• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Osiedli przybywa, mieszkańcy pytają o drogi

Patryk Szczerba
3 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (210)
  • Gdynia. Fragment ulicy Bieszczadzkiej na Kaczych Bukach. To jedno z tych miejsc, gdzie mają pojawić się drogi.
  • Gdynia. Fragment ulicy Bieszczadzkiej na Kaczych Bukach
  • Gdynia. Fragment ulicy Bieszczadzkiej na Kaczych Bukach
  • Gdynia. Fragment ulicy Bieszczadzkiej na Kaczych Bukach
  • Gdynia. Fragment ulicy Bieszczadzkiej na Kaczych Bukach

700 tys. zł ma kosztować projekt pozwalający na budowę dróg i infrastruktury przy Trasie Kaszubskiej w Wielkim Kacku na Kaczych BukachMapka. Zapowiadanej dokumentacji wciąż nie ma. Urzędnicy tłumaczą skomplikowanym charakterem inwestycji, a mieszkańcy nie ukrywają niepokoju.




Czy tam gdzie mieszkasz przybywa nowych dróg?

Kacze Buki to intensywnie rozwijająca się część dzielnicy Wieki Kack. W 2021 roku radni Gdyni przyjęli nowy plan miejscowy, pozwalający na budowę tam kolejnych osiedli. Istotnym powodem zmian były wnioski od właścicieli terenów w dzielnicy, postulujących rozszerzenie możliwości zabudowy mieszkaniowej. Pod koniec 2022 roku zakończyła się budowa Trasy Kaszubskiej, co jeszcze zwiększyło atrakcyjność potencjalnych inwestycji mieszkaniowych.

Gdzie powstaną nowe drogi na Kaczych Bukach? Gdzie powstaną nowe drogi na Kaczych Bukach?

Osiedla powstają w szybkim tempie



W szybkim tempie powstają nowe osiedla, podobnie jak to dzieje się na Chwarznie i Wiczlinie. W przypadku Kaczych Buków władze Gdyni zapowiadały równoległy rozwój infrastruktury drogowej, do czego najpierw potrzebna była dokumentacja projektowa.

Dokumentację za blisko 700 tys. zł od wiosny 2021 roku przygotowuje firma Nevora Projekt.



Zadanie wybranego wykonawcy:

  • opracowanie projektu koncepcyjnego w zakresie układu drogowego i kanalizacji deszczowej, opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
  • wykonanie prac geodezyjnych,
  • sprawowanie nadzoru autorskiego nad realizacją robót budowlanych.


Dokumentacja miała zawierać zasady przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, w ramach zadania planuje się budowę dróg wraz z budową wlotów dróg poprzecznych na odcinkach nie krótszych niż 20 metrów.


Planowane do realizacji odcinki dróg

  • ul. Krzemowa - przedłużenie do ul. Starochwaszczyńskiej, odcinka realizowanego przez GDDKiA;
  • ul. Starochwaszczyńska - na odcinku od ul. Krzemowej do ul. Sudeckiej;
  • ul. Sudecka - na odcinku od ul. Starochwaszczyńskiej do ul. Kacze Buki wraz z pętlą umożliwiającą zawracanie i postój pojazdów transportu zbiorowego;
  • ul. Bieszczadzka - na odcinku od ul. Starochwaszczyńskiej do ul. Kacze Buki;
  • ul. Kacze Buki - minimalny odcinek od ul. Bieszczadzkiej do ul. Sudeckiej, w przypadku budowy kanału deszczowego w kierunku strefy planistycznej 094 ZP - odcinek od ul. Bieszczadzkiej do ul. Świętokrzyskiej.


Projekt dróg miał być gotowy



Wielobranżowy projekt budowlany miał pojawić się w połowie 2022 roku. Okazuje się, że termin został przesunięty o dziewięć miesięcy.

- Rozszerzenie zakresu inwestycji powoduje wydłużenie terminów realizacji przedmiotu zamówienia o dziewięć miesięcy. Jest to czas niezbędny do wykonania prac przedprojektowych (w tym: wykonanie prac geodezyjnych, wykonanie badań podłoża gruntowego, pomiary terenowe i geodezyjne niezbędne do przeprowadzenia inwentaryzacji zieleni) oraz opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z uzyskaniem kompletu koniecznych: warunków technicznych, uzgodnień, opinii, odstępstw, decyzji (w tym: operat wodnoprawny wraz z pozwoleniem wodnoprawnym, karta informacyjna przedsięwzięcia wraz z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach) niezbędnych do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz przeprowadzenia robót budowlanych - taką odpowiedź z wydziału inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni otrzymała pani Monika, która zgłosiła się do nas w tej sprawie.


Jak relacjonuje w liście do naszej redakcji, z korespondencji z wydziałem inwestycji wynikało, że wydanie zezwolenia o realizacji inwestycji drogowej miało nastąpić 20 czerwca.

Przetarg na prace budowlane najwcześniej w 2024 roku



Ten termin także nie został dotrzymany. Okazuje się, że sprawa budowy nowych dróg na Kaczych Bukach posunie się do przodu dopiero w przyszłym roku.

- Szczególnie skomplikowany charakter inwestycji, zarówno termin uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jak i uzyskania pozwolenia wodnoprawnego wydłuży się, co skutkować będzie zmianą terminów umownych opracowania dokumentacji projektowej. Przewidywany termin uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane to 2024 rok - poinformował w ostatnich dniach wydział inwestycji.

Mieszkańcy rozczarowani



Czytelniczka nie ukrywa rozczarowania.

- Niestety prawda jest taka, że miasto nie ma pieniędzy na realizację inwestycji, więc zbywa nas rzekomymi trudnościami, których nie da się udowodnić. Kacze Buki mają dość wiejski charakter, nie ma tu rozbudowanych sieci ciepłowniczych i wodociągowych, a te, które powstały, pojawiły się niedawno, więc całą dokumentację można dość szybko znaleźć - wskazuje.

IMPREZY I WYDARZENIA Imprezy w Trójmieście w tym tygodniu

Morskie Opowieści - szanty w Blugrass
Morskie Opowieści - szanty w Blugrass
Kup bilet


Dodaje, że w okresie jesienno-zimowym w części osiedla jest ciemno, a drogi stają się za wąskie przy rozbudowie osiedli.

- Mamy raptem kilkaset metrów chodnika i mały odcinek asfaltu na mało uczęszczanej drodze prowadzącej do kilku domów (asfalt powstał tylko dlatego, że Trasa Kaszubska odcięła dojazd do jednej z firm). Drogi są wąskie, w większości są ze starych, mocno zużytych płyt jomb. Aby mogły minąć się dwa auta, trzeba zjeżdżać na pobocze. Dużo dróg jest piaskowych, w bardzo słabym stanie. Pozostajemy sami sobie. Mieszkańców przybywa, ruch na ulicach znacząco się zwiększa, a piesi nie mają jak bezpiecznie pokonać drogi do domu. Jeden wjazd do osiedla w przyszłości będzie bardzo problematyczny - opowiada.
Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Kredycik w banku rach-ciach, potem deweloper budowa domeczku rach-ciach.

    I tak się towarzystwo przyzwyczaiło do rach-ciach. A tymczasem w inwestycjach drogowych nie jest tak malinowo. Wody Polskie, Energa, Polskie Sieci Gazowe, gepece, opece, pewiki, wodkany i inne podobne stworki pracują bez pośpiechu. I żeby nie było, to wcale to się nie przekłada na jakość wyników. Do tego w trakcie budowy mogą się ujawnić niezinwentaryzowane sieci, które trzeba przebudować według projektu, którego opracowanie trwa długie miesiące (te same ww. stworki)
    Ale tego nie wytłumaczysz paniusi która kupiła sobie najtańszy możliwy domek, bo na zapadłej wiosce pod lasem, i ma teraz problem bo się nie da paradować w sobotni poranek w szpilkach.
    Poza tym powiedzmy sobie szczerze - koszt budowy drogi per capita jest dla takich odległych lokalizacji z zabudową jednorodzinną/bliźniaczą gigantyczny, więc w oczywisty sposób pierwszeństwo mają większe osiedla.

    • 5 3

  • Budowanie osiedli

    Największe problemy to niestety brak wiedzy o tym
    jak budować.Obecnie
    tzw deweloperzy nie umieją wykonywania prac budowlanych.
    Nie wiedzą że z budowaniem domu trzeba
    wykonać różne instalacje
    zewnętrzne zbudować drogi tereny konieczne dla
    mieszkańców.
    Dziś trwa budowa byle jak
    a w efekcie kłopoty dla ludzi

    • 5 0

  • Jak ktoś chce, to znajdzie sposób

    Jak ktoś nienl chce, to znajdzie powód. Ciekawe, czy z pozwoleniami na nowe osiedla też były takie problemy.

    • 4 0

  • Przymorze to masakra (3)

    Tu przybyło ok 100 nowych bloków i żadnej drogi, a jeszcze zwężaja

    • 10 2

    • Bo powinno się zbudować te drogi zamiast tych bloków. (1)

      • 4 0

      • No to teraz można stare wyburzyć i zbudować drogi.

        • 1 0

    • A jaką nową drogę na Przymorzu chciałbyś wybudować?

      Przecież tam siatka ulic jest już domknięta. Sensowne byłoby ewentualnie przebicie Kołobrzeskiej w kierunku morza, do ul. Czarny Dwór, ale widać siły deweloperskie wzięły górę nad siłami planistycznymi, z dużą stratą dla interesu publicznego.

      • 1 3

  • Władze miasta nie wymagają kompletnego projektu osiedla (2)

    Projektu który by miał też w drogi dojazdowe. Urzędnicy dostają w łapę i po temacie.

    • 5 1

    • Nie ma władz od czasów Budynia

      • 0 0

    • Oto świetny przykład tego jak mały Kazio wyobraża sobie gwiazdkę.

      • 1 0

  • a już myślałem, że to artykuł o Chwarznie-Wiczlinie

    Docelowo największa dzielnica Gdyni, a drogi to tylko w planach od wielu lat....

    • 8 0

  • Prawo.

    Prawo budowlane powinno wymagać od dewelopera budowy lub współfinansowania dróg dojazdowych.Teraz dochodzi do sytuacji że kupuje ziemię,byle gdzie,byle taniej,ludzie kupują skuszeni cena a potem zdziwieni że błoto po kolana i pretensje do całego świata.Wzorem powinny być Chiny.Tam najpierw buduje się drogi a dopiero potem zabudowania

    • 4 0

  • Spokojnie, MTM rozkopie kolejne 10 inwestycji i przyjedzie do was 'robić'

    • 6 0

  • Po co drogi asfaltowe

    super sie tam jezdzi gravelem

    • 2 0

  • Kacze Buki (1)

    jedna inwestycja już jest tam słynna cudne mieszkania że zgnilizną i topornym wykonaniem w tle. Teraz jest duży nacisk na budowę osiedla na terenie dawnej giełdy i tam będzie wszystko wykonane oczywiście buduje developer a ulicę szybciutko zrobi miasto.

    • 4 0

    • Nowa Dąbrowa

      jest przy ulicy Rdestowej. Co miałoby tam miasto budować? Nawiasem mówiąc, to wzorowe wykorzystanie gruntów po parszywej, cuchnącej giełdzie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane