• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładą światłowód wzdłuż obwodnicy. Będzie miejsce na trzeci pas?

Michał Brancewicz
15 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (119)
Bramownice ze znakami zmiennej treści zostały zamontowane podczas budowy Trasy Kaszubskiej. Takie same powstaną wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta i S7 w kierunku Warszawy. Bramownice ze znakami zmiennej treści zostały zamontowane podczas budowy Trasy Kaszubskiej. Takie same powstaną wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta i S7 w kierunku Warszawy.

Wzdłuż całej Obwodnicy Trójmiasta kładziony jest światłowód. To element elektronicznego systemu zarządzania ruchem, który powstaje na wszystkich drogach ekspresowych w Polsce. Jeden z czytelników zastanawia się, czy położenie przewodów przy samej jezdni nie utrudni w przyszłości rozbudowy ekspresówki o dodatkowy pas. Sprawdziliśmy to.



System zarządzania ruchem poprawi komfort jazdy ekspresówkami?

- Jadąc autem, można zaobserwować, jak wzdłuż całej obwodnicy kładziony jest światłowód. Zaniepokoiła mnie odległość kładzionych przewodów od jezdni. W niektórych miejscach jest to zaledwie ok. 2 m od pasa ruchu - napisał do nas pan Tomek, czytelnik Trojmiasto.pl. - Czy ta inwestycja przypadkiem nie zagrozi w przyszłości poszerzeniu obwodnicy o trzeci pas? W mojej ocenie nie będzie już takiej możliwości.

Światłowód nie utrudni rozbudowy obwodnicy



Zapytaliśmy o to drogowców.

- W ciągu całej Obwodnicy Trójmiasta układany jest światłowód stanowiący część systemu przekazu informacji Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem - informuje Andrzej Szyler z gdańskiego oddziału GDDKiA.
Uspokaja, że niezależnie od tego, kiedy i w którą stronę będzie poszerzana obwodnica, światłowód absolutnie nie utrudni realizacji tej inwestycji.

Poszerzenie obwodnicy do trzech pasów jest konieczne Poszerzenie obwodnicy do trzech pasów jest konieczne

Montaż pomorskiej części systemu aż do Napierek



Przypomnijmy, że Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) obejmie wszystkie drogi ekspresowe w Polsce. Ma on zapewnić ciągłość ruchu i wysoki stopień bezpieczeństwa na drogach.



System będzie wyposażony w urządzenia pozyskujące informacje:

  • o prędkości, liczbie i rodzaju pojazdów poruszających się daną drogą
  • o czasach przejazdu na poszczególnych trasach objętych systemem
  • o stanie nawierzchni
  • o zajętości miejsc parkingowych
  • o sytuacji meteorologicznej


GDDKiA w Gdańsku odpowiada za montaż systemu wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta oraz trasy S7 od węzła Gdańsk Południe aż do miejscowości Napierki, w powiecie nidzickim, w woj. warmińsko-mazurskim.

Pojawią się tam bramownice z tablicami o zmiennej treści informujące np. o wypadkach na drodze, utrudnieniach w ruchu czy robotach oraz sugerowanych objazdach.

Trasa Kaszubska i OMT zostaną wpięte w system



Bramownice ze znakami zmiennej treści zostały zamontowane podczas budowy Trasy Kaszubskiej. Takie same powstaną wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta i S7 w kierunku Warszawy. Bramownice ze znakami zmiennej treści zostały zamontowane podczas budowy Trasy Kaszubskiej. Takie same powstaną wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta i S7 w kierunku Warszawy.
Już w zeszłym roku czytelnicy informowali o pojawieniu się betonowych fundamentów przy obwodnicy.

Na obwodnicy powstają tablice. Będą wyświetlały informacje drogowe Na obwodnicy powstają tablice. Będą wyświetlały informacje drogowe

Bramownice wraz z całym okablowaniem dającym możliwość wpięcia do systemu powstały już w trakcie budowy Trasy Kaszubskiej. Tak samo będzie w przypadku Obwodnicy Metropolitalnej.

Prace warte 192,5 mln mln zł



- W ramach tego systemu oddział GDDKiA w Gdańsku będzie zarządzał, poprzez Regionalne Centrum Zarządzania Ruchem w Dworku, drogami ekspresowymi od Słupska do Napierek - wyjaśnia Andrzej Szyler.
Całkowity koszt budowy i uruchomienia systemu wraz z 5-letni utrzymaniem, realizowany przez GDDKiA w Gdańsku, to 192 519 056 zł

System zacznie działać do końca przyszłego roku.

Opinie (119) 3 zablokowane

  • Halo, to ja... Pędzę do Ciebie światłowodem...

    • 2 3

  • Tam dziesięć pasów w każdą stronę nie pomoże, bo Polacy nie potrafią jeździć.

    • 8 5

  • Przecież to już u nas standard, że coś się buduję a za miesiąc, dwa, rok rozbiera celem poprawy

    • 8 2

  • ciekawe po co ten światłowód (1)

    W sytuacji gdy mamy wszędzie sieć komórkową.

    Operator takiego światłowodu bierze na siebie niemały koszt utrzymania całej infrastruktury technicznej z tym związanej, zapewne czas do usunięcia awarii też znacznie gorszy niż w przypadku sieci komórkowych.

    • 8 4

    • Dokładnie. Co to za bzdura?! Taki przesył danych można zbudować za ułamek tej kwoty i w dodatku dużo szybciej... a nawet od razu.

      • 0 0

  • (1)

    Obwodnica nie potrzebuje trzeciego pasa, tylko porządne pobocze, na które można zepchnąć pojazdy w razie awarii lub stłuczki.

    • 5 11

    • dokładnie.

      • 2 3

  • Czy położeniu światłowodu nie przeszkodzi 3 pasowi? (11)

    widać że polska edukacja lezy na łopatkach skoro ludzie zadają takie pytania. Jak się projektuje 3 pas to robi się uzgodnienia na ZUD i jeżeli będzie kolizja to się światłowód przespawa i przesunie . Pytanie naprawdę śmieszne

    • 40 69

    • (3)

      Spawasz to w krzakach po imprezie.

      • 12 19

      • światłowody się spawa koleżko - lepiej się nie wypowiadaj jak się nie znasz (1)

        • 19 2

        • I one te spawanie po prostu uwielbiają

          • 2 1

      • a jak sie laczy swiatlowody? poszukaj w twoim ajfonie, wlacz tylko opcje "szukaj wiecej niz kotki i pieski"

        spawanie jest rowniez technika laczenia swiatlowodow

        • 2 0

    • Światłowód

      Przewód przełożysz ale te wszystkie ścianki wygłuszające to będzie jednak problem.

      • 7 2

    • Tu i teraz... (3)

      Czyli w przyszłości będzie jednak konieczność poniesiesia dużych kosztów relokacji światłowodu, ponieważ ZUD pewnie stwierdzi kolizję (kładą kabel tylko 2m od jezdni). Lepiej zrobić to teraz z wyobraźnią, co będzie za jakiś czas.

      • 24 8

      • koszt nowego światłowodu do ułamek promila kosztów dobudowy pasa ruchu.... (1)

        Nikt się tym nie przejmie, po prostu położy się nowy. A teraz nikt nie będzie załatwiał spraw własności gruntu, by światłowód kłaść 6m od aktualnego pasa, jeśli przez koleinie dziesięciolecia tego pasa nie będzie nawet w planach

        • 25 6

        • to napisz jeszcze ile milionów kosztuje położenie tego światłowodu

          w tym kraju nigdy nie było poszanowania do pieniądza czy pracy (z której płacone są na takie pajacyki pieniądze z podatków)

          • 8 2

      • Jak byś położył z wyobraźnią to w przyszłości nie zarobi ktoś na przełożeniu światłowodu.

        a tak zarobi! A to, że za wszystko płacimy z naszych podatków - kogo to interesuje na obecnym etapie. Tak się postępuje i lokalnie i na poziomie krajowym.

        • 3 0

    • Nie chodzi

      o to żeby wybudować, chodzi o to by budować, budować, budować - bez końca.

      • 19 2

    • mądrala

      fiu fiu fiu

      • 0 2

  • 192 000 000zł

    bogaty ten kraj , na tablice info wydaje tyle kasy

    • 8 3

  • System będzie zbierał informacje o prędkości pojazdów... (1)

    Przy okazji będzie też robił zdjęcia tablic :)

    • 8 2

    • No i super.

      • 0 0

  • Obwodnica jest przedłuzeniem autostrady, wiec

    to potęguje dodatkowo ruch +obwodnica południowa +trasa kaszubska, oczywiste że 3 pas jest niezbędny. Tylko każdy odsuwa to w czasie, aż dojdzie do tego, że będzie totalnie nieprzejezdna.

    • 14 4

  • Nigdy nie będzie żadnego 3 pasa na obwodnicy, bo to by wymagało przebudowy węzłów i obiektów inżynierskich, a już teraz jest ciasno w działce drogowej. Tylko Karczemki są do tego dostosowane.

    • 11 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane