- 1 Budowa przejścia przy dworcu ruszy w lipcu (171 opinii)
- 2 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (208 opinii)
- 3 Okręt podwodny przypłynie do zwiedzania (64 opinie)
- 4 Dźwig wpadł do kanału. Moment upadku (303 opinie)
- 5 Projekt PKM Południe za 48 mln zł (242 opinie)
- 6 Muzeum II Wojny Światowej reaguje na protesty (110 opinii)
Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.
Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?
W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.
Wariant I z jednym buspasem
Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.
Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).
Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.
Wariant II z dwoma buspasami
Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.
Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.
Potrzebny tunel pod Pachołkiem
Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.
Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.
Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Drogie mieszkania w Oliwie
W lipcu spotkanie w Oliwie
10 lipca w Oliwskim Ratuszu Kultury
Opinie wybrane
-
2024-06-28 12:28
Jest jedna opcja. (11)
Puszczenie ruchu z węzła owczarnia przez las do ulicy kościerskiej za starym tynkiem oliwskim. Cała reszta to mżonki i blokowanie przepustowości ulicy i zamknięcie potencjału przestrzennego tego miejsca.
- 66 75
-
1 godz.
Oho oho ho
Temat stary , p.adamowicz podpisal zgode na budowe , geant /achou , jak wybuduja druga jezdnie do oliwy, ale nic nawet ja geant sie skonczyl nie dostal kar umownych od adamo ,,,,,wtedy nie bylo parku do oliwy ,,,
- 0 0
-
2024-06-28 13:04
Jest jeszcze jeden wariant o którym nikt nie wspomina (6)
Powodem korków jest liczba samochodów. Poczekajmy aż prowadzą podatek drogowy od auta, przegląd samochodu za 500, paliwo po 9 zł I problem sam się rozwiąże. Potrzebna będzie jedynie ścieżka rowerowa.
- 20 17
-
2024-06-28 15:39
Jak zbudujesz ścieżkę rowerową to wprowadź zakaz podwózki rowerów to raz a dwa powodem korków jest coraz większa liczba dróg
- 3 9
-
2024-06-28 15:03
Wszyscy krzyczą "hurra, budujmy drogi" (4)
Ale przecież jak ta droga kosztuje 2-5 mld (tunel pod Pachołkiem będzie baaaaardzo drogi. 2 mld były niedoszacowaniem sprzed 10 lat!)
Zapłacą za to wszyscy. To może lepiej, niech za używanie dróg płacą osoby które chcą nią jeździć. To tak proste.- 15 9
-
wczoraj 10:23
Wszyscy korzystają z dróg
Nawet Ci nieposiadający samochodów. Wszystkie towary muszą zostać do sklepów dowiezione. To samo tyczy się zasobów potrzebnych do świadczenia usług. Nie wspominając o osobach, które dojeżdżają po prostu do pracy z której korzystają inni, też ci bez samochodów. Pisanie, że na budowę dróg mają łożyć tylko kierowcy jest, delikatnie mówić, niedorzeczne
- 3 2
-
2024-06-28 17:04
(2)
To się dowiedz ile podatków płaci kierowca. Począwszy od kupna samochodu przez ubezpieczenie i serwis. Od każdej z tych czynności jest odprowadzany podatek. W paliwie ponad połowa to podatki. Niestety niewielka część tego jest przeznaczana na drogi. A jeszcze z tego budowane są ścieżki rowerowe na które rowerzyści się nie dorzucają
- 10 9
-
2024-06-28 17:27
I wszystkie te podatki (1)
Nawet w małej części nie pokrywają kosztów infrastruktury drogowej i szkód spowodowanych przez samochody. Czas się douczyć.
- 13 9
-
wczoraj 10:15
najwieksze szkody w miescie zawdzieczamy autobusom
do ktorych doplacają zwykli kierowcy
- 1 5
-
2024-06-28 12:56
Zawsze utkniesz w Oliwie (1)
Więc bez sensu. Tylko tunel razem z drogą zieloną
- 23 9
-
wczoraj 10:16
nie jest potrzebny tunel, tylko zdjęcie nadwyżki ziemii
taniej i bezpieczniej
- 1 2
-
2024-06-28 12:34
bzdura
problemem jest właśnie oliwa (opacka, rybińskiego) a nie dojazd do niej (spacerowa).
dlatego chodzi o tunel aby połączyć spacerową z czyżewskiego pomijając opacką.- 27 9
-
2024-06-28 14:59
Spoko spoko (5)
Za dwa lata najdalej , samochodami nie będzie się poruszał prawie nikt bo opłaty za ich posiadanie i ceny paliw przesadzą całą Osową do autobusu na Spacerowej i do PKMki (w stronę lotniska)
- 33 65
-
wczoraj 00:27
tak
tak pisali 30 , 20 i 10 lat temu i tak będą pisać za 10 ,20 i 30 lat
- 3 0
-
2024-06-28 21:25
Super!!! W końcu!!!
- 0 4
-
2024-06-28 20:50
To już nie będzie paliwa po 5 zł tak jak POobiecywano? ;)
- 1 3
-
2024-06-28 17:35
Tylko drugi wariat
To miało być już dawno wybudowane!!
- 6 2
-
2024-06-28 16:20
Twoje ,,proroctwo" się nie spelni
- 6 2
-
2024-06-28 13:07
A może w ogóle zrezygnować tam z ruchu samochodów? (14)
Jakoś Sopot w temacie ulicy Reja potrafił podjąć jedyną słuszną decyzję i w ogóle nie zdecydował się na połączenie z obwodnicą (a przecież jakie to by było ach i och wygodne dla każdego samochodziarza).
Wyjazd z Gdańska ma obwodnicę zapewnia ul. Słowackiego i wystarczy.- 59 236
-
wczoraj 08:06
A co ty porownujesz Sopot i gdansk
Ilość ludzi, długość miasta,co za porównanie,zapraszamy w korki na slowackiego
- 1 1
-
wczoraj 07:46
takich jak ty powinni zamknąć w psychiatryku .. i wystarczy
- 4 2
-
2024-06-28 21:18
A może w ogóle zrezygnować z Sopotu
Sopot jest wrzodem na pupci Trójmiasta
- 17 3
-
2024-06-28 19:21
A może w ogóle zrezygnować z ruchu autobusowego (1)
Na tej ulicy ?
- 15 2
-
wczoraj 00:29
dobry pomysł , i tak najczęściej jeżdżą nimi cyganie którzy za przejazd nie płacą
- 3 0
-
2024-06-28 18:11
Sopot nie jest zainteresowany bezpośrednim połączeniem z Obwodnicą, bo przecież frajerzy z Oliwy mają takie połączenie, a to blisko. Więc cały ruch w kierunku Sopotu jest wtłaczany Spacerową do Oliwy.
Może czas to zmienić i uruchomić Reja do Sopotu.- 21 1
-
2024-06-28 16:18
Jedyne słuszne rozwiązanie
Po co w ogóle rozmawiać o jakichś tam inwestycjach jak można ludziom po prostu zabronić wychodzić na zewnątrz i wszelkie problemy związane z komunikacją zostaną rozwiązane
- 17 3
-
2024-06-28 15:34
Wszystko trzeba robić etapami.
Proponuję zacząć od zakazu ruchu autobusów po Spacerowej. Problem bus-pasa się rozwiąże.
- 13 6
-
2024-06-28 15:09
nie no pewnie, zostawmy zakorkowaną słowackiego jako jedyną alternatywę na dotarcie do reszty miasta, jeszcze okrężną.
- 11 3
-
2024-06-28 14:50
A może by tak niektórym prąd odłączyć? Będzie taniej, bardziej eko, mniej głupot w necie :P
- 33 3
-
2024-06-28 14:24
Sopot do ulicy Reja nie ma nic do gadania.
Bo zasadnicza część tej ulicy jest własnością lasów państwowych, które nie życzą sobie ponosić kosztów wzmożonego ruchu więc postawili szlabany. Podejrzewam że gdyby cała trasa aż do Spacerowej była miejska to już by była poszerzona, las niszczony przez nadmierny ruch a Spacerowa jeszcze bardziej zakorkowana.
- 14 1
-
2024-06-28 13:47
Leki dzis wziete? (1)
- 15 5
-
2024-06-28 22:25
Na głupotę nie ma lekarstwa.
- 3 1
-
2024-06-28 13:08
Ale poza tym w domu wszyscy zdrowi?
- 16 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.