• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jesienią pojedziemy nowymi wiaduktami przy Forum Gdańsk. W weekend utrudnienia

Maciej Korolczuk
18 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

W ostatnie dwa weekendy wakacji zostanie wyłączony z ruchu odcinek ul. 3 Maja w kierunku Huciska od al. Armii Krajowej do ul. Rogaczewskiego. Zmiany są spowodowane pracami przy nowych wiaduktach i połączeniu ich z istniejącym układem drogowym. Za to jesienią pojedziemy nowymi wiaduktami.



Odczuwasz utrudnienia związane z budową Forum Gdańsk?

Budowa nowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk wkracza w decydującą i ostatnią fazę. Aby domknąć przebudowę dróg między zjazdem z Armii Krajowej a Podwalem Przedmiejskim, niezbędne są jednak zmiany w dotychczasowej organizacji ruchu.

W dwa ostatnie weekendy wakacji drogowcy zamkną odcinek ul. 3 Maja od Trasy W-Z do skrzyżowania z Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska. Będą tam pracować nad połączeniem istniejącego układu drogowego z dwoma nowymi wiaduktami rozpiętymi nad torami kolejowymi. Muszą także przebudować na tym odcinku uzbrojenie podziemne i kanalizację deszczową.

- Ustanowienie połączenia drogowego między nowymi wiaduktami przybliża nas do zakończenia realizacji dużego przedsięwzięcia komunikacyjnego. W ramach projektu Forum Gdańsk na przebudowanym wiadukcie w ciągu al. Armii Krajowej powstanie węzeł przesiadkowy, który zintegruje komunikację autobusową, tramwajową i kolejową, w tym uruchomiony w 2015 r. przystanek SKM Gdańsk Śródmieście, co usprawni wjazd i wyjazd z centrum Gdańska - mówi Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu w Doraco, generalnego wykonawcy infrastruktury drogowej w ramach inwestycji Forum Gdańsk.
  • Na jednym z dwóch nowych wiaduktów nad torami kolejowymi wylany jest już asfalt.
  • Wjazd na nowy wiadukt od strony Wałów Jagiellońskich.
  • Budowa Forum Gdańsk.
  • Jeden z wiaduktów od strony Biskupiej Górki.


Zmiany będą obowiązywać od piątku od godz. 20 do niedzieli do godziny 22 (w oba weekendy utrudnienia będą trwały w tym samym czasie). Kierowcy będą musieli wówczas korzystać z objazdów przez ul. Okopową w kierunku węzła Hucisko. Nadal będzie zamknięty prawoskręt z Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska na Trakt św. Wojciecha, kierowcy zjeżdżający Trasą W-Z w stronę Pruszcza Gdańskiego będą musieli korzystać już tylko z jednego objazdu - przez ul. Rzeźnicką zobacz na mapie GdańskaToruńską zobacz na mapie Gdańska.

- Na wiadukcie północnym wykonywane są już warstwy drogowe i obarierowanie. Ruch kołowy w ramach tymczasowej organizacji ruchu powinien tu zostać uruchomiony już jesienią tego roku - powiedział nam Krzysztof Kolasa, menedżer projektu Forum Gdańsk.
Forum wyłoniło się z ziemi

Postępy w pracach widać też na samym terenie kompleksu. Wykonano już roboty ziemne, obecnie robotnicy pracują nad stropem przykrywającym parter. Niebawem torowisko, po którym jeżdżą pociągi dalekobieżne, towarowe i SKM, zostanie całkowicie przykryte.

- Forum Gdańsk wyrasta już ponad poziom gruntu. Od strony wiaduktu Armii Krajowej oraz wzdłuż ul. Okopowej wykonaliśmy pomieszczenia techniczne na poziomie - 2, poziom - 1, a także strop nad parterem. Z obszaru budowy usunięte zostały wszystkie najważniejsze sieci kolidujące z inwestycją. Na obszarze dawnego "Kunsztu Wodnego" - w miejscu, gdzie w przyszłości powstanie Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska - trwają jeszcze prace archeologiczne. Kontynuujemy także roboty związane z przekryciem torowiska. Są one już na zaawansowanym etapie, wykonano je w ok. 70 proc. Ich zakończenie planowane jest na przełom 2016 i 2017 roku - tłumaczy menedżer Forum Gdańsk.
Co z Bastionem Kot?

Jesienią ubiegłego roku w trakcie wykopów przy ul. Okopowej odkryto pozostałości po XVI-wiecznym Bastionie Kot. Był to jeden z mniejszych, jeśli nie najmniejszy z gdańskich bastionów. Podobnie jak inne obiekty tego typu, rozebrano go pod koniec XIX wieku, podczas likwidacji wałów miejskich. Wydawało się, że bastion podczas rozbiórki ostatecznie zlikwidowano. Okazało się jednak, że podziemne kazamaty - o długości kilkudziesięciu metrów z trzema bocznymi pomieszczeniami i dwoma tunelami - ocalały.

  • Archiwalne zdjęcie z 1894 roku przedstawiające Bastion Kot oraz fragmenty Bastionu Wozowego (po lewej stronie). Widok od strony Zaroślaka.
  • Pozostałości po Bastionie Kot.
  • Wnętrze Bastionu Kot.
  • Bastion Kot od środka.


Niedawno pojawiły się informacje, że Bastion został rozebrany. Wykonawca jednak temu zaprzecza i twierdzi, że usuwane są tylko pojedyncze cegły.

- Pozostałości Bastionu Kot nie zostały rozebrane. W okolicy obiektu prowadzone są obecnie prace archeologiczne we współpracy z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Za zgodą konserwatora usuwana jest górna warstwa cegieł, zniszczonych w wyniku długotrwałego przebywania w ziemi - wyjaśnia Krzysztof Kolasa.
Wykonawcy zapewniają, że prace w okolicy Bastionu Kot przebiegają zgodnie z decyzją wydaną dla miasta Gdańska, dotyczącą przebudowy infrastruktury zewnętrznej przylegającej do Forum Gdańsk.

- Bastion Kot znajduje się poza terenem budowy kompleksu, natomiast będzie do niego przylegało przejście podziemne, które budujemy pod ul. Okopową. Będzie ono prowadziło do przystanku SKM Śródmieście. Zamierzamy wyeksponować północną ścianę bastionu w nowym przejściu podziemnym. Ponieważ bastion ten znajduje się poza Forum Gdańsk, o jego przyszłości zadecyduje Gmina Miasta Gdańska w ramach planowanych w przyszłości inwestycji w tym obszarze - dodaje.
Ekspozycja kazamatów ma zostać zrealizowana już poza zakresem inwestycji Forum Gdańsk, podczas przyszłych prac remontowych w okolicy wiaduktu przy ul. Okopowej i Traktu św. Wojciecha. Ta inwestycja nazywać ma się "Wiadukt Biskupia Górka".

  • W tym miejscu będzie wkrótce największy węzeł przesiadkowy w Trójmieście.
  • Budowa Forum Gdańsk z perspektywy SKM Śródmieście.
  • Przez dwa najbliższe weekendy odcinek ul. 3 Maja od Armii Krajowej do Rogaczewskiego będzie wyłączony z ruchu.
  • Wjazd na Podwale Przedmiejskie od strony Traktu św. Wojciecha.
  • Budowa Forum Gdańsk widziana z Huciska.
15:14 19 SIERPNIA 16

Od godz. 20 zamknięty odcinek 3 Maja w centrum Gdańska

Przypominamy, że dziś od godz. 20 do niedzieli do godz. 22 zamknięty dla ruchu będzie odcinek 3 Maja od Armii Krajowej do ul. Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy będą tam pracować nad połączeniem istniejącego układu drogowego z dwoma nowymi wiaduktami rozpiętymi nad torami kolejowymi. Więcej o utrudnieniach czytaj w naszym artykule. Zobacz więcej
Przypominamy, że dziś od godz. 20 do niedzieli do godz. 22 zamknięty dla ruchu będzie odcinek 3 Maja od Armii Krajowej do ul. Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy będą tam pracować nad połączeniem istniejącego układu drogowego z dwoma nowymi wiaduktami rozpiętymi nad torami kolejowymi. Więcej o utrudnieniach czytaj w naszym artykule. Zobacz więcej

Opinie (209)

  • po co to wszystko

    gdy maciarewicze polityczni szykuja nam wojne z Rosja.?

    • 10 14

  • ej gratulacje!! (1)

    poważnie, wygląda to zacnie
    oby nie było tylko takich fałd i wybojów na drodze, jak na przejeździe tramwajowym (właśnie w tamtych okolicach)

    • 15 4

    • mam nadzieje

      Że te fałdy na skrzyżowaniu Groddecka poprawia w ramach przebudowy...

      • 1 0

  • nic się w tym Gdańsku nie robi (1)

    nawet pomnika błogosławionego Lecha nie ma,
    to jest niedpuszczalne i coś trzeba z tym zrobić
    my na jesieni odbijemy Gdańsk

    • 9 20

    • Jak to nie ma

      Pelno jest w Obi na dziale ogrodowym.Tam na pewno znajdzie się jakies pomniczki

      • 5 0

  • (3)

    Centrum Handlowe w centrum miasta mozliwe tylko u Bydynia i jego bandy

    • 14 14

    • (2)

      To nie jest centrum dla wieśniaków z pod / za obwodnicy tylko dla tych co mieszkają blisko i tych co moga dojechać tramwajem i skm Oraz dla turystów których są tłumy szczególnie latem Poza tym beda tam tez biurowce ...wiec w czym problem ?

      • 3 2

      • (1)

        Problem jest w tym, ze jest to niszczenie potencjału miasta, niszczenie możliwości poprowadzenia obwodowej drogi od Bramy Żuławskiej, wokół nowożytnych fortyfikacji - dalej nad torami, nad Dworcem PKP i na Błędnik - czyli uwolnienia historycznego obszaru miasta. Nadto CH wyssie życie z historycznego centrum - dzisiaj jest kilkadziesiąt "handlowych pustostanów" na tym obszarze - ile będzie, gdy ruszy CH? Odechciewa się tłumaczenia oczywistości. Gdańsk staje się pretekstem do kolejnego bon motu o małpie i zegarku. Potężne pieniądze wydane przeciwko miastu i jego mieszkańcom.

        • 2 3

        • Wiesz ile by kosztowała taka droga nad torami ? I gdzie są te pustostany handlowe na głównym mieście ??? Ja widze knajpy i tłumy turystów które jak sie przejdą długa ,piwna i mariacka to nie maja gdzie pójść

          • 2 1

  • Szkoda tylko że ponownie kolizyjne

    Ale to widocznie bez znaczenia bo nowe?

    • 8 7

  • A to całe forum to potrzebne, jak pryszcz na d..Pie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 14 9

  • Getto Biskupia (3)

    Z ul.Biskupiej będą zasuwać przez Zaroślak,zeby dojść do miasta.

    • 15 10

    • A PO CO DO MIASTA? (1)

      Na Biskupiej jest wszystko a reszta w forum Raduni będzie:-))

      • 5 0

      • Brakuje tylko kolejki linowej

        • 4 1

    • Przecież masz przejście przez AK i póżniej z powrotem na wiadukt po drugie stronie 3 Maja, chwilowo rzeczywiście nieczynne

      • 1 0

  • Ciekawe czy bedzie skocznia na przejeździe tramwajowym (1)

    Do tej pory jak sie dobrze rozpędziłem to leciałem nad korkami i ładowałem za łostowicką.

    • 11 3

    • Lądowałem*

      • 1 1

  • A Gdynia?

    Sosnowiec północy ;)

    • 16 4

  • Hejterzy zapomnieli, że Gdynia inwestycje zrobiła już dawno temu (8)

    Gdyby nie Euro to na lotnisko w Gdańsku dalej byśmy się tłukli jednopasmówką. Jakich to wielkich inwestycji potrzebuje Gdynia? Droga Różowa - dawno zrobiona. Przebudowa węzła na Wzgórzu - już ładne kilka lat minęło. Chwarznieńska - zrobiona, pozostaje tylko przebicie wgłąb Witomina. Poszerzenie Wiśniewskiego - dawno zrobione. Polska również.

    Gdynia od lat miała 4, w tym 3 dwupasmowe połączenia z obwodnicą. Gdańsk się za to ciągle dusi. Gdyby nie przygotowania do Euro to kto wie czy w ogóle skończyliby Słowackiego i AK w tym czasie.

    Czegóż to zatem w tej Gdyni tak strasznie brak? Kolejne inwestycje są już dawno zaplanowane i zostaną uruchomione jak będzie potrzeba - czyli poszerzenie Waszyngtona, budowa Nowej Węglowej + przebicie pod torami na Morską. Tyle tylko, że najpierw muszą zakończyć się przynajmniej inwestycje na terenie byłego Dalmoru.

    Wszystko inne w Gdyni to kosmetyka, remonty nawierzchni, które przydałyby się w kilku miejscach. No i dokończenie połączenia Chwarznieńskiej z miastem.

    Gdańsk po prostu nadrabia zaległości wobec cywilizowanego świata. Prawie 3 dekady męczarni z korkami w mieście, wąskimi drogami do obwodnicy, niezagospodarowanymi terenami wokół Długiego Targu. Rany, nawet na Ołowiankę nie można jeszcze dojść w cywilizowany sposób.

    I ktoś zarzuca coś Gdyni?

    • 14 21

    • Marych - nie cuduj

      • 11 2

    • Oho, widzę że frustratów prawda boli :)

      • 3 4

    • to (1)

      chyba ten wyprany mozg z forum SCC, gdynianin 9 czy coś, bredzi zawsze to samo.

      Niestety to jest przypadek nieuleczalny, tyle lat wlewali mu do głowy
      że gdynia to dubaj pn i niestety nie jest w stanie zrozumieć ze to radom pn
      i bezinwestycyjna dziura.

      • 8 4

      • Ach, zakompleksieni gdańszczanie zawsze aktywni:)

        Buziaczki frustraci

        • 1 3

    • Prawda jest taka - Gdańsk jest najbardziej zaniedbanym dużym miastem w Polsce (2)

      Chociaż nie byłem dawno w Szczecinie - ale tam przynajmniej powstają takie cuda jak nowy budynek filharmonii i Przełomy. W Gdansku nie można wybudować nawet kładki na Ołowiankę.

      Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław - wszystkie bardziej aktywne, bardziej zadbane, lepiej wykorzystujące swój potencjał. Gdańsk - 1000-letnie miasto, a wystarczy wejść w boczną uliczkę od Piwnej czy nawet Długiego Targu, żeby utonąć albo w błocie albo w chwastach (albo w jednym i drugim).

      Główną atrakcją roku jest jarmark tandety, kiełbas i szaszłyków za 50zł. Od lat się nic nie zmienia. Potrzeba było ćwierć wieku, żeby w końcu zabrano się do rozwiązania problemu Wyspy Spichrzów - ścisłego centrum historycznego miasta! To jakaś kpina. Ile jeszcze czasu upłynie zanim w ogóle coś tam powstanie? Jak wiele projektów utonie jeszcze w miejskiej biurokracji?

      W innych miastach dzielnice poza centrum również nabierają kolorytu i życie się w nich rozwija. A co z Gdańskiem? Poza kilkoma ulicami Głównego Miasta straszą tylko stare budy, nierówne chodniki i chwasty z nich wyrastające. No po prostu wstyd. Stary Wrzeszcz, choć architektonicznie piękny, ciągle zaniedbany. A kto wie, może i wyburzą jeszcze rząd starych kamienic pod tramwaj. No komedia.

      Miasto z taką historią, z takim potencjałem, a nie ma do zaoferowania prawie nic - ani wygody mieszkańcom, ani atrakcji turystom. Potrzeba było dużej sportowej imprezy, żeby w ogóle powstały jakieś w miarę przejezdne dwupasmowe drogi łączące miasto ze światem.

      Gdyby nie niemieccy emeryci i garstka Skandynawów to działoby się tam jeszcze mniej.

      • 5 3

      • I przy tym wszystkim ktoś chce zarzucać coś Gdyni?

        Miastu o połowę mniejszemu, pozbawionemu bogatej historii, zabytków, atrakcji turystycznych? Już nawet to nieszczęsne lotnisko - przynajmniej Szczurek był w stanie postawić tam infrastrukturę - w Gdańsku nie można się było doprosić nowej drogi do istniejącego portu aż do 2012 roku. Gdyby nie Euro to pewnie dalej nikt by nie dostrzegł potrzeby.

        Gdynia nie ma 1000-letniej historii i nie jest też w stanie konkurować turystycznie z sąsiędnim uzdrowiskiem na wypasie.

        A jednak jest najbardziej otwarta na morze, najbardziej przyjazna mieszkańcom (tyle terenów zielonych i miejsc spacerowych ze świecą szukać w Gdańsku czy Sopocie). Węzły drogowe i nowe trasy miała przebudowane lub też wybudowane od nowa już lata temu. Transport publiczny też od dawna stoi na jednym z najwyższych poziomów w kraju. Gastronomia zaliczyła w ostatnich 3 latach cywilizacyjny skok - nowe, puby, bary, restauracje otwarte na każdym kroku, większość z nich wypełniona ludźmi. Nowe otwarte przestrzenie dla ludzi jak ta przy Infoboxie czy przy Teatrze Muzycznym tylko zachęcają do spędzania miejsca w mieście, na trawie, pod gołym niebem.

        Jest czysto, schludnie i bezpiecznie. A do tego za kilka lat będzie miała najbardziej atrakcyjny waterfront w kraju. W Gdańsku nawet za bardzo nie wiadomo, że człowiek jest nad morzem.

        Nic dziwnego, że w Gdyni mieszkają ludzie zadowoleni z życia i miasta. Ale oczywiście zawsze się znajdzie jakiś sfurstrowany troll, który będzie chciał wmawiać, że jest inaczej.

        • 2 3

      • PS. OK, no może Łódź jest gorsza niż Gdańsk :)

        • 2 1

    • to pisze Gdańszczanin

      Święta prawda. Po prostu hurtowo nadrabia się w Gdańsku zaległości kilkunastu, jeśli nie kilkudziesięciu lat. Warto zaznaczyć, że rządzi tu od lat ta sama ekipa. Niemal wszystkie inwestycje drogowe związane były z Euro 2012 i faktycznie, gdyby nie decyzja (PISu) o przyznaniu Gdańskowi prawa do Euro, Gdańsk mógł być teraz komunikacyjnym zaściankiem Polski. No ale cieszmy się, że idzie ku dobremu, chociaż jak widzę jakość wykonania PKM, węzeł we Wrzeszczu czy koszmarnie rozplanowany węzeł śródmieście (betonowy koszmar, faliste blachy, brak ruchomych schodów) i porównuję z to z podobnymi inwestycjami w kraju, to trochę szkoda, że za takie pieniądze nie można było lepiej zaplanować.
      W Gdyni jak tlenu potrzebują OPATu, ale tutaj decydowały względy polityczne - Gdynia nie była rozpieszczana przez poprzedni rząd - bo prezydent nie demonstrował przywiązania do PO jak sąsiedzi z Gdańska i Sopotu.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane