• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak będzie obowiązkowa?

Michał Jelionek
7 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców
Na szczycie listy miejsc, w których należy postawić znak nakazu jazdy na suwak jest ul. Jana z Kolna w Gdańsku. Póki co, stoi tam znak zalecający jazdę na zamek. Na szczycie listy miejsc, w których należy postawić znak nakazu jazdy na suwak jest ul. Jana z Kolna w Gdańsku. Póki co, stoi tam znak zalecający jazdę na zamek.

Jeździć na zamek czy nie jeździć - oto jest pytanie. Zdania na ten temat są mocno podzielone, bo w końcu ilu kierowców na polskich drogach, tyle opinii. Tematem (w końcu) zainteresowało się jednak Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, które chce wprowadzić obowiązkową jazdę na suwak.



Czy jazda na suwak powinna być obowiązkowa?

Znak zalecający jazdę na zamek. Znak zalecający jazdę na zamek.
W naszym kraju jazda na zamek kuleje, i to mocno. Polscy kierowcy mają duży problem ze zrozumieniem tej metody upłynniania ruchu drogowego.

Jedni uważają, że zwężający się pas należy jak najszybciej opuścić (żeby przypadkiem nie dojechać do jego końca). Z kolei drudzy, znający zasady poprawnej jazdy na suwak, dojeżdżają do końca zanikającego pasa i dopiero wówczas zmieniają pas. Co zresztą przeważnie nie do końca podoba się stojącym w korku.

Oczywiście prawidłowo jadący kierowcy uznawani są przez pozostałych za "wpychających się cwaniaczków". To normalne. Dlatego też pojawiają się samozwańczy "szeryfowie", którzy "pilnują" porządku na drodze. W Polsce wciąż pokutuje zaściankowe przekonanie, że każdy musi odstać swoje. Ja stałem, więc ty też postoisz.

Zajmowanie wyłącznie pasów, na których można kontynuować jazdę, generuje jeszcze większe korki. Żeby tego unikać, resort chce zmobilizować i nauczyć polskich kierowców jazdy na zamek. W miejscach, w których dochodzi do zwężenia (np. związanego z remontem drogi) staną znaki nakazujące jazdę na suwak. Aktualnie na naszych drogach można spotkać znaki zalecające jazdę na zakładkę.

Czytaj także: Jazda na zamek wciąż kuleje w Trójmieście

Pół żartem, pół serio. Pół żartem, pół serio.
Po wprowadzeniu nakazu jazdy na zakładkę kierowcy będą zobligowani do ustępowania pierwszeństwa pojazdom ze zwężającego się pasa. Będzie tu obowiązywała prosta zasada: każdy wpuszcza jeden samochód.

Jeśli któryś z kierowców stojących w korku nie zastosuje się do znaku nakazu, popełni wykroczenie z art. 92 ust. 1. I jeśli dojdzie do kolizji - to on będzie winnym spowodowania stłuczki.

Niestety, szacuje się, że znowelizowane przepisy mogą wejść w życie dopiero pod koniec 2018 roku.

W Trójmieście miejsc, w których powinna obowiązywać przymusowa jazda na suwak jest przynajmniej kilka. W Gdańsku to chociażby ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska (w kierunku centrum), al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (przed skrzyżowaniem z ul. Łostowicką) czy ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska (zaraz za obwodnicą Trójmiasta, za skrzyżowaniem z ul. Kalinową). Z kolei w Gdyni taki znak przydałby się z pewnością na końcu Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Pogórza.

A jakie są wasze typy?

Zobacz jak wygląda niepoprawna jazda na suwak.

Opinie (350) 7 zablokowanych

  • .

    Warto też zwrócić uwagę na buraków jadących prawym pasem na dwupasmówce, którzy widzą że ktoś wyjeżdża z bocznej drogi, parkingu albo stacji benzynowej i nie zjadą na lewy żeby umożliwić drugiej osobie włączenie się do ruchu. Przez taką zwykłą kulturę korki byłyby dużo mniejsze.

    • 8 0

  • w kraju cebuli i cwaniactwa

    beznadzieja.... to się nie sprawdzi , na ten przykład , koniec drogi dwupasmowej w Koszwałach to porażka. Przecież to właśnie przez tych cwaniaków wbijających na sam przód , aż do pola wyłączonego z ruchu, reszta stoi , bo ci muszą się wepchnąć ze strefy na której już ich nie powinno być.

    • 5 0

  • Nie ma takiego znaku w kodeksie drogowym!!!! (1)

    Chamy, cwaniaczki i kombinatorzy!
    Szybsza, droższa bryka nie upoważnia was do tego aby używać tego nieformalnego znaku drogowego. Jazda na suwak ma sens w krajach cywilizowanych a do nich Polska nie należy. Dzicz na drogach, chamstwo i bandytyzm taki powinien być opis tego znaku!

    • 3 6

    • Czemu jazda na suwak ma sens tylko w krajach cywilizowanych? To tam inne zasady logiki występują? Jazda na suwak nigdzie nie ma sensu, bo nic nie daje, tyle samo aut przejedzie, a powoduje straty, a przynajmniej może, w postaci cwaniactwa.

      • 0 1

  • apeluję o jak najszybsze wprowadzenie eliminacji łosiów

    finałem każdej kolizji powinno być zatrzymanie praw jazdy wszystkich kierowców uczestniczących w zdarzeniu, które zostaną zwrócone dopiero po okazaniu pozytywnych badań psycho-motorycznych. Żeby nie robić totalnego zamieszania, niektórym (w/g oceny policji mogą być wydane terminowe, np. dwutygodniowe zaświadczenia zezwalające na prowadzenie. Prawko bezwzględnie zwrócone może być po pozytywnych badaniach.

    • 2 2

  • A może najlepiej budować szerokie drogi?! Dlaczego po przebudowie Jana z Kolna nie pomyślano aby pozostawić zjazdu w kierunku 3 maja.

    • 3 0

  • xxx (1)

    auta maja jechac blisko prawej krawedzi, by motocykl sobie mogł spokojnie przejechac....., czyli w tym samym miejscu trzy pojazdy(moje auto, auto sasiada i motocykl) a co jesli dolaczy sie jeszcze pan na rowerze i skuterze-mam wjechac na trawnik?Z tego co wiem, na jednym pasie moze byc jeden pojazd.

    • 4 0

    • A jednoślad

      to co tam robi na środku, przed karetką? motocykle wg innego kodeksu jeżdżą? jest jakiś nowy obowiązek ich przepuszczania? Który paragraf ma zapis "patrz w lusterka - motocykle są wszędzie"? Kupię fiata panda (ma tylko 158 cm szerokości), może też się wcisnę środkiem- ale nie będę taki, pojadę za karetką...

      • 0 0

  • Do rozsądku nie przemówi. (2)

    Nie tak dawno prowadziłem dość ożywioną dyskusję z kolegami w pracy. Na 8 osób biorących w niej udział 7 twierdziło, że jazda na suwak to w większości przypadków bezsens, zwłaszcza na trasach szybkiego ruchu. Jako zwolennik jazdy na suwak byłem uznany za przysłowiowego cwaniaka. Mówili: czyli co, jedziesz do końca pasa i potem się wciskasz "na chama"? Twierdzili, że jeśli wszyscy jadą "gęsiego" to wtedy ruch jest płynny. Ja im na to, że wystarczy zostawiać większy odstęp aby kierowcy z kończącego się pasa mogli płynnie go zmienić. A oni na to: nie będę robił odstępu aby jakiś cwaniak mi się wciskał... Walka z wiatrakami...

    • 4 2

    • I sam widzisz, że myślisz jak cwaniaczek. (1)

      Jazda na suwak ma sens jeśli po drugiej stronie zwężenia nie występują utrudnienia w ruchu, jeśli jednak po zwężeniu nadal występuje korek to wciskający się kierowca z drugiego pasa powoduje dodatkowe spowolnienie ruchu

      • 1 1

      • dość egoistyczne podejście

        z tego co piszesz wynika, że należałoby zlikwidować kończące się pasy przed korującymi się skrzyżowaniami i jeździć jednym. Niech korek się ciągnie przez sześć wcześniejszych skrzyżowań, co tam - ty przecież i tak szybciej nie pojedziesz:)
        "wciskający się kierowca z drugiego pasa powoduje dodatkowe spowolnienie ruchu" - doprecyzujmy: spowoduje spowolnienie ruchu na jednym pasie, ale w sumie przejedzie tyle samo samochodów. Czy to coś zmienia? Tak! korek ma pół kilometra, a nie kilometr, bo auta korzystają z dwóch pasów, zamiast z jednego

        • 0 0

  • Jazda na zamek

    Już dawno dowiedziono poprzez ADAC że wjazd na zamek powoduje mniej hamowań, korków ...

    • 3 3

  • jazda na suwak to dobre rozwiązanie, ale obowiązkowość to złe rozwiązanie

    W ten sposób można podejść do innych problemów drogowych:
    1. Jedziesz swoim pasem a przeciwny stoi, bo ktoś chce skręcić w lewo i przyblokował swój pas - kulturalny kierowca wpuści, ale czy to będzie obowiązkowe?
    2. Jedzie motocykl i próbuje się przebić przez korki - kulturalny kierowca zjedzie bliżej prawej krawędzi, ale czy to będzie obowiązkowe?
    3. Kierowca chce wyjechać z miejsca parkingowego - kulturalny kierowca wpuści, ale czy to będzie obowiązkowe?

    Kulturalne zachowanie kierowców nie musi być zaraz objęte ustawą.
    Wystarczy każdemu kursantowi pokazać na jeździe praktycznej, podobnie jak jazda prawym pasem itd. Wystarczy też zrobić spot w TV jak należy jeździć na suwak i też dużo osób "skuma".

    • 4 2

  • Ustępować transportowi publicznemu!

    Przede wszystkim kierowcy powinni dawać pierszeństwo komunikacji miejskiej.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane