• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Już 2 mln kar za nielegalne reklamy. W kwietniu nowe nośniki

Maciej Korolczuk
1 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Egzekucja naliczonych kwot za nielegalne reklamy idzie jak po grudzie, bo wielu przedsiębiorców składa odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
  • Egzekucja naliczonych kwot za nielegalne reklamy idzie jak po grudzie, bo wielu przedsiębiorców składa odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
  • Egzekucja naliczonych kwot za nielegalne reklamy idzie jak po grudzie, bo wielu przedsiębiorców składa odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
  • Egzekucja naliczonych kwot za nielegalne reklamy idzie jak po grudzie, bo wielu przedsiębiorców składa odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

2 mln złotych przekroczyła już suma kar nałożonych przez gdański magistrat za umieszczanie na terenie miasta reklam niezgodnych z uchwałą krajobrazową. Nieco gorzej idzie ich egzekucja, bo wielu właścicieli nielegalnych nośników odwołuje się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Tymczasem wiosną w kilkudziesięciu lokalizacjach pojawią się nowe reklamy - już zgodne z zapisami obowiązującej od czterech lat uchwały. Miasto zarobi na nich kolejne 2 mln zł rocznie.



Reklam w mieście powinno być:

W kwietniu miną cztery lata od uchwalenia w Gdańsku uchwały krajobrazowej, porządkującej i określającej zasady lokowania w mieście nośników reklamowych.

O tym, jaka rewolucja dokonała się na ulicach Gdańska, przekonuje choćby przykład Wrzeszcza, gdzie z elewacji wielu budynków zniknęły wielkopowierzchniowe reklamy.

Pierwsze dwa lata były okresem przejściowym i czasem danym przedsiębiorcom, by mogli sprostać nowym przepisom. Kolejne dwa - od kwietnia 2020 r. - to już czas usuwania nielegalnych nośników i nakładania kar na właścicieli banerów, bilbordów i innych nośników, które nie zostały dostosowane do zapisów uchwały. Suma nałożonych kar przekroczyła właśnie 2 mln zł.

- Za sytuowanie reklam niezgodnych z uchwałą Krajobrazową Gdańska naliczyliśmy do tej pory 2 mln. 55 tys. 24 zł kar - wyjaśnia Michał Szymański, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. przestrzeni publicznej. - Z tej kwoty ponad 770 tys. zł to kary, które nie zostały zaskarżone do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, co oznacza, że mogą one podlegać egzekucji. Dotychczas zapłaconych zostało 378 tys. zł, czyli prawie 50 proc. niezaskarżonych kar.
  • Szyldy sklepów, kawiarni i restauracji już po dostosowaniu ich do zapisów uchwały krajobrazowej.
  • Szyldy sklepów, kawiarni i restauracji już po dostosowaniu ich do zapisów uchwały krajobrazowej.
  • Szyldy sklepów, kawiarni i restauracji już po dostosowaniu ich do zapisów uchwały krajobrazowej.
  • Szyldy sklepów, kawiarni i restauracji już po dostosowaniu ich do zapisów uchwały krajobrazowej.
  • Szyldy sklepów, kawiarni i restauracji już po dostosowaniu ich do zapisów uchwały krajobrazowej.
Z danych gdańskiego magistratu wynika, że aktualnie toczy się 49 spraw, a kolejnych 85 czeka na rozstrzygnięcie w SKO. Jak mówi Szymański, obecnie najwięcej wezwań dotyczy usunięcia reklam wolnostojących w różnych formach i gabarytach oraz wyklejeń na przeszkleniach witryn lokali.

- Są to dwa najczęściej występujące nośniki reklamowe niezgodne z uchwałą. Podmioty, które zostają wezwane do usunięcia nośników reklamowych niezgodnych z UKG, szybko podejmują działania zmierzające do ich usunięcia, aby uniknąć kary pieniężnej - wyjaśnia.

Nie tylko kary, ale też doradztwo i konsultacje



Choć uchwała obowiązuje już od czterech lat, a od dwóch widać jej realne efekty, urzędnicy zapewniają, że ich działania w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w zakresie usuwania nielegalnych reklam albo dostosowania ich do obowiązujących przepisów, trwają nieustannie. Przy czym rola urzędników nie ogranicza się tylko do naliczania kar, ale też działań - poniekąd prewencyjnych - polegających na udzielaniu rad przedsiębiorcom i konsultowaniu z nimi wyglądu nowych nośników.

- Uchwała Krajobrazowa Gdańska powstała, aby uporządkować te nośniki reklamowe, które oszpecają miejski krajobraz: wielkoformatowe reklamy oraz wolnostojące konstrukcje reklamowe. Już dzisiaj widać zmiany w krajobrazie miasta, z którego zniknęła zdecydowana większość nośników reklam niezgodnych z uchwałą. Będziemy kontynuować te działania, uchwała w obecnym kształcie wpływa na estetyczny wizerunek miasta. Niezmiennie miejscy urzędnicy służą poradą oraz konsultacją przy planowanych zmianach, a jednocześnie dokonują kontroli terenowych, mających na celu dostosowanie szyldów i reklam do założeń Uchwały Krajobrazowej Gdańska - dodaje Szymański.
Właściciele reklam oprócz zapłaty za powierzchnię reklamową będą musieli też wykonać w mieście dodatkowe nasadzenia drzew. Właściciele reklam oprócz zapłaty za powierzchnię reklamową będą musieli też wykonać w mieście dodatkowe nasadzenia drzew.

W kwietniu nowe reklamy na ulicach



Wkrótce liczba reklam na ulicach Gdańska wzrośnie. Kończą się bowiem uzgodnienia z właścicielami nośników planowanych do ustawienia w pasach drogowych w ramach przetargu z jesieni ubiegłego roku. Reklamy (już zgodne z zapisami uchwały) staną w kilkudziesięciu lokalizacjach, a miasto poza korzyściami finansowymi (ok. 2 mln zł rocznie) zyska też nowe nasadzenia, do których zobowiązani są przedsiębiorcy ustawiający reklamy.

- 7 z 10 podpisanych umów na tzw. pakiety zostało już zaopiniowanych przez GZDiZ w zakresie zgodności z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Dzierżawca na podstawie umowy jest zobowiązany do fizycznego umieszczenia tablic reklamowych na przedmiocie dzierżawy w terminie 180 dni od dnia podpisania umowy, czyli w drugiej połowie kwietnia 2022 r. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, po uzgodnieniu z GZDiZ termin sytuowania nośników reklamowych może ulec przedłużeniu o kolejne dni - zastrzega wicedyrektor GZDiZ.

Sopot szuka operatora, Gdynia pisze uchwałę od nowa



W styczniu informowaliśmy, że 50 słupów ogłoszeniowych może pojawić się w Sopocie. Miasto szuka operatora, który postawi je na własny koszt i część powierzchni udostępni na miejskie ogłoszenia.

Z kolei w Gdyni uchwała krajobrazowa zdążyła zostać ogłoszona w Dzienniku Ustaw, ale prezydent Wojciech Szczurek zwrócił się do radnych miasta o uchylenie przyjętego w czerwcu 2021 r. i długo wyczekiwanego dokumentu. Powodem było zaskarżenie przez wojewodę pomorskiego treści uchwały do Sądu Administracyjnego. Władze miasta nie chciały czekać na wyrok i zdecydowały, że przygotują ją od nowa.

Opinie (61) 1 zablokowana

  • (1)

    A kto je ogląda?

    • 12 1

    • Mieszkańcy są "zmuszeni"?

      Skrzyżowanie Miszewskiego z Grunwaldzką we Wrzeszczu. Wielki baner na całą ścianę budynku.
      Reklamy wymieniane co parę tygodni.

      Ile jeszcze miesięcy będzie trwał ten pseudo remont??

      Cały budynek należy do Księgarni na dole, i dymają miasto jak milo, udając że trwa remont.

      Żenada!!!

      • 0 0

  • A w Gdyni ulice są napaćkane reklamami aż razi w oczy. (2)

    Czy w Gdyni radnym, urzędnikom to nie przeszkadza, ciekawe czy w swoich mieszkaniach, domach maja taką pstrokacizny i nieład? Od lat zajmują się sprawą reklam i nie potrafią porządnie tego zrobić, chyba że ma to ciągnąć się latami i tak do emerytury.

    • 73 1

    • na skrzyżowaniu ul. Parkowej z ul. Wielkopolską pojawiła się szpetna laweta

      fit dieta z Kartuz - namawiam do bojkotu

      • 7 0

    • Bo Gdynią rządzi gamoń i nieudacznik

      • 3 2

  • gdynia to wiocha

    • 21 3

  • Kieruje się taką zasadą że nie kupuję towaru który się relamuje. (2)

    I jakoś dobrze na ty wychodzę. Dobry towar nie potrzebuje reklamy i sam sie obroni.

    • 22 2

    • (1)

      nie wiem jak to możliwe, wszystkie firmy sprzedające internet się reklamują.
      Zanim coś napiszesz pomyśl

      • 1 9

      • Nie interesują mnie reklamy tych firm.

        Zbieram oferty wszystkich operatorów którzy operują na moim terenie i wybieram najlepszą dla siebie.
        I tak się składa że są firmy które się nie reklamują i muszę sam dotrzeć do ich oferty.

        • 4 1

  • Jestem zdania ze powinni nam płacić za oglądanie tych wszystkich reklam. W telewizji również. (3)

    • 27 1

    • zwlaszcza w programach radiowych, ktore sa raczej strumieniem reklam z muzycznymi przerywnikami (1)

      • 3 1

      • I to jeszcze bardziej inwazyjne, bo oddziałują tylko na jeden zmysł.

        • 1 1

    • A prywatne stacje TV i radiowe to z czego się utrzymują ? Z abonamentu ?

      • 0 2

  • i w ten sposób Gdańsk przejmuje rynek reklamowy (6)

    postawią teraz swoje śliczne banery, reklamy.
    Bo miejskie to ładniejsze.
    Rozumiem, że firmy zarejestrowane w Gdańsku będą miały spore bonifikaty za najem tych powierzchni

    • 14 11

    • A dlaczego to na reklamach ma nie zarabiać miasto a jakieś firmy ? (4)

      • 4 1

      • (3)

        A dlaczego miałoby zarabiać miasto, a nie firmy?

        • 2 5

        • A dlatego że to teren miasta a nie firm.

          I miasto określa zasady na jakich można tu funcjonować.

          • 5 0

        • bo miasto to ludzie

          a firmy to prywatna kieszeń - syf muszą oglądać wszyscy a zarabia jedna firma

          • 4 1

        • Firmy niech sobie zarabiają na reklamach widocznych tylko z prywatnych terenów.

          • 1 1

    • ale to firmy będą zarabiać

      miasto zarabia na gruncie nie reklamie

      • 1 3

  • Skrzyżowanie ul. Parkowej z ul. Wielkopolską (1)

    pojawiła się szpetna laweta z reklamą diet pudełkowych - namawiam do bojkotu - fit dieta z Kartuz

    • 7 1

    • mieszkam w tym rejonie, dołączam się do bojkotu

      • 1 0

  • Legalne są tylko nasze...po-lszewickie reklamy

    Innym reklamom mówimy...NIE

    • 2 16

  • V (1)

    Wystarczy wypożyczyć tir zostawić na chwilę biurko i wytrzepać wszystkie stare szmaty i porwane reklamy wiszące na płotach i tylko gdzie się da a tak po prawdzie to celowo chyba długo się ciągnie bo to zależy jak kto głęboko u kogo siedzi w kieszeni

    • 2 2

    • co?

      • 1 0

  • Szyldy. Polecam dolne Niemcy, Szwajcaria, Austria i kilka na "starówce". Małe, takie jak kiedyś a i tak w dobie internetu każdy znajdzie i trafi.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane