• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Karuzela z parkingami. Trójmiejscy kierowcy na cenzurowanym

BaWo, Mart
20 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trójmiejscy kierowcy są postawieni pod ścianą i często parkują gdzie tylko się da... Trójmiejscy kierowcy są postawieni pod ścianą i często parkują gdzie tylko się da...

Rozjeżdżone trawniki, samochody blokujące wąskie uliczki i grasujące wszędzie patrole straży miejskiej, lepiące nielitościwe mandaty. Pod względem trudności w parkowaniu Trójmiasto dołączyło do pierwszej ligi europejskich metropolii, gdzie parkowanie jest prawdziwą sztuką.


...także w miejscach niedozwolonych. ...także w miejscach niedozwolonych.
Straż miejska skrupulatnie karze za wszelkie przewinienia. Straż miejska skrupulatnie karze za wszelkie przewinienia.
W Polsce na 1000 mieszkańców przypada średnio 400 samochodów, ale w Trójmieście ten odsetek jest znacznie wyższy. W 250 tysięcznej Gdyni zarejestrowanych jest ponad 130 tysięcy pojazdów. W 460 tysięcznym Gdańsku zaś 250 tysięcy. Prawdziwym rekordzistą jest Sopot, gdzie na 38 tys. mieszkańców przypadają 43 tys. pojazdów. W Trójmieście przybywa samochodów w tempie geometrycznym. Znacznie wolniej rośnie liczba miejsc parkingowych. W centrach miast wręcz ich ubywa.

- Na terenie całego Sopotu znajdują się 1094 miejsca parkingowe. Duża część z nich to miejsca prywatne. Wychodzi na to, że na jedno miejsce przypada u nas 40 aut - przyznaje Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego magistratu.

Parkingi komercyjne w obleganym przez zmotoryzowanych szczególnie latem Sopocie znajdują się m.in. przy ul. Chopina zobacz na mapie Sopotu, Ogrodowej zobacz na mapie Sopotu oraz na terenie Hipodromu zobacz na mapie Sopotu. Brodwino, Kamienny Potok i Mickiewicza posiadają też parkingi strzeżone. Niedługo otwarty będzie budynek parkingowo-biurowy w ramach nowego Centrum Sopotu, naprzeciwko Hotelu Sofitel Grand.

Nieco lepiej jest w Śródmieściu Gdyni, gdzie na gruntach miejskich wygospodarowano 3600 miejsc postojowych. Do tego dochodzi kilka parkingów komercyjnych i duże parkingi osiedlowe, w tym nawet te wielopoziomowe.

Czytaj także na Trojmiasto.pl

Mieszkańcy chcą parku, a nie parkingu - nie wszyscy mieszkańcy chcą, by samochody zajęły każde wolne miejsce w mieście

Walka z parkującymi w Gdańsku. W Gdyni i Sopocie spokojnie - jak straż miejska reaguje na złe parkowanie

Samochody zaparkują pod ziemią w Śródmieściu - zapowiedzi urzędników w sprawie budowy podziemnych parkingów w śródmieściu Gdańska
W statystykach nieźle wypada też Gdańsk, który dysponuje prawie 30 tys. publicznych miejsc parkingowych - wliczając w to wszystkie osiedla.

Kiedy jednak przyjrzymy się lepiej parkingom w centrum Gdańska i w newralgicznych punktach miasta okazuje się, że liczby te dobrze wyglądają jedynie na papierze. Parkowanie w centrum Gdańska to prawdziwe wyzwanie dla kierowców, zabawa ze strażą miejską w grę "złapią, czy nie złapią", zastawianie bram, wyjazdów, parkowanie na chodnikach i zieleni.

Jak rozwiązać problem z parkowaniem w Trójmieście?

Mogłoby być jednak prościej, na przeszkodzie jak zwykle stoją jednak wysokie ceny na strzeżonych parkingach.

Zamknięte centrum na abonamenty, które musi obsłużyć 516 miejsc na Targu Węglowym, nieco ponad setka postojówek na Targu Rybnym zobacz na mapie Gdańska i kilkadziesiąt na Targu Drzewnym zobacz na mapie Gdańska. Szczęściarz może próbować przy Katowni. Kiedyś działały parkingi wzdłuż ulicy Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska, oraz przy ul. Bogusławskiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie obecnie trwa budowa Teatru Elżbietańskiego. Dziś parkującym zostało tam zaledwie kilkanaście miejsc parkingowych.

Zmotoryzowani muszą więc zadowolić się parkingami komercyjnymi przy Gildii, obok City Forum w okolicach dworca oraz parkingiem w galerii handlowej Madison.

Prawdziwe wyzwanie dla kierowców w Gdańsku to zaparkowanie w okolicach Zieleniaka i w ul. Rajskiej zobacz na mapie Gdańska. Często kierowcy zmierzający do ścisłego centrum właśnie tu zostawiają samochody. Okolice Madisona to każdego dnia obfite plony dla straży miejskiej.

- Każdego dnia wystawiamy na terenie wokół centrum handlowego przynajmniej kilkanaście mandatów - opowiadają strażnicy miejscy. - Kierowcy nie stosują się do żadnych znaków, notorycznie zastawiają też chodniki oraz prawoskręt do Madisona przy ul. Rajskiej. Niektórym "rekordzistom" wystawiamy po kilka mandatów w miesiącu, co nie robi na nich specjalnego wrażenia.

Z bezpłatnych rozwiązań często starają się korzystać np. pracownicy biur i instytucji zlokalizowanych w Zieleniaku. Zaparkować wokół niego to do godz. 18 prawdziwa sztuka. Tymczasem komercyjny dwupoziomowy parking naprzeciwko dworca często świeci pustkami. Dlaczego?

Kierowcy narzekają na wysokie opłaty. Godzina postoju kosztuje tu 4 zł. Abonament miesięczny to ponad 100 zł. Zastanawiać się można czy dla wygody i komfortu parkowania to sporo? W niektórych miastach Europy na o wiele większych i pojemniejszych parkingach jest znacznie taniej. W Brukseli na parkingach zlokalizowanych stosunkowo blisko centrum godzina potrafi kosztować o połowę mniej niż w Gdańsku.

Na promowane przez Gdynię i Gdańsk rozwiązanie "zamień wóz na bus" wciąż decydują się nieliczni. Pracownicy biur, firm itd. przez większą część dnia blokują miejsca, które się powinny rotować dla interesantów przyjeżdżających do centrum. Późnym popołudniem z parkowaniem w centrach miast jakoś problemu już nie ma.

Parkowanie w Trójmieście

Znacie miejsca, w których łatwo i tanio można utworzyć publiczny parking? A może wiecie, gdzie najczęściej straż miejska wręcza mandaty, choć parkujący tam kierowcy nie tamują ruchu, ani nie powodują żadnego zagrożenia?

Napiszcie nam o tym na adres parkowanie@trojmiasto.pl, a Wasze uwagi przekażemy miejskim urzędnikom i straży miejskiej.
BaWo, Mart

Opinie (408) ponad 20 zablokowanych

  • nie drogo... (7)

    w gdansku.
    Jezeli godzina parkingu w samym centrum gdanska kosztuje 4 zl to jest tanio w niektorych miastach europy kosztuje 40-50 zl za godzine i nie mozesz stac dluzej niz godzine.

    • 0 0

    • (1)

      w miastach Europy zarobki są odpowiednio wyzsze

      • 0 0

      • ale nie az tak wyzsze cymbalke!!

        zato kary sa wyzsze i surowo wyegzekwowane!!!
        jesli zaparkujesz na chodniku mozesz byc pewny ze dostaniesz mandat za to w polsce piraci sie smieja i mówia to dzwon do strazy miejskliej

        • 0 0

    • (4)

      w Barcelonie parking podziemny 150 m od Sagrady Familii kosztował mnie 5 PLN za godzinę.

      Pod Aquarium de Barcelona 9,45 EURO za 6 h.

      Wiec nie wiem w jakiej Europie bywasz ale ja odczulem,ze wszedzie jest taniej niz u nas w Polsce.

      • 0 0

      • poróznujesz barcelone do polski!! (1)

        to zaobacz francje niemcy holandie itp!!

        • 0 0

        • zobaczyłem i co to zmienia? nie zmienię zdania,że u nas drożej.

          • 0 0

      • (1)

        skoro wszędzie lepiej niż w Polsce po co tu siedzisz męczysz siebie i nas??

        • 0 0

        • jakbyś czytał uważnie to zauważyłbyś, że twój przedmówca koryguje czyjeś banialuki - twoje to pewnie?

          • 0 0

  • polska chołota nieche korzystac z parkingów podziemnych nawet jesli sa bezplatne!!

    Woli zaparkowac na całej sserokosci chodnika albo scierzki rowerowejliczy sie tylko by było jak najblizej a sdtraz mieksa której prawie wcale niewidac nic nierobi podobnie polcja.
    jedyne wyjscie to karac bezli tosnie!!

    • 0 0

  • Ciebie nikt nie karał za ortografię i takie rezultaty :(

    • 0 0

  • Ilość nowych budynków a miejsca parkingowe

    Coraz więcej buduje się biurowców i obiektów hadnlowych niejednokrotnie na miejscach parkingowych. Przykładem może być obiekt na roku Kartuskiej i Powstańców Warszawskich w Gdańsku. Parkingi też są lecz w przypadków biurowca duża część miejsc jest po prostu rezerwowana, a tym samym dla ogółu pozostaje garstka miejsca. Myślę, że Straż Miejska i Policja powinna nie tylko wręczać mandaty za złe parkowanie, ale i też pomagać rozwiązywać te problemy poprzez interwencję do odpowiednich władz, że w tym i tym miejscu brakuje miejsc... ale to jak na razie pozostaje w sferze marzeń nas wszystkich...

    • 0 0

  • zagranica sa prywatne firmy z lawetami które tylkoczekaja az gosc zaparkuje na chodniku

    albo na sciezce rowerowej i nie pomagaja tłumaczenia ze tylko na cwile stana i juz odjezdza zabieraja auto na lawete a ja sie zucasz to wzywaja policje i noc spedza klient w areszcie!! a dodatkowo placisz nza lawetowanie i mandat tak jest w wielu miastach UE oraz na wyspach i w irlandi!!

    • 0 0

  • zmnień bus na wóz ? (11)

    to po co robiłam prawo jazdy? mam dosyć jeżdżenia komunikacją miejską....
    żeby busy były jeszcze znośne... tłok, hałas i podsakiwanie jak worek kartofli przy co drugim hamowaniu. to jakiś żart. skoro miasta nie stać na rozbudowanie parkingów i sieci dróg, to moze powinni zakazać wjazdu samochodem do miasta? wtedy w autobusach zrobiłby się taki tłok, że ludzie przesaidliby się na rowery i powstałaby akcja "zmień bus na rower" ale wtedy pojawiłby się problem z drogami rowerowymi....

    • 1 0

    • kupiłas auto ale na rozum juz ci rabrakło!!

      hehe

      • 0 0

    • (9)

      wiesz, są ludzie, może ich nie znasz, ktorzy myślą.
      w momencie, kiedy wszyscy się przesiadają do autobusów, myślę że ilość pojazdów ZKM by się zwiększyła :))))
      SNOBIZM snobizm i jeszcze raz snobizm.

      Nie wiem kiedy ostatni raz panna jechała autobusem ( i nie wiem po co robiła prawo jazdy, ja wiem za to po co ja robiłam, i bynajmniej nie po to żeby jeździć samochodem po centrum miasta) ale
      1. tłok to TY robisz na ulicy i w centrum miasta
      2. Hałasu nie zauważyłam, bez problemu czytam w autobusie książkę stojąc ponad godzinę w korku, który istnieje bo takie snoby jak ty muszą wozić swoje dupy samochodami
      3. Podskakiwanie jak worek kartofli.... no to się zdarzało często kilka lat temu ale teraz autobusy są wymieniane na niskopodłogowe, którymi chyba jeszcze nie jechałaś.

      Nie próbuj więcej tworzyć błędnych związków przyczynowo-skutkowych bo ci to nie bardzo wychodzi, trochę brak logiki.....tak jak przy wybieraniu się samochodem na miasto :))))

      Ale to wy macie problem, mnie tylko irytuje wasze marudzenie i tworzenie korków

      • 0 0

      • Chyba żartujesz, same bzdury!!!

        • 0 0

      • bat na pat (6)

        pat chyba w innym wymiarze jezdzi zkm'ka, bo na pewno nie w naszym :]

        • 0 0

        • (5)

          przynajmniej nie mam problemow z parkowaniem i nie uzalam sie nad soba bo mi zły pan straznik zalozyl blokade na kolo :)

          • 0 0

          • dzis jak zawsze nie doczekałam się autobusu C, którym jadę 20 minut, więc komunikacją łączoną jechałam 80 minut. (4)

            Może Pat się nudzi, może ma do domu 3 przystanki i może sobie stać w korku? Bo normalny człowiek zamiast marznąć w grudniu wybiera samochód.

            Z tego samego założenia wychodzą nasze kochane władze miejskie, uważając, że komunikacja miejska jest dla nieudacznego plebsu. Plebs niech się cieszy i nie narzeka: na rozkłady jazdy rodem z Fantasy, na niepunktualność, na niewystarczające połaczenia, na Renomę, która czasem kogoś poturbuje (w końcu jakby był bilet to problemu by nie było). Współczuję miłym, pracowitym kierowcom, na których spada całe odium za nieudaczne zarządzanie komunikacją.

            • 0 0

            • (3)

              C jeździ po słowackiego i łostowickiej a tam są korki przez posiadaczy aut ...
              dodaj dwa do dwóch :) mniej samochodów a C jechał by szybciej nie stojąc w korkach :)

              • 0 0

              • kursy C w ogóle wypadają

                a łatanie podróży pozostałą komunikacją to jest do 4x więcej czasu.

                Nie każdy ma czas na stanie godzinami na przystanku/w korku/jazdę dookoła.

                Dodaj dwa do dwóch: dojdzie tam jeszcze mój samochód.

                • 0 0

              • "korki są przez posiadaczy aut" - no coś podobnego? ;p

                • 0 0

              • Korki to moga być w godzinach szczytu a nie w niedzielę (sobotę) w środku dnia. To jest całkowita nieudolność zarządzajacych miastem, a nie "wina kierowców".

                • 0 0

      • Polski snobizm

        To bardzo specyficzna odmiana snobizmu. Taki na siłę i z desperacji.

        • 0 0

  • Straż Miejska

    jest powołanym organem do zwalczania wykroczeń na terenie swego działania.Od tego jak pracuje Straż Miejska zależy od prezydenta miasta czy gminy.Jeśli nie ma kontroli nad poczynaniami straży wówczas ich praca podobna jest do strajku włoskiego.Czas z tym skończyć.My podatnicy płacimy na to podatki więc więc mamy prawo wymagać aby strażnicy rzetelnie wykonywali swoje obowiązki.Obowiązkiem straży jest reagowanie na wszelkiego rodzaju wykroczenia a takich w np.Gdńsku jest bardzo wiele.Jeśli reakcje strażników będą zdecydowane, bezwzględne oraz szybkie nauczy to wielu przyzwyczajonych do łamania prawa na ich przestrzeganie.Uważam, że strażnicy muszą brać się ostro do roboty do której zostali powołani a nie strofować się negatywnymi opiniami na ich temat.Wtedy można liczyć na to,że uparte społeczeństwo będzie się prostować.

    • 0 0

  • Strażnicy (1)

    zapamiętajcie sobie jedno, że chodniki są dla pieszych.Każdy kierowca powinien znać przepis o zasadach parkowania na chodniku a jeśli nie to strażnik powinien być wobec niego bezwzględny.Ponadto takim kierowcom, którzy są recydiwistami w nieprzepisowym parkowaniu na chodnikach powinne być odbierane prawa jazdy a odzyskanie jego powino nastąpić po ponownie pozytywnie zdanym egzaminie.

    • 0 0

    • brawo ja jeszce dołaczam scierzki rowerowe!!

      tak

      • 0 0

  • zmień wóz na bus :)

    jest takie coś jak autobus, nauczcie się nim jeździć i przestańcie marudzić.

    • 0 0

  • Osowa, okolice Tow. Ziemskiego

    Spory parking, zawsze jest wolne miejsce beż żadnego szukania bo żadko kiedy zapełniony jest bardziej niż w połowie..ale nie, bo jakiś idiota zaparkował 50 metrów dalej na...rogu skrzyżowania! I nie, aby to się działo jednorazowo..notorycznie prawie dzień w dzień widać ten sam samochód..
    Więc co?..lusterko mu ułamać może się nauczy?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane