- 1 Dostał 5 mandatów naraz (64 opinie)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (300 opinii)
- 3 Winda, która wygląda jak kapliczka (34 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (200 opinii)
- 5 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (117 opinii)
- 6 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (41 opinii)
Sopot zamierza wydać 20 mln zł na budowę przy ostrodze bocznej molo sezonowej przystani jachtowej. Projekt przewidywał żelbetową konstrukcję, z kasetonami wypełnionymi kamieniami oraz całkowite odgrodzenie od ruchu na molo. Marcin Gawlicki, ówczesny konserwator, skreślił pomysł władz Sopotu przed dwoma miesiącami. Molo, wpisane w rejestr zabytków Pomorskiego, straciłoby według Gawlickiego swój specyficzny klimat i charakter. Aby został zrealizowany, projekt musi zostać teraz poprawiony.
Idea ożywienia sopockiej atrakcji turystycznej z pewnością zyska niewielu przeciwników. Starsi mieszkańcy uzdrowiska przypominają sobie przecież jak przed drugą wojną światową do głowicy przybijały statki pasażerskie. Na starych pocztówkach zachowały się jachty, kajaki i łodzie, których przy molo pływało co niemiara. Dziś w sezonie zatrzymują się przy molo jedynie łodzie motorowe wożące turystów na przejażdżki po Bałtyku.
- Honor jednostek pływających podtrzymują na dzisiejszej "pustyni" wodnej przy molo jedynie łabędzie, kaczki i mewy - twierdzi Bruno Wandtke, sopocianin, architekt. Bruno Wandtke wraz z Janem Kiełkiewiczem, instruktorem żeglarstwa, opracował własny projekt zagospodarowania przystani żeglarskiej. Pomysł wygrał w konkursie ogłoszonym przez Urząd Miejski w latach 90., już za prezydentury Jacka Karnowskiego, który w wywiadzie dla "Głosu" potwierdził, że będzie realizowany. Tymczasem w styczniu bieżącego roku Pracownia Budownictwa Morskiego opracowała projekt przystani żeglarskiej - odrzucony następnie przez konserwatora.
W piśmie, które doręczono Jackowi Karnowskiemu 21 marca, czytamy: "Projekt Pracowni Budownictwa Morskiego budzi wątpliwości". Dalej konserwator pisze o zatraceniu przez realizację przedłożonego projektu formy przestrzennej mola poprzez zabudowę głowicy, jak też niewłaściwe skomunikowanie mola spacerowego z pomostami przystani.
Marcin Gawlicki wyróżnił natomiast projekt Wandtkego, jako zachowujący historyczny charakter molo. Oba projekty są bardzo podobne. Przystań usytuowano w nich przy ostrodze, z uwzględnieniem ponad 60 miejsc dla jachtów i łodzi. Urzędowa wizualizacja przewiduje jednak odsunięcie przystani w głąb morza i odseparowanie od spacerowiczów, aby nie zakłócać cumującym spokoju. Według Brunona Wandtkego projekt jego współautorstwa kosztowałby jedną trzecią urzędowego, a zwiedzających molo z pewnością przybyłoby wielu.
- Trzeba remontować, ratować molo, nie stawiać betonowe konstrukcje - zauważył Wandtke. - Architekci, którzy opracowali projekt na zlecenie Urzędu Miasta, przykleili do molo coś na podobieństwo portu przemysłowego. Wariacki pomysł. Nie wspominając o tym, że przedwojenne gazety donosiły o tym, że w ciągu roku do molo przybijało czterdzieści statków pasażerskich. Taką tradycję trzeba przywrócić. Stworzyć ludziom warunki do korzystania z uroków Bałtyku, a nie zamykać i grodzić. Tymczasem w projekcie miasta nie ma miejsca dla żeglugi pasażerskiej.
Opinie (143)
-
2003-05-24 22:28
101 jak dalmatyńczyki :)
9i co z tego że nie na temat - powiedzmy że jeden mógłby sie wabić Marina) :]- 0 0
-
2003-05-24 22:48
pani juz dziekujemy; -)
- 0 0
-
2003-05-24 23:25
nie ma za co :]
- 0 0
-
2003-05-24 23:26
ewentualnie mozna wysłać kwiaty pocztą :)
- 0 0
-
2003-05-25 00:17
dobra temat skonczony, lacznie z dalmatynczykami ;-)
- 0 0
-
2003-05-25 00:20
tez
macie o co koty drzec.
- 0 0
-
2003-05-25 00:34
A Ich Troje w czołówce na Eurorowizji. To następnym razem trzeba będzie wystawić Stefana Cieciucha z zespołu Bayer Full. On na 100 wygra :-)
- 0 0
-
2003-05-25 10:45
Multan => Gallux
Tunel pod Aleją Niepodległości to bardzo dobre rozwiązanie, i dla pieszych i dla zmotoryzowanych ktuży nie muszą się zatrzymywać.
A 22% podatku wat faktycznie spowoduje zastuj, lecz jak wszystkim wiadomo w Sopocie nie ma praktycznie wogóle działek na sprzedaż a jeśli się już jakaś pojawi to natychmiast zostaje kupiona.- 0 0
-
2003-05-25 11:49
co do tuneli w Sopocie na al. Niep. uważam że powinne być tam same podziemne przejscia dla pieszych. Czas budowy był sosunkowo krótki i za wiele nie utrudniał jazde samochodem. ale jeżeli Marina to tylko drewniana niestety innej nie widze
- 0 0
-
2003-05-25 11:59
ech kombatant
ty nie masz wizji jak radna gierek-pliarczyk
tunel miał być wzdłuż całej aleji
na wysokości wyścigów pwadałeś w tunel i wyjeżdżałeś koło kamiennego potoku
mrzonki ale fajne- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.