• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jesienią pojedziemy nowymi wiaduktami przy Forum Gdańsk. W weekend utrudnienia

Maciej Korolczuk
18 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

W ostatnie dwa weekendy wakacji zostanie wyłączony z ruchu odcinek ul. 3 Maja w kierunku Huciska od al. Armii Krajowej do ul. Rogaczewskiego. Zmiany są spowodowane pracami przy nowych wiaduktach i połączeniu ich z istniejącym układem drogowym. Za to jesienią pojedziemy nowymi wiaduktami.



Odczuwasz utrudnienia związane z budową Forum Gdańsk?

Budowa nowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk wkracza w decydującą i ostatnią fazę. Aby domknąć przebudowę dróg między zjazdem z Armii Krajowej a Podwalem Przedmiejskim, niezbędne są jednak zmiany w dotychczasowej organizacji ruchu.

W dwa ostatnie weekendy wakacji drogowcy zamkną odcinek ul. 3 Maja od Trasy W-Z do skrzyżowania z Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska. Będą tam pracować nad połączeniem istniejącego układu drogowego z dwoma nowymi wiaduktami rozpiętymi nad torami kolejowymi. Muszą także przebudować na tym odcinku uzbrojenie podziemne i kanalizację deszczową.

- Ustanowienie połączenia drogowego między nowymi wiaduktami przybliża nas do zakończenia realizacji dużego przedsięwzięcia komunikacyjnego. W ramach projektu Forum Gdańsk na przebudowanym wiadukcie w ciągu al. Armii Krajowej powstanie węzeł przesiadkowy, który zintegruje komunikację autobusową, tramwajową i kolejową, w tym uruchomiony w 2015 r. przystanek SKM Gdańsk Śródmieście, co usprawni wjazd i wyjazd z centrum Gdańska - mówi Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu w Doraco, generalnego wykonawcy infrastruktury drogowej w ramach inwestycji Forum Gdańsk.
  • Na jednym z dwóch nowych wiaduktów nad torami kolejowymi wylany jest już asfalt.
  • Wjazd na nowy wiadukt od strony Wałów Jagiellońskich.
  • Budowa Forum Gdańsk.
  • Jeden z wiaduktów od strony Biskupiej Górki.


Zmiany będą obowiązywać od piątku od godz. 20 do niedzieli do godziny 22 (w oba weekendy utrudnienia będą trwały w tym samym czasie). Kierowcy będą musieli wówczas korzystać z objazdów przez ul. Okopową w kierunku węzła Hucisko. Nadal będzie zamknięty prawoskręt z Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska na Trakt św. Wojciecha, kierowcy zjeżdżający Trasą W-Z w stronę Pruszcza Gdańskiego będą musieli korzystać już tylko z jednego objazdu - przez ul. Rzeźnicką zobacz na mapie GdańskaToruńską zobacz na mapie Gdańska.

- Na wiadukcie północnym wykonywane są już warstwy drogowe i obarierowanie. Ruch kołowy w ramach tymczasowej organizacji ruchu powinien tu zostać uruchomiony już jesienią tego roku - powiedział nam Krzysztof Kolasa, menedżer projektu Forum Gdańsk.
Forum wyłoniło się z ziemi

Postępy w pracach widać też na samym terenie kompleksu. Wykonano już roboty ziemne, obecnie robotnicy pracują nad stropem przykrywającym parter. Niebawem torowisko, po którym jeżdżą pociągi dalekobieżne, towarowe i SKM, zostanie całkowicie przykryte.

- Forum Gdańsk wyrasta już ponad poziom gruntu. Od strony wiaduktu Armii Krajowej oraz wzdłuż ul. Okopowej wykonaliśmy pomieszczenia techniczne na poziomie - 2, poziom - 1, a także strop nad parterem. Z obszaru budowy usunięte zostały wszystkie najważniejsze sieci kolidujące z inwestycją. Na obszarze dawnego "Kunsztu Wodnego" - w miejscu, gdzie w przyszłości powstanie Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska - trwają jeszcze prace archeologiczne. Kontynuujemy także roboty związane z przekryciem torowiska. Są one już na zaawansowanym etapie, wykonano je w ok. 70 proc. Ich zakończenie planowane jest na przełom 2016 i 2017 roku - tłumaczy menedżer Forum Gdańsk.
Co z Bastionem Kot?

Jesienią ubiegłego roku w trakcie wykopów przy ul. Okopowej odkryto pozostałości po XVI-wiecznym Bastionie Kot. Był to jeden z mniejszych, jeśli nie najmniejszy z gdańskich bastionów. Podobnie jak inne obiekty tego typu, rozebrano go pod koniec XIX wieku, podczas likwidacji wałów miejskich. Wydawało się, że bastion podczas rozbiórki ostatecznie zlikwidowano. Okazało się jednak, że podziemne kazamaty - o długości kilkudziesięciu metrów z trzema bocznymi pomieszczeniami i dwoma tunelami - ocalały.

  • Archiwalne zdjęcie z 1894 roku przedstawiające Bastion Kot oraz fragmenty Bastionu Wozowego (po lewej stronie). Widok od strony Zaroślaka.
  • Pozostałości po Bastionie Kot.
  • Wnętrze Bastionu Kot.
  • Bastion Kot od środka.


Niedawno pojawiły się informacje, że Bastion został rozebrany. Wykonawca jednak temu zaprzecza i twierdzi, że usuwane są tylko pojedyncze cegły.

- Pozostałości Bastionu Kot nie zostały rozebrane. W okolicy obiektu prowadzone są obecnie prace archeologiczne we współpracy z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Za zgodą konserwatora usuwana jest górna warstwa cegieł, zniszczonych w wyniku długotrwałego przebywania w ziemi - wyjaśnia Krzysztof Kolasa.
Wykonawcy zapewniają, że prace w okolicy Bastionu Kot przebiegają zgodnie z decyzją wydaną dla miasta Gdańska, dotyczącą przebudowy infrastruktury zewnętrznej przylegającej do Forum Gdańsk.

- Bastion Kot znajduje się poza terenem budowy kompleksu, natomiast będzie do niego przylegało przejście podziemne, które budujemy pod ul. Okopową. Będzie ono prowadziło do przystanku SKM Śródmieście. Zamierzamy wyeksponować północną ścianę bastionu w nowym przejściu podziemnym. Ponieważ bastion ten znajduje się poza Forum Gdańsk, o jego przyszłości zadecyduje Gmina Miasta Gdańska w ramach planowanych w przyszłości inwestycji w tym obszarze - dodaje.
Ekspozycja kazamatów ma zostać zrealizowana już poza zakresem inwestycji Forum Gdańsk, podczas przyszłych prac remontowych w okolicy wiaduktu przy ul. Okopowej i Traktu św. Wojciecha. Ta inwestycja nazywać ma się "Wiadukt Biskupia Górka".

  • W tym miejscu będzie wkrótce największy węzeł przesiadkowy w Trójmieście.
  • Budowa Forum Gdańsk z perspektywy SKM Śródmieście.
  • Przez dwa najbliższe weekendy odcinek ul. 3 Maja od Armii Krajowej do Rogaczewskiego będzie wyłączony z ruchu.
  • Wjazd na Podwale Przedmiejskie od strony Traktu św. Wojciecha.
  • Budowa Forum Gdańsk widziana z Huciska.
15:14 19 SIERPNIA 16

Od godz. 20 zamknięty odcinek 3 Maja w centrum Gdańska

Przypominamy, że dziś od godz. 20 do niedzieli do godz. 22 zamknięty dla ruchu będzie odcinek 3 Maja od Armii Krajowej do ul. Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy będą tam pracować nad połączeniem istniejącego układu drogowego z dwoma nowymi wiaduktami rozpiętymi nad torami kolejowymi. Więcej o utrudnieniach czytaj w naszym artykule. Zobacz więcej
Przypominamy, że dziś od godz. 20 do niedzieli do godz. 22 zamknięty dla ruchu będzie odcinek 3 Maja od Armii Krajowej do ul. Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy będą tam pracować nad połączeniem istniejącego układu drogowego z dwoma nowymi wiaduktami rozpiętymi nad torami kolejowymi. Więcej o utrudnieniach czytaj w naszym artykule. Zobacz więcej

Opinie (209)

  • (1)

    Za tę inwestycję, która wygląda jakby komuś kubeł ze smołą się wylał w centrum miasta, całe BPBK oraz BRG powinno wylecieć z hukiem co najmniej na rogatki Sosnowca. Bielawski z Duchem to samo.

    • 14 11

    • Dokładnie. I za węzeł śródmieście, który nawet w ułamku procenta nie przypomina podobnych inwestycji w kraju - vide Kraków, Poznań, Łódź itd. Hektolitry betonu, wąskie przejścia, zadaszenie schodów kryte blachą falistą, o schodach ruchomych nie ma co marzyć! Takie konstrukcje powstawały w latach 70tych, nawet Pruszcz czy Tczew by się powstydził. A tutaj w śródmieściu historycznego Gdańska powstaje stacja/przystanek/węzeł godny peryferyjnej dzielnicy. Kolejna rzecz to stacja we Wrzeszczu. To ma być węzeł przesiadkowy?? Przystanki PKM też przypominają budki PKSu w Kartuzach, ani to funkcjonalne, ani przed wiatrem nie uchroni. No ale ma czerwony motyw i perforacje, na które ogłaszano specjalne konkursy. Generalnie BPBK powinno trzymać się z dala od projektów związanych z transportem publicznym, albo udac się w podróż krajoznawczą nawet po Polsce i zobaczyć, jak projektuje się w XXI wieku. Ma być funkcjonalnie, wygodnie, dyskretnie i elegancko, to co oni tworzą, jest tego dokładnym zaprzeczeniem. Zresztą to samo tyczy się układów drogowych - BPBK i BRG zapomniało, że autostrady śródmiejskie z pasami zieleni szerszymi niż koryto wisły projektowało się w czasach owianych złą sławą. A w Gdańsku Lenin wiecznie żywy...

      • 1 1

  • a co będzie ze starymi wiaduktami?

    • 6 6

  • I tak brak wiaduktu Armii Krajowe z Łostowicką zakorkuje to wszystko

    Tylko szybka budowa wiaduktu na skrzyżowaniu Armii Krajowej i Łostowickiej rozwiąże tam problem - codzienne korki - kilometrowe. A z tego co widzę samo to skrzyżowanie nadal jest kolizyjne więc za dużo również nie wniesie...

    • 17 7

  • Pełnowymiarowe lądowisko dla TIRów pędzących z Armii Krajowej na Embląg

    • 6 7

  • Lądowisko LPR

    Ciekawe gdzie teraz będzie lądował awaryjnie LPR, bo Kopernik nadal takiego lądowiska nie posiada.

    • 3 3

  • przesiadka od strony Oruni (1)

    Czekamy na dodatkowe przystanki autobusowe od strony Oruni aby przesiadać się na tramwaje w strone Stogów i Chełmu oraz do SKM Gdańsk-Śródmieście!!! Takie przystanki sa koniecznością dla dojeżdżających z Oruni i Pruszcza, Tczewa autobusami miejskimi a przystanki na Zaroślaku i Bramie Wyzynnej sa dość odległe od siebie jak i od tworzącego się wielkiego galimatiasu z przejściami tunelami i dojściami,swiatlami,pasami i kilometrami do przejścia aby gdziekolwiek się dostać i dojechać do pracy!!! Dojechac od strony Chełmu i Oruni do Śródmiescia jest coraz ciężej i czas dojazdu się wydłyza. Dojazd z Oruni 6 przystanków a czas stania w korkach to koszmar!

    • 8 3

    • Środek ciężkości komunikacyjnej

      powinien przenieść się w kierunku Gdańska-Śródmieście i tu powinien być węzeł komunikacyjny przesiadkowy żeby odciążyć Dworzec Główny w Gdańsku, a chodzi o pociągi SKM i PKM w relacji z tramwajami

      • 3 0

  • Proponuję

    By Gdańsk powoli inwestował w komunikację śmigłowcową. Te korki są nie do zniesienia. POprzerabiać parę MI17 na autobusy i po problemie ;)

    • 5 7

  • Złote interesy Owicza itp. (1)

    stacja SKM 70 mln
    wiadukt na Orunię pod Biskupią 140 mln. wg. starych wycen.
    wartość gruntów ?? Miliard ?
    itd
    a oni nam Kunszt wodny zbiudują :-))

    Hahahhahahahahha!

    ps o drobnostkach jak teren dla starej Gildi byle się wynieśli na Zaspie za 1 % nawet nie .

    • 4 6

    • nawet nie wspominam.

      a ci Biedronce wynajeli powierzchnie i szczęśliwi...

      • 1 5

  • Wiadukt Biskupia Górka / Góra powinno być, ale niech tam :-())

    Pięka i Historyczna Nazwa! Tam stał przystanek Bisku;pia Góra do lat 60 XX wieku, mozna sprawdzić w rozkładach jazdy.

    I Forum Radunia powinna nazywać się Galeria Biskupia albo Forum Biskupia.

    Widzicie w tle zdjecia 3 biurowce Na Biskupiej / Na Stoku dokładnie? Zbudowali je dla komitetu PZPR po spaleniu siedziby PZPR - Domu Partii w 70 roku, są tam schrony p-atomowe z wyposażeniem.
    PZPR jednak wróciła do starego budynku, w którym dach zrobiono płaski by w razie czego mogły lądować helikoptery...

    • 0 5

  • Bastion Kot (1)

    Bastion Kot miał bronić się niczym herbowy lew i nie wpuszczać wroga do miasta. Dzisiejszych Gdańszczan chyba to już wcale nie obchodzi :)Wojska pruskie umocniły tą strefę po wojnach napoleońskich, a wcześniej jeszcze czasów Króla Leszczyńskiego

    • 5 2

    • Najwięcej by nabronił, jak by już Biskupia padła i wróg stanął na Biskupiej.

      Pluli by na Kota i by ze śmiechu pękali.

      Kilka salw na spichlerze i Rajcy biegliby prosić o przyjęcie kapitulacji/

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane