- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Kierowcy z tego kraju powodują najwięcej kolizji w Trójmieście
Najwięcej kolizji w Gdańsku, Gdyni i Sopocie popełniają Polacy. I nie powinno to nikogo dziwić, ponieważ to naszych rodaków jest najwięcej na drogach. Następni w kolejności są obywatele Ukrainy i Białorusi - bo to dwie największe mniejszości narodowe w Trójmieście. Policyjne statystyki przeczą popularnemu mitowi, jakoby nasi sąsiedzi ze Wschodu stali za większością stłuczek w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.
Oczywiście to bujda na resorach, a psychologowie tłumaczą, że takie przekonanie bierze się stąd, że gorsze wspomnienie mocniej "wbija" się w ludzką pamięć. Ile razy zdarzyło się nam bowiem przyjść do domu i rzucić na dzień dobry "ale dziś miałem dobry dzień - od razu jak wszedłem na przystanek, podjechał mój tramwaj"?
Ten przydługi wstęp, tłumaczący w olbrzymim uproszczeniu mechanizmy rządzące naszą psychiką, można odnieść do kolejnego stereotypu, który przewija się w komentarzach w Raporcie z Trójmiasta, a który dotyczy stłuczek czy wypadków.
Praktycznie pod każdym wpisem dotyczącym incydentu drogowego, pada pytanie o narodowość sprawcy, a przy okazji sugestia, że to na pewno "przybysz ze Wschodu". Dalej kolejna insynuacja: na pewno z kupionym prawem jazdy.
Choć z ksenofobicznymi uproszczeniami nie powinno się dyskutować, postanowiłem zrobić wyjątek i wziąć na tapet dane z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. Zapytałem funkcjonariuszy o narodowość sprawców kolizji z 2023 roku. Oto grafiki dla Trójmiasta, które powstały na podstawie danych policji:
Kolizje z podziałem na narodowość w Gdańsku
Kolizje z podziałem na narodowość w Gdyni
Kolizje z podziałem na narodowość w Sopocie
Dane czarno na białym pokazują, że za lwią część stłuczek odpowiadają Polacy. I nie ma w tym nic dziwnego: jest nas przecież najwięcej w Trójmieście. Drudzy w kolejności są Ukraińcy. Czy to oznacza, że są "gorszymi kierowcami"?
W 2022 roku w stolicy Pomorza i okolicach przebywało około 200 tys. osób z tego kraju. Zakładając, że rok później nawet połowa z nich opuściła Trójmiasto czy Polskę w ogóle, średnia drogowych stłuczek nadal wypada porównywalnie do tej wyłącznie "polskiej".
Tylko polskie prawo jazdy w taksówkach
Oczywiście wśród Ukraińców czy Białorusinów - podobnie jak wśród Polaków - znajdą się kierowcy lekkomyślni, nieodpowiedzialni czy też pospolici kryminaliści, którzy wsiadają "za kółko" po pijanemu czy bez uprawnień.
Sama narodowość nie ma na to wpływu. Na koniec warto zaznaczyć, że w celu ukrócenia wszelkich podejrzeń co do legalności uprawnień "wschodnich" praw jazdy wykorzystywanych np. w taksówkach, ustawodawca planuje zmiany, które będą wymuszały na takich osobach posiadanie polskiego dokumentu.
Opinie (403) ponad 50 zablokowanych
-
2024-04-17 09:04
Zaskoczę wszytskich. Wiecie jakiej narodowości są kierowcy powodujący najwięcej wypadków w Czechach?
Panie Mateuszu. Otóż wbrew wszystkim pozorom i uprzedzeniom... są to Czesi. Tak. Liczby nie kłamią. Z liczbami się nie dyskutuje.
- 7 0
-
2024-04-17 09:04
mysle ze dane sa zmanipulowane
pracowałem w policji potem w innej słuzbie , do statystyk nie są brane przypadki gdzie nie ustalono sprawcy a w wiekszości sa to obcokrajowcy od kolegów z drogówki wiem że dane cudzoziemców sa zmanipulowane, to podajcie ilu pijanych złapano cudzoziemców w trójmiescie w stosunku do ob. polskich, ilu z nich po pijaku popewłniło wykroczenia a ilu wypadki, to jest ważne, chodzi takze o kulture jazdy kraj z jakiego sie pochodzi ma znaczenie
- 9 0
-
2024-04-17 09:05
10% w gdańsku, to dużo.
Zdziwiłbym się, gdyby to polacy nie byli na 1 miejscu. Bo to już by było przegięcie w polsce polacy na drugim?- 1 0
-
2024-04-17 09:06
Jeżdżą jak u siebie , norma.
Zajechał mi drogę nie zatrzymując się na stopie, w dodatku zablokował pas ruchu. I co? Jeszcze się ze mną kłócił i wyzywał coś po swojemu. Wczoraj jeden taki wjechał w uliczkę na której jest zwężenie i pierwszeństwo mają jadący z przeciwka. Nie chciał się cofnąć , kłócił się ze starszym człowiekiem i kazał mu go ominąć po chodniku. Więc dołączyłem do rozmowy i powiedziałem , że ma się cofnąć bo nie pierwszeństwa i po chodnikach się nie jeździ to zapytał: dlaczego? W końcu cofnął z piskiem opon ale słyszałem , że mnie wyzywa pod nosem.
- 10 0
-
2024-04-17 09:06
z dowswiadczenia tez wiem ze
ukraincy czy białorusini maja juz polskie paszporty i do statystyki nie jest brana narodowośc a obywatelstwo manipulacja oczywista
- 7 0
-
2024-04-17 09:07
Co to za propaganda
Oczywiście że kierowcy ze wschodu są dużo gorsi. Niedowiarkom zachęcam podróż do krajów wschodnich, Gruzji, Armenii itp. Na Ukrainie też jeżdżą podobnie. W tych krajach często prawo jazdy zdaję się UWAGA na placu! Nie wyjeżdżając na ulicę, bądź po prostu dając łapówkę co jest tam bardzo popularne. W tych krajach praktycznie wgl nie przestrzega się zasad, każdy jedzie jak chce. I ta ankieta, proszę pierw najpierw pokazać ile jest jest obywateli danego kraju w mieście.
- 14 0
-
2024-04-17 09:09
Mistrz statystyki
To teraz te dane połącz z ilością tych obywateli i zestaw w procenty to co Ci wyjdzie? Zdziwisz się.
- 8 0
-
2024-04-17 09:10
kazdy inteligentny domysli sie jaki był sens tego artykułu.
to tak jakby napisać ze świeci słońce chociaż każdy widzi jest pochmurne niebo.
Świeci ale ponad chmurami:)- 9 0
-
2024-04-17 09:11
Jest jeszcze jedna statystyka wg. miast (1)
Niekwestionowany lider jest jeden GWE :) Ale jak koń narowisty to i furmankę wywróci ;)
- 1 2
-
2024-04-17 09:35
Zdecydowanie przoduje GD. Jeżdżą tak samo jak te barany z W z przodu.
- 0 0
-
2024-04-17 09:12
panie redaktorze
przyjmuje pan te dane zmaniupulowane jak bibblie a ja na swoim podwórku mam mase przypadków kiedy obcokrajowcy na mojej uliczce jednokierunkowej jezdza pod prąd wielokrotnie zwracałem uwage,
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.