- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (259 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (164 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (99 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Jakie zmiany czekają Żuławy Gdańskie? Mieszkańcy mogą przedstawić pomysły
W jakim kierunku powinien podążać kierunek rozwoju tzw. Żuław Gdańskich, czyli obszaru Oruni, Św. Wojciecha, Lipiec, Olszynki i Rudnik? To pytanie, z jakim będą mierzyć się przez najbliższe miesiące wspólnie urzędnicy i mieszkańcy. Na razie jednak dominuje promocja działań miasta i sceptyczne podejście do nich ze strony lokalnej społeczności.
Na to zagadnienie nałożyły się również kontrowersje związane z pominięciem w procesie rewitalizacji dzielnicy Olszynka, a także spór o prace prowadzone w obrębie Opływu Motławy.
Ze względów geograficznych oraz powiązań funkcjonalno-przestrzennych do obszaru masterplanu zdecydowano się włączyć również dzielnicę Rudniki, a jednocześnie wyłączyć z opracowania "wyżynną" (na Górnym Tarasie) część dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce. W efekcie masterplan Żuław Gdańskich obejmuje znaczny obszar trzech dzielnic, ale nie do końca zgodnie z granicami podziału administracyjnego.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – nieruchomości na Żuławach Gdańskich
Godzinny monolog na temat dynamicznego rozwoju Żuław
W środę podczas spotkania wprowadzającego do opracowania masterplanu dla Żuław Gdańskich w Szkole Podstawowej nr 16 (ul. Ubocze 3
Kolejny wykład poświęcony był badaniom statystycznym w najdrobniejszych szczegółach. I tak na Oruni dominuje nieco wyższa przestępczość oraz bezrobocie na tle Gdańska. Do tego mieszkańcy dowiedzieli się, że mają na swoim terenie 3 apteki czy ponad 60 podmiotów o profilu edukacyjnym, a wśród przestępstw 41 proc. to tzw. przestępstwa przeciwko mieniu.
- Dzisiaj chcemy spojrzeć na ten obszar - Żuław Gdańskich - w sposób strategiczny, zastanowić się, w jakim kierunku chcemy, by się rozwijał. Ważne są drogi, mieszkania komunalne, ale wyobraźmy sobie, jak mogą wyglądać Żuławy za kilkanaście lat - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.
![(Artykuł z 2015 r.) Mikrostrategie rozwoju dla czterech dzielnic Gdańska, w tym Oruni](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1496/150x100/1496523__c_302_45_845_611__kr.webp)
Problemy wskazane przez mieszkańców na spotkaniu
Dopiero po tym wstępie, podczas którego mieszkańcy wykazali się anielską cierpliwością wobec organizatorów, rozpoczęto dyskusje nad problemami dotyczącymi Żuław Gdańskich m.in.:
- braku "plombowania" zabudowy i zagospodarowania pustych działek po zburzonych kamienicach,
- wprowadzenia zabudowy TBS lub/i komunalnej zamiast przekazania całości procesu inwestycyjnego w ręce deweloperów,
- ogromnym ryzyku powtórzenia chaosu przestrzennego wzorem Gdańska Południa na terenach wciąż niezabudowanych,
- niewykorzystaniu potencjału planowanej PKM Południe w kontekście mieszkańców Oruni (tylko jeden przystanek),
- zapotrzebowaniu na usług społeczne, kulturalne, dla seniorów, miejsce integracji lokalnej społeczności - zwłaszcza w obszarze Olszynki,
- braku tworzenia powiązanych ze sobą nowych przestrzeni zieleni ponad to, co już istnieje,
- wprowadzeniu lub podtrzymaniu zakazu (pojawiły się sprzeczne postulaty) zabudowy mieszkaniowej na terenach użytkowanych jako rolnicze - zwłaszcza w południowej części Olszynki (na południe od torów do portu),
- braku przejazdów bezkolizyjnych przez tory kolejowe - zarówno na Oruni, jak i Olszynce.
![Powstaną nowe mosty na skrzyżowaniu rzek przy Południowej Obwodnicy Gdańska](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3465/150x100/3465064__c_118_172_788_553__kr.webp)
Żuławy Gdańskie jako wielki węzeł kolejowy
W kontekście tego ostatniego zagadnienia należy zauważyć, że Żuławy Gdańskie w najbliższych dekadach przekształcą się w gigantycznych rozmiarów węzeł kolejowy, który pogłębi separację terenów wzdłuż Traktu św. Wojciecha i obszaru na wschód od torów. Mowa tu o m.in.:
- nowym układzie torowym PKM Południe,
- rozbudowie istniejącej magistrali kolejowej do Tczewa o dodatkowe tory,
- budowie węzła przesiadkowego Gdańsk Lipce,
- wprowadzeniu przypuszczalnie dwóch nowych wlotów torów dalekobieżnych w południowej części Gdańska.
Odpowiedzią miasta na ten układ torowy jest budowa jednego-dwóch bezkolizyjnych przejazdów drogowych oraz nowych przejść pieszo-rowerowych pod torami kolejowymi. Terminy realizacji tych przedsięwzięć nie są w żaden sposób określone.
![PKM Południe: tak mogą wyglądać przystanki i tereny wzdłuż linii](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3548/150x100/3548346__c_415_68_1037_725__kr.webp)
Obszar tuż przy centrum miasta, ale BRG wciąż woli auta
- Przypuszczalnie nawet w skali kraju nie ma tak niedoinwestowanego obszaru i tak świetnie położonego - zaledwie 10 minut samochodem i 20-30 minut pieszo od centrum miasta. To jest wielki potencjał, który trzeba wykorzystać - przekonuje Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.
Świetna lokalizacja Żuław pozostaje jednak niedostrzeżona przez Biuro Rozwoju Gdańska. Choć wszystkie dokumenty strategiczne nakazują priorytetowe podejście do ruchu pieszego i rowerowego, podczas warsztatów Biuro Rozwoju Gdańska z dumą prezentowało układ drogowy z ul. Nową Sandomierską.
Główna droga dzielnicy jak miejska autostrada
Nowa Sandomierska to droga stanowiącą obwodnicę Śródmieścia, która połączy rejon (Nowej) Małomiejskiej - Podmiejskiej przez Orunie i Olszynkę z Trasą Sucharskiego. Nie stosuje się wobec niej żadnych standardów estetycznych, czego najlepszym przykładem jest nowy plan zagospodarowania południowej Olszynki.
W sytuacji gdy BRG snuje wizje o nowych drogach dla aut, Orunia i Olszynka borykają się z problemem braku wygodnego i bezpiecznego połączenia rowerowego ze Śródmieściem. Główna trasa rowerowa aż do Pruszcza Gdańskiego to chodnik pieszo-rowerowy wzdłuż Kanału Raduni. Ponadto na Olszynce nie ma ani jednej stacji roweru Mevo, a chodniki istnieją tylko szczątkowo wzdłuż wybranych ulic.
- Naszym zadaniem nie było przedstawienie koncepcji powiązań pieszo-rowerowych czy zieleni Żuław ze Śródmieściem. Takie opracowanie możemy przedstawić na kolejnym spotkaniu - broniła wizji Biura Rozwoju Gdańska Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w BRG.
![Buspas na Trakcie św. Wojciecha musi jeszcze poczekać](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3524/150x100/3524471__c_259_251_444_311__kr.webp)
Nie deweloper, a przyroda zdecyduje o zabudowie?
Pomimo długiego wstępu, ogromu danych statystycznych i powoływaniu się na Strategię 2030 Plus urzędnicy niemal w całości pominęli aspekt zieleni na Żuławach Gdańskich, który determinuje potencjalną zabudowę znacznie bardziej niż pasmo dotychczasowych sukcesów inwestycyjnych. Są to m.in.:
- korytarz ekologiczny regionalny Dolin Raduni i Motławy,
- obszar chronionego krajobrazu Żuław Gdańskich,
- ujęcia wody ze strefami ochronnymi,
- bardzo wysoki poziom wód gruntowych, obszary częściowo depresyjne,
- wysokie ryzyko powodzi - tereny odwadniane mechanicznie,
- problematykę utrzymania rowów odwadniających.
Niezbędne inwestycje w podstawową infrastrukturę
Ponadto w kategorii komfortu życia pominięte zostało zacofanie infrastrukturalne w obrębie wielu domostw i potencjalnych nowych osiedli - zwłaszcza na terenach zabudowy jednorodzinnej:
- braku dostępu do kanalizacji sanitarnej i potencjalnych zanieczyszczeń z szamb w obszarze o wysokim poziomie wód gruntowych,
- braku centralnej sieci ciepłowniczej i ogrzewania domostw piecami, co przekłada się na zanieczyszczenie powietrza,
- braku sieci gazowej, która mogłaby stanowić alternatywne źródło ogrzewania.
Wydaje się zatem, że jeszcze ważniejszym dokumentem od masterplanu byłoby przygotowanie precyzyjnego planu inwestycyjnego na kolejne lata zamiast dokumentu składającego się z marzeń i pomysłów, które mogą nigdy nie doczekać się realizacji.
![Które inwestycje są najważniejsze dla Gdańska?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3446/150x100/3446171__c_76_72_690_483__kr.webp)
Spotkanie z mieszkańcami na Olszynce
Kolejne spotkanie dot. masterplanu Żuław Gdańskich odbędzie się w środę, 22 listopada, o godz. 17:00 w Szkole Podstawowej nr 59 przy ul. Modrej 2 na Olszynce
W grudniu i styczniu planowane jest przeprowadzenie stacjonarnych spotkań warsztatowych - zapisy odbywają się przez elektroniczny formularz na stronie bit.ly/zulawy_masterplan
![Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i rekreacja na Rudnikach](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3318/150x100/3318421__c_70_29_954_689__kr.webp)
![Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak zagospodarować teren nad Opływem Motławy na Olszynce?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2866/150x100/2866209__c_26_53_963_695__kr.webp)
![Dzielnice - wizje przestrzeni. Lokalny ryneczek i pomosty dla kajaków w Św. Wojciechu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2848/150x100/2848168__c_215_72_734_531__kr.webp)
Miejsca
Opinie (114) 3 zablokowane
-
2023-11-19 23:20
Opinia wyróżniona
Nowa Sandomierska to pomyłka, ten teren należy chronić, a nie degradować (3)
Analogiczny przykład to Podwale Przedmiejskie, które kiedyś podzieliło Gdańsk. Dlaczego powtarzamy te błędy?
To teren zalewowy i podmokły. To mogą być zielone płuca Śródmieścia, ale niestety w BRG brak myślenia perspektywicznego. Beton wciąż jest priorytetem.- 84 13
-
2023-11-20 08:50
zamiast zrównoważonego rozwoju będzie beonoza rodem z lat 90 chcemy miasta zielonego i nowoczesnego
- 11 3
-
2023-11-20 13:14
ta ulica jest potrzebna
i ta droga na pewno w dużej części powstanie na pylonach, bo tam jest zbyt grząski grunt na klasyczną budowę
- 1 4
-
2023-11-21 18:24
Śródmieście teoretycznie też jest zalewowe. Inżynieria hydrotechniczna poszła na tyle do przodu że to nie jest problem
- 0 1
-
2023-11-20 01:43
Trakt sw Wojciecha RIP
- 7 0
-
2023-11-20 03:15
Ściema
Te spotkania to jedna ściema. Grzelak robi za forpocztę patodeweloperki. Kolejny, atrakcyjny teren Gdańska zostanie zmasakrowany, a potem się powie, że to dla dobra mieszkanców, a właściwie sami tego chcieli.
- 15 0
-
2023-11-20 06:53
A gdzie deweloper nie postawił by swojej łapy?
Wejdzie wszędzie gdzie się da.
- 6 0
-
2023-11-20 06:59
Najważniejsze
,,borykają się z problemem braku wygodnego i bezpiecznego połączenia rowerowego ze Śródmieściem" I jedna stacja mevo. Tragedia. Tam cokolwiek miasto zrobi to tylko i wyłącznie pod deweloperkę.
- 8 0
-
2023-11-20 07:49
Kozanów się przypomina
- 4 0
-
2023-11-20 08:17
deweloperzy wynocha
jeszcze tam został się ostatni skrawek nie zabetonowanego świata więc koniecznie trzeba to zepsuć
- 7 1
-
2023-11-20 08:53
Tam można poprawić usługi, może faktycznie wpuścić TBS z kilkoma niewielkimi budynkami
Próbować wprowadzić tam jakieś firmy, ale absolutnie nie wpuszczać tam deweloperów! To są tereny zalewowe, a oni zapewne przeforsują tam budowę całych osiedli bloków i potem kiedyś będzie tragedia jak w Wrocławiu w 1997 roku, gdzie też bez oglądania się na to gdzie się buduje postawiono osiedla na terenach zalewowych, a potem był płacz mieszkańców na całą Polskę.
- 5 2
-
2023-11-20 09:15
Już deweloperka wyczuła byzness i oczekuje, że wszyscy złożą się z podatków na infrastrukturę?
A taki wał pieski. Teren za Opływem Motławy niech zamienią na park albo posadzą las, nie trzeba tam tego barachła, które stawiają w całym trójmieście bez ładu i składu byle więcej za więcej jak najmniejszym kosztem.
- 9 0
-
2023-11-20 09:20
Te tereny idealnie nadają się na park, a'la to co jest we Wrocku pod nazwą Park Wschodni. Robienie tam developerki i zabudywywanie to pomylenie z pogmatwaniem i proszenie się o kłopoty. Pojęcia nie mam jak ktoś chciałbym tam mieszkać na stałe - chyba wyłącznie w wyniku swojej niewiedzy jak kiepski jest to grunt pod trwałą i masową zabudowę.
No ale co my się oszukujemy - to Gdańsk. Tutaj nie robi się terenów zielonych, a jedynie tereny szare. Ta władza nie ma w zwyczaju produkować ładnych terenów rekreacyjnych - jedynie okazjonalne i na pokaz sadzenie drzewek, które i tak zaraz uschną.- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.