• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak będzie obowiązkowa?

Michał Jelionek
7 września 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców
Na szczycie listy miejsc, w których należy postawić znak nakazu jazdy na suwak jest ul. Jana z Kolna w Gdańsku. Póki co, stoi tam znak zalecający jazdę na zamek. Na szczycie listy miejsc, w których należy postawić znak nakazu jazdy na suwak jest ul. Jana z Kolna w Gdańsku. Póki co, stoi tam znak zalecający jazdę na zamek.

Jeździć na zamek czy nie jeździć - oto jest pytanie. Zdania na ten temat są mocno podzielone, bo w końcu ilu kierowców na polskich drogach, tyle opinii. Tematem (w końcu) zainteresowało się jednak Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, które chce wprowadzić obowiązkową jazdę na suwak.



Czy jazda na suwak powinna być obowiązkowa?

Znak zalecający jazdę na zamek. Znak zalecający jazdę na zamek.
W naszym kraju jazda na zamek kuleje, i to mocno. Polscy kierowcy mają duży problem ze zrozumieniem tej metody upłynniania ruchu drogowego.

Jedni uważają, że zwężający się pas należy jak najszybciej opuścić (żeby przypadkiem nie dojechać do jego końca). Z kolei drudzy, znający zasady poprawnej jazdy na suwak, dojeżdżają do końca zanikającego pasa i dopiero wówczas zmieniają pas. Co zresztą przeważnie nie do końca podoba się stojącym w korku.

Oczywiście prawidłowo jadący kierowcy uznawani są przez pozostałych za "wpychających się cwaniaczków". To normalne. Dlatego też pojawiają się samozwańczy "szeryfowie", którzy "pilnują" porządku na drodze. W Polsce wciąż pokutuje zaściankowe przekonanie, że każdy musi odstać swoje. Ja stałem, więc ty też postoisz.

Zajmowanie wyłącznie pasów, na których można kontynuować jazdę, generuje jeszcze większe korki. Żeby tego unikać, resort chce zmobilizować i nauczyć polskich kierowców jazdy na zamek. W miejscach, w których dochodzi do zwężenia (np. związanego z remontem drogi) staną znaki nakazujące jazdę na suwak. Aktualnie na naszych drogach można spotkać znaki zalecające jazdę na zakładkę.

Czytaj także: Jazda na zamek wciąż kuleje w Trójmieście

Pół żartem, pół serio. Pół żartem, pół serio.
Po wprowadzeniu nakazu jazdy na zakładkę kierowcy będą zobligowani do ustępowania pierwszeństwa pojazdom ze zwężającego się pasa. Będzie tu obowiązywała prosta zasada: każdy wpuszcza jeden samochód.

Jeśli któryś z kierowców stojących w korku nie zastosuje się do znaku nakazu, popełni wykroczenie z art. 92 ust. 1. I jeśli dojdzie do kolizji - to on będzie winnym spowodowania stłuczki.

Niestety, szacuje się, że znowelizowane przepisy mogą wejść w życie dopiero pod koniec 2018 roku.

W Trójmieście miejsc, w których powinna obowiązywać przymusowa jazda na suwak jest przynajmniej kilka. W Gdańsku to chociażby ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska (w kierunku centrum), al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (przed skrzyżowaniem z ul. Łostowicką) czy ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska (zaraz za obwodnicą Trójmiasta, za skrzyżowaniem z ul. Kalinową). Z kolei w Gdyni taki znak przydałby się z pewnością na końcu Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Pogórza.

A jakie są wasze typy?

Zobacz jak wygląda niepoprawna jazda na suwak.

Opinie (350) 7 zablokowanych

  • Ja nie wpuszczę cwaniaka. Ludzie stoją w kolejce a mam wpuszczać cwaniurę? (2)

    Chyba, ze oba pasy bada full zajete furami i wtedy na przemian wspuszczamy sie.
    Ale to musza sie wszyscy nauczyc. Dopoki konczacy sie pas jest pusty i jedzie nim jeden kierowca, nie wpuszcze za chinskiego boga.

    • 2 5

    • No ale ludzie kiedy zauważycie że to zmniejsza korki. Ja też nienawidzę cwaniactwa. Ale przy kończącym się pasie należy jechać dokońca swoim pasem na końcu stanąć włączyć kierunek i powinien pierwszy kierowca nas wpuscic. Dlaczego to zmniejsza korki. Bo wykorzystując nie wszystkie pasy wydluzamy kolejkę oczekujących, która może się wydłużyć na sąsiednie skrzyżowanie. A drogi w mieście to jest system naczyń powiazanych, korek na jednej ulicy przenosi się na korek na sąsiedniej. Jeżeli będziemy jechali kończącym się pasem do końca wówczas kierowcy oczekujący na przejazd przez skrzyżowanie nie wydłuża kolejki. Niestety ale w tej sytuacji to cwaniacy przyczyniają się do zmniejszenia korków a nie cierpliwie czekający kierowcy.

      • 2 0

    • Brawo TY!

      właśnie dlatego kończący się pas stoi pusty, bo TY nie wpuścisz - taki paradoks... może nucz się pierwszy i dawaj przykład innym?
      Wg mnie cwaniakiem jest ten, który się wbija po chamsku i zwykle bez kierunkowskazu (niezależnie czy na początku, czy końcu pasa), a ten co dojeżdża do końca i czeka z włączonym kierunkowskazem aż go wpuścisz jest normalny, tylko troszkę sprytniejszy od CIEBIE.

      • 2 0

  • Temat bez sensu.

    Na suwak jeździ się we wszystkich cywilizowanych krajach. U nas ci którym się to nie podoba pomału wyginą. Sytuacja zresztą się poprawia. Widać to np. na estakadzie Kwiatkowskiego.

    • 4 2

  • Mam nadzieje ze... (1)

    W kolejce do okienka na poczcie wchodzenie na zamek bedzie tez obowiazkowe i mile widziane...

    • 3 0

    • tak!

      jedna kolejka do wszystkich okienek - niezależnie od poziomu ślamazarności urzędniczki pocztowej, kolejka posuwa się do przodu:)

      • 3 0

  • POLSKA TO CYWILIZOWANY KRAJ,NAWET PÓŁ ŻARTEM PÓŁ SERIO

    tylko są po prostu debile którym trzeba to solidnie wytłumaczyć jak należy poruszać się po ulicy i pomagać sobie wzajemnie na drodze . trzeba tylko posiadać kulturę ,trochę skromności i pokory.jak patrze na cwaniaków w swoich furach to mi się śmiać chce kiedy robią z siebie kogoś innego niż są,bo mają np bmw.robią miny i prowadzą jak by byli panami świata.śmieszni ludzie.ale może kiedyś dojrzeją i zmądrzeją.a może sami będą się kiedyś z tego śmiać.życzę im tego.

    • 0 0

  • przepisy mogą wejść w życie dopiero pod koniec 2018 (1)

    Nie wystarczy jedna noc??

    • 4 1

    • powiedz to swojej konkubinie, że jedna noc wystarczy, i spadaj genia

      • 0 1

  • nie rozumiem wielu wypowiedzi... (1)

    Dlaczego jestem uważany przez większość za cwaniaka, skoro dojeżdżam do końca pasa ruch, i z włączonym kierunkowskazem czekam, aż ktoś łaskawie wpuści mnie na swój pas i pozwoli kontynuować jazdę? Gdzie w przepisach znajdę wzmiankę o zakazie jazdy pasem, który się kończy? jak się skończy, to muszę go zmienić i wszystko (oczywiście grzecznie, nie "na siłę"). Nie mogę mieć pretensji do tych co nie wpuszczają (sam wybrałem kończący się pas - znaki o tym informują), a jestem wdzięczny tym, co wpuszczą.
    Problemem jest nasza duma, postawa roszczeniowa i brak logicznego myślenia...

    • 4 2

    • Acha,

      dostałeś łapkę w dół od półgłówka, który nie wie dlaczego są dwa pasy.

      • 1 0

  • ? (3)

    To może wszyscy będziemy jeździć lewym pasem...

    Czytam te wypociny i widzę tylko odniesienia do krajów "cywilizowanych", więc mam pytanie do autora w którym to cywilizowanym kraju się takiej jazdy naoglądał???

    Cały projekt, to żenada.

    BUDUJCIE DROGI zamiast szukać półśrodków

    • 3 2

    • W Danii np

      • 1 1

    • niemcy

      • 1 1

    • w norwegii, szwecji, danii, niemczech

      i paru innych krajach, w ktorych poziom jest wyzszy.

      • 0 1

  • ach... (1)

    Tam gdzie jest zwężenie na końcu drogi, na obu pasach powinno być tyle samo samochodów.I jadą, jeden z prawego, jeden z lewego , wszyscy posuwają się jednakowo. Ale ograniczone Janusze myślą,że z prawego maja pierwszeństwo.Cały świat jeżdzi na suwak bez mydła, tylko nasze debile nie rozumieją o co chodzi. Trzeba naprawdę być głupcem ,żeby nie rozumieć prostych zasad.A szeryf blokujący lewy pas , bo nikt go nie chce wpuścić na prawy, powinien iść na powtórny egzamin na prawo jazdy.

    • 2 1

    • dobra rada, lepiej używaj mydła

      • 1 0

  • barany się ustawiają na prawym na kilometr przed zwężeniem

    i jak człowiek chce jechać na zamek, to ma potem wyrzut sumienia, że te owce wyprzedza. O owce go mają za chama.

    • 3 0

  • Korki na lewym pasie.

    Dzięki tej metodzie jazdy korki będą tylko na lewym pasie :)

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane