• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładą światłowód wzdłuż obwodnicy. Będzie miejsce na trzeci pas?

Michał Brancewicz
15 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (119)
Bramownice ze znakami zmiennej treści zostały zamontowane podczas budowy Trasy Kaszubskiej. Takie same powstaną wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta i S7 w kierunku Warszawy. Bramownice ze znakami zmiennej treści zostały zamontowane podczas budowy Trasy Kaszubskiej. Takie same powstaną wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta i S7 w kierunku Warszawy.

Wzdłuż całej Obwodnicy Trójmiasta kładziony jest światłowód. To element elektronicznego systemu zarządzania ruchem, który powstaje na wszystkich drogach ekspresowych w Polsce. Jeden z czytelników zastanawia się, czy położenie przewodów przy samej jezdni nie utrudni w przyszłości rozbudowy ekspresówki o dodatkowy pas. Sprawdziliśmy to.



System zarządzania ruchem poprawi komfort jazdy ekspresówkami?

- Jadąc autem, można zaobserwować, jak wzdłuż całej obwodnicy kładziony jest światłowód. Zaniepokoiła mnie odległość kładzionych przewodów od jezdni. W niektórych miejscach jest to zaledwie ok. 2 m od pasa ruchu - napisał do nas pan Tomek, czytelnik Trojmiasto.pl. - Czy ta inwestycja przypadkiem nie zagrozi w przyszłości poszerzeniu obwodnicy o trzeci pas? W mojej ocenie nie będzie już takiej możliwości.

Światłowód nie utrudni rozbudowy obwodnicy



Zapytaliśmy o to drogowców.

- W ciągu całej Obwodnicy Trójmiasta układany jest światłowód stanowiący część systemu przekazu informacji Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem - informuje Andrzej Szyler z gdańskiego oddziału GDDKiA.
Uspokaja, że niezależnie od tego, kiedy i w którą stronę będzie poszerzana obwodnica, światłowód absolutnie nie utrudni realizacji tej inwestycji.

Poszerzenie obwodnicy do trzech pasów jest konieczne Poszerzenie obwodnicy do trzech pasów jest konieczne

Montaż pomorskiej części systemu aż do Napierek



Przypomnijmy, że Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) obejmie wszystkie drogi ekspresowe w Polsce. Ma on zapewnić ciągłość ruchu i wysoki stopień bezpieczeństwa na drogach.



System będzie wyposażony w urządzenia pozyskujące informacje:

  • o prędkości, liczbie i rodzaju pojazdów poruszających się daną drogą
  • o czasach przejazdu na poszczególnych trasach objętych systemem
  • o stanie nawierzchni
  • o zajętości miejsc parkingowych
  • o sytuacji meteorologicznej


GDDKiA w Gdańsku odpowiada za montaż systemu wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta oraz trasy S7 od węzła Gdańsk Południe aż do miejscowości Napierki, w powiecie nidzickim, w woj. warmińsko-mazurskim.

Pojawią się tam bramownice z tablicami o zmiennej treści informujące np. o wypadkach na drodze, utrudnieniach w ruchu czy robotach oraz sugerowanych objazdach.

Trasa Kaszubska i OMT zostaną wpięte w system



Bramownice ze znakami zmiennej treści zostały zamontowane podczas budowy Trasy Kaszubskiej. Takie same powstaną wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta i S7 w kierunku Warszawy. Bramownice ze znakami zmiennej treści zostały zamontowane podczas budowy Trasy Kaszubskiej. Takie same powstaną wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta i S7 w kierunku Warszawy.
Już w zeszłym roku czytelnicy informowali o pojawieniu się betonowych fundamentów przy obwodnicy.

Na obwodnicy powstają tablice. Będą wyświetlały informacje drogowe Na obwodnicy powstają tablice. Będą wyświetlały informacje drogowe

Bramownice wraz z całym okablowaniem dającym możliwość wpięcia do systemu powstały już w trakcie budowy Trasy Kaszubskiej. Tak samo będzie w przypadku Obwodnicy Metropolitalnej.

Prace warte 192,5 mln mln zł



- W ramach tego systemu oddział GDDKiA w Gdańsku będzie zarządzał, poprzez Regionalne Centrum Zarządzania Ruchem w Dworku, drogami ekspresowymi od Słupska do Napierek - wyjaśnia Andrzej Szyler.
Całkowity koszt budowy i uruchomienia systemu wraz z 5-letni utrzymaniem, realizowany przez GDDKiA w Gdańsku, to 192 519 056 zł

System zacznie działać do końca przyszłego roku.

Opinie (119) 3 zablokowane

  • Bezsensowna dyskusja (1)

    Bezsensowna dyskusja o tym światłowodzie. Jeśli obwodnica będzie przebudowywana do dwóch jezdni o przekroju trzech pasów (czy zgodnie z obowiązującymi przepisami do 4 pasów bo musi być awaryjny), to prawdziwe koszty będą się wiązać ze zburzeniem wszystkich obiektów mostowych na prawie wszystkich węzłach drogowych gdyż nie są one zaprojektowane do tylu pasów. Cała przebudowa będzie kosztować z kilka miliardów złotych. Kwestia przeniesienia jakiegoś światłowodu będzie wtedy naprawdę mało istotna i relatywnie taniutka jak barszcz.

    • 4 5

    • ale to zmarnowane ponad 100 milionów złotych

      u trzeba wydać drugi raz!

      • 2 0

  • Tam nie jest potrzebny żaden pas dodatkowy tylko rozładowanie ruchu na zjazdach

    gdzie miasto leży na łopatkach i kwiczy

    • 2 0

  • Gdańsk utonął w korkach, wszystkie drogi dojazdowe do obwodnicy są nieprzejezdne, ostatnia większa inwestycja drogowa w Gdańsku (1)

    to ulica Adamowicza, i tunel pod martwą Wisłą, 0 dalszego rozwoju, PIS jest fatalny, ale Dulkiewicz przebiła wszystko.

    • 7 2

    • PiS jest zarąbisty... na tle konkurencji

      • 2 1

  • Pewnie że nie utrudni

    Teraz szwagier położy światłowód za 192 miliony, a za kilka lat zięciu przełoży o 5m dalej za 400 milionów.

    • 6 0

  • To co jest potrzebne to odcinkowy pomiar prędkości

    pomiędzy każdym węzłem. Wtedy się uspokoją, będzie ruch wolniejszy ale płynny, bez wypadków.

    • 6 3

  • Technologia jest na tyle rozwinieta

    że można poprowadzić radiolinie. XXI wiek jest :-D

    • 4 1

  • JAKI 3-ci pas obwodnicy? kto jeszcze łudzi się, że będzie trzeci pas. Miejscami już nie ma miejsca na niego, więc gdzie ?

    • 3 3

  • Wzdłuż dróg powinny być położone tunele do takich instalacji,

    a nie, droga nowa, a obok rowy kopią. Ale to byłoby za proste :(

    • 4 0

  • Kolejny Miś.

    W dobie powszechnego LTE i rozwijającego się 5G wydajemy 200 baniek na światłowód do przesyłu kilku MB. Bogaty kraj ta nasza Polska.

    • 5 1

  • Niestety ciężko się przebić z wiedzą o tym, że gdyby ludzie jechali 100-120 km/h z zachowaniem odstępów

    To jazda byłaby płynniejsza, mniej wypadków i w konsekwencji mniej korków. Niestety informacja o 3 pasie to zapalenie lampki w wielu ułańskich głowach, że na 3 pasie jeśli ktoś będzie jechał mniej niż 200km/h to należy mu najechać na bagażnik, a po wyprzedzeniu zahamować przed maską.
    Przy takim podejścu 3 pas może tylko tę liczbę wypadków zwiększyć a korki wydłużyć.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane