• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy pojawią się pociągi z Gdyni do Pragi?

Piotr Weltrowski
2 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (186)
W teorii czeski przewoźnik ma zgodę na korzystanie z trasy z Gdyni do Pragi już od grudnia ubiegłego roku. Wciąż jednak połączenia nie uruchomiono, a ostatnio Urząd Transportu Kolejowego negatywnie rozpatrzył wniosek Czechów o możliwość wysyłania w trasy większej liczby pociągów. W teorii czeski przewoźnik ma zgodę na korzystanie z trasy z Gdyni do Pragi już od grudnia ubiegłego roku. Wciąż jednak połączenia nie uruchomiono, a ostatnio Urząd Transportu Kolejowego negatywnie rozpatrzył wniosek Czechów o możliwość wysyłania w trasy większej liczby pociągów.

Czeski przewoźnik RegioJet zapowiadał na grudzień ubiegłego roku uruchomienie bezpośredniego połączenia kolejowego między Pragą a Gdynią. Na razie połączenia nie uruchomiono, za to w ostatnich dniach Urząd Transportu Kolejowego wydał decyzję ograniczającą plany Czechów.



Skorzystał(a)byś z połączenia kolejowego z Pragą?

Przypomnijmy: plany na utworzenie bezpośredniego połączenia kolejowego między Pragą a Gdynią ogłoszono w sierpniu ubiegłego roku.

Wcześniej, w czerwcu ub. roku, Urząd Transportu Kolejowego przyznał czeskiemu przewoźnikowi zgodę na korzystanie z tras Praga - Gdynia oraz Praga - Wrocław. W decyzji zaznaczono, że przewoźnik będzie mógł korzystać z tras między 11 grudnia 2022 r. a 11 grudnia 2027 r.

W grudniu jednak połączenie z Pragi do Gdyni nie pojawiło się w ofercie RegioJet. Okazuje się za to, że przewoźnik odwołał się wcześniej od decyzji UTK, a konkretnie od ograniczenia, które urząd nałożył na przewoźnika.

Pierwotne plany RegioJet zakładały bowiem codzienne uruchamianie dwóch par pociągów na obu trasach, zaś UTK zgodził się tylko na jedną parę dla każdej trasy.

Jak informuje branżowy portal Nakolei, Czesi odwołanie od decyzji złożyli już w sierpniu, jednak UTK kilkukrotnie przekładał termin jego rozpatrzenia: z września na październik, z października na listopad i ostatecznie z listopada na grudzień.

I to właśnie w grudniu zapadła ostateczna decyzja.

"Równowaga ekonomiczna" i słaba przepustowość tras



UTK podtrzymał swoje stanowisko z czerwca 2022 r. Wskazano wówczas, że przeprowadzono badania równowagi ekonomicznej, o które wnioskowało Ministerstwo Infrastruktury i PKP Intercity. Zwrócono także uwagę na zagadnienia spodziewanego wpływu uruchomienia nowych usług RegioJet na równowagę ekonomiczną właściwych umów o świadczenie usług publicznych.

Praga to z pewnością jedno z bardziej urokliwych dużych europejskich miast. Bezpośrednie połączenie kolejowe z pewnością byłoby atrakcyjne, zarówno dla nas, jak i dla mieszkańców Czech chcących wybrać się nad polskie morze. Praga to z pewnością jedno z bardziej urokliwych dużych europejskich miast. Bezpośrednie połączenie kolejowe z pewnością byłoby atrakcyjne, zarówno dla nas, jak i dla mieszkańców Czech chcących wybrać się nad polskie morze.
Dodano także kwestie dostępności infrastruktury kolejowej w najbliższej perspektywie - w skrócie PKP PLK miały już wcześniej sygnalizować urzędowi problemy z przepustowością tras w związku z planowanymi inwestycjami infrastrukturalnymi.

- Prezes UTK po ponownym rozpatrzeniu sprawy, wszechstronnej analizie zebranego w sprawie materiału dowodowego oraz wnikliwym rozpatrzeniu zarzutów podniesionych we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy uznał za zasadne utrzymanie w mocy zaskarżonej decyzji - napisano w uzasadnieniu decyzji o odrzuceniu odwołania czeskiego przewoźnika.

Inne połączenia przewoźnika też będą uruchamiane później



Czeski przewoźnik na razie w żaden sposób nie skomentował decyzji UTK, nie pojawiły się również oficjalne doniesienia o nowym terminie uruchomienia połączenia. Być może Czesi liczyli jednak na możliwość wysyłania codziennie dwóch par pociągów, a nie jednej.

Na razie w kwestii połączenia milczą.

Nie jest to zresztą jedyne "polskie" połączenie RegioJet, które zostało opóźnione. Rok przed decyzją dotyczącą trasy Gdynia - Praga UTK wydał Czechom zgodę na korzystanie z polskiej części trasy z Krakowa do Splitu w Chorwacji. Tego połączenia również wciąż nie uruchomiono - zostało to przełożone na przyszły rok.

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

  • Pamiętam lata 1980 - 1984 (1)

    Wieczorem z Gdyni wyjeżdżał pociąg do Berlina.

    • 3 0

    • Często z niego korzystałem.

      W tym pociągu nie było miejscówek. Wtedy byłem żołnierzem służby zasadniczej. Z przepustki nim wracałem. Wysiadałem w Lęborku około 23:20. Do jednostki wojskowej musiałem dojechać do 24:00.

      • 2 0

  • To jest skandal

    PKP łoi Polaków wysokimi cenami za przejazdy. Monopol sobie urządzili przez co tracimy my - obywatele. Brak konkurencji = ustalanie cen według widzimisię. Np bilety z Gdańska do Katowic czy Krakowa nie kupisz poniżej 200zł na Pendolino. Jak Ci nie pasuje to masz TLK (czyt. Bydłowóz) przeładowany w sezonie jadący 7-8 godzin gdzie miejscówki sprzedawane sa dwóm osobom równocześnie.

    • 3 1

  • Celowe dzialanie

    Nasi nie pojada a innemu nie dadza! Szkoda,bo Trojmiasto staje sie prowincjonalne.....a niech by i sobie 3 razy dziennie jezdzili, to ich tabor i kasa,ale w PL to takie proste nie jest,a szkoda! Na koleji porobilo sie w PL tyle spolek,ze juz czasami nie wiadomo czym sie jedzie? PKP,Tanie Linie Kolejowe ,itd......Ostatnio Gdynia-Berlin,szkoda,ze tych toalet nie widzieliscie....ani razu nikt z obslugi sie nie interesowal,a papieru toaletowego juz od Poznania do Berlina nie bylo. Doslownie pare wagonow,miedzynarodowy pociag a wstyd nie do opisania. Wielki mi tam Inter City. Pozdrawiam

    • 8 2

  • Parodia dziennikarstwa

    Przepisane komunikaty. Na czym polega ta rownowaga ekonomiczna? To juz musimy sobie sami dopowiedziec

    • 0 0

  • Jakiemuś pisowskiemu kacykowi to Noe pasowało

    • 0 1

  • Komuniści z UTK

    • 0 0

  • Polska stajnia Augiasz pt. PKP boi się konkurencji, ponieważ doskonale zdają sobie sprawę z tego, że oferują slabe usługi za

    drogie bilety.

    • 1 1

  • Dziwne dbanie o Polaków!

    Rodem z prl! Łaskawcy pozwolą nam jechać do sąsiedniej wioski? UTK nie dba o obywateli, tylko o kolegów z ic pkp? q ta sy!

    • 0 0

  • Tak się zastanawiam (1)

    Dlaczego w tym naszym kraju rzekomo nic się nie opłaca i nic nie jest ekonomiczne? Rusza jakiś pomysł, jest inicjatywa i bach! Nie ma zgody, jakieś niby ekspertyzy robią i cudawianki. Sami eksperci i infrastruktura jak z 19.wieku.

    • 7 0

    • xyz

      bo nikt ekipie w łapę nie dał i pewnie z CPK nie chcieli jeździć...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane