- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (172 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (325 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (42 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (214 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (79 opinii)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (71 opinii)
Kiedy włączają się latarnie uliczne?
W Trójmieście znajduje się blisko 60 tys. miejskich latarni ulicznych. O tym, że nie jest łatwo nimi zarządzać, świadczą częste maile od naszych czytelników, którzy wskazują, że czasami latarnie świecą się bez sensu w dzień, a czasami nie palą się po zmroku. Sprawdziliśmy, dlaczego tak się dzieje.
Rozmieszczone na terenach spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot i innych instytucji pozostają pod bezpośrednią opieką zarządców terenów. Kilkadziesiąt tysięcy latarni znajduje się jednak na terenach gminnych i to o ich funkcjonowaniu są różne opinie.
- Zrobiłem przez kilka dni z rzędu przypadkową obserwację, z której wychodzi, że Gdynia bardzo późno włącza latarnie na ulicach. W momencie, gdy jest już solidna szarówka, latarnie bywają wyłączone. Mam nadzieję, że to nie ze względu na szukanie oszczędności - dzieli się swoimi spostrzeżeniami jeden z naszych czytelników, pan Paweł.
Postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście w Trójmieście urzędnicy starają się włączać latarnie uliczne w zależności od wysokości trafiających do magistratów rachunków za prąd.
Na terenach miejskich znajduje się w Gdyni nieco ponad 17,5 tys. latarni ulicznych. 9,4 tys. jest zarządzanych przez firmę Energa Oświetlenie, będącą częścią Grupy Energa, natomiast 8,2 tys. przez Zarząd Dróg i Zieleni.
- Nie ma możliwości, byśmy oszczędzali, bowiem urządzenia nie są sterowane ręcznie. Latarnie uliczne włączają się w zależności od zaciemnienia lub dzięki synchronizacji z kalendarzem astronomicznym - wyjaśnia Tomasz Krzak z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Czytaj też: Solarne lampy LED stanęły w Gdyni
W przypadku latarni wyposażonych w czujnik zmierzchu decydujący jest stopień natężenia światła. Latarnie włączają się, gdy jest wykryte zbyt duże zaciemnienie.
Konkretne godziny mają znaczenie w przypadku sterowania oświetleniem według kalendarza astronomicznego. Pozwala on zaprogramować latarnie, by włączały się według godzin wschodu i zachodu słońca.
- Latarnie zaprogramowane są tak, by włączały się 20 minut po zachodzie słońca oraz wyłączały 20 minut przed wschodem. Związane jest to z rozproszeniem światła. Zainstalowane sterowniki uwzględniają wiosenną i zimową zmianę czasu - dodaje Krzak.
Gdynia w 2014 roku wydała na energię elektryczną konieczną do oświetlenia 4,2 mln zł. Utrzymanie i konserwacja kosztowało miasto 3,8 mln zł.
Podobnie działają latarnie uliczne w Gdańsku. Na terenach miejskich znajduje się ponad 35 tys. latarni ulicznych. 20 tys. urządzeń pozostaje w zarządzaniu ZDiZ, natomiast 15,5 tys. pozostaje pod opieką firmy Energa Oświetlenie.
- Sterowanie astronomiczne jest w głównej mierze wspomagającym w stosunku do systemu, który włącza latarnie po zmierzchu. W razie, gdy ten drugi zawodzi, zostaje sterowanie według kalendarza. Jednak za każdym razem wszystko odbywa się automatycznie - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Miasto na utrzymanie, konserwację o raz energię elektryczną wydało w sumie w zeszłym roku 20 mln zł.
Czytaj też: Będzie więcej oświetlenia LED-owego w Gdańsku
Sopot nie odbiega pod względem zasady działania od sąsiadów. Na terenach gminnych znajduje się blisko 3,8 tys. lamp ulicznych.
- 441 z nich jest własnością Zarządu Dróg i Zieleni, które działają w oparciu o system mieszany związany z czujnikami zmierzchu i kalendarzem astronomicznym. Latarnie Energi, a więc zdecydowana większość, są włączane w ramach programu połączonego z kalendarzem - mówi Anna Dyksińska z biura prezydenta Sopotu.
W 2014 roku Sopot wydała na energię elektryczną konieczną do oświetlenia 1,2 mln zł. Blisko milion złotych kosztowało utrzymanie i konserwacja.
Miejsca
Opinie (75) 5 zablokowanych
-
2015-05-13 21:32
Trójmiasto.pl może czas na koniec pisania o niczym?? Mimo wszystko czekam na dalszy ciąg "felietonu" w którym poznamy odpowiedź na pytanie z tytułu...
- 6 6
-
2015-05-13 21:34
Ankieta (3)
Mnie nie cieszą światła LED, bo psują wzrok.
- 2 13
-
2015-05-13 22:01
...
Wszystko kwestia barwy :)
- 0 1
-
2015-05-13 23:03
Tylko zgred narzeka na LED.
- 0 5
-
2015-05-13 23:22
I krowy przestają dawać mleko.
- 6 0
-
2015-05-13 21:35
jak podstawiam swoje maniury (1)
Pod latarnie;)
- 3 2
-
2015-05-14 00:56
Więc jak podstawiasz...?
- 0 1
-
2015-05-13 21:41
... (1)
A dlaczego nie ma opinii nikogo z Energii Oświetlenie?
- 6 3
-
2015-05-13 23:03
ENERGI przez jedno i.
Ta ENERGA - tej ENERGI. W odróżnieniu od: ta energia - tej energii.
- 5 1
-
2015-05-13 21:45
(3)
Na niektorych wsiach wiedza jak nie marnowac prądu. Np. w lubelskim u mojej babci latarnie we wsi sa wylaczane o 23:00
- 4 10
-
2015-05-13 21:48
... (2)
Bo po 23 u babci zamiera życie na wsi ;) nie ma co porównywać wsi do metropolii :P
- 10 1
-
2015-05-13 21:53
(1)
Wies jest lepsza niz ta zasmarkana Gdynia smierdzaca spalinami :p
- 2 11
-
2015-05-13 21:57
...
Nie neguje tego, tylko zobacz jaki jest natężenie ruchu w danych warunkach ;)
- 7 0
-
2015-05-13 21:56
kolejny przyklad UK/PL (1)
W PL latarnia wlaczaja sie w "elektrowni". Czesto jest ciemno i nie wlaczaja sie albo na odwrot.
W UK - kazda lampa uliczna ma wbudowany czujnik zmierzchu i zapala sie wedlug potrzeby. Pol ulicy moze byc oswietlone a drugie przygaszone... mozna? Mozna :)
Tak przy okazji:
Gdansk, skrzyzowanie Nowolipie/Rakoczego. Nad przejsciami dla pieszych i sciezkami rowerowymi zalozyli kamery autoscope. W wielkim skrocie, kamery beda sprawdzac czy pieszy przeszedl przez przejscie czy nie :) Ten sam system od kilku lat dziala w Gdyni skrzyzowanie przy obwodnicy. Sytem wykrywa przejscie, przejazd, kolizje, zlicza ilosc. Nie mylcie tego z tristarem :)- 5 6
-
2015-05-14 09:13
System z indywidualnymi czujkami na każdej oprawie jest niedorzeczny, tylko brytole mogli wpaść na taki pomysł.
Montowanie czujki zmierzchowej na każdym słupie jest prymitywne, drogie i bardzo zawodne. Z tego powodu w Anglii wiele latarni świeci całą dobę lub nie świeci w nocy, system jest bardziej skomplikowany i jest utrudnieniem gdy zachodzi potrzeba stosowania jakiegoś dodatkowego sterowania np, dodatkowej redukcji mocy...
Wprawdzie w Anglii jeszcze jako tako to działa (choć tez już powoli od tego odchodzą) ale przy naszym podejściu do utrzymania sprawności infrastruktury technicznej byłaby to totalna porażka.
Dużo prościej, efektywniej i zdecydowanie sensowniej jest sterować oświetleniem ulicznym grupowo. W rozdzielnicy, z której zasilana jest np cała ulica, o załączeniu oświetlenia może decydować kilka źródeł np czujka zmierzchowa i zegar astronomiczny co zwiększa niezawodność.
Inna sprawa, że nie zawsze wszystko działa tak jak należy no i przede wszystkim w wielu gminach szuka się oszczędności przez opóźnienie załączenia oświetlenia itp.- 2 0
-
2015-05-13 22:03
dd
Ciemno wszędzie głucho wszędzie co to będzie co to bedzie
- 12 1
-
2015-05-13 22:10
dodaje krzak z firmy krzak
- 2 4
-
2015-05-13 22:13
Dobry temat właśnie chciałem kiedyś napisać jak to w południe byłem na molo w sopocie
a tam ku mojemu zdziwieniu paliły się lampy, a teraz tyle mówi się o oszczędzaniu jak widać to tylko propaganda.
- 2 1
-
2015-05-13 22:14
wiecej LEDow i bedzie dobrze
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.