• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka przyszłość czeka Podwale Przedmiejskie?

Maciej Naskręt
26 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ulica Podwale Przedmiejskie dziś kojarzy się głównie z utrudnieniami w ruchu. Ulica Podwale Przedmiejskie dziś kojarzy się głównie z utrudnieniami w ruchu.

Za 20 lat z Podwala Przedmiejskiego znikną korki, tunele i poszerzone niedawno pasy ruchu. Brzmi jak science fiction? Taką wizję mają planiści z BRG. Sprawdziliśmy, jak chcą tego dokonać.



Budowa ulic Nowej Sandomierskiej i Nowej Wałowej mają ostatecznie rozprawić się z trapiącymi kierowców korkami na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku. Budowa ulic Nowej Sandomierskiej i Nowej Wałowej mają ostatecznie rozprawić się z trapiącymi kierowców korkami na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku.
Budowa Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w ciągu ostatnich 60 lat rozbiła tkankę Śródmieścia w Gdańsku - przyczyniła się do odseparowania Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta od Głównego miasta i degradacji tych dzielnic. I choć trwają programy rewitalizacyjne mające przywrócić im życie, część urbanistów twierdzi, że nie uda się to bez się bez fizycznego scalenie rozdzielonych części miasta. By to osiągnąć trzeba zmienić charakter ul. Podwale Przedmiejskie, dziś części trasy wylotowej na Warszawę. Jak to zrobić, bez potęgowania i tak już męczących korków?

Według szacunków Biura Rozwoju Gdańska dziś Podwale Przedmiejskie pokonuje ok. 4 tys. samochodów w obu kierunkach w ciągu godziny. Jednak za 10 lat ma nim jeździć jedynie ok. 2,5 tys., a dziesięć lat później zaledwie ok. 1 tys. To mniej więcej tyle, ile korzysta dziś z ulicy ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu.

Jak to możliwe?

- Wzmożony ruch na Trasie W-Z zniknie zaraz po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska. Już wtedy będziemy stali w mniejszych korkach jadąc do centrum Gdańska z kierunku Warszawy - przekonuje Tadeusz Mendel, kierownik zespołu komunikacji z Biura Rozwoju Gdańska.

Czy zwężenie Podwala Przedmiejskiego pozwoli scalić dzielnice w centrum Gdańska?

Co jednak z kierowcami, którzy od Warszawy i ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska będą chcieli dostać się nie na obwodnicę lecz do Wrzeszcza, Oliwy czy Sopotu? - Wybiorą skrót, który zapewni im Trasa Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą i Droga Zielona. Dzięki temu nie będą musieli wtedy dojeżdżać do węzła Unii Europejskiej i potęgować ruchu na Podwalu Przedmiejskim - mówi Tadeusz Mendel.

W zmniejszeniu ruchu na Podwalu ma pomóc też planowana budowa ul. Nowej Wałowej (budowa ruszy w 2014 r.) i ul. Nowej Sandomierskiej. Nowe drogi o charakterze zbiorczym zapewnią dojazd do głównej osi miasta - al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska.

Planiści przyznają, że wyłącznie budowa dróg w kształcie dwóch obwiedni przyczyni się do zmiany sytuacji drogowej na Podwalu Przedmiejskim, jaki i całego Śródmieścia.

Co oznaczają te zmiany dla kierowców? Choć dziś trudno to sobie wyobrazić, zlikwidowana zostanie estakada nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Będziemy tam mieli nie trzy, a już tylko dwupoziomowe skrzyżowanie, bowiem tunele dla samochodów pod węzłem pozostaną.

Ruch ograniczony do 1 tys. samochodów na godzinę umożliwi też likwidację części pasów ruchu. Według planistów z BRG ul. Podwale Przedmiejskie ma być drogą o przekroju dwóch jezdni, na których będą wymalowane wyłącznie dwa pasy. Dziś w wielu miejscach droga ma nawet cztery pasy ruchu. Zwężenie ulicy w obu kierunkach będzie okazją do realizacji w ich miejscu przestrzeni dla pieszych i ścieżek rowerowych.

Planiści podkreślają, że przy niewielkim ruchu zbędne będą tunele dla pieszych na wysokości Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska, Chmielna zobacz na mapie Gdańska, Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Zamiast nich powstaną jednopoziomowe skrzyżowania z przejściami dla pieszych. Możliwe, że zostanie umieszczona przy nich też sygnalizacja. Nienaruszona będzie linia tramwajowa.

Przestrzeń wokół Podwala Przedmiejskiego to łakomy kąsek dla deweloperów. Projektanci będą mieli jednak twardy orzech do zgryzienia. Projektując obiekty zmuszeni będą do zachowania ciągłość historycznej zabudowy Śródmieścia (po północnej stronie ulicy) i połączenia go z zabudową lat 60. (po południowej stronie).

Jeśli te plany zostaną zrealizowane pozwoli to scalić Śródmieście, Stare Przedmieście i Dolne Miasto.

Miejsca

Opinie (189) ponad 20 zablokowanych

  • haha...budowa w 2104 roku :D (3)

    "planowana budowa ul. Nowej Wałowej (budowa ruszy w 2104 r.) "
    hehe...a co mi po tym ze wtedy bedzie budowa :D choc jestem mloda osoba to i tak nie dozyje

    • 16 2

    • będzie budowa o ile znowu coś się nie wydarzy

      • 2 0

    • Przeróbka

      Maciuś to chyba jakiś błąd co?

      • 2 0

    • 2104r. oj tego to nie dożyje, ale jest buahah dobrze,bo rozbiórkę przy stoczni zaczęli

      • 2 1

  • ha ha ha..

    Może jakaś wizualizacja ????

    • 4 1

  • no tak

    jakie to polskie 40lat budowy w-z a później zaorać bo nie będzie gdzie łapówek brać a tak nowe budowy nowe prezenty norma a komu przeszkadza ta trasa budować nowe a tą zostawić żeby była alternatywa dla ruchu w przypadku wypadku czy innych nieprzewidzianych zdarzeń no tak ale Budyń chce mieszkać w centrum i mieć spokój a hołota nich się męczy dookoła niech jeździ aby Król miał spokój

    • 4 4

  • nowa wałowa

    w 2104 roku??!! nie no grubo!

    • 9 2

  • Tadek i Maciej co zescie pili ???

    cos nie wierze w taki rozwoj miasta , smieszne jest samo stwierdzenie ze ruch aut na podwalu sie zmiejszy czterokrotnie , czyzbyscie sadzili ze przez 20 lat ludzie nie beda wymieniac starych aut oraz kupowac nastepnych , a stare skoncza na zlomowcu .
    aaa zapomnialbym nie dzielcie z Tadkiem "powsatalej" przestrzeni jeszcze , wciaz i nadal WYSPA SPICHRZOW jest nie zabudowana , dopalajace sie Gdanskie Zaklady Miesne uwolnia wystarczajaco duzo przestrzeni zeby i za 20 lat bylo co zabudowac .

    • 4 5

  • dobre

    budowa ruszy w 2104 r.

    • 4 1

  • "W zmniejszeniu ruchu na Podwalu ma pomóc też planowana budowa ul. Nowej Wałowej (budowa ruszy w 2104 r.)" - to nie dożyje niestety, ale moje wnuki...

    • 5 2

  • Zróbcie lepiej Nową Słowackiego a nie bajdurzycie ! (1)

    • 6 2

    • Słowackiego będzie w 2112

      • 1 1

  • już o tych wizjach czytałem jakies 2 lata temu....

    przestańcie pisać o wróżeniu z fusów tylko piszcie co zostało lub co jest zrobione

    • 4 2

  • Wkrótce nie bedzie samochodów (1)

    Po co budować nowe drogi, żeby odciążyły stare i zapchane ulice. Wg specjalistów samochodów będzie ubywać i jedna droga zastąpi 20 innych. populacja się tak mniejszy że budynki będą stały puste !! Jak ktoś w to wierzy niech dorysuje wagonik :P

    • 4 2

    • taki moze byc??

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane