• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest sposób na uciekające tramwaje i autobusy

Maciej Korolczuk
2 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na pętli Siedlce, gdzie zatrzymują się i tramwaje, i autobusy każdego dnia przez brak synchronizacji obu rozkładów pasażerowie tracą po kilka minut. Na pętli Siedlce, gdzie zatrzymują się i tramwaje, i autobusy każdego dnia przez brak synchronizacji obu rozkładów pasażerowie tracą po kilka minut.

Każdy, kto korzysta z komunikacji miejskiej z pewnością zna widok odjeżdżającego "sprzed nosa" tramwaju czy autobusu. O szczególności tej chwili mogą od kilku tygodni przekonać się pasażerowie na pętli przesiadkowej na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska czy Brętowie zobacz na mapie Gdańska, gdzie ze wspólnych przystanków odjeżdżają trzy różne środki transportu. Na brak synchronizacji rozkładów wciąż narzeka tam wiele osób. Jest szansa, że wkrótce się to zmieni.



Jak często ucieka ci sprzed nosa tramwaj czy autobus?

Jeden z naszych czytelników, prywatnie - entuzjasta i pasjonat komunikacji miejskiej i rozwiązań w niej stosowanych ma pomysł, jak rozwiązać problem z odjeżdżającymi sprzed nosa autobusami czy tramwajami. Jako że na co dzień korzysta z pętli na Siedlcach, ma okazję na własnej skórze przekonać się, ile czasu tracą na tym pasażerowie.

- Średnio 3-4 razy w tygodniu zdarza mi się sytuacja, gdy jadąc w kierunku centrum, podjeżdżam autobusem na pętlę, a dosłownie kilkanaście sekund wcześniej odjeżdża z niej tramwaj. Za każdym razem tracę w ten sposób po kilka minut. I choć jeszcze jest względnie ciepło, przez co wydłużona przesiadka nie jest aż tak bardzo dokuczliwa, to wolałbym ten czas poświęcić na tysiąc innych rzeczy, niż tłoczenie się na zbyt wąskim przystanku czy gapienie się w ulicę.
Według naszego czytelnika problem uciekających tramwajów i autobusów można rozwiązać w bardzo prosty sposób.

- Wystarczy zastosować pętle indukcyjne, które znamy choćby ze skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Gdy pojazd znajdzie się nad taką pętlą zamontowaną w jezdni, wysyłany jest impuls, który powoduje określone działanie.
Efektem może być np. zapalenie się lub wydłużenie zielonego światła albo np. uruchomienie w rejonie przejścia dla pieszych sygnału dźwiękowego z komunikatem "uwaga tramwaj" (co już się odbywa). Pętle indukcyjne znajdują zastosowanie w wielu branżach. Wykorzystywane są m.in. w transporcie publicznym, np. mają wpływ na komunikaty wyświetlane na znakach zmiennej treści, pracę fotoradarów czy liczenie rowerzystów korzystających ze ścieżek rowerowych. Stosowane są także przy wjazdach na parkingi, sterowaniu bramami, szlabanami czy przy ochronie budynków.

Pętle indukcyjne zamontowane w jezdni pod Zieleniakiem w Gdańsku. Pętle indukcyjne zamontowane w jezdni pod Zieleniakiem w Gdańsku.


Jak by podobny system działał w przypadku niezsynchronizowanej komunikacji miejskiej?

- Zbliżający się do pętli tramwaj najeżdża w pewnym momencie na pętlę zamontowaną w torowisku, a ta wysyła sygnał do sygnalizatora zatrzymującego lub wypuszczającego z pętli przesiadkowej autobus. W tym samym momencie zapala się na nim czerwone światło i autobus przez 1-2 min. czeka na pasażerów, którzy właśnie wjeżdżają na przystanek. Oczywiście takie detektory muszą być zainstalowane na tyle blisko pętli, by nie paraliżowały ruchu i nie "sypały" każdego dnia rozkładów jazdy. Takie rozwiązanie sprawi, że każdy pasażer będzie miał gwarancję, że po wyjściu z jednego pojazdu nie zobaczy zamykających się drzwi w innym i nie będzie musiał czekać na następny tramwaj czy autobus - klaruje nasz czytelnik.
Co na to ZDiZ?

- To ciekawe rozwiązanie, które warto rozważyć - przyznaje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu. - Poruszymy ten temat na najbliższym spotkaniu z Zarządem Transportu Miejskiego. Kwestią do załatwienia pozostawałoby jeszcze uzgodnienie tego pomysłu i wdrożenie go przez naszych inżynierów od automatyki i informatyki.
Pomysł podoba się też ZTM w Gdańsku.

- Każde rozwiązanie techniczne wspomagające skomunikowanie pojazdów jest godne rozważenia. Skonsultuję ten pomysł ze specjalistami zarządzającymi infrastrukturą, aby się dowiedzieć, jakie są uwarunkowania techniczne i finansowe, aby ideę zrealizować - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów ZTM w Gdańsku.
Dlaczego o wykorzystaniu takich pętli nie pomyślano wcześniej, choćby przy projektowaniu i przebudowie pętli na Siedlcach, gdy już było wiadomo, że wkrótce pasażerowie będą się tam przesiadać z jednego środka transportu w drugi?

- Już wówczas było jasne, że trzeba inwestować przede wszystkim w systemy nowoczesne i zaawansowane technologicznie. M.in. dlatego pojazdy zostały wyposażone w nadajniki GPS, które wysyłając sygnał o lokalizacji pojazdu, umożliwią w przyszłości automatyczną koordynację w centrum dowodzenia odjazdów tramwajów czy autobusów. System ten będzie działał w ramach Tristara. Warto zwrócić uwagę, że w tym momencie każdy z prawie 269 przystanków węzłowych - a nie tylko jeden na Siedlcach - umożliwi precyzyjną synchronizację odjazdów w czasie rzeczywistym, albowiem sprawne przesiadki międzyliniowe w innych punktach są tak samo ważne - dodaje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (321) 6 zablokowanych

  • bezsensu

    Mam pytanie czy wasz czytelnik "specjalista" wie jak działają tego typu systemu z systemem TRISTAR , a nawet z samym systemem sterowania automatyki? W połączeniu z TRISTRAEM należy wykonać system sterowania wyższego poziomu. W naszym kraju nawet nie ma firmy która sie tym prfesjonalnie zajmuje, nie mówiąc o kosztach.

    • 6 1

  • OBYWATELU, ORMO CZUWA!!!

    • 2 0

  • 1-2 minuty? dla autobusu trzymającego rozkład to jest jeden albo dwa przystanki w plecy.

    • 3 0

  • Od wielu lat poruszam się tylko komunikacją miejską. (1)

    Każda zmiana to rewolucja w przyzwyczajeniach. W stosunku do tego co było 10lat temu jest super. Ostatnie zmiany trochę namieszały ale już się przyzwyczaiłem. Najbardziej wkurza mnie bydło podróżujące komunikacją w tym rowerzyści oraz bydło dewastujące przystanki.

    • 6 13

    • OMG ...

      co to za wypowiedź...i inwektywy;"bydło podróżujące". Ja się nie przyzwyczaję!Nigdy! Never ever!Te zmiany wymagają zmian. Czas, żebyśmy podjęli konkretne działania i się zorganizowali. Władze na to liczą, że się przyzwyczaimy, ale nie tym razem. A w zimie to już wszyscy będą stać na przystankach i przeklinać te wszystkie "innowacje"...

      • 9 1

  • Wystarczy tak zbudować rozkład jazdy by odjazdy były późniejsze od przyjazdów , zsynchronizować czasomierze Panów kierowców i wpisać w rozkład , że ma czekać ileś tam czasu na przesiadkę . Na koniec skontrolować wg. systemu " tajny obserwator" i po bólu .Po co kombinować jak koń pod górę i wydawać szmal .

    • 2 1

  • w d*pach sie poprzeweacalo... (1)

    kilka minut??? to ma byc problem? a za rok znajdzie sie nowy pasjonat komunikacji, ktoremu bedzie przeszkadzala 1 minuta, oraz brak palm kokosowych, bo po co ma sie patrzec glupio w ulice, skoro moglby sie patrzec na palme.

    • 4 6

    • palma odbija pracownikom ZTM-u

      • 4 1

  • Debil jak każdy z tych pasjonatów komunikacjiiejkiej a najgorsze jest to że z ZTM mu odpisuje że to ciekawy pomysł

    • 7 2

  • Prxepraszam za debil poniosło mnie ale jak można wpaść na taki pomysł

    • 7 1

  • Na pętli lostowice świętokrzyska tramwaj podjeżdża na przystanek a autobus odjeżdża z przed nosa. Następny za 20 min. Również mógł poczekać na pasażerów którzy się przesiadaja. Dużo zależy od kierowców.

    • 5 1

  • motorniczowie i kierocy komunikacjii mijskiejmajaza nic pasazerow (1)

    trwa ciagla walka miedzy pasazerami a kierowcami imotorniczami komunikacjii miejskiej w gdansku nawet gora nie potrafi tego zalatwic ztm zkm a nawet pan grzelak ich ojciec duchowy maja za nic pasazerow d o w o d y po co pisac o petli przesiadkowej siedlce jakod dawna petla swietokrzyska swieci przykladem bezvczelnej bitwy odjazdowe tramwajow sprzed podjezdzajacych autobusow szczegolnie w porahc wczesno porannych od godz 5 do 8 przystanek mackoy przystanek mackowy podjezdza autobus 189 a 175 ucieka sprzed nos nie czekajac na posazerow przesiadajacych sie na osiedlapoluniowe i kolorowei inne w strfi kampinowskiej i u licu nipolomickiej tak podobnie tramwaj 6 sprzed bramyol wyzynnejw kierunku wrzeszcz odjezdza 2 3 minuty wczesniej moze sie spoznic a nie 2 minuty wczsnij odjechac postawic nadzory komunikacjii w nieoznakowanych samochodackh i sprawdzic jak kolesie jezdza a gdzie sprawdzalnosc monitoringu panow z kontroli panie pr grzelak sprawdz pan osobiscie swoichpodwladnych wasz gett1

    • 2 1

    • Możesz to przełożyć na poprawną polszczyznę?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane