- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (262 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (165 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (107 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Jakie zmiany czekają Żuławy Gdańskie? Mieszkańcy mogą przedstawić pomysły
W jakim kierunku powinien podążać kierunek rozwoju tzw. Żuław Gdańskich, czyli obszaru Oruni, Św. Wojciecha, Lipiec, Olszynki i Rudnik? To pytanie, z jakim będą mierzyć się przez najbliższe miesiące wspólnie urzędnicy i mieszkańcy. Na razie jednak dominuje promocja działań miasta i sceptyczne podejście do nich ze strony lokalnej społeczności.
Na to zagadnienie nałożyły się również kontrowersje związane z pominięciem w procesie rewitalizacji dzielnicy Olszynka, a także spór o prace prowadzone w obrębie Opływu Motławy.
Ze względów geograficznych oraz powiązań funkcjonalno-przestrzennych do obszaru masterplanu zdecydowano się włączyć również dzielnicę Rudniki, a jednocześnie wyłączyć z opracowania "wyżynną" (na Górnym Tarasie) część dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce. W efekcie masterplan Żuław Gdańskich obejmuje znaczny obszar trzech dzielnic, ale nie do końca zgodnie z granicami podziału administracyjnego.
Godzinny monolog na temat dynamicznego rozwoju Żuław
W środę podczas spotkania wprowadzającego do opracowania masterplanu dla Żuław Gdańskich w Szkole Podstawowej nr 16 (ul. Ubocze 3
Kolejny wykład poświęcony był badaniom statystycznym w najdrobniejszych szczegółach. I tak na Oruni dominuje nieco wyższa przestępczość oraz bezrobocie na tle Gdańska. Do tego mieszkańcy dowiedzieli się, że mają na swoim terenie 3 apteki czy ponad 60 podmiotów o profilu edukacyjnym, a wśród przestępstw 41 proc. to tzw. przestępstwa przeciwko mieniu.
- Dzisiaj chcemy spojrzeć na ten obszar - Żuław Gdańskich - w sposób strategiczny, zastanowić się, w jakim kierunku chcemy, by się rozwijał. Ważne są drogi, mieszkania komunalne, ale wyobraźmy sobie, jak mogą wyglądać Żuławy za kilkanaście lat - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.
![(Artykuł z 2015 r.) Mikrostrategie rozwoju dla czterech dzielnic Gdańska, w tym Oruni](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1496/150x100/1496523__c_302_45_845_611__kr.webp)
Problemy wskazane przez mieszkańców na spotkaniu
Dopiero po tym wstępie, podczas którego mieszkańcy wykazali się anielską cierpliwością wobec organizatorów, rozpoczęto dyskusje nad problemami dotyczącymi Żuław Gdańskich m.in.:
- braku "plombowania" zabudowy i zagospodarowania pustych działek po zburzonych kamienicach,
- wprowadzenia zabudowy TBS lub/i komunalnej zamiast przekazania całości procesu inwestycyjnego w ręce deweloperów,
- ogromnym ryzyku powtórzenia chaosu przestrzennego wzorem Gdańska Południa na terenach wciąż niezabudowanych,
- niewykorzystaniu potencjału planowanej PKM Południe w kontekście mieszkańców Oruni (tylko jeden przystanek),
- zapotrzebowaniu na usług społeczne, kulturalne, dla seniorów, miejsce integracji lokalnej społeczności - zwłaszcza w obszarze Olszynki,
- braku tworzenia powiązanych ze sobą nowych przestrzeni zieleni ponad to, co już istnieje,
- wprowadzeniu lub podtrzymaniu zakazu (pojawiły się sprzeczne postulaty) zabudowy mieszkaniowej na terenach użytkowanych jako rolnicze - zwłaszcza w południowej części Olszynki (na południe od torów do portu),
- braku przejazdów bezkolizyjnych przez tory kolejowe - zarówno na Oruni, jak i Olszynce.
![Powstaną nowe mosty na skrzyżowaniu rzek przy Południowej Obwodnicy Gdańska](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3465/150x100/3465064__c_118_172_788_553__kr.webp)
Żuławy Gdańskie jako wielki węzeł kolejowy
W kontekście tego ostatniego zagadnienia należy zauważyć, że Żuławy Gdańskie w najbliższych dekadach przekształcą się w gigantycznych rozmiarów węzeł kolejowy, który pogłębi separację terenów wzdłuż Traktu św. Wojciecha i obszaru na wschód od torów. Mowa tu o m.in.:
- nowym układzie torowym PKM Południe,
- rozbudowie istniejącej magistrali kolejowej do Tczewa o dodatkowe tory,
- budowie węzła przesiadkowego Gdańsk Lipce,
- wprowadzeniu przypuszczalnie dwóch nowych wlotów torów dalekobieżnych w południowej części Gdańska.
Odpowiedzią miasta na ten układ torowy jest budowa jednego-dwóch bezkolizyjnych przejazdów drogowych oraz nowych przejść pieszo-rowerowych pod torami kolejowymi. Terminy realizacji tych przedsięwzięć nie są w żaden sposób określone.
![PKM Południe: tak mogą wyglądać przystanki i tereny wzdłuż linii](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3548/150x100/3548346__c_415_68_1037_725__kr.webp)
Obszar tuż przy centrum miasta, ale BRG wciąż woli auta
- Przypuszczalnie nawet w skali kraju nie ma tak niedoinwestowanego obszaru i tak świetnie położonego - zaledwie 10 minut samochodem i 20-30 minut pieszo od centrum miasta. To jest wielki potencjał, który trzeba wykorzystać - przekonuje Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.
Świetna lokalizacja Żuław pozostaje jednak niedostrzeżona przez Biuro Rozwoju Gdańska. Choć wszystkie dokumenty strategiczne nakazują priorytetowe podejście do ruchu pieszego i rowerowego, podczas warsztatów Biuro Rozwoju Gdańska z dumą prezentowało układ drogowy z ul. Nową Sandomierską.
Główna droga dzielnicy jak miejska autostrada
Nowa Sandomierska to droga stanowiącą obwodnicę Śródmieścia, która połączy rejon (Nowej) Małomiejskiej - Podmiejskiej przez Orunie i Olszynkę z Trasą Sucharskiego. Nie stosuje się wobec niej żadnych standardów estetycznych, czego najlepszym przykładem jest nowy plan zagospodarowania południowej Olszynki.
W sytuacji gdy BRG snuje wizje o nowych drogach dla aut, Orunia i Olszynka borykają się z problemem braku wygodnego i bezpiecznego połączenia rowerowego ze Śródmieściem. Główna trasa rowerowa aż do Pruszcza Gdańskiego to chodnik pieszo-rowerowy wzdłuż Kanału Raduni. Ponadto na Olszynce nie ma ani jednej stacji roweru Mevo, a chodniki istnieją tylko szczątkowo wzdłuż wybranych ulic.
- Naszym zadaniem nie było przedstawienie koncepcji powiązań pieszo-rowerowych czy zieleni Żuław ze Śródmieściem. Takie opracowanie możemy przedstawić na kolejnym spotkaniu - broniła wizji Biura Rozwoju Gdańska Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w BRG.
![Buspas na Trakcie św. Wojciecha musi jeszcze poczekać](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3524/150x100/3524471__c_259_251_444_311__kr.webp)
Nie deweloper, a przyroda zdecyduje o zabudowie?
Pomimo długiego wstępu, ogromu danych statystycznych i powoływaniu się na Strategię 2030 Plus urzędnicy niemal w całości pominęli aspekt zieleni na Żuławach Gdańskich, który determinuje potencjalną zabudowę znacznie bardziej niż pasmo dotychczasowych sukcesów inwestycyjnych. Są to m.in.:
- korytarz ekologiczny regionalny Dolin Raduni i Motławy,
- obszar chronionego krajobrazu Żuław Gdańskich,
- ujęcia wody ze strefami ochronnymi,
- bardzo wysoki poziom wód gruntowych, obszary częściowo depresyjne,
- wysokie ryzyko powodzi - tereny odwadniane mechanicznie,
- problematykę utrzymania rowów odwadniających.
Niezbędne inwestycje w podstawową infrastrukturę
Ponadto w kategorii komfortu życia pominięte zostało zacofanie infrastrukturalne w obrębie wielu domostw i potencjalnych nowych osiedli - zwłaszcza na terenach zabudowy jednorodzinnej:
- braku dostępu do kanalizacji sanitarnej i potencjalnych zanieczyszczeń z szamb w obszarze o wysokim poziomie wód gruntowych,
- braku centralnej sieci ciepłowniczej i ogrzewania domostw piecami, co przekłada się na zanieczyszczenie powietrza,
- braku sieci gazowej, która mogłaby stanowić alternatywne źródło ogrzewania.
Wydaje się zatem, że jeszcze ważniejszym dokumentem od masterplanu byłoby przygotowanie precyzyjnego planu inwestycyjnego na kolejne lata zamiast dokumentu składającego się z marzeń i pomysłów, które mogą nigdy nie doczekać się realizacji.
![Które inwestycje są najważniejsze dla Gdańska?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3446/150x100/3446171__c_76_72_690_483__kr.webp)
Spotkanie z mieszkańcami na Olszynce
Kolejne spotkanie dot. masterplanu Żuław Gdańskich odbędzie się w środę, 22 listopada, o godz. 17:00 w Szkole Podstawowej nr 59 przy ul. Modrej 2 na Olszynce
W grudniu i styczniu planowane jest przeprowadzenie stacjonarnych spotkań warsztatowych - zapisy odbywają się przez elektroniczny formularz na stronie bit.ly/zulawy_masterplan
![Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i rekreacja na Rudnikach](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3318/150x100/3318421__c_70_29_954_689__kr.webp)
![Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak zagospodarować teren nad Opływem Motławy na Olszynce?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2866/150x100/2866209__c_26_53_963_695__kr.webp)
![Dzielnice - wizje przestrzeni. Lokalny ryneczek i pomosty dla kajaków w Św. Wojciechu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2848/150x100/2848168__c_215_72_734_531__kr.webp)
Miejsca
Opinie (114) 3 zablokowane
-
2023-11-19 18:28
Przede wszystkim zadbać( zabezpieczyć) przed powodziami!
- 16 0
-
2023-11-19 18:34
Czyli za chwile wjada developerzy
- 27 1
-
2023-11-19 18:54
Na Olszynce juz weszli developerzy i niszcza deogi, chodniki i zasypuja rowy melioracyjne
- 28 1
-
2023-11-19 18:58
Olszynka to patologia. (3)
Kto normalny chciałby tam mieszkać. Patologia z dziada pradziada. W każdym obejściu dziupla samochodowa
- 9 36
-
2023-11-19 20:16
Sebastiany , Karyny i leśne dziady.
- 6 0
-
2023-11-20 01:29
Olszynka (1)
orunia też patologia łącznie z Południem. Pierwsze bloki to zakupili cinkciarze ,meliniarze a teraz nazywają się biznesmenami.
- 2 2
-
2023-11-20 09:23
czyli ci. ktorzy ruszyli glowa i zarobili, mieli pomysl i odwage,
a nie stali i czekali, ze mi daaaadza
- 1 0
-
2023-11-19 18:58
Władze miasta już zacierają brudne, lepkie łapska...
Teren ma być zdegradowany i wyprzedany pod podnajem, pod beton i większy smog. Autochtoni mają wyzdychać na raka.
- 23 2
-
2023-11-19 19:01
Właśnie sadzili "mikrolas".
Można było zgadywać, że zaraz jakieś szambo wybije. Gotham City ma się rozprzestrzeniać kosztem nas i natury.
- 15 2
-
2023-11-19 19:01
Wybudują bloki bez parkingów i dróg dojazdowych, a później napływowi będą płakać że w korkach stoją i do samochodu od klatki trzeba 300 metrow dreptać.
- 49 2
-
2023-11-19 19:11
po Chełmie widać, że konsultacje to lipa. (1)
nikt nie chciał nowej organizacji ruchu, a urząd i tak zrobił po swojemu
- 65 5
-
2023-11-20 01:31
olszynka
A kto w urzędzie na czymkolwiek się zna ? Dulkiewicz? Grzelak? Ha ha ...
- 6 0
-
2023-11-19 19:12
Z doświadczenia... (1)
Mieszkańcy mogą przedstawić swoje pomysły - aby miasto mogło wyrzucić je potem wszystkie do kosza i móc powiedzieć, że odbębniło wymagane prawem konsultacje. A na końcu zatańczy tak, jak zagra deweloper zainteresowany danym terenem. Kurtyna.
- 39 2
-
2023-11-19 21:28
Tak jak było na starym chełmie ze skrzyżowaniami równorzędnymi.
- 6 0
-
2023-11-19 19:15
Najbardziej żyzne gleby w Polsce po lubelszczyźnie. No i teren zalewowy...
- 32 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.