• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jechaliśmy pendolino do Warszawy. Relacja z pokładu

Michał Stąporek, Maciej Naskręt
15 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
aktualizacja: godz. 10:17 (15 grudnia 2014)

Przejechaliśmy pociągiem Ekspres Intercity Premium, znanym jako pendolino, z Trójmiasta do Warszawy. W naszej relacji informujemy was, czy fascynacja włoskim pociągiem jest warta 9 mld zł wydanych na remont trasy Gdynia-Warszawa i 400 mln euro na polskie "wahadełko".



Godz. 9:30 No i dojechaliśmy. O czasie, bez problemów. Ostatnio porównywanie szybko było w 1993 roku. Czy to jednak jest powód do emocjonowania się?

Pendolino to szybki, wygodny i cichy pociąg. Komfort, jaki oferuje, powinniśmy jednak osiągnąć wiele lat temu, a nie w drugiej dekadzie XXI wieku. Jak to możliwe, że w wagonie jest kilkanaście ekranów, które wyświetlają reklamy, a nie działa wifi? Parę rzeczy jest wciąż do poprawienia.

Nie ulega wątpliwości, że najważniejsza była modernizacja trasy Gdynia-Warszawa, która dziś pozwala pociągom jechać z prędkością 160 km/h, a za rok-dwa pozwoli jechać na niektórych odcinkach z prędkością 200 km/h. Prace trwały jednak 7 lat i wciąż są prowadzone. Można to było zrobić taniej niż kosztem 9 mld zł, czyli ok. 30 mln zł za kilometr.

***


Godz. 9:08 Jesteśmy na peryferiach Warszawy, mijamy stację Żerań. W pociągu ożywienie, ponieważ pojawił się internet. Niektórzy pasażerowie stoją w przejściach między wagonami, ponieważ tam jest lepszy zasięg.

Godz. 8:54 Minęliśmy Modlin. Pasażerowie Ryanaira dolecieliby z Gdańska do tej miejscowości, a dalej podróżowaliby do Warszawy tzw. Modlinbusem. Gdy nie ma korków, to ok. 25 min do centrum miasta.
Szczotka do polerowania butów. Korzystanie z niej wywołuje poddenerwowane spojrzenia współpasażerów. Nie dlatego, że hałasuje, ale dlatego, że znajduje się tuż przy stojaku na bagaże. Dbający o czystość butów może sprawiać wrażenie złodziejaszka myszkującego między walizkami. Szczotka do polerowania butów. Korzystanie z niej wywołuje poddenerwowane spojrzenia współpasażerów. Nie dlatego, że hałasuje, ale dlatego, że znajduje się tuż przy stojaku na bagaże. Dbający o czystość butów może sprawiać wrażenie złodziejaszka myszkującego między walizkami.

Godz. 8:45 Wiemy już czemu pendolino mają opinię bardzo cichych pociągów. Nie tylko dlatego, że jadą bezszelestnie po torach, ale także dlatego, że w ich wnętrzu prawie nie działa sieć telefoniczna. Nikt nie rozmawia przez telefon, internet działa z trudem. Gdy tylko wjeżdżamy w strefę mocniejszego sygnału, kilkudziesięciu pasażerom jednocześnie rozbrzmiewają dzwonki przychodzących wiadomości.

Zobacz jak wygląda toaleta w pendolino.



Godz. 7:53 PKP informuje, że pierwszego dnia kursowania pociągów Express Intercity Premium, pojechało nimi ponad 6 tys. pasażerów. Jak dotąd sprzedano 61 tys. biletów na pociągi tej klasy. Przypomnijmy, że każdego dnia odbywają się 23 połączenia pociągami pendolino, które każdorazowo mogą zabrać na pokład ok. 400 pasażerów.

W pendolino można nawet porządnie wyczyścić obuwie.



Godz. 7:38 Dotarliśmy do Iławy. Nad Jeziorakiem unosi się mgła.

Kierownik pociągu zachęca do korzystanie z usług WARS-u. Można w nim zamówić danie, które zostanie dostarczone do zajmowanego przez nas miejsca.

Co jest w menu? Kanapki, sałatki, biała kiełbasa. W niedzielę biuro prasowe PKP informowało o wydaniu ponad 2 tys. jajecznic.


Przy każdym fotelu, na wysokości zagłówka, znajduje się lampka, która punktowo oświetla siedzenie pasażera. Przy każdym fotelu, na wysokości zagłówka, znajduje się lampka, która punktowo oświetla siedzenie pasażera.

Ceny w Warsie są takie, jak w innych pociągach. Ceny w Warsie są takie, jak w innych pociągach.



Godz. 7:03 Ruszamy z Malborka, do którego dojechaliśmy z Gdańska Głównego w 30 minut. Ten krótki czas jazdy zawdzięczamy jednak nie temu, że jesteśmy na pokładzie pendolino, lecz wyremontowanej za ponad 9 mld zł trasie z Gdyni do Warszawy. Na razie i tak żaden pociąg nie może jechać nią szybciej, niż 160 km/h, a z taką prędkością jeżdżą także inne składy (więcej szczegółów poniżej).


Pasażerowie doskonale o tym wiedzą: - Wczoraj wieczorem moja znajoma wracała z Warszawy pociągiem. Nie jechała jednak pendolino, lecz zwykłym ekspresem. Dojechała do Gdańska w 2 godz 57 minut. - opowiada nasz towarzysz podróży.

Dodajmy, że w rozkładzie PKP jest pociąg, który tę trasę pokonuje nawet w 2 godz. 55 minut - i nie jest to pendolino.
Co ciekawe, w rozkładzie jest jeden pociąg EuroIntercity, który odcinek z Gdańska Głównego do Warszawy Centralnej pokonuje dwie minuty szybciej niż Pendolino. Co ciekawe, w rozkładzie jest jeden pociąg EuroIntercity, który odcinek z Gdańska Głównego do Warszawy Centralnej pokonuje dwie minuty szybciej niż Pendolino.


Godz. 6:51 Z głośników leci Chopin, na zamontowanych pod sufitem kilkunastu monitorach zdjęcia niedźwiedzi polarnych (na zmianę z kursem angielskiego i reklamami PKP Intercity), a my ruszamy z Tczewa.


Spostrzeżenie: przy każdym fotelu znajduje się umieszczona na wysokości zagłówka lampka, która daje punktowe światło.

Numery foteli oznakowane są nie tylko cyframi, ale także alfabetem Braille'a na potrzeby niewidomych.


Wnętrze wagonu II klasy. Wnętrze wagonu II klasy.


No to jedziemy. O godz. 6:33 pociąg rozkładowo odjechał ze stacji Gdańsk Główny. Frekwencja na pokładzie: zaraz to sprawdzimy. W naszym wagonie (jedziemy II klasą) zajętych jest ok. 60 proc.

Wjazd pendolino na stację w Gdańsku Głównym



Ponieważ już wczoraj cała dziennikarska Polska opisywała swoje wrażenia z pierwszego dnia kursowania pendolino, my mamy ułatwione zadanie.

Pierwsza uwaga: jeśli przez całe lata zakrywaliście uszy, gdy jakikolwiek pociąg z piskiem wjeżdżał na stację, już nie musicie tego robić. Ten pociąg zatrzymuje się cichutko, niczym tramwaj.

Druga uwaga: jeśli myśleliście, że w pociągu za 20 mln euro wi-fi jest czymś oczywistym, to się rozczarujecie. PKP Intercity zapewnia, że wi-fi będzie, ale dopiero od stycznia. Teraz trzeba liczyć na internet w smartfonach, albo zewnętrznych modemach.

Kierownik pociągu właśnie zapowiedział, że w Tczewie będziemy o 6:48. Zobaczymy.

***


Po raz pierwszy rejsowe składy pendolino wyruszyły na trasy z Gdyni do Krakowa przez Warszawę, z Warszawy do Poznania i z Warszawy do Wrocławia w niedzielę, 14 grudnia.

W jednym z kilkunastu e-maili, jakimi tego dnia PR-owcy PKP zalali dziennikarzy (dotąd się to nie zdarzało), cytowano Jakuba Karnowskiego, prezesa PKP S.A.

- Kolej wraca do gry. Sprzedaliśmy już 60 tys. biletów na pociągi pendolino, to 250-procentowy wzrost w sprzedaży biletów PKP Intercity rok do roku. 14 grudnia to pierwsze słowo naszego przewoźnika w walce o pasażera. Już teraz na głównych trasach zarówno czasy przejazdu, jak i ceny mamy bezkonkurencyjne. Ponad połowa pasażerów podróżujących dzisiaj pociągami pendolino, kupiła bilety za 49 zł - mówił szef PKP S.A.

Od wczoraj pociągi pendolino kursujące między Gdynią i Warszawą pokonują dystans 350 km w 3 godz. 23 minuty. PKP Intercity chętniej jednak eksponuje czas przejazdu między Gdańskiem a Warszawą, ponieważ wynosi on rozkładowo 2 godz. 58 min i po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat jest niższy niż 3 godz.

Jednak już na stacji w Oliwie nie obeszło się bez pewnych problemów, co uchwyciła nasza czytelniczka.

Kłopoty pendolino na stacji w Oliwie

Film użytkowniczki YouTube Priness1000



Modernizacja trasy kolejowej Gdynia-Warszawa

By było to możliwe, trzeba było zmodernizować trasę kolejową E65 Gdynia-Warszawa. Prace trwały prawie 10 lat i pochłonęły ponad 9 mld zł. Wiązały się m.in. z montażem blisko 850 km nowych torów, położeniem 1,5 mln podkładów kolejowych, budową ponad 150 peronów oraz 600 wiaduktów i mostów.

Do końca nie było jednak pewne, czy robotnicy zdążą z remontem torów przed 14 grudnia. Ostatecznie na początku grudnia zakończono prace związane z odbudową nasypu kolejowego w Jurkowicach koło Malborka, dzięki czemu ruch na obu torach na tym odcinku może być prowadzony z prędkością 160 km na godz.

Koszt modernizacji poszczególnych odcinków trasy kolejowej Gdynia-Warszawa. Koszt modernizacji poszczególnych odcinków trasy kolejowej Gdynia-Warszawa.

3 godz. 20 minut to najkrótszy czas przejazdu pociągu w 1993 roku. Pociąg nie zatrzymywał się na żadnych stacjach pomiędzy Gdańskiem i Warszawą. 3 godz. 20 minut to najkrótszy czas przejazdu pociągu w 1993 roku. Pociąg nie zatrzymywał się na żadnych stacjach pomiędzy Gdańskiem i Warszawą.


Co z tą prędkością?

Na żadnym odcinku 350-kilometrowej trasy z Gdyni do Warszawy Centralnej nie można na razie jechać szybciej, niż 160 km na godzinę. Dlaczego?

Wszystko przez to, że nie działa jeszcze drugi poziom zapewniającego bezpieczeństwo systemu ETCS/ERTMS. W uproszczeniu jest to system komputerowy tzw. "sygnalizacji kabinowej", który zapewnia maszyniście i pasażerom bezpieczeństwo jazdy, bo nie pozwala popełnić błędu; np. jechać zbyt szybko na odcinku, gdzie należy zwolnić, "najechać" na inny skład, przekraczać prędkość maksymalną, przejechać sygnał czerwony itp.

Ale nie tylko ten system jest niezbędny, by pociągi mogły jechać z większą prędkością.

Na całej trasie nie może być żadnych przejazdów samochodowych przez tory, wyłącznie wiadukty.

Sieć trakcyjna musi dostarczyć zasilanie mocą rzędu 6 MW na lokomotywę lub skład.

Wiadukty kolejowe, przepusty, przejścia podziemne, tunele dla aut muszą spełniać wyśrubowane normy i wytrzymywać dynamiczne oddziaływania szybkich pociągów.

Na razie te warunki nie są spełnione, więc dopuszczalne prędkości na trasie do Warszawy wyglądają tak: 160 km/h na prawie 220 km, między 130 a 160 km/h na nieco ponad 50 km, ale są i ograniczenia do 80, a nawet 60 km/h.

Zobacz także: Tabela prędkości na linii Warszawa Wschodnia Osobowa - Gdańsk Główny (linia nr 9)

W 2016 roku prędkość maksymalna pociągów pasażerskich na tej trasie zostanie podniesiona do 200 km/h. Dopiero wtedy pociągi pendolino pokażą pełnię swoich możliwości, ponieważ dziś także zwykłe składy, ciągnięte przez klasyczne lokomotywy, mogą uzyskiwać identyczne czasy przejazdu (a nawet lepsze: patrz niżej).


Pendolino daje wybór, ale nie jest jedyne

Uważasz, że pendolino to głupota, jest przereklamowany, za drogi i niewygodny? Proszę bardzo, wcale nie musisz nim jeździć. Do Warszawy można się dostać także tanimi pociągami TLK (jeżdżą dwa dziennie, bilet normalny kosztuje 55 zł) oraz pociągami typu Inter City (jest ich sześć dziennie, bilet kosztuje 113 zł).

Warto pamiętać, że one także zyskały na modernizacji linii kolejowej Gdynia-Warszawa. Co więcej, w rozkładzie znajduje się pociąg Inter City, który dystans z Gdańska do Warszawy pokonuje szybciej niż pendolino!

Co ciekawe, w rozkładzie jest jeden pociąg EuroIntercity, który odcinek z Gdańska Głównego do Warszawy Centralnej pokonuje dwie minuty szybciej niż Pendolino. Co ciekawe, w rozkładzie jest jeden pociąg EuroIntercity, który odcinek z Gdańska Głównego do Warszawy Centralnej pokonuje dwie minuty szybciej niż Pendolino.

Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie masz w ogóle ochoty na jazdę koleją, to do wyboru jest kilkanaście połączeń dziennie Polskiego Busa (czas podróży 4 godz. 55 minut, średni koszt biletu kupionego z kilkudniowym wyprzedzeniem to 37 lub 47 zł) i dziewięć lotów dziennie do Warszawy, w tym siedem LOT-em (ok. 240 zł) na Okęcie oraz dwa do podwarszawskiego Modlina liniami Ryanair, na które łatwo kupić bilet za ok. 40 zł.

Opinie (589) ponad 20 zablokowanych

  • "Numery foteli oznakowane są nie tylko cyframi, ale także alfabetem Braille'a na potrzeby niewidomych"

    nie tylko cyframi... to dla osób niewidomych mają oznaczenia w literach czy jak? ;-)

    • 1 2

  • widzę (1)

    na forum wielkich znawców wszystkiego , a już od kolejnictwa sami wybitni specjaliści. Od razu wiele mitów powtarzanych prze nasze "kompetentne inaczej " media. No to jedziemy. Mit pierwszy pendolino jest za drogie, można było kupić taniej polskie. Fakt: w momencie ogłaszania przetargu żaden polski producent nie spełniał wymogów zamówienia. Fakt też, że obecnie robią elektryczne zespoły trakcyjne "Dart" i Flirt" tylko to nie jest ta półka. Poza tym pkp intercity również zamówiła 20 "dartów" i 20 flirtów . Zatem także Pesa i Newag zarobią i mają swój udział w rynku taboru kolejowego. Mit drugi zakupiono składy niepełne , bo nie mają wychylnych pudeł i przez to pociągi nie mogą osiągać większej prędkości i skracać czasu przejazdu. Fakt: pociągi z wychylnym pudłem są przydatne na liniach górskich. W Polsce składy jeżdżą po liniach nizinnych , gdzie nie ma tak ciasnych łuków i brak wychylnych pudeł nie jest barierą zwiększania prędkości. Np na CMK do odcinka już posiadającego dopuszczenie na 200 km/h Zawiercie-Olszamowice w przyszłym roku po zakończeniu przebudowy odcinka Grodzisk - Idzikowice dojdzie ten odcinek . Zostanie ok. 40 km między Olszamowicami i Idzikowicami do przebudowy na lata 2016-17. Przypominam, że przebudowa polega na dostosowaniu linii do prędkości 250 km/h i obecnie odcinek dopuszczony do 200 km/h ma parametry do 250 km/h. Barierą do zwiększenia prędkości jest konieczność wyposażenia linii w ERTCMS poziomu 2 z sygnalizacją kabinową oraz ewentualnie wydajność podstacji zasilających. Na odcinku Warszawa Gdańsk w przyszłym roku ma nastąpić wyposażenie linii w ERTTCMS , co pozwoli zwiększenie prędkości do 200 km/h na odcinku Gdańsk -Malbork i Działdowo -Modlin. Wówczas czas przejazdu będzie wynosił 2 godz. 37 min.Mit trzeci: po co kupować składy jednostki trakcyjne jak zwykłe składy z wagonami jeżdżą tyle samo> Fakt: Tyle samo to jeżdżą teraz, po zwiększeniu prędkości do 200 km/h będą jeździły dłużej z prostego powodu . W Polsce jest tylko 10 sztuk lokomotyw osiągających prędkość 230 km/h Są to EU 44 Husarz. Poza tym większość wagonów jest na prędkość maksymalną 160 km/h Zatem , aby tak robić należałoby zamówić oddzielnie odpowiednią liczbę wagonów i lokomotyw mogących osiągać takie prędkości. Przy próbie dalszego zwiększania prędkości istniałaby następna bariera , bo nie ma wagonów , które wytrzymałyby ponad 200 km/h. Nadto trzeba by utrzymywać oddzielnie wagony i oddzielnie lokomotywy, co zwiększa koszt eksploatacji. Takie sklady jak pendolino czyli zespoły trakcyjne są urzrmywane jak kolejki jako całość . Prosze zwrócić uwagę, że wszytskie szybkie pociągi na świecie mają postać elektrycznych zespołów trakcyjnych. To już wystarczy

    • 6 1

    • pomijasz aspekt finansowy

      Wszystko ok ale zupełnie nie uwzględniasz kosztów. A skrajną niekonsekwencją jest twierdzenie, że z jednej strony zakup pendolino jest zasadny a z drugiej strony też jest zasadny zakup bez wychylnego pudła. Wg szacunków wychylne pudło skróciłoby czas przejazdu gda war o kilkanascue minut. A to xnaczacy zysk w porownaniu do zysku pendolino w stodunku do ic z lat 90.
      Umowa na zakup pendolino zostala podpisana w 2011 czyli 3 lata przed pierwszymnkursem tak wiec argument o braku wymogow przez polskich profucentow jest nietrafiony. Przyznalbym ci racje gdyby np penfolino wyjechali na tory w 2012

      • 1 1

  • pendolino

    jechałem-czysto,pachnaco,szybko,punktualnie-czyli nienormalnie.ciekawe za ile miesiecy bedzie juz normalnie-tzn. brudno,toalety powinny byc zapchane i śmierdzieć,opóźnienie do 50 minut-ale za to bilety drozsze o 50%

    • 3 1

  • 330km w 3.5h czyliśrednio poniżej 100

    To CI osiągnięcie. Odległość 330km powyżej 3h. To stare spalinowe jeżdziły już 120h bez milionowych inwestycji. WTedy z Gdanska do Warszawy jeździło się 3.5h.

    • 1 3

  • Beka (2)

    Wszystko fajnie ale na filmiku to pendosrino jedzie ale z Gdańska w stronę Gdyni no ale to mało istotne bo kasety do nagrania nowego filmiku zabrakło :-D oj marne są te artykuły oj marne

    • 0 2

    • Nie narzekać, za komuny puścili by film od tyłu (1)

      • 0 0

      • filmy od tyłu tylko po 24:00 !!!

        • 1 0

  • Ciekawe ile PKP wydało na tego typu sponsorowane teksty (2)

    i relacje publikowane jak Polska długa i szeroka począwszy od samej
    Gazety Wyborczej a skończywszy na Głosie Skórcza...

    • 0 4

    • Wydało? Raczej zarobiły na biletach tych wszystkich pismaków

      • 0 0

    • A ile Jaruś sponsoruje kłamliwych tekstów twojej prasy prawicowej. Nauka

      od komunistów nie poszła w las.

      • 0 0

  • OLIWA,Wrzeszcz...? (5)

    Moje pytanie takie? Po co pociąg typu Pendolino czy Expres zatrzymuje się na takich stacjach jak Oliwa, Wrzeszcz itp? Chyba tego rodzaju pociągi powinny się ch-zywać tym, że zatrzymują się w głównych miastach na głownych stacjach! Jak ktoś chce dojechać na Szadułki, Rumi czy Witomino to już niech organizuje to w swoim zakresie....czy to rodzaj kolejnej równej polityki ku Europie? Żenada.

    • 3 6

    • Milcz,śledziu. (1)

      • 2 2

      • Milcz betonie

        • 1 0

    • To właśnie zaleta kolei. (1)

      Czyli większa dostępność niż samolotu. Spójrz, ile powstało biurowców we Wrzeszczu czy w Oliwie.

      • 1 1

      • Chylonia i Orłowo gorsze?

        Dlaczego więc pociągi relacji Gdynia Gł. - Szczecin nie zatrzymują się w Chyloni? W końcu Chylonia to też stacja przelotowa w dodatku największe skupisko mieszkańców miasta!!! W Orłowie to nawet wszystkie pociągi PR się nie zatrzymują, o pośpiechach nikt nie marzy bo Sopot blisko!
        Taka wiocha zabita dechami jak Włoszczowa (Gosiewo) ma stację na której zatrzymują się wszystkie pociągi a w Gdyni nie bo nie! Typowy POlski burdel!!!

        • 0 2

    • W odróżnieniu od niektórych europejskich miast (Londyn, Paryż, Rzym) Gdańsk ma dworce przelotowe, a nie czołowe. W Berlinie ICE

      też staje 3 razy. Dojazd na dworzec główny to też dodatkowe korki na ulicach. Jak ci tak zależy na dojeżdżaniu, to korzystaj PolBusa :)

      • 1 1

  • 3h...???!!!

    Pendolino jedzie ponad 3h, ale z Gdyni czemu nikt nie porówna ile pozostałe pociągi jadą z Gdyni do W-wy tylko porównuje się ich czas z Gdańska???!!! Wydłuża się prawda haha, bo staja na jakichś podrzędnych stacjach typu Oliwa sprawiedliwa haha, ale chyba tylko dla tych co to ustanawiają, bo prawo dla równych i równiejszych ehhh

    • 1 5

  • Nie ma się czym podniecać !

    czas przejazdu nie powala !

    • 2 2

  • Uwaga Uwaga !!!!

    Dzisiaj Pendolino ma wystapić w Faktach po Faktach. Głosu Pendolino uzyczy Daniel Olbrychski a tłumaczyc na angielski bedzie najdroższy nieudacznik III RP Donald Emołszyn Tusk !!!! Lemingi po....sr*....j.ą się z rozkoszy !!!!

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane