• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedna firma wyremontuje dwa perony SKM naraz i za podobną cenę

Michał Brancewicz
19 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (100)
Najnowszy artykuł na ten temat Za dwa lata oba perony SKM stocznia będą jak nowe
Już na pierwszy rzut oka widać, że peron SKM Gdynia Stocznia wymaga remontu. Obecnie przypomina obiekt z poprzedniej epoki. Już na pierwszy rzut oka widać, że peron SKM Gdynia Stocznia wymaga remontu. Obecnie przypomina obiekt z poprzedniej epoki.

Wszystko wskazuje na to, że firma Porr zgarnie dwa kontrakty na remont przystanków SKM Gdynia StoczniaMapka i Gdańsk StoczniaMapka. W obu przypadkach była to kwota nieco ponad 13 mln zł, która okazała się najkorzystniejsza. Prace projektowe i budowlane potrwają łącznie dwa lata.



Warto inwestować w remont stoczniowych przystanków?

Szybka Kolej Miejska ogłosiła jedno postępowanie dla obu przystanków, gdyż ich parametry są bardzo podobne, tak samo jak zakres prac.

Podzielono go jednak na dwa zadania.

Do każdego zgłosiło się po sześciu oferentów. W obu przypadkach najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Porr. Co więcej, kwoty są niemal identyczne.

SKM może zaoszczędzić ponad 16 mln zł




  • Dla SKM Gdańsk Stocznia - 13 098 270 zł
  • Dla SKM Gdynia Stocznia - 13 090 890 zł

Warto dodać, że pierwsza oferta była o ponad 6,8 mln zł niższa niż zakładał budżet, a druga o niemal 10 mln zł.



Po blisko dwóch miesiącach SKM ogłosiła w końcu wybór ofert. Wydaje się, że skoro są one tak korzystne, to nic nie stanie na przeszkodzie, by wkrótce podpisać umowy z wykonawcą.

Dwa lata na projektowanie i przebudowę



Przypomnijmy. Dla każdego przystanku będzie on miał 10 miesięcy na prace projektowe i 14 miesięcy na budowę.

Nieoficjalnie mówi się jednak, że są pewne obawy, czy pozostali oferenci nie złożą odwołań, skarżąc się na zbyt niską cenę. To opóźniłoby zawarcie kontraktów i rozpoczęcie prac.



Nie inaczej jest z peronem SKM w Gdańsku, którego wygląd przywodzi na myśl dawne czasy świetności stoczni. Nie inaczej jest z peronem SKM w Gdańsku, którego wygląd przywodzi na myśl dawne czasy świetności stoczni.
SKM Stocznia Gdańsk - zakres prac:

  • wymiana konstrukcji krawędzi peronowych i nawierzchni,
  • budowa pełnowymiarowego zadaszenia wiat po obydwu stronach kładki,
  • montaż windy na peron,
  • wymiana szyn wzdłuż peronu,
  • konserwacja sieci trakcyjnej,
  • montaż wiatrołapów, przysiadaków i ławek.


SKM Stocznia Gdynia - zakres prac:

  • rozbiórka peronu i budowę nowego o wysokości blisko 100 cm,
  • przebudowa schodów,
  • montaż nowych wiat niemal na całej długości peronu o długości 21 m i 117 m oraz wysokości 3,5 m - zlokalizowanych po dwóch stronach kładki,
  • wymiana szyn wzdłuż peronu, który będzie dodatkowo doświetlony,
  • montaż windy przy kładce po północnej stronie,
  • montaż przysiadaków, wiatrołapów i ławek,
  • konserwacja sieci trakcyjnej.

Opinie (100)

  • SKM naprawdę przyspieszyła (21)

    W ostatnich latach remont peronów widać, bardzo sprawnie to idzie. Ahh te lata zaniedbań, ale tabor wciąż stary, tzw. kible. Ekipy też mają dobre. Np. przy remoncie stacji Gdynia Grabówek pracuje 2 byłych strongmanów, 55 w łapie.

    • 54 9

    • Za tuska pkp nie smierdziało groszem (5)

      A teraz prawie wszystkie przystanki remontują. Tak dobrze PO rządziło, ze na nic kasy nie było

      • 8 42

      • A wiesz o tym (2)

        że to SKM remontuje przystanki naszego Trójmiejskiego metra, a nie PKP.

        • 22 8

        • A skm to kogo jest (1)

          Marszałka struka??? Przeciez to spółka pkp. Peowczyki to juz by chciały zeby ich była.

          • 10 12

          • SKM jest spółką akcyjną.

            Większość akcji ma PKP SA, ale współwłaścicielami są pomorskie samorządy (tak, Struk też ma ponad 10 proc). Rzut oka do BIP i wszystko jasne:

            Kapitał zakładowy Spółki wynosi 168 389 000,00 złotych i dzieli się na 336 778 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Udziały w kapitale zakładowym Spółki objęte zostały w następujący sposób:

            222 218 udziałów (65,98%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna - PKP SA
            34 000 udziałów (10,10%) posiada Województwo Pomorskie.
            42 000 udziałów (12,47%) posiada Gmina Miasta Gdańsk.
            7 000 udziałów (2,08%) posiada Gmina Miasta Sopot.
            25 600 udziałów (7,60%) posiada Gmina Miasta Gdynia.
            4 000 udziałów (1,19%) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.
            1 960 udziałów (0,58%) posiada Gmina Miejska Rumia.

            • 7 0

      • Rozdawnictwo pisowskie

        Ktoś musiał kiedyś zaoszczędzić by teraz miał kto te kasę rozdawać jak swoją!!!

        • 12 7

      • Nie, nie było

        Modernizacje z zabudową ETCS, nowy tabor... Ale tego nie było

        • 1 0

    • Nazwiska tych strong menów podaj ,bo nie uwierzę że taki będzie pracowal fizycznie .Coś chyba za dużo wypiłeś.Ja chodząc tamtędy widze samych wyschniętych fajami i alkoholem szczypiorów,pomarszczonych jak firana.

      • 7 1

    • SKM przyspieszy (6)

      jeśli wymienią większość taboru na taki o większym przyspieszeniu i podwyższą prędkość na swoich torach. Może wtedy podróż z Gdańska do Gdyni skróci się chociaż o 5 minut, dobrze byłoby 10.

      • 10 0

      • spokojnie w 2045

        • 4 1

      • (3)

        Gdynia-Gdansk to 30 min, tu 5 min nic nie zmieni, jak już to niech się skupią na częstotliwości, powinny być co 5min (Wejherowo-Gdańsk co 10) i będzie ok.

        • 9 0

        • (2)

          powiedz wszystkim spieszącym się do pracy, że 5 min nic nie zmienia. Tu nie chodzi o powrót z imprezy nocą

          • 3 5

          • (1)

            przecież nawet te co są mogą jechać dynamicznie mają zmieniony system rozruchu wszystko zależy tak naprawdę od maszynistów i polityki firmy nie wiem może chodzi o zużycie prądu itd

            • 1 1

            • Nie wszystkie skmki mają zmodernizowany napęd.

              Wystarczy, że pojedzie jedna z klasycznym napędem i pozostałe muszą się dostosować do jej tempa.

              • 1 0

      • Nie zmieni bo już wymyślili, że SKM będzie robić za tramwaje. Już chcą budować przystanek między Orłowem i Redłowem i drugi między Wzgórzem i Gdynią. Tak więc na tych odcinkach SKMka będzie jeździć z prędkością roweru.

        • 0 0

    • nie dziwne (5)

      jak zaplacilem za siebie i dwojke dzieci 35 zl by dojechac z Wrzeszcza do Gdyni i z powrotem to zdebialem...

      kasa jest

      • 4 6

      • (2)

        A ile ma być? Taxi to ok 50 w jedną stronę więc prawie 3x więcej.

        • 2 3

        • taxi oczywiscie, ze drozej

          ale autem wychodzi 11,5zl w dwie strony

          • 4 3

        • nie było by drożej jak by wziął jeszcze żonę
          od czterech osób taxi, a na pewno uber, bije cenowo skm

          • 5 0

      • Ceny ustala marszałek, nie skm czy polregio. (1)

        • 0 0

        • Na podstawie wyceny pracy przewozowej przewoźników

          • 0 0

    • Z tym przyśpieszeniem to tak trochę słabo

      Za Janowem czas zatrzymał się w miejscu i ciągle tam są klimaty wczesnego Gierka. Same remonty na tej właściwej linii SKM też są często przeprowadzane na pół gwizdka. Na Grabówku potrzebnego tunelu przy Lidlu jak nie było, tak nie będzie. W Gdyni Stoczni winda będzie tylko na peronie, a na Morskiej i Wiśniewskiego dalej będą dziesiątki schodów do pokonania. Składy wyprodukowane po 2010 roku i dostosowane do ruchu aglomeracyjnego też ciągle można policzyć na palcach jednej ręki.

      • 9 1

  • Trzeba przyznac ,ze Polacy jak buduja to solidnie (3)

    W sumie teraz Niemcy mogą się od nas uczyć. Nie mówię o Grekach czy Włochach

    • 12 10

    • ?!

      propgndę siejesz i nie howoryty

      • 0 0

    • (1)

      Porr to koncern budowlany z Austrii. Przebil i cena i jakoscia 5 polskich firm.

      • 0 0

      • Ceną przebił. Z jakością to się dopiero okaże.

        • 0 0

  • Moim zdaniem powinni zachować któreś przystanki z ich historycznym wyglądem. (9)

    Szkoda, że taki konserwator zabytków nie dostrzega historycznego znaczenia takich miejsc.

    • 31 73

    • (1)

      przez historyczny wygląd masz na myśli odrapane barierki, zardzewiałe schody czy krzywy bruk peronu?

      • 45 2

      • Pomalowane barierki, wymienione schody na takie o podobnym wyglądzie.

        A zamiast "bruku" peronu, płyty chodnikowe z zeszłej epoki równo położone i niepopękane.

        • 12 6

    • Sopot zachowali. (1)

      • 7 2

      • bo to "der coppot"

        • 2 7

    • Nie widać tam nic co warto zachować

      • 8 0

    • Malomiejska (1)

      Na Malomiejskiej od 20 lat zachowuja hisotryczny klimat architektury. Tak, to te pozaklejane domeczki - widma. Zamiast poszerzyc ulice bo juz tam przejechac nie mozna i rozluznic korek przy mostku....

      • 1 0

      • Tam powinni dawno wyburzyć

        I zrobić 4pasy aż do Kolbud ,współczuje tym ludziom w korkach ,codziennie ,masakra tam mieszkać ,nabudowali osiedli a jedna droga stara została.

        • 1 0

    • Część osiedla Dąbrówka w Gdyni to najlepszy kandydat na zabytek poprzedniej epoki.

      Szare osiedle wielkopłytowych bloków, jakich w Polsce się już praktycznie nie spotyka.

      • 0 2

    • A w Oliwie dalej bałagan. Dziury po skutych zabytkowych płytkach już od wielu miesięcy upiększają dworzec.

      • 0 0

  • (2)

    2 lata...cóż lepiej późno niż wcale...choć patrząc na cięcie kursów i zmniejszenie liczby pasazerów spowodowaną cenami biletów marnie to widzę....

    • 0 8

    • Budyn to zlikwidował cala linie skm (1)

      Do nowego portu

      • 1 3

      • bzdura

        • 3 0

  • Laik

    Oczywiście 5 lat utrudnień dla pasażerów No bo szybciej się nie da. Taka specyfika w Gdyni

    • 6 13

  • Ale jak to? Jedna firma i dwa perony? Szok i niedowierzanie (1)

    • 2 5

    • Przez tydzień jeden peron

      przez następny tydzień drugi peron....i tak naprzemiennie przez 5 lat.

      • 3 2

  • A kładka nad torami na Gdańsk Stocznia (4)

    "ledwo zipie". Jest to w ogóle swojego rodzaju dziwoląg. Nad torami tramwajowymi i ul. Jana z Kolna, jest stabilna i solidna, nad torami kolejowymi to już jakaś improwizacja dwóch kładek, jednej na drugiej, ze zniszczonymi popękanymi i ruchomymi deskami. od dołu kładki, lepiej się nie przygladać tej skorodowanej i dawno niekonserwowanej konstrukcji. Schody prowadzące do al.Zwycięstwa to też niestabilna ruchoma konstrukcja. Podobno to własność miasta....więc co na to nadzór budowlany?

    • 14 2

    • to kładka miejska (3)

      Serdecznie pozdrawiająca prezydentka mogłaby się wypowiedzieć w tym temacie

      • 5 4

      • kładka może i miejska ale schody peronowe już nie (2)

        takie cuda

        • 4 1

        • Przecież na stoczni są nowe schody.Mają jakieś 2 lata. (1)

          • 2 0

          • Schody peronowe i na Jana z Kolna tak

            Od al. Zwycięstwa juz nie

            • 0 0

  • Szpilek (2)

    Lubię podróżować pociągiem .Niestety boje się stać na dworcach i peronach .

    Jest tylu złodziei i narkomanów mogących okraść i zabić człowieka .

    • 1 11

    • Jeszcze więcej jest dziwolągów (1)

      wypisujących głupoty w internecie!

      • 2 0

      • Szpilek

        Głupoty ?Nie słyszałeś nigdy o kradzieżach na dworcach i peronach ?

        Np.Kupuje ktoś bilet w kasie na dworcu i podbiega narkoman i wyrywa mu portfel z ręki .

        Widać ,że wszystko lekceważysz i udajesz gieroja .

        Ja jestem ostrożny i się boje .

        • 0 2

  • Ankieta jak zwykle idealnie dobrana. " Nie, mało kto z nich korzysta". Faktycznie z przystanku Gdynia Stocznia korzysta tych kilka osób pracujących na Criście, Naucie i kilku innych firmach.

    • 8 2

  • Łał (1)

    Ale zaszaleli - dwa perony do remontu. Ostatnio słyszałem o procedurach i przetargach na malowanie ławek w parku. Jak by przed wojną tak Gdynie budowano to byłoby nowocześnie i ekologicznie. Do dziś szumiały by jeszcze pola i lasy.

    • 2 4

    • Przecież w ostatnich latach co chwilę remontują któryś peron. Akurat to ruszyło.

      Tabor i niemożność przebudowy niektórych węzłów to już inna kwestia.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane