• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden związek, jeden bilet

Michał Stąporek
16 czerwca 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Kiedy w trójmiejskiej gazecie pojawia się artykuł o wspólnym bilecie dla całej aglomeracji, to znak, że zaczyna się sezon ogórkowy, i nie ma o czym pisać. Jednak tym razem jest chyba inaczej.

- Zrobiliśmy milowy krok ku ustanowieniu wspólnego biletu - twierdzi Piotr Ciechowicz odpowiadający w Urzędzie Marszałkowskim za rozwój regionalny województwa. - Udało nam się zasypać rowy pomiędzy miastami i zawrzeć kompromis. Za rok od dziś będziemy mieć wspólny bilet na komunikację od Pruszcza do Wejherowa.

Gdyby te słowa wypowiedział któryś z lokalnych polityków, można by wzruszyć ramionami i spokojnie zająć się czymś innym. Jednak padły one z usta człowieka, którego los jest mocno związany ze wspólnym biletem. - Jestem urzędnikiem i mam konkretne obowiązki. Jeżeli nie powstanie Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, a wraz z nim wspólny bilet, po prostu stracę pracę - wyznaje Piotr Ciechowicz.

Co takiego się stało, że na ideę wspólnego biletu powinniśmy od dziś patrzeć jako na coś realniejszego niż zwycięstwo Polaków na mundialu w Niemczech? Wczorajsza Rada Metropolitalna, czyli zgromadzenie przedstawicieli wszystkich miast aglomeracji trójmiejskiej, uzgodniła treść statutu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, czyli instytucji, która przejmie kompetencję miejskich organizatorów transportu publicznego.

Jeżeli rady miejskie zaakceptują ten statut, MZKZG powstanie do końca tego roku. Jego pierwszym zadaniem, będzie wprowadzenie wspólnego biletu. Ma to zrobić w ciągu 6 miesięcy.

- Miastom udało się osiągnąć kompromis. Do tej pory Gdańsk obstawał za pełną i szybką integracją wszystkich zakładów organizujących przewozy. Gdynia i Wejherowo wolały najpierw wprowadzić wspólny bilet, a potem dopiero zacząć prace nad wspólną administracją - relacjonuje Piotr Ciechowicz. - Gdańsk zgodził się w końcu z tą argumentacją. Dzięki temu wspólny bilet pojawi się za rok, czyli w połowie 2006 r. Cała reszta - czyli ujednolicony taboru, służbowe koszule kierowców - zostanie ujednolicone do końca 2007 roku.

Bilet wspólny, ale jaki? Papierowy, elektroniczny, z taryfą czasową jak w Gdańsku, czy tradycyjną jak w Gdyni? Tego wszystkiego nie rozstrzygnięto, ale zdaniem Piotra Ciechowicza to kwestie wtórne, które nie storpedują całego projektu.

Niestety, żadne z tych ustaleń nie dotyczą SKM. Czy wspólny bilet, który nie obejmuje kręgosłupa komunikacyjnego jakim w Trójmieście jest SKM ma sens? - Kolejka nie jest własnością miast, i nie one decydują o sposobie jej rozwoju - przyznaje Piotr Ciechowicz. Dodaje jednak, że wszystkie decyzje Rady Metropolitalnej były konsultowane z przedstawicielami SKM, tak aby w przyszłości ułatwić współprace lub połączenie obu systemów.

Opinie (99)

  • cóż...

    bez SKM całe przedsięwzięcie nie ma kompletnie sensu. wzrosną tylko już i tak wygórowane ceny - przynajmniej w Gdyni gdzie nie obowiązuje taryfa czasowa.

    • 0 0

  • Jakoś tak... Wielce "Świątobliwy"

    ...tzw. "Urząd Marszałkowski" rezydujący w Gdańsku - nie zdołał był odpowiedzieć na moje pytania, zadane POLSKIEJ WŁADZY PAŃSTWOWEJ, określonej powyżej ...
    WŁADZY ŚWIECKIEJ (niekatolickiej). Czasem jednak zasadne jest pytanie, czy POLSKA to kraj demokratyczny, czy tylko WYZNANIOWY - po myśli Giertychów przeróżnych ( w tym również służących gen. Jaruzelskiemu - Giertych Starszy).
    Z przygnębieniem wielkim ...

    • 0 0

  • i gdzie ty widzisz tyranie i dyktature wyznaniowych??
    może w marszu popieprzonych lesb i pederastów ochranianych przec ciotowatą milicje??
    specjalnie milicja, bo policja kojarzy mi sie z P jak Profesjonalizm
    a M to tylko Malizna w Malignie

    • 0 0

  • Hmm, mieszkam w Orłowie blisko Wielkopolskiej, pracuje w Sopocie. Aktualnie za bilet miesiecznu ZKM płacę neicałe 50 zł, ciekawa jestem czy ten wspaniały system biletów będzie konkurencyjny. No ... hcyba że Skm podwyższy opłaty.

    • 0 0

  • niektorym wolnomyslicielstwo miesza sie z oblakaniem
    http://www.woj-pomorskie.pl
    paru urzedasow z powyzszego wykladalo u mnie na uczelni i musze powiedziec ze byli jednymi z bardziej konkretnych ludzi.

    • 0 0

  • jak przeczytałem tytuł pomyślałem sobie acha pewnie znowu jakieś pedalskie miękkie pały chcą luźnych związków na bilet okresowy albo na ulge
    prawda okazała sie jeszcze gorsza
    wrócił nieśmiertelny w temacie pełen ukrytych treści obarczony słusznymi racjami&postulatami nie do zrealizowania wszystkich zainteresowanych stron jednym słowem bilet zwany w skrócie "pierdtroticket"
    "pierwyj trojmiejskij ekspierimientalnyj biljet wsio ryba kuda"
    i tak eta dojechali mi da etoj żizni:)

    • 0 0

  • Dostosować

    A jakby tak dostosować bilety Metropolia..... do biletów SKM czyl 6 przystanków 2,20/1,39

    • 0 0

  • Jestem na Nie

    Mieszkałem kilka lat w Gsańsku, teraz przeprowadziłem si edo Gdyni i musze powiedzieć, że gdyński ZKM jest 100% lepsze od gdańskiego i niebardzo jestem za integracją.

    • 0 0

  • zkm gdynia

    zkm gdynia to najlepiej prosperujaca firma logistyczna w Polsce, wiec nie mozna im nic zarzucic.Jezeli chodzi o ceny to i tak przy czasowych nie dojedzie sie w polgodziny z gda do gdyni wiec trzeba bedzie zaplacic 3*,70 2,10 a jadac dwoma autobusami, z przesiadka w Sopocie na S, placic sie bedzie za kazdy osobno 1,0 pln to wyjdzie 2,0 czyli taniej. Oczywiscie jezeli zostana ceny takie jakie sa za 1 czasowy 0,70 a za jeden bus 1,0 Ogolnie to tzeba bedzie wprowadzic juz bilety elektroniczne.

    • 0 0

  • Tabor

    Czy ten złom kopcący i sypiący się w Gdańsku w związku z powyższym zawita w Gdyni? Znów mam mieć pod oknami hałas i smrór oleju? Załamka...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane