-04-15 10:09
Ceny mieszkań najdroższe w Polsce bo chodzi by rdzennych mieszkańców wysiedlić a ma sie zjechac tylko warszawka (2)
I to dlatego podwyzki na wszystko by koszty zycia w Gdańsku były wysokie a pitem wyburza blokowiska i deweloper postawi swoje
- 8 0
-
2022-04-15 12:36
rdzennych mieszkańców wysiedlono ponad 70 lat temu
od tamtego czasu są tylko fale napływowych. Jak widać, niektorzy nie dorobili sie przez 3 pokolenia w miescie. To oznacza, ze to nie brak perspektyw was ogranicza, tylko wasze wrodzone lenistwo, niechec do nauki i nieumiejetnosc podniesienia statusu
- 1 3
-
2022-04-15 14:42
Gdzie wyburzono blokowisko? Podaj proszę przykład, bo nie słyszałam o niczym takim.
- 0 0
-
2022-04-15 11:00
ja cie nie stac, to tak, mieszkaj pod obwodnica
myslaleś ze co, za doznane zyciowe krzywdy dostaniesz przydzial na mieszkanie w centrum? Nie dla was bidoki dobre rzeczy
- 0 5
-
2022-04-15 14:41
Oliwa jest jedną z najbardziej atrakcyjnych dzielnic Gdańska. Zazwyczaj w najbardziej pożądanych częściach mieszkają najbogatsi.To jest normalne, że niektórzy mieszkają w apartamencie, inni w Willi ,a inni w bloku za obwodnicą, a jeszcze inni w domku na przedmieściu. Zamiast snuć komusze tezy weź się do pracy/nauki żeby było cię stać na to co masz ochotę. Większość zamożnych ludzi to nie są złodzieje i kombinatorzy tylko po prostu ludzie pracowici z głową na karku lub tacy z życiowym szczęściem. Nic nie stoi na przeszkodzie żebyś dołączył do ich grona, edukacja jest w Polsce jak na razie bezpłatna.
- 0 4
-
2022-04-15 09:59
Anty (2)
Ludzie nowoczesni takich glupot nie mowia,,,ze niby auta to zlo,,,a czym jezdzicie do pracy,na zakupy,na wakacje,,,zaklamane pisowskie zlamasy,,,jechac z wami na pohybel
- 12 10
-
2022-04-15 10:12
Buraczku gdybys nie był dzbanem to bys zauważył ze to POwscy radni sie wypowiadają i to promują
Gdybys nie miał cos we łbie zamiast pustki to bys wiedział ze w Gdańsku tylko około 45% ma własne auta i z nich korzysta wiekszosc robi zakupy,do pracy jadac komunikacja miejską!A na wakacje koleją i samolotem .
- 4 4
-
2022-04-15 10:35
ja rowerem albo tramwajem
wiesz, jestem na tyle "biedny" ze stac mnie bylo kupic kilkudziesiecio metrowe mieszkanie w centrum, a nie jak panisko, na Kowalach czy Baninie, by potem byc uzaleznionym od autka
- 1 2
-
2022-04-15 10:04
Przestrzeń
Czy naprawdę na każdym skrawku przestrzeni trzeba coś zbudować? Czy jedyne pomysły na zagospodarowanie to beton beton beton i budynki?
- 33 3
-
2022-04-15 10:07
Dwóch władców Oliwy już zdecydowało
W tym ślicznym przeszklonym damy Lidl2, z drugiej strony przy Parku wpuścimy Biedronkę, a po środku znajdzie się miejsce dla Żabki. Tak, żeby całkiem wykosić handel detaliczny w Oliwie. A jak ryneczek z warzywami już całkiem padnie, to wybudujemy skromne osiedle, bo teraz za ratuszem to i tak tylko betonowy parking.
- 30 3
-
2022-04-15 10:13
To chyba jakiś żart (2)
Zamiast zieleni chcą zrobić kolejną betonową patelnię, jak Plac Przyjaciół Sopotu?
- 43 0
-
2022-04-15 10:48
(1)
Też mi się skojarzyła przedstawiona wizualizacja z tym miejscem :-|
- 8 0
-
2022-04-15 13:52
moze te same rączki
to kleciły :)
- 1 0
-
2022-04-15 10:28
Chcą dobrze...
a wyjdzie jak zawsze
- 9 0
-
2022-04-15 10:38
Dewelpoerzy to jedno. A antysamochodowcy to drugie
Deweloper się dorobi na swoim, a wstrętnym kierowcom zabierzemy parking i będzie git.
- 14 1
-
2022-04-15 10:41
Zawsze bawią mnie te wizualizacje!
Słoneczny, letni dzień, powklejane "stockowe" ludziki, pełna sielanka. Przypominam architektom, że mieszkamy w Polsce, a nie na Teneryfie. Tutaj częściej jest zimno i pochmurno.
Chociaż gdyby na którejś wizualizacji wkleili stado dzików ryjące na trawniku, to stawiam sojowe latte za poczucie humoru. ;)- 21 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.