• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładą światłowód wzdłuż obwodnicy. Będzie miejsce na trzeci pas?

Michał Brancewicz
15 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (119)
Bramownice ze znakami zmiennej treści zostały zamontowane podczas budowy Trasy Kaszubskiej. Takie same powstaną wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta i S7 w kierunku Warszawy. Bramownice ze znakami zmiennej treści zostały zamontowane podczas budowy Trasy Kaszubskiej. Takie same powstaną wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta i S7 w kierunku Warszawy.

Wzdłuż całej Obwodnicy Trójmiasta kładziony jest światłowód. To element elektronicznego systemu zarządzania ruchem, który powstaje na wszystkich drogach ekspresowych w Polsce. Jeden z czytelników zastanawia się, czy położenie przewodów przy samej jezdni nie utrudni w przyszłości rozbudowy ekspresówki o dodatkowy pas. Sprawdziliśmy to.



System zarządzania ruchem poprawi komfort jazdy ekspresówkami?

- Jadąc autem, można zaobserwować, jak wzdłuż całej obwodnicy kładziony jest światłowód. Zaniepokoiła mnie odległość kładzionych przewodów od jezdni. W niektórych miejscach jest to zaledwie ok. 2 m od pasa ruchu - napisał do nas pan Tomek, czytelnik Trojmiasto.pl. - Czy ta inwestycja przypadkiem nie zagrozi w przyszłości poszerzeniu obwodnicy o trzeci pas? W mojej ocenie nie będzie już takiej możliwości.

Światłowód nie utrudni rozbudowy obwodnicy



Zapytaliśmy o to drogowców.

- W ciągu całej Obwodnicy Trójmiasta układany jest światłowód stanowiący część systemu przekazu informacji Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem - informuje Andrzej Szyler z gdańskiego oddziału GDDKiA.
Uspokaja, że niezależnie od tego, kiedy i w którą stronę będzie poszerzana obwodnica, światłowód absolutnie nie utrudni realizacji tej inwestycji.

Poszerzenie obwodnicy do trzech pasów jest konieczne Poszerzenie obwodnicy do trzech pasów jest konieczne

Montaż pomorskiej części systemu aż do Napierek



Przypomnijmy, że Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) obejmie wszystkie drogi ekspresowe w Polsce. Ma on zapewnić ciągłość ruchu i wysoki stopień bezpieczeństwa na drogach.



System będzie wyposażony w urządzenia pozyskujące informacje:

  • o prędkości, liczbie i rodzaju pojazdów poruszających się daną drogą
  • o czasach przejazdu na poszczególnych trasach objętych systemem
  • o stanie nawierzchni
  • o zajętości miejsc parkingowych
  • o sytuacji meteorologicznej


GDDKiA w Gdańsku odpowiada za montaż systemu wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta oraz trasy S7 od węzła Gdańsk Południe aż do miejscowości Napierki, w powiecie nidzickim, w woj. warmińsko-mazurskim.

Pojawią się tam bramownice z tablicami o zmiennej treści informujące np. o wypadkach na drodze, utrudnieniach w ruchu czy robotach oraz sugerowanych objazdach.

Trasa Kaszubska i OMT zostaną wpięte w system



Bramownice ze znakami zmiennej treści zostały zamontowane podczas budowy Trasy Kaszubskiej. Takie same powstaną wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta i S7 w kierunku Warszawy. Bramownice ze znakami zmiennej treści zostały zamontowane podczas budowy Trasy Kaszubskiej. Takie same powstaną wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta i S7 w kierunku Warszawy.
Już w zeszłym roku czytelnicy informowali o pojawieniu się betonowych fundamentów przy obwodnicy.

Na obwodnicy powstają tablice. Będą wyświetlały informacje drogowe Na obwodnicy powstają tablice. Będą wyświetlały informacje drogowe

Bramownice wraz z całym okablowaniem dającym możliwość wpięcia do systemu powstały już w trakcie budowy Trasy Kaszubskiej. Tak samo będzie w przypadku Obwodnicy Metropolitalnej.

Prace warte 192,5 mln mln zł



- W ramach tego systemu oddział GDDKiA w Gdańsku będzie zarządzał, poprzez Regionalne Centrum Zarządzania Ruchem w Dworku, drogami ekspresowymi od Słupska do Napierek - wyjaśnia Andrzej Szyler.
Całkowity koszt budowy i uruchomienia systemu wraz z 5-letni utrzymaniem, realizowany przez GDDKiA w Gdańsku, to 192 519 056 zł

System zacznie działać do końca przyszłego roku.

Opinie (119) 3 zablokowane

  • Trzeci? To moze od razu miejsce na czwarty i piaty? Co bedziemy sie ograniczac

    Lepiej na zapas zrobic, zanim sie 5 pasow zapelni to troche czasu zajmie, a trzy pasy to pol roku po otwarciu beda korki

    • 0 1

  • swiatlowody kladzie sie nie glebiej niz 10cm pod powierzchnie bo inaczej swiatlo do zaniepokojonego czytelnika nie dochodzi

    • 0 0

  • Jakby ktoś chciał się doszkolić jak trwonić publiczne pieniądze to zapraszam na szkolenie do GDDKiA.

    • 0 0

  • "wyrazam zaniepokojenie" jest juz chyba haslem do zaistnienia

    • 1 0

  • Nic nie rozumiecie! Ten światłowód jest niezbędny dla kierowców! Bez niego żaden kierowca nie dojedzie do celu!

    Jeżeli ktoś chciałby pojechać z Gdańska do Elbląga to musi mieć tablicę informującą go jaki jest czas przejazdu i jaka jest pogoda. Bo jeżeli takiej informacji nie będzie to nie dojedzie do tego Elbląga!

    • 0 0

  • Światłowód nie przeszkodzi ... dobry kit

    Sam układam instalacje teletechniczne na różnych budowach i na każdej słyszę planując trasę: "nie, nie, tu nic nie będzie przeszkadzać, tu nie będzie kopane". Naj dalej miesiąc później jadę usuwać usterkę spowodowaną najczęściej przez koparkowego. I nie liczy się czy akurat linia była zakopana czy leżała lizem na ziemi czy szła po płocie. Zawsze dochodzi do uszkodzenia bo "trzeba zrobić zleconą robotę " I albo kierownik budowy nie uprzedzi "to są ważne przewody" albo koparkowy ma to w nosie bo go kierownik pogania "co tak wolno, to już tydzień temu mialo być zrobione"
    I tak mamy problemy te techniczne które były i będą i "ten światłowód" w takiej odległości "Nam" je zagwarantuje.

    • 0 0

  • W końcu odcinkowe pomiary prędkości.

    Będzie mniej korków, bo mniej wypadków. Do tego punktowy pomiar odległości między samochodami. Będzie bat na niecierpliwych poganiaczy!

    • 0 0

  • Oczywiście ze w niczym nie przeszkodzi, bo bedzie ułożony od nowa

    Tak się robi biznes właśnie. Mystery solved

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane